Start > Ritul latin > Simon, am să-ți spun ceva

Simon, am să-ți spun ceva

10 July 2010
1,189 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XI-a de peste an (Anul C)

Ce învățătură urmărește să ne dea Liturgia cuvântului de azi?

Omul din toate timpurile și locurile a simțit necesitatea înlăturării păcatului.

Prima formă, pe care omul a încercat-o pentru a se elibera de jugul spiritual, dar nu numai, a fost rugăciunea. Sintagma Lex orandi, lex credendi ca și invers: Lex credendi, lex orandi, adică felul în care se roagă cineva îi arată credința și felul cum crede cineva așa se roagă, stă la baza oricărei religii.

Deși în Crez Biserica se definește sfântă, ea se recunoaște păcătoasă, dar tinde spre sfințenia capului său, care este Cristos și de aceea se roagă cu stăruință, așa cum ne-o arată chiar începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, tăria celor ce nădăjduiesc în tine, ascultă cu bunătate rugăciunile noastre: noi suntem slabi și nu putem face nimic fără tine: dăruiește-ne pururi ajutorul harului tău pentru ca, împlinindu-ți poruncile, să-ți fim plăcuți în gânduri și în fapte (LR).

Ca rugăciunea să fie făcută cu toată credința și smerenia, trebuie să cunoaștem mai întâi răutatea păcatului și greutatea jugului care apasă conștiința umană.

Prima lectură (2Sam 12,7-10.13) ni-l prezintă pe regele David ca păcătos și trezit la realitate de profetul Natan. Printr-o logică umană, profetul Natan îl aduce pe rege să-și recunoască vina și să se căiască. Dar poate oare intra păcatul în logica umană când el este ofensa cea mai josnică adusă maiestății lui Dumnezeu? Cât de mare este această ofensă, ca să o judecăm în adevărata ei realitate ar trebui să avem rațiunea divină. Cuvintele noastre sunt expunerea logicii noastre, care și ea este supusă slăbiciunii din cauza păcatului. Mă mărginesc să dau definiția unui catehism: Păcatul este refuzul comuniunii cu Dumnezeu și fărâmițarea poporului adunat de Dumnezeu; ofensa adusă lui Dumnezeu este, în felul acesta, adevărata și radicala înstrăinare a omului (RdC 93).

În interiorul păcatului zace dinamica morții. David se căiește de păcatul său. Natan îl asigură că nu va muri deocamdată, dar dinamica morții s-a declanșat: sabia nu se va îndepărta de casa lui. David a plătit cu moartea fiilor săi Amon, Absalon și Adonia (cf. CBL pag. 335).

Creat pentru asemănarea cu Dumnezeu – “Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră” (Gen 1,26) – pentru comuniune de iubire interpersonală – omul este cu atât mai aproape de sine însuși cu cât este mai aproape de alții; se realizează cu adevărat pe sine numai rupându-se de sine; ajunge să fie el însuși numai prin alții. Păcatul, rupând comuniunea cu Dumnezeu, îl înstrăinează pe om de alți oameni și astfel deschide în sine însuși dinamica morții (cf. MAC pag. 1079). Moartea este povara cea mai grea a omului și dorința eliberării îl determină pe om să se roage: “Ai milă de mine, Dumnezeule, după marea ta îndurare și din nemărginita ta bunătate, șterge fărădelegea mea!” (Ps 50 (51),3-4).

Dar cine poate ierta păcatul și șterge nelegiuirea?

Numai Dumnezeu. Omul își poate lua viața sa (nu numai cea biologică) și pe a altora, dar nu poate să și-o redea sau să o redea acelora pe care i-a omorât. Dar, ceea ce este imposibil omului, este posibil lui Dumnezeu.

Evanghelia zilei (Lc 7,36; 8,3) ne arată că eliberarea de păcat și de consecința lui, moartea, nu-i opera acelora care cred că o pot realiza cu forțele proprii, ci a acelora care cred și de aceea se roagă, deoarece simt că nu o pot realiza decât prin harul lui Dumnezeu și prin credință.

Convertirea unei femei păcătoase care vine la Isus ca o sclavă, plânsul și lacrimile cu care îi spală picioarele, cu părul capului i le șterge, sărutul și ungerea lor cu untdelemnul prețios, întreaga ei ținută plină de smerenie, fără să țină cont de ceea ce ar putea zice lumea, constituie o minune de o frumusețe mult mai impresionantă decât învierea tânărului din Naim sau a slujitorului centurionului roman, fiindcă de fericirea sufletului care a reușit să refacă comuniunea cu Dumnezeu, cu semenii și cu sine, se molipsesc și îngerii din ceruri (cf. Lc 15,7). Despre această femeie putea să spună Isus, parafrazându-l pe tatăl din parabola fiului risipitor: Această soră a voastră era moartă și a înviat.

Convertirea femeii păcătoase fiind o minune a harului, este un dar al lui Dumnezeu făcut întregii lumi, reprezentat aici de fariseul Simon care nu știa că atitudinea lui internă de a se crede drept și de a condamna omul în locul păcatului, bolnavul în locul bolii, viața în locul morții, este mult mai gravă decât păcatul trupului.

Simon, am să-ți spun ceva. Acest ceva ne este adresat nouă. Pornind de la suspiciuni și dispreț față de om, însoțite de omisiuni externe: “Nu mi-ai dat apă; nu mi-ai dat sărutul păcii și nu mi-ai uns capul cu ulei parfumat în semn de prețuire”, într-un cuvânt: tu, care te crezi cineva, ești mai prejos decât ceea ce disprețuiești. Trezește-te! Ai trebuință de milostivirea divină mai mult decât ea. Păcătoasa s-a mântuit fiindcă la vizita Duhului Sfânt și-a deschis inima pentru darul credinței: “Credința ta te-a mântuit”. Credința este darul mântuirii. Primind darul, el devine un bun personal. Recunoștința trebuie să fie proporțională cu mărimea darului și atunci se poate spune că “I se iartă mult, pentru că a iubit mult”.

Să gândim bine cât iubim, ca să știm cât ni se iartă. I-am mulțumit vreodată lui Dumnezeu pentru darul credinței? Dacă nu, înseamnă că nu-l iubim și suntem în aceeași stare a fariseului Simon: știm să gândim bine, dar nu știm să iubim cum se cuvine, chiar dacă ne credem drepți fiindcă îi oferim lui Isus sau altora un banchet. Pomana, fără adevărata iubire nu-i decât fariseism și căutare de sine, egoism, înstrăinare de Dumnezeu, de sine și de alții, este o dinamizare a morții.

Darul credinței este atât de mare cât Isus Cristos însuși, fiindcă el singur este începătorul și desăvârșitorul credinței noastre (cf. Evr 12,2). Din acest motiv, oricât de mult am trăi și oricât de multe fapte bune am face, niciodată nu vom fi în stare să-i mulțumim și să-l iubim pe Dumnezeu așa cum se cuvine. Darul credinței întrece infinit valoarea faptelor noastre oricât de bune. Tocmai din acest motiv trebuie să-l iubim și mai mult, fiindcă numai iubirea sa infinită ne poate ierta de o datorie infinită.

Și totuși iubirea infinită a lui Dumnezeu se mulțumește și cu faptele noastre bune oricât de mici, dacă pornesc dintr-o atitudine interioară corectă. Isus a acceptat atât micile atenții din partea femeii convertite, cât și pe cele ale altor femei care, beneficiind de darul lui Cristos, și-au pus în slujba lui, a evanghelizării, toate bunurile lor materiale.

Primind cuvântul lui Cristos – Simon, am să-ți spun ceva – primim dinamica Duhului Sfânt care stopează dinamica morții prin iertarea păcatelor. Păcatul nu se iartă și dinamica morții nu este stopată numai atunci când păcatul este săvârșit direct împotriva Duhului Sfânt (cf. Mt 12,31-32), adică este refuzată acțiunea Duhului Sfânt de a șterge total păcatul din memoria Tatălui prin folosirea cărnii lui Isus ca un burete, a sângelui lui Isus și a apei izvorâte din coasta lui pe cruce pentru a șterge toată mizeria noastră spirituală. Numai după această acțiune a Duhului Sfânt de ștergere a păcatului se revarsă în suflet marea iubire (cf. Rom 5,5), spre care privesc ochii milostivi ai lui Isus.

Acum cred că înțelegem de ce sfântul apostol Paul a insistat atât de mult ca galatenii să înțeleagă pentru ce nu faptele Legii îndreptățesc, ci credința în Isus Cristos (Lec. a II-a: Gal 2,16.19-21). Prin Lege poate cineva muri pentru Lege ca să trăiască pentru Dumnezeu. Legea l-a răstignit pe Isus: “Noi avem o lege și după această lege el trebuie să moară” (In 19,7). Dacă Isus a murit pentru Lege, ca să trăiască pentru Dumnezeu, eu trebuie să mor pentru Cristos, răstignit cu Cristos, ca puterea Duhului lui Cristos să se reverse în mine, să mă învie cu Cristos, deoarece Cristos a murit din iubire față de mine. Dacă Legea ar fi tot, iubirea lui Cristos n-ar mai avea nici o valoare mântuitoare. Dar cine poate anula oare valoarea iubirii? Nici Dumnezeu. Legea, fără moartea lui Isus din iubire, nu poate duce la înviere. Învierea cu Cristos este adevărata îndreptățire. Prin Lege, dacă este păstrată, îndreptățirea ar veni din extern, ar fi opera mântuirii realizată de om și n-ar mai fi fost trebuință de iubirea lui Cristos. Prin Cristos, îndreptățirea vine din intern, pătrunde omul în totalitatea lui prin dinamica Duhului Sfânt, singurul care poate stopa dinamica morții.

Să invocăm pe Duhul Sfânt ca să folosească trupul și sângele lui Isus jertfite pe altar la această sfântă Liturghie pentru a ne spăla sufletele de păcate, fiindcă nu avem nici lacrimi, nici ulei parfumat pentru ungerea capului și picioarelor lui Isus. Suspinele negrăite ale Duhului Sfânt să fie rugăciunea noastră! Ungând cu Duhul Sfânt buzele noastre, sărutul spiritual oferit lui Isus la sfânta Împărtășanie ne poate aduce garanția că ni se iartă mult și putem fi plăcuți lui Dumnezeu Tatăl în gânduri și în fapte, fiindcă am iubit mult. Amin.

Ritul latin