Start > Ritul latin > Sfânta Familie

Sfânta Familie

28 December 2006
995 afișări

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul C)

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (1Sam 1,20-22.24-28)

Ana, ca și Sara, Rebeca, Rahela, ca și mama lui Samson sau Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, era sterilă; însă Domnul i-a ascultat rugăciunea plină de credință și speranță și i-a dăruit un fiu atât de mult așteptat, pe micul Samuel, al cărui nume înseamnă “numele lui Dumnezeu”, sau, după etimologia propusă de însăși Ana, “de la Dumnezeu l-am obținut” (v. 20). Textul biblic este generos în semnificații teologico-spirituale, de exemplu, capacitatea lui Dumnezeu de a scoate din moarte viață – cf. Rom 4,17 -, puterea rugăciunii insistente și pline de încredere; totuși, în principal se subliniază inițiativa gratuită a lui Dumnezeu care își continuă împlinirea planului său de mântuire numai și numai prin inițiativele iubirii sale libere.

În prima parte a textului (v. 20-22) se amintește de vizita la templu făcută de Elkana cu familia sa, însă fără Ana care obiecta: “nu voi veni până ce copilul nu va fi înțărcat, astfel ca să-l pot duce să vadă Fața lui Dumnezeu” (v. 22).

În a doua parte (v. 24-28) este descris pelerinajul pe care îl face Ana cu micul Samuel la templul din Silo; intenția lor era de a oferi o jertfă lui Dumnezeu și mai ales de a-l dărui pe Samuel Domnului după ce îl crescuse până la vârsta de 2 ani, conștientă fiind că îl obținuse de la Domnul.

Copiii sunt darul lui Dumnezeu, îi aparțin Lui, fapt pentru care vocația lor este de a-l sluji pe Dumnezeu, conform chemării pe care le-o adresează El; de aceea nu este corect și nu este respectată libertatea copilului (și, de altfel, nici cea a lui Dumnezeu și a planului pe care El îl are cu fiecare om) atunci când părinții îi constrâng – chiar și în mod implicit – pe copiii lor să-și aleagă vocația. Pentru Samuel, casa lui Dumnezeu va deveni casa proprie, întrucât este consacrat Lui. Lucrul acesta se va întâmpla și cu Isus care va aminti părinților săi, Iosif și Maria care-l căutau plini de îngrijorare, că templul – Casa lui Dumnezeu este “casa Tatălui său”, deci și a sa și că de acolo își va începe misiunea universală de mântuire.

Lectura a II-a (1Gv 3,1-2.21-24)

În acest punct ale primei sale Scrisori, Ioan dezvoltă ideea că Isus este cel drept, cel fără păcat, supus Voinței Tatălui – exemplu pentru creștini. La rândul său, creștinul trăiește întru dreptatea lui Dumnezeu și este fiu al lui Dumnezeu (v. 1), ceea ce îi dă posibilitatea de a nu păcătui (cf. 3,9; 4,7): faptele creștinului mărturisesc noua sa naștere. Însă este numai iubirea lui Dumnezeu cea care a făcut posibil acest lucru, în special faptul că suntem fiii Lui. Odată cu noua naștere, Duhul Sfânt a creat în creștin această relație filială cu Domnul: această realitare schimbă identitatea omului, “ajunge” în intimitatea sa cea mai profundă. Mai mult, această nouă identitate filială se va manifesta pe deplin odată cu vederea lui Dumnezeu (cf. Mt 5,8).

Expresiile tipice autorului acestei scrisori: “fiu al lui Dumnezeu” și “a fi născut din Dumnezeu” (v. 2) înseamnă pur și simplu “a fi un om nou”, chemat să tindă spre o viață nouă, imitând-l pe Tatăl printr-o progresivă asimilare și comuniune cu El, lucru care se va realiza efectiv atunci când îl vom vedea față în față (cf. 1Cor 13,12). Valoarea vieții creștine stă și crește în faptul că suntem fii, fideli poruncilor sale și mântuiți de către un Tată care ne iubește și (mai ales) ne acordă încredere, deci, căruia îi putem cere orice lucru de care avem nevoie. Lumea care îl refuză pe Dumnezeu și nu-l cunoaște pe Isus, nu-i iubește pe creștini și se opune împărăției lui Dumnezeu și evangheliei sale.

Porunca pe care Domnul a lăsat-o ucenicilor săi este clară: a crede în persoana lui Isus și a trăi iubirea frățească, după exemplul lui Isus (v. 23). Măsura iubirii creștine stă în capacitatea de a se dărui altora: oricine pune în practică acest lucru trăiește în comuniune cu Dumnezeu și îl are în el pe Duhul Sfânt (v. 24).

Evanghelia (Lc 2,41-52)

Evenimentul pierderii și regăsirii lui Isus în templu este o imagine a vieții familiare. Contextul este reprezentat de două mici descrieri ale vieții obișnuite ale locuitorilor din Nazaret: pelerinajul anual la Ierusalim cu ocazia Paștelui (cf. Dt 16,16) și întoarcerea acasă a familiei lui Isus care, după întâmplarea din templu, rămâne supus părinților săi, ca oricare copil.

Semnificația teologică a întâmplării, totuși, este mesianică iar gestul lui Isus profetic: el afirmă că își cunoaște foarte bine misiunea și anunță viitoarea despărțire a sa de ei, părinții săi. Atunci când mama îl găsește în templu și îi spune: “Tatăl tău și cu mine, îngrijorați, te căutam” (v. 48), foarte sigur pe el, Isus răspunde: “De ce mă căutați? Nu știați că eu trebuie să mă ocup de lucrurile Tatălui meu?” (v. 49). Atunci când Maria spune “tatăl tău” se referea fără îndoială la Iosif; Isus spunând “Tatăl meu” se referea, din nou fără îndoială, la Dumnezeu. Există un contrast net și semnificativ în această diferență de referință, deoarece Isus “îi depășește” pe părinții săi: el revendică primatul apartenenței sale la Dumnezeu și prioritatea vocației sale. Totuși, dupa aceasta, se întoarce împreună cu Maria și Iosif la Nazaret și este supus lor.

Ascultarea copiilor față de părinți este o obligație care înflorește acolo unde există o climă propice creșterii și maturizării persoanei, unde este recunoscut primatul lui Dumnezeu și al propriei vocații. Copiii nu aparțin părinților, ci lui Dumnezeu și chemării lor specifice – care sunt valori mai importante decât familia însăși. De aceea Isus va abandona “vatra părintească” pentru a împlini voința Tatălui, deci pentru a se ocupa de “lucrurile lui Dumnezeu”.

Ritul latin