Start > Ritul latin > Cine își va pierde viața pentru mine, o va salva

Cine își va pierde viața pentru mine, o va salva

10 July 2010
1,255 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XII-a de peste an (Anul C)

Liturgia cuvântului de azi, adică toate cele trei lecturi din Sfânta Carte (Zah 12,10-11; Gal 3,26-29 și Lc 9,18-24) propun atenției noastre o temă care rezolvată de mii de ori cere o nouă rezolvare ori de câte ori apare. Este vorba despre suferință și moarte. În mod obișnuit spunem că suferința, dar mai ales moartea, este un mister. Citez cuvintele unui autor care, la rândul său, se referă la altul: Suferința, unii oameni sunt pregătiți s-o accepte. Dar îi doare că n-o pot înțelege. Iată că tocmai neînțelegerea Kierkegaard o descoperă ca pe o parte integrantă și indispensabilă a unei suferințe adevărate: Dacă există cumva o bucurie, și o nespusă bucurie a creștinului, ea nu poate consta decât în a accepta (iar nu în a înțelege, pentru că înțelegerea ar desființa într-un fel anume suferința) să fie așa. (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1997, pag. 286). Deci: dacă am înțelege suferința, ea n-ar mai fi suferință. Paradoxul este, pentru unii ca Losski în teologia apofatică, precum pentru Dostoievski și Evdokimov, că răul – suferința (și moartea în special) – este un act liber al omului. Dumnezeu a creat lumea inocentă, fără de rău. Dar pe om l-a creat liber, adică liber de a crea răul, de a-l introduce în lume. Acesta este riscul pe care și l-a luat Dumnezeu prin actul creației (id. o.c., pag. 192). Deci: omul n-ar fi om, dacă nu ar fi liber să creeze chiar răul. Dumnezeu n-ar fi Dumnezeu atotputernic dacă, hotărând să-l creeze pe om, nu și-ar fi luat riscul de a da omului libertatea. Dacă omul, folosind libertatea a introdus răul în lume, Dumnezeu i-a pus suferința la dispoziție pentru a-și crea fericirea biruind răul creat de el însuși.

Că fericirea omului depinde de suferință, ne-o arată și prima lectură, spunând că îl vor privi pe acela pe care l-au străpuns.

Textul ebraic, tradus mai corect, este acesta: “Mă vor privi pe mine pe care m-au străpuns”. Acest pe mine se referă la Iahve însuși. A ajunge la vederea lui Dumnezeu înseamnă a ajunge: 1) la cunoașterea reală a fărădelegii, creând răul, 2) la fericirea deplină prin detașarea de răul creat și chiar nimicirea lui. Dar cum poate fi străpuns Dumnezeu? Dumnezeu se identifică aici cu unșii săi, cu toți acei care cred în el (cf. CBL pag. 824). Expresia are același sens ca aceea pe care Saul a auzit-o pe drumul Damascului: “Eu sunt Cristos pe care tu îl prigonești” (Fap 9,5). Saul persecuta Biserica, pe cei care credeau în Cristos. Dumnezeu însuși a fost străpuns în ființa lui Cristos care a acceptat suferința și moartea pentru a ne dovedi că este om adevărat în căutarea fericirii, că Biserica sa este străpunsă de durere pentru dobândirea adevăratei libertăți umane. Bătaia, sângele, moartea, astea sunt dovezi care nu înșală, care nu pot fi măsluite. Prin cruce Isus a rupt gura Satanei (cf. id.o.c., pag. 186), care nu și-a putut închipui că Dumnezeu va accepta suferința ca izvor al libertății umane. Știa Satana ce-i suferința și n-a crezut că Fiul lui Dumnezeu este în stare să se facă om și să sufere de bunăvoie ceea ce el suferea constrâns, de nevoie.

A suferi din cauză că l-ai făcut pe aproapele să sufere în urma răului creat de mine, de tine, de noi toți, înseamnă a-l privi pe Dumnezeul străpuns. Omul n-a fost creat pentru a fi rob, ci liber ca acela care l-a creat din iubire.

Episodul evanghelic de azi este unul dintre cele mai importante pentru viața noastră creștină. Povestirea este simplă, cuprinde părerea oamenilor despre Cristos, părerea ucenicilor de pe Învățătorul lor și dezvăluirea pe care Isus însuși o face despre sine ca Fiu al omului menit să sufere, să moară și să învie. Cristos este Mesia fiindcă prin el istoria își atinge punctul culminant: omul nou poate deveni asemenea cu Dumnezeu – “Veți fi ca Dumnezeu” (Gen 3,5) – poate alege liber între bine și rău. Adam și Eva au ales ceea ce le-a sugerat Șarpele că-i bine și au dat de rău; noul Adam, Isus, alege ceea ce-i rău, suferința și moartea, și dă de adevăratul bine: învierea care dă adevărata libertate a fiilor lui Dumnezeu. Această alegere o propune Isus și ucenicilor săi, precum și tuturor acelora care vor crede în el: Cine își va pierde viața pentru mine, o va afla. A alege din iubire înseamnă a deveni Creator de libertate și de fericire.

Răspunsul lui Petru: Tu ești Cristosul lui Dumnezeu era pornit tot dintr-o dorință profundă a omului după libertate. În preajma înălțării lui Isus la cer, ucenicii îl vor întreba despre ceea ce le dorea inima: “Doamne, oare acum vei reîntemeia împărăția lui Israel?” (Fap 1,6), oare acuma te vei arăta drept Mesia sperat de noi? Iată, ai suferit, ai murit și ai înviat, vrem să vedem adevărata libertate a Israelului: dreptatea, pacea, bunăstarea spirituală și materială, vrem să vedem țara eliberată de sub jugul roman, vrem să vedem lumea vindecată de suferință, de nedreptate și de ce nu, chiar de moarte!

Isus nu putea accepta concepția contemporanilor săi despre dânsul și chiar afirmația lui Petru avea trebuință de îmbunătățire. Adevăratul concept despre Cristos – Mesia lui Dumnezeu trebuiau să-l afle de la Tatăl, fiindcă Fiul este adevărata icoană a Tatălui și numai ceea ce descoperă Tatăl despre Fiul constituie tot adevărul. Dezvelirea acestei Icoane a lui Dumnezeu de pe pământ trebuia să se înfăptuiască pe două căi: prin suferință și prin înviere: “Trebuia să pătimească toate acestea Cristos și astfel să intre în slava sa” (Lc 24,26), spune Isus celor doi ucenici în drum spre Emaus.

Cristos este Mesia fiindcă prin el istoria își atinge punctul culminant: omul nou, Isus Cristos din Nazaret, izvor al învierii spirituale și al înrădăcinării omului în viața divină deoarece fiecare faptă bună a sa a pornit din iubire.

Să nu credem că îl vom înțelege pe Isus în calitatea sa de Cristos al lui Dumnezeu, dacă nu acceptăm să pășim pe urmele lui susținuți de Duhul lui Isus, care singur ne poate face să înțelegem tot adevărul: “Dacă vrea cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea zilnic și să mă urmeze”. Numai purtând crucea prin puterea Duhului Sfânt se ajunge la tot adevărul pe care l-am proclamat la Rusalii: Dumnezeu în noi și noi în Dumnezeu. Mai mult nu-i posibil nici pentru Dumnezeu. Această înțelegere este viață și nu o idee frumoasă. Cristos a acceptat crucea și continuă să o ducă pe pământ prin acei care cred și suferă pentru credința lor, determinând lumea să privească spre acela pe care l-au străpuns, ca nimeni să nu uite că a fost cineva pe acest pământ care a știut pentru ce suferă, ca prin știința lui să dea ignoranței noastre despre suferință adevărata putere de eliberare din sclavia păcatului și a morții.

Este interesantă și lecția despre suferință pe care ne-o dă sfântul Paul luată din pedagogia greacă. Azi, orice părinte care vrea să dea o educație aleasă copilului său își alege un pedagog, un educator, un instructor cât mai bun. Grecii din vechime procedau altfel bazați pe sintagma: N-am ști ce-i dulcele, dacă n-am cunoaște amarul. De aceea, un copil, după câțiva ani petrecuți în sânul familei, pe genunchii mamei, era dat în grija sclavilor, să trăiască și să muncească asemenea lor până la o vârstă matură. Numai așa învățau să prețuiască libertatea cunoscând amarul sclaviei. Educația prin suferință era rodul iubirii părintești. Iubirea Tatălui l-a determinat pe Fiul dumnezeiesc să guste amarul vieții noastre, pentru a ne reda adevărata libertate și fericire. Libertatea adusă de Cristos prin moartea și învierea sa pe care noi o acceptăm acum prin credință, este o pregustare a libertății divine, fiindcă acolo unde este Duhul lui Cristos, Duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea deplină, acolo este libertatea fiilor lui Dumnezeu care desființează orice barieră națională, orice deosebire de rasă, de stare socială, de religie etc., făcând din toți una în Cristos (cf. CBL pag. 1650-1651).

Să nu uităm că prima datorie a creștinului este să știe a suferi, spune N. Steinhardt (o.c., pag. 222) în perfectă concordanță cu Franz von Baden care afirmă că Există o singură artă creștină, care nu-i nici gotică, nici romanică, nici barocă, arta de a purta crucea (id. o.c., pag. 191).

Alfabetul crucii este iubirea. Ajunge artist al crucii de fiecare zi numai acela care pornește de la iubirea lui Isus, numai acela care știe să-l privească cu iubire pe acela pe care l-a străpuns pe crucea istoriei.

Ritul latin