Start > Ritul latin > Tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu!

Tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu!

10 July 2010
1,045 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XIII-a de peste an (Anul C)

Chiar și cel mai simplu dintre oameni înțelege că greșelile întunecă viața de pe pământ și adevărul o luminează. Cu atât mai mult au înțeles acest lucru mințile luminate și au căutat să ofere lumii adevărul rațiunii prin opere filozofice, prin instruirea unui număr cât mai mare de ucenici. Efort bun, dar insuficient. Omul vrea tot adevărul, toată lumina, de aceea este necesară intervenția divină.

Sfântul apostol Ioan afirmă acest lucru chiar de la începutul evangheliei pe care a scris-o: “Lumina luminează în întuneric, iar întunericul n-a cuprins-o” (In 1,5) deoarece Cuvântul lui Dumnezeu “luminează pe orice om, venind în lume” (In 1,9).

Conștientă de valoarea învățăturii Cuvântului divin, Biserica își aduce aportul său de lumină neamurilor mai întâi prin rugăciune, precum este cea de la începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, tu ne-ai înfiat prin harul tău și ne-ai făcut fii ai luminii: nu îngădui să fim învăluiți de întunericul greșelii, ci păstrează-ne pururi în strălucirea adevărului (LR).

După rugăciune, Biserica, în calitate de depozitară a revelației, ne oferă învățătura adevărului prin Liturgia cuvântului despre chemarea noastră creștină de a vesti împărăția lui Dumnezeu, adică de a lumina în întuneric.

Prima lectură (1Rg 19,16b. 19-21) ne prezintă promptitudinea cu care Elizeu îl urmează pe Ilie care l-a chemat să fie profet în numele lui Dumnezeu. Ilie prorocul îi adresează chemarea printr-un gest simbolic: pune pe umerii lui Elizeu mantia sa. Mantia profeților era un semn distinctiv, un simbol al personalității, demnității și al drepturilor lor. Mantia profetului, dat fiind faptul că avea un contact direct cu trupul, căpăta sensul transmiterii spiritului profetic. Elizeu este conștient de ceea ce s-a săvârșit în el și, ascultând glasul intern al Duhului Sfânt, lasă toate și îl urmează pe Ilie. Ca semn al dăruirii totale pentru misiunea profetică, Elizeu aduce o jertfă lui Dumnezeu, simbol al rupturii cu trecutul și începutul unei noi vieți în slujba lui Ilie, în slujba luminii.

Exemplul lui Elizeu constituie o chemare pentru fiecare creștin de a-și face un examen de conștiință, de a arunca o rază de lumină asupra vieții proprii, dat fiind faptul că chemarea creștină este mult superioară chemării profetice din Vechiul Testament. Înțelegem acest lucru din cuvântul evangheliei de azi (Lc 9,51-62).

Nu numai evanghelistul Luca, ci atât Matei cât și Marcu, povestind întâlnirile istorice ale lui Isus cu cei pe care i-a chemat, afară de apostoli, nu le spun numele și nici nu ne relatează răspunsurile lor finale. Intenția lor este de a-i lăsa pe oameni să se simtă ei înșiși chemați să ia o decizie și să dea un răspuns. Fiecare creștin este un ucenic al lui Cristos înviat și-l întâlnește în cuvântul Domnului, în sacramente și în aproapele. Fiecare creștin trebuie să-l urmeze pe Isus prin detașarea de cele materiale, să fie liber și disponibil pentru cele spirituale, să disprețuiască tot ce este rău și să o rupă definitiv cu trecutul păcătos (cf. Fil 3,12-14; MAC pag. 1091-1092), căutând voința lui Dumnezeu și nu pe cea personală.

Ediția mai veche a catehismului catolic avea următoarea întrebare: Cine este creștin adevărat? Răspunsul era: Creștin adevărat este acela care, fiind botezat, crede și mărturisește învățătura creștinească. Actualmente răspunsul este mai concret: Creștin este acela care l-a ales pe Cristos și-l urmează. În această decizie fundamentală față de Cristos este conținută și îndeplinită orice altă cerință de cunoaștere și de adeziune față de credință (RdC 57). Adică adeziunea necondiționată față de persoana lui Isus, ascultarea absolută față de el este un act eliberator. Cine îl urmează pe Cristos devine cu adevărat un om liber, fără stăpân. Dumnezeu vrea ca omul să fie și să se simtă atât de liber ca și el, Creatorul omului, deoarece l-a făcut după chipul și asemănarea sa, fiindcă numai acea iubire din partea omului îi este plăcută lui Dumnezeu, care pornește dintr-un act liber și responsabil. Ceea ce pornește dintr-un act liber al iubirii este demn de Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu nu vrea oameni cu conștiință de robi, cu atât mai mult nu vrea ca omul să fie sclavul lucrurilor vremelnice, sclavul puterii, banului, sexului, ci să fie atât de liber încât să nu mai depindă nici de sine însuși, de interesul personal, de grija exagerată după fericirea proprie (cf. MAC pag. 1092).

Vom înțelege mai bine datoria creștină de a fi lumină, de a-l urma pe Isus, din răspunsurile pe care Mântuitorul le-a dat celor trei care și-au exprimat dorința de a-l urma.

Omului care credea că a-l urma pe Cristos înseamnă o sărbătoare continuă, Isus îi răspunde că “Fiul omului nu are unde să-și plece capul”. Un general care cheamă la luptă pe soldații săi, le promite o răsplată; un profesor garantează succesul elevilor care îl ascultă; un maestru garantează o meserie ca brățară de aur pentru ucenicii săi etc. Numai Isus are îndrăzneala să-i cheme pe toți ca să-l urmeze și nu oferă nimănui nici un fel de recompensă în această lume, ci din contra, arată tuturor calea spre Calvar, învățând că tocmai acolo unde ființa omenească nu mai poate face nimic, acolo intervine atotputernicia divină spre a-i da omului libertatea deplină, eliberându-l de orice neputință.

În urmarea lui Cristos nu-i necesar ajutorul familiei, ci chiar trebuie evitat ca pe un surogat. Isus a chemat și cheamă pe toți oamenii, invitându-i să primească darul împărăției prin asumarea destinului său de fidelitate totală față de Tatăl și de disponibilitate totală față de suferință. În această perspectivă înțelegem cerința lui Isus, ca acela care vrea să-l urmeze să lase morții să-și îngroape morții. În comparație cu ceea ce dobândește acela care îl urmează pe Isus, adică viața, libertatea și iubirea, tot ceea ce ne poate veni de la oameni este egal cu moartea.

Ceva asemănător se poate spune și despre cel care pune mâna pe plug și privește înapoi, ca și cum ar aștepta un sprijin, o încurajare din partea familei. Isus arată că împărăția lui Dumnezeu este un risc pe care și-l asumă cei care cred cu adevărat, fiindcă tocmai prin asumarea acestui risc se poate dobândi adevărata familie care merită să fie iubită, fiindcă ea este rezultatul riscului pe care și l-a asumat Isus însuși când a venit în lume (cf. CBL pag. 1199-1201).

Isus nu-i împotriva iubirii familiei, ca și cum ar fi gelos, ci din contra, vrea să ne învețe să-i dăm valoare iubirii noastre față de părinți și frați prin jertfă, vrea s-o încadreze în iubirea sa față de Dumnezeu Tatăl, adică în acea iubire cu care Isus a acceptat să devină om în totalitate printr-o supunere totală față de condiția omului muritor, răspunzând chemării Tatălui de a aduce acestui neam păcătos garanția iubirii infinite care iartă pe tot cel care ascultă chemarea lui Isus: “Urmează-mă! Mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu”, vestește că iubirea infinită iartă infinit.

Cei chemați de Isus întrec starea profetică a lui Elizeu: misiunea lui era pământească, pe când misiunea creștină este escatologică: “vor fi ca îngerii lui Dumnezeu” (Mt 22,30).

Ca să ajungem la această stare de libertate, de a fi liberi ca îngerii lui Dumnezeu din împărăția sa, sfântul apostol Paul îndemna pe credincioșii galateni (Lec. a II-a: Gal 4,31-5,1.13-18), să se debaraseze de robia cărnii, a trupului. Faptul că unii credincioși reluaseră practica circumciziunii prescrisă de Legea lui Moise, era dovada că nu aveau încredere suficientă în opera mântuitoare a lui Cristos. Era un fel de renunțare la har pentru a împlini prin puterile proprii ceea ce dă garanție. Era teama de riscul evanghelic. Neîncrezători în har au născocit întotdeauna superstiții sau le-au reînnoit pe cele păgâne. Iudaizanții, creștini nedesăvârșiți și legați de Lege, au căutat să întregească sau să cârpească legea nouă cu petece vechi (Mt 9,16-17). Meseria de cârpaci nu se învață la școala lui Isus.

Antifona de la începutul Liturghiei de azi ne îndeamnă: “Toate popoarele, bateți din palme, strigați lui Dumnezeu cu glas de bucurie” (Ps 46,2), să fim fericiți că Isus ne-a scos din întuneric la lumina cea adevărată. Conduși de Duhul lui Cristos devenim liberi cu adevărat. Să trăim mereu în strălucirea adevărului divin! Amin.

Ritul latin