Start > Ritul latin > Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor

Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor

10 July 2010
1,454 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XIV-a de peste an (Anul C)

Omul se simte nerealizat: vrea pacea, dar se trezește făcând război; vrea să fie iubit și să iubească, dar se trezește urât și urând; vrea dreptatea și egalitatea, dar se trezește asupritor și dictator; îl vrea pe Dumnezeul Cel Viu, dar se trezește închinându-se la idoli: plăcerilor trupești, banului, onorurilor; vrea viața la toate nivelurile, dar se trezește luptând aprig împotriva zămislirii ei în sine și în mediul înconjurător (cf. MAC pag. 1097). Care dintre oameni n-a constatat cu apostolul Paul că există în ființa lui o lege care se împotrivește legii minții sănătoase? Că ar vrea să facă binele pe care îl aprobă și totuși face răul pe care îl dezaprobă? (cf. Rom 7,14-23).

Prima lectură (Is 66,10-14c) prevestește o împărăție în care omul va fi introdus și în care se va desăvârși. Fiecare va fi fericit ca un copil alintat pe genunchii mamei și strâns la inima ei. Dumnezeu însuși în persoană (care aici se identifică cu Ierusalimul, cu prezența sa și cu duhul său, cu slava și puterea lui), îi va copleși pe toți de bucurie prin prosperitate și prin umilirea dușmanilor care i-au ținut sub legea păcatului.

În evanghelia zilei (Lc 10,1-12.17-20) Isus anunță și îi trimite pe alți șaptezeci și doi de ucenici să vestească același lucru, că împărăția lui Dumnezeu este aproape.

Important de știut despre această împărăție sunt următoarele lucruri:

a) Împărăția vine. Nu trimiterea ucenicilor dă naștere împărăției, ci ea este aceea care trezește necesitatea apariției misionarului care s-o vestească și să-i dispună pe oameni pentru a o primi. Această venire a împărăției dă siguranță omului că Dumnezeu s-a angajat să-l salveze și desăvârșirea sa este aproape.

b) Văzută în sine, împărăția vine ca pace. Din acest motiv misionarii trebuie să ceară pacea lui Dumnezeu asupra caselor și a localităților în care ajung. Vor întâmpina rezistență, dar bunurile mesianice: deschiderea față de Dumnezeu și față de dreptatea dintre oameni își vor face apariția cu toată siguranța.

c) Cuvântul lui Isus dă garanție celor trimiși că mesajul lor va fi ascultat.

d) Împărăția va fi înțeleasă din însăși calitatea lor de miei, fiindcă Dumnezeu realizează minunile împărăției sale prin cele mici ale lumii (cf. CBL pag. 1202).

Primul miel al împărăției lui Dumnezeu prezente deja pe pământ este Isus însuși. Așa îl arată Ioan Botezătorul: “Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii” (In 1,29). Semnificația dată de sfântul Ioan Botezătorul nu trebuie ruptă din contextul timpului său în care mielul prim apare în albeața lui imaculată și plină de slavă ca o cratofanie, ca o manifestare a puterii primăverii care este aproape: el întrupează triumful înnoirii, victoria ciclică a vieții asupra morții. Primul miel era sacrificat tocmai spre a garanta descendența. Până și mentalitatea păgână admitea că numai prin jertfa mielului alb, nevinovat, iubit pentru că este primul, se pot obține marile favoruri ale divinităților. Adepții zeului Dionysos jertfeau mielul spre a prefigura vremea marilor revelații: astfel, spre a înlesni apariția zeului pe malurile lacului Larna prin care coborâse în infern să-și caute mama (originea și sensul vieții), ei aruncau în hău un miel, pentru a-l domoli pe Pylaochos, paznicul porților infernale.

Isus apare ca miel cratofanic (învăluit de putere) încă din Vechiul Testament în mod paradoxal: slab, dus la înjunghiere (cf. Fap 8,32), un Mesia chinuit, după cum îl descrie profetul Isaia (53,7), dar mare și puternic prin iubirea cu care se dăruiește de bunăvoie morții spre a salva viața celor care cred în el. Accentul pascal apare în prim planul celei dintâi epistole a lui Petru (1,18-19): creștinul este eliberat precum odinioară a fost eliberat Israelul din Egipt, prin sângele unui miel, Isus Cristos. Evanghelistul Ioan (19,36) și apostolul Paul (1Cor 5,7) afirmă faptul că moartea lui Cristos desăvârșește jertfa mielului pascal (cf. Jean Chevalier și Alain Gheerbrant, Dicționar de simboluri, Vol. II, Ed. Artemis, București 1995, pag. 299-300).

Cartea Apocalipsul sfântului Ioan pomenește de 28 de ori cuvântul miel spre a-l desemna pe Cristos. Mielul apare biruitor al morții (5,5-6), învingător al porților iadului (17,14) fiind atotputernic, dumnezeiesc (5,7-9) și judecător (6,16), el fiind lumina suprafirească a Ierusalimului ceresc, având menirea să lumineze, venind în lume, pe tot omul (In 1,9) care îl caută pe Dumnezeul Cel Viu.

După Isus, primii care sunt aleși pentru împărăția lui Dumnezeu, pe care Mântuitorul i-a făcut după chipul și asemănarea sa, sunt apostolii, cei doisprezece și apoi cei șaptezeci și doi de ucenici trimiși ca miei în mijlocul lupilor. Ei sunt uniți cu jertfa lui Cristos fiindcă sunt trimiși în mijlocul lupilor, trimiși să se jertfească, pentru a realiza profeția lui Isaia despre marea turmă păstorită de Iahve însuși care îi va purta pe miei la sânul său (Is 40,11).

Iată prezentul profetizat: mieii cratofanici supun demonii în numele lui Isus, fac să cadă Satana din cer (din sufletele oamenilor) ca un fulger, fiindcă el le-a dat puterea și bucuria de a ști că numele lor sunt scrise în ceruri.

Isus a apărut pe pământ ca mielul care ia asupra sa păcatele lumii. A instituit Biserica pentru a-i continua misiunea. Această acțiune comportă din partea lui Isus acțiunea de a face ucenici asemenea lui, adică miei, care să fie capabili să ia asupra lor păcatele lumii: “V-am dat putere să pășiți peste șerpi și scorpioni și peste orice putere a dușmanului”. Acești ucenici, eliberați ei înșiși de păcat, au primit această putere, s-au bucurat, i-au făcut și pe alții să se bucure, înscriindu-și numele în ceruri, lăsându-ne dictonul: Animam salvasti, tuam praedestinasti, adică Ai salvat un suflet, ți-ai predestinat propriul suflet pentru fericirea veșnică.

Fericirea de a se ști eliberat de păcat, fericirea de a elibera pe alții și de a-și scrie numele în ceruri, i-a determinat pe ucenici ca într-o lume în care omul este banul pe care îl are (Ai bani, ești om) și hainele pe care le poartă, să umble îmbrăcați ca cei săraci, fără portofolii și bagaje, mulțumiți cu ospitalitatea ce li se oferă. Apropierea împărăției îi eliberează de grijile viitoare de pe acest pământ. Sărăcia lor are o semnificație profetică, ca și grija față de cei bolnavi (cf. MAC pag. 1098).

Mulți exegeți văd în această trimitere a celor șaptezeci și doi de ucenici instituirea consacrării pentru împărăție. De aici își au originea ordinele călugărești și congregațiile religioase care îmbrățișează sfaturile evanghelice, crucea ascultării, sărăciei și castității.

Celor chemați, apostoli și persoane consacrate, apostolul Paul le oferă ca exemplu propria viață în mijlocul lupilor (Lec. a II-a: Gal 6,14-18). Elementul lor specific este acela de a reproduce în ei înșiși dimensiunea specifică lui Cristos: durerea răscumpărătoare, de a suferi pentru cauza lui Cristos. În apostolul neamurilor mușcăturile lupilor sunt vizibile. Iubirea cu care el le-a acceptat le-a făcut semne, stigmatele lui Isus.

Ce sunt aceste stigmate și de ce le pune apostolul în evidență?

Cuvântul stigmată apare numai în Noul Testament și arată semnele (cicatrice, tatuaje, răni rozii, semn aplicat pe piele cu fierul roșu) care aminteau de apartenența unui sclav de stăpânul său, a unui inițiat de cultul sau de zeul său. La această idee de apartenență se adăuga cea a amenințării: a lovi un sclav sau un inițiat însemna ca cineva să se expună răzbunării stăpânului sau zeului proprietar.

Paul, copleșit de o lungă istorie de peripeții apostolice (cf. 2Cor 11,23-29), este un sclav al lui Cristos care poartă în trupul său tatuajul, pecetea Domnului său. Nimeni, deci, să nu îndrăznească să-l atingă, ca să nu se expună răzbunării Stăpânului său. Paul vrea să spună că el și-a dovedit suficient autenticitatea apostolatului prin semnele pe care le poartă în trupul său. Ce le poate oferi mai mult? Ele sunt semnele iubirii care îl dispun să-și dea chiar viața pentru Cristos, pentru mântuirea lor (cf. CBL pag. 1658).

A fi creștin înseamnă a purta semnele iubirii lui Isus. Chiar dacă aceste semne nu se întipăresc vizibil în trup, ele devin cu atât mai glorioase cu cât sunt mai bine păstrare în suflet. A iubi pe cei ce te mușcă, a iubi pe dușmani, a ierta pe cei care îți greșesc, a face bine celor care îți fac rău, înseamnă a aparține lui Cristos, înseamnă a avea semnele răstignirii lui Cristos în propriul trup și suflet, înseamnă a vesti că împărăția lui Dumnezeu este aproape. La aceasta suntem chemați toți.

Întreaga Biserică își înalță ruga spre cer, și cu dânsa să o înălțăm și noi, zicând: Dumnezeule, prin înjosirea Fiului tău tu ai ridicat omenirea căzută; te rugăm, dăruiește credincioșilor tăi bucuria sfântă că au fost eliberați din robia păcatului și călăuzește-i la fericirea veșnică (LR). Amin.

Ritul latin