Start > Ritul latin > Un singur lucru este necesar

Un singur lucru este necesar

10 July 2010
1,262 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XVI-a de peste an (Anul C)

Aproape de Ierusalim, în casa lui Lazăr, Marta și Maria din Betania, Isus face o afirmație surprinzătoare asupra unui singur lucru necesar și Maria a ales partea cea mai bună care duce la câștigarea necesar-ului.

Care este acesta?

Acest lucru necesar cred că este acela despre care Isus a vorbit celor doi ucenici în drum spre Emaus: “Trebuia să pătimească toate acestea Cristos și astfel să intre în slava sa” (Lc 24,26). Necesară este intrarea în slavă, iar partea cea mai bună care duce aici este crucea, suferința în care ni se descoperă misterul iubirii divine. A alege cuvântul lui Dumnezeu, a-l accepta ca normă de viață, înseamnă a alege crucea care duce la înviere și slavă.

Din prima lectură (Gen 18,1-10a) deducem că era necesar ca Avram să sufere în spirit de credință ieșirea din patria și neamul său, să peregrineze la întâmplare, să ajungă la bătrânețe și să constate că parcă nimic nu se întâmplă, că Dumnezeu a uitat de promisiunile sale, că totul a fost numai o iluzie, ca să se descopere în cele din urmă misterul iubirii atotputernice a lui Dumnezeu tocmai atunci când omul se simte cel mai neputincios. Adevărata minune nu-i aceea pe care o realizează Avram prin ospitalitatea acordată celor trei oaspeți, ci aceea pe care o realizează inițiativa divină de a se face oaspetele omului: Stăpânul se pune la dispoziția slujitorului, ba mai mult, se face slujitorul slujitorului său pentru a-l scoate dintr-o situație imposibilă: de a zămisli dincolo de limita firii omenești printr-un singur cuvânt: Mă voi întoarce la tine peste un an la aceeași dată și Sara, soția ta, va avea un fiu.

Acceptând credința, Avram a acceptat crucea și prin aceasta i-a venit slava, nu atât de a avea un fiu, un moștenitor, cât mai cu seamă de a constata că Dumnezeu este credincios făgăduințelor sale, cuvântului său.

În același context se înscrie și lectura a II-a (Col 1,24-28). Era necesar ca sfântul apostol Paul să sufere ca să devină apostolul iubirii lui Isus, care i-a spus preotului Anania: “Acest om îmi este o unealtă aleasă, ca să ducă numele meu în fața păgânilor, a regilor și a copiilor lui Israel. Eu însumi îi voi arăta cât trebuie să sufere pentru numele meu” (Fap 9,15-16).

Cuvintele lui Isus: Eu însumi îi voi arăta cât trebuie să sufere arată că Isus i-a stabilit lui Paul o anumită cotă de suferință pentru a-l face părtaș la misiunea sa de răscumpărare a omenirii. Apostolul Paul, conștient de această cotă de suferință care îi revine pentru zidirea Bisericii lui Cristos, spune că el doar completează în trupul său ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos. Apostolul nu vrea să spună că suferințele lui Isus au fost incomplete pentru mântuirea lumii, ci fraza are un puternic aspect comercial, după cum se deduce din expresiile analoge elenistice conținute în scrierile din acel timp. Sfântul Paul vrea să spună că din cota suferințelor pe care Cristos i-a rânduit-o ca apostol, el a realizat o mare parte, și i-a mai rămas doar o mică parte, pe care se bucură că acum i s-a oferit posibilitatea s-o ducă la desăvârșire prin noile suferințe din închisoarea romană.

Slujirea pastorală nu-i o plimbare triumfală, ci o luptă serioasă plină de dureri în folosul umanității pe care apostolul o slujește clădind astfel Biserica adevărată (cf. CBL pag. 1715).

În virtutea acestei lecturi putem înțelege acțiunea lui Isus de a face din Maria, ba chiar și din Marta (Lc 10,38-42), pietre vii ale Bisericii sale prin acceptarea cuvântului său, partea cea mai bună, care luminează, întărește credința și dă forța necesară pentru a înfrunta suferința și moartea, pentru a ajunge în împărăția slavei Tatălui său, care nu i se mai poate lua celui ce a ajuns aici.

În atitudinea Martei sau Mariei ne putem descoperi pe noi înșine.

Marta este simbolul acelei lucrări continue și stresante care ne face sclavii lucrurilor din această lume și nu ne permite să ascultăm cuvântul care ne revelează marele mister al lui Dumnezeu care ne înconjoară. Marta reprezintă numai acea acțiune care nu-i bazată pe cuvântul lui Isus (nu se menține deschisă față de împărăție). Marta, ocupată cu treburile ei, nu a descoperit glasul lui Dumnezeu care vine prin Cristos.

Avertizată de Isus că este mai puțin înțeleaptă decât Maria, care a ales partea cea mai bună, Marta va reflecta cu toată seriozitatea asupra cuvintelor lui Isus și va ajunge la acea credință uimitoare din fața morții fratelui său Lazăr, când va spune: Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit. Dar și acum știu că orice vei cere de la Dumnezeu, Dumnezeu îți va da. Asigurată de Isus că el este învierea și viața, Marta face profesiunea de credință de o înaltă ținută creștină: “Da, Doamne, eu cred că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel ce vine în lume” (In 11,21-28).

Mulți sunt înclinați să vadă în Maria un model de contemplație și de viață mistică, ceea ce nu este exact întocmai. Contrar lumii grecești, Israelul nu cunoștea ideea contemplației pure. Din acest punct de vedere nu-i posibil să interpretăm că Maria este o expresie a misticii, care părăsește cele lumești și se preocupă numai de aprofundarea celor divine. În Israel, a-l cunoaște pe Dumnezeu însemna doar a-i asculta cuvântul și a-l pune în practică. Trebuie s-o privim pe Maria în contextul lumii din acea vreme, în care femeia era considerată ca un credincios de mâna a doua: nu lua parte în mod oficial la cultul din sinagogă și nici nu putea să se dedice ascultării sau studierii Legii. Maria simbolizează o ascultare a cuvântului care trebuie să se traducă în mod necesar în iubire, adică în slujirea aproapelui (cf. CBL pag. 1207).

Isus vrea să facă din ambele surori chipul adevăratului creștin care nu trebuie să se mulțumească doar cu ascultarea cuvântului divin, ci să descopere cuvântul lui Dumnezeu în Isus Cristos, să-l înțeleagă pe Cristos ca pe iubirea lui Dumnezeu întrupată: iubirea carne, iubirea cruce, iubirea slujire, iubirea înviere.

A-l primi pe Cristos înseamnă a-l accepta în totalitatea sa: divinitate, carne, cruce, slujire, moarte și înviere. A-i asculta cuvântul înseamnă divinizare, umanizare, crucificare, slujire, înmormântare și înviere. Chiar când este primit de prieteni pentru mai mult timp, ca Marta și Maria, Isus nu se comportă ca un oaspete obișnuit: el cere atenție asupra esențialului cuprins în mesajul său și a persoanei sale. A-l primi pe Cristos ca oaspete înseamnă, mai presus de toate, a-l asculta, a se pune în situația de primire, mai mult decât a-i oferi ceva. Prin ascultare se intră în comuniune cu el și se ajunge la o schimbare esențială. Cine se preocupă mai mult de cele ce trebuie oferite, decât de persoana cu care se dialoghează, rămâne străin în propria casă (cf. MAC pag. 1109).

Iată stau la ușă și bat, spune Domnul. Dacă cineva aude glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu mine (Antif. de la int. Ap 3,20).

Cu adevărat cuvântul Domnului este hrana de la cină, hrana necesară vieții după o zi de muncă, de necaz, de suferință, este singura hrană care ne reface credința, speranța și caritatea.

Să cerem această hrană cu întreaga Biserică prin ruga stăruitoare de la începutul sfintei Liturghii de azi: Privește cu îndurare, Doamne, la slujitorii tăi și înmulțește cu bunătate asupra lor darurile harului tău, pentru ca, înflăcărați de speranță, credință și iubire, să stăruie cu grijă pururi trează în împlinirea poruncilor tale! (LR). Amin.

Ritul latin