Start > Ritul latin > Părinți și fii: pentru o educație creștină

Părinți și fii: pentru o educație creștină

28 December 2006
1,231 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iasi
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul C)

În sărbătoarea Sfintei Familii este mai mult decât vizibil sensul sărbătorilor creștine: ele amintesc ceva și ne ajută să trăim cu adevărat ceea ce comemorăm; liturghia ne luminează calea, iar viața devine o autentică liturghie. Pe plan liturgic, noi sărbătorim astăzi nu un eveniment oarecare, ci o realitate a istoriei mântuirii: o realitate concretă și naturală (pentru că astfel este căsătoria dintre Maria și Iosif, nașterea lui Isus și viața obișnuită dusă și trăită la Nazaret), care este pătrunsă de misterul divin. În familia de la Nazaret apar simultan două planuri de a lucra ale lui Dumnezeu: planul creației (“Nu e bine ca omul să fie singur”) și planul răscumpărării (“Nu cunosc bărbat”); căsătoria și fecioria, natura și harul. În fața acestei căsătorii și a acestei familii se poate exclama cu adevărat și fără nici o teamă: “Misterul acesta este mare!” (Efeseni 5,32). În felul ei, Sfânta Familie a fost un sacrament chiar în leagăn, unde se pregăteau toate sacramentele.

Aceasta, pe plan liturgic. Pe planul vieții, sensul sărbătorii de astăzi ne este arătat cât se poate de clar de către Paul în cea de-a doua lectură: a modela familia noastră după modelul familiei din Nazaret; a face din fiecare familie creștină o familie sfântă, dacă nu chiar o familie de sfinți. În acest fragment, Apostolul Pavel pune în discuție două raporturi fundamentale, care constituie familia în adevăratul ei sens: raportul soț-soție și raportul părinți-fii: “Femeilor (soțiilor), fiți supuse bărbaților voștri… Bărbaților, iubiți-vă femeile”. Acest raport nu cuprinde nimic umilitor pentru soție, căreia, de fapt, nu i se cere să se plece în fața autorității, ci în fața dragostei bărbatului, iar a asculta de dragoste nu înseamnă sclavie, ci fericire. Într-o altă scrisoare, același lucru este repetat în acești termeni: “Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea”. Prin urmare, autoritatea este aici o “dedicare” absolută.

De multe ori am avut ocazia de a insista asupra acestui subiect. Pericopa evanghelică de astăzi ne îndeamnă să ne concentrăm atenția în primul rând asupra raportului dintre părinți și fii, pe care Pavel îl formulează în termenii următori: “Iar voi, părinților, să nu-i provocați pe copiii voștri la mânie, ci creșteți-i în disciplina și învățătura Domnului”. Aici, cu un cuvânt am exprimat tema asupra căreia vom reflecta astăzi, adică educația copiilor. Spuneam că Evanghelia de astăzi ne vorbește tocmai despre aceasta; ea începe cu următoarele cuvintele: “Părinții lui Isus…”, și continuă pe această linie: de-o parte Maria și Iosif, iar de cealaltă parte Isus. La Ierusalim, părinții l-au căutat pe Pruncul Isus, și aflându-l i-au spus: “Fiule, de ce ne-ai făcut aceasta?” La Nazaret, Isus era supus părinților și creștea în înțelepciune, statură și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor, adică era educat.

Ce pot scoate din toate acestea părinții creștini, care trăiesc astăzi cruda realitate reprezentată de raportul cu proprii lor fii? Vor putea ei spune că acelea erau alte vremuri, și că aici este vorba numai de un caz cu totul special? Așa este, însă imaginile descrise în Evanghelie cuprind secretul fundamental al oricărei educații: Isus era supus părinților săi pentru că părinții erau supuși lui Dumnezeu. Este o utopie a vorbi despre educație – cel puțin despre educația creștină – dacă familia nu realizează unele condiții preliminare. Cea dintâi dintre aceste condiții este o viață spirituală sănătoasă, care să mențină familia în prezența lui Dumnezeu, sub îndrumarea și binecuvântarea Lui. Aceasta înseamnă o viață de rugăciune personală și familiară, frecventarea sacramentelor și a cuvântului Domnului, dragoste față de aproapele.

O altă condiție, și aceasta tot fundamentală, este dragostea reciprocă și înțelegerea părinților între ei. Cel mai mare dar pe care părinții îl pot face copiilor este ca ei să se iubească unul pe altul. Acesta este un mare dar, cel puțin tot atât de mare ca și acela al vieții fizice. Pentru a cultiva această dragoste trebuie să facă totul, deoarece acesta este lucrul cel mai important într-o familie, trebuie să găsească puțin timp pe care să și-l petreacă ei între ei – dacă este posibil fără ca fiii să fie de față -, pentru a-și comunica experiențele și dificultățile zilnice, pentru a-și reînnoi propria conviețuire într-un climat de încredere și de intimitate. Mulți dintre părinți cred că așa ceva ar fi un lux, și continuă a-și revărsa, separat, toată atenția asupra copiilor, sfârșind prin înrăutățirea problemelor și devenind străini unul față de altul și furioși sau obsedați față de copii.

Unii ca aceștia greșesc, deoarece trebuie reconstruită și ținută întotdeauna trează acea educație plurală, dedusă din cuvintele Sfintei Fecioare Maria: “tatăl tău și cu mine…” În viață, nimic nu poate înlocui siguranța și forța pe care copilul le dobândește prin observarea susținută a celor două voințe unite în una singură: “Tatăl tău și cu mine; mama ta și cu mine”. Când lipsește aceasta, atunci se realizează cuvântul lui Isus: “Dacă o casă este dezbinată în sine, casa aceea nu va putea dăinui” (Marcu 3,25). În cazul acesta copiii vor profita, atașându-se când de unul, când de altul dintre părinți, exploatându-i și mințindu-i.

Prin urmare, într-o familie baza unei vieți spirituale este efortul crescând spre unitate a soților. Însă acesta nu este suficient. Este nevoie ca părinții să știe cum să folosească cu maximum de eficiență și în concret acordul lor educativ; ce anume trebuie și ce nu trebuie să le acorde propriilor fii. În acest domeniu, circulă un mare echivoc, care trebuie să dispară. Nu se poate concepe o educație cu adevărat creștină dacă nu se pornește de la această certitudine a credinței că fiecare copil nu apare în lume cu înclinații la bine, predispus la virtuți, ci noi toți am venit pe lume răniți de păcatul originar, înclinați spre egoism și spre răutate. Mulți dintre părinți și-au însușit pe neobservate, în această privință, o mentalitate cu totul păgânească; diferitele caruseluri televizate și permisivitatea anumitor pseudo-teorii științifice au sfârșit prin a-i convinge că fiecare copil e ceva grațios, pe care trebuie să-l privești cu mândrie în timp ce se dezvoltă frumos și robust, obișnuindu-se a face din el “cel mai bun consumator”. În felul acesta lucrul cel mai important nu este acela de a-i educa pe copii ci de a economisi sau a aduna bogății pentru viitorul lor! Sfântul Ioan Crisostomul vorbea deja pe vremea sa despre asemenea oameni care neglijează mântuirea fiilor, ca și pe cea a lor proprie, preocupându-se să se îmbogățească!

În Biblie citim aceste cuvinte: “Cel care iubește pe fiul său îl bate, ca mai pe urmă să se bucure de el. Cel care ceartă pe fiul său va avea mulțumire și între cei cunoscuți se va lăuda cu el… Ceartă pe fiul tău și fă-l să lucreze, ca să nu se poticnească întru rușine” (Ecclesiastic 30,1-2.13). Aceasta este o lege pe cât de severă pe atât de adevărată și de importantă, deoarece educația unui copil se poate asemăna cu modelarea unei statui dintr-un bloc de piatră inform, ceea ce presupune că omul nu se maturizează spontan, ci trebuie să fie ajutat să-și formeze o voință, un caracter, un sens moral și sentimente sănătoase. În această privință, numai în cazuri excepționale trebuie să se recurgă la mijloace coercitive, sugerate de înțelepciunea biblică, prin folosirea biciului. Alteori, pot avea o mai mare eficacitate dialogul, o încurajare, o vorbă bună, o mângâiere. Mi-a fost dat să aud odată pe o mamă spunându-i propriei ei copile de unsprezece ani: “Bravo, fetița mamei! Ai procedat bine; de acum sunt sigură că mă pot încrede totdeauna în tine!” și am observat în ochii amândurora bucuria și încrederea.

Aminteam despre dialog. A dialoga cu proprii fii înseamnă a-i avea totdeauna aproape, a petrece timpul în compania lor, a nu reduce toată comunicarea numai la puținele cuvinte schimbate dimineața, înainte de a pleca la muncă, ori seara înainte de a deschide televizorul. Înseamnă a-i asculta pe fii cu toată răbdarea, a asculta tot ceea ce au de spus, a face o plimbare împreună, a se juca împreună dacă sunt micuți; a lua în serios tot ceea ce spun, și a nu trata problemele de sus, cu propria autoritate și experiență. Dușmanul numărul unu al dialogului nu este severitatea, ci mânia, pentru că mânia sufocă dialogul și îl face steril. Aceasta este reacția cea mai comună a multor părinți, mai ales a acelora care au copii încăpățânați și răzvrătiți, dar și cea mai inutilă; nu slujește la nimic și cel mai bun lucru este a aștepta până la redobândirea calmului, pentru că în fața unei răbufniri de mânie copilul nu se mai gândește la faptul că a greșit, ci numai la acela că tatăl este mânios și supărat pe el. Alteori, dialogul cere ca un tată sau o mamă să știe chiar să-și ceară scuze pentru o greșeală sau pentru un exces de mânie; aceasta îndeamnă foarte mult la onestitate, la respect și la stimă reciprocă. În felul acesta autoritatea tatălui și a mamei este întărită, nu știrbită. În legătură cu împrejurările și felul de a cere iertare propriilor fii, acesta este un lucru delicat, și e bine ca mai întâi să se ceară iertare lui Dumnezeu și mai apoi fiului.

Cumulul obligațiilor educative trasate până aici este desigur incomplet, dar suficient a pune pe gânduri orice părinte de copii. Sfântul Paul îndeamnă la a nu-i întărâta pe fii la mânie, la a nu-i descuraja; ce vor spune oare părinții în fața acestei obligații atât de dificile? Pentru părinții creștini nu există decât o singură cale pentru ca fiii lor să nu crească răzvrătiți sau încăpățânați: să se gândească că fiii nu sunt numai ai lor, ci mai cu seamă ai lui Dumnezeu; să-i încredințeze Lui, care-i cunoaște mai bine, care cunoaște înclinațiile și capacitatea fiecăruia, nu pentru a se debarasa de o obligație, ci pentru a nu face dintr-un insucces în acest domeniu o tragedie care să înăbușe orice bucurie de a trăi și să compromită tot restul vieții familiale. Uneori părinții nu se pot achita de această obligație, dar fără nici o vină din partea lor. Atunci când, cu toată strădania, nu reușesc a-i vorbi propriului fiu despre Dumnezeu, rămâne totuși o posibilitate: aceea de a-i vorbi lui Dumnezeu despre propriul fiu, adică a se ruga pentru el, a-l încredința Domnului, chiar dacă acesta a luat calea fiului risipitor.

Așa cum am văzut, Maria și Iosif au trăit și ei durerea rătăcirii fiului lor; desigur, aici este vorba de o rătăcire bună, “pentru Tatăl”, însă tristețea lor nu a fost mai puțin reală. La Iosif și la Maria pot alerga toți părinții de copii (ca și copiii părinților). Cei care de la proprii lor fii au o singură mângâiere, aceea de a-i vedea crescând în vârstă și în înțelepciune, până la deplina maturitate; cei îndurerați din cauza fiilor rătăciți, ca să nu se descurajeze, ci cu răbdare să aștepte schimbarea și reîntoarcerea lor.

Ritul latin