Start > Ritul latin > Isus a pornit la drum împreună cu ei

Isus a pornit la drum împreună cu ei

10 July 2010
1,508 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IX-a de peste an (Anul C)

Înțelegerea misterului lui Isus se realizează treptat prin acțiunea Duhului Sfânt pornind de la manifestările sale cele mai simple din mijlocul comunității. Evanghelia de azi (Lc 7,1-10) ne relatează faptul că niște iudei au venit la Isus și l-au rugat pentru a merge și a vindeca sluga unui centurion roman și Isus a pornit la drum împreună cu ei spre casa indicată.

Deseori găsim în Sfânta Scriptură dorința poporului ca Dumnezeu să fie și să meargă în mijlocul său spre țara promisă. Moise l-a rugat: “Dacă am aflat har în ochii tăi, o, Doamne, binevoiască Domnul meu să vină în mijlocul nostru căci suntem un popor tare de grumaz; ci tu ne iartă fărădelegile și păcatele noastre și fă-ne pe noi moștenirea ta” (Ex 34,9). Sfântul Paul îi îndemna pe credincioșii galateni să umble conform Duhului (Gal 5,6), adică conform iubirii (Ef 5,2), fiindcă Isus s-a făcut însăși calea noastră (In 14,6) pe care noi putem să mergem către Tatăl având garanția Duhului făcută preotului Iosua: “Dacă vei umbla pe căile mele și dacă vei fi credincios slujirii mele [...] îți voi îngădui să intri în templul meu împreună cu aceia care sunt slujitorii mei” (Zah 3,7).

Lectura I (1Rg 8,41-43) ni-l prezintă pe Solomon rugându-se în templul pe care abia îl construise pentru toate neamurile pământului, ca toți să cunoască numele lui Dumnezeu în acest loc. Profetul Isaia arată cum într-o zi neamurile se vor îndemna unele pe altele zicând: “Veniți să urcăm pe muntele Domnului, la templul Dumnezeului lui Iacob, ca să ne arate căile sale și să putem umbla pe cărările sale. Fiindcă din Sion va ieși legea și din Ierusalim cuvântul Domnului” (Is 2,2-3).

Această dorință de întâlnire cu Dumnezeu o va realiza Isus în Noul Testament, arătând că pe Dumnezeu nu trebuie să-l căutăm spre a-l adora nici în Ierusalim și nici pe muntele Garizim, ci în interior, în intimitatea sufletului nostru pătruns de duh și de adevăr (In 4,21-24).

Evanghelistul Luca ne propune ca model de întâlnire pe cea dintre Isus și centurionul roman. Centurionul era o persoană oficială din armata de ocupație a Romei. El avea în subordinea sa o sută de soldați care mențineau ordinea militară în Palestina. Misiunea lor nu era deloc ușoară, fiindcă iudeii țineau cu dinții de personalitatea lor națională și nu se puteau resemna deloc cu gândul ca steagurile Romei să se înalțe deasupra cetății Ierusalimului și să le controleze destinele. Deseori se revoltau și preferau mai bine să moară decât să sufere ocara subjugării. Este surprinzător faptul că un centurion se arată ca un adevărat prieten al iudeilor. Textul evangheliei de azi arată chiar că el îi iubește, adică nu numai că le respectă calitatea lor de israeliți, ci chiar îi ajută să-și păstreze independența lor umană și religioasă, construindu-le o sinagogă (cf. CBL pag. 1171-1172).

Ce poate fi mai minunat decât iubirea care învinge ura? Ce poate fi mai diabolic decât ura care distruge iubirea? Cât de minunată este iubirea lui Dumnezeu care ne-a făcut cadou, nu o sinagogă, ci un templu ceresc, chiar pe Fiul său făcut om, în care noi să ne găsim independența umană, religioasă, adevărata libertate de copii ai lui Dumnezeu! Când iubirea cucerește inimile, armele amuțesc. Acesta este drumul pe care a pornit Isus spre noi, spre casa centurionului, dar mai ales spre casele acelora care poartă arma ucigătoare a urii. Calea lui Isus este calea ecumenismului autentic. Acei care vor merge alături de el nu vor demola cu forța moscheile, sinagogile, templele necreștinilor, ci îi vor respecta și chiar îi vor ajuta să și le facă, pentru a vedea în iubirea creștină pe acela pe care îl intuiesc prin credința lor: pe Dumnezeu.

În timp ce iudeii (care pretindeau a avea credința adevărată într-un singur Dumnezeu) s-au oprit în iubirea lor la sinagoga pe care au primit-o, centurionul care le-a dat-o pătrunde până în adâncul credinței și-l acceptă pe Isus ca pe acela care vine de la Dumnezeu și dispune de puterea necesară prin care lumea își poate obține mântuirea (simbolizată de vindecarea servitorului bolnav) (cf. CBL pag. 1172).

Isus a venit în lume să umble cu noi, dar nu vrea să rămână vizavi de noi, ci să intre în noi, ca noi să umblăm în el. A merge alături de Isus, a fi deseori vizavi de el, înseamnă a merge ca cei doi ucenici în drum spre Emaus: triști și abătuți, descurajați și întrebători. A merge în Isus înseamnă a purta bucuria învierii lui spre frați, asemenea tot celor doi care se întorceau de la Emaus la Ierusalim (cf. Lc 24,13-35). Acesta este mersul adevărat care are dinamismul pașilor din Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți: “Dragostea lui Cristos ne împinge” (2Cor 5,14).

Când un lucru se cunoaște, pornind de la iubire, Legea lui Moise nu mai poate avea nici un fel de obiecții. Iudeii, conform Legii, nu aveau voie să intre în casele păgânilor. Dar acest centurion roman este un păgân capabil de iubire. Iudeii înșiși simt că este vrednic de a i se trece pragul casei și de a-i răsplăti iubirea. Ei îi spun lui Isus: Merită să-i faci acest favor, fiindcă ne iubește.

Iubirea îl pune pe Isus în mișcare, iar credința centurionului îl umple de admirație: Nici în Israel n-am găsit o credință atât de mare.

Credința – adeziunea conștientă față de misterele divine – este o urmare a acțiunii lui Dumnezeu care singur are inițiativa. Omul nu crede fiindcă Biblia, Tradiția și Magisteriul Bisericesc îl propun pe Cristos drept misterul credinței noastre, ci pentru că Dumnezeu însuși, într-un chip exclusiv, a acționat în mod tainic în el (cf. CBL pag. 1645). Pentru credința noastră Isus a spus: “Este în folosul vostru ca eu să mă duc, pentru că, dacă nu mă duc, Apărătorul nu va veni la voi. Dacă însă mă duc, eu vi-l voi trimite” (In 15,7-8). Și Isus ni l-a trimis pe Duhul Sfânt ca să ne învețe tot adevărul din interior, din intimitatea sufletului. De aceea Duhul Sfânt nu are chip de om, ca să nu-l plasăm vizavi de noi, ci să simțim cum el acționează din intern: cum îl face prezent pe Cristos în noi, ca noi să simțim și să trăim din interior adevărata libertate a fiilor lui Dumnezeu. Când îl iubim pe Dumnezeu și pe aproapele noi ne simțim cei mai liberi, pentru că “unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea” (2Cor 3,17), iar dacă cineva nu are Duhul lui Cristos, acela nu este al lui Cristos (Rom 8,9), nu se poate bucura de libertate pe drumul vieții, fiindcă rămâne sclav păcatului (cf. DT, pag. 15).

Acolo unde acționează credința, iubirea se transformă în fapte: centurionul crede, iubește și construiește o sinagogă, iar speranța că iubirea și credința sa nu pot fi zadarnice îi aduce bucuria de a-și găsi slujitorul vindecat.

La ce a privit Isus mai mult în inima centurionului: la faptul că le-a zidit iudeilor o sinagogă? că i-a iubit? că și-a iubit slujitorul bolnav? Sinagoga zidită de centurion putea fi o tactică politică. Iubirea față de iudei putea fi o manevră prin care să scape de necazuri. Am fi ispitiți să spunem că a privit la iubirea centurionului față de slujitorul bolnav, problemă de rezolvat pentru judecata de apoi: “Am fost bolnav și m-ați vizitat” (Mt 25,36), fiindcă Isus însuși se identifică cu cel bolnav. Dar lucrurile nu stau chiar așa. Isus privește la smerenia centurionului care se recunoaște mai bolnav decât slujitorul său și nevrednic de a fi vizitat de Isus: Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu. Isus și-a amintit întotdeauna cu plăcere de smerenia mamei sale Maria spre care a privit Tatăl său ceresc în momentul în care l-a trimis în lume!

Credința ne deschide fereastra prin care putem să privim cu luciditate în noi înșine. Ecumenismul nostru trebuie să înceapă cu Cristos: oferindu-i păcatele, fiindcă atâta este al nostru și atâta putem face. De credem că suntem cineva sau ceva, fiindcă am făcut o sinagogă iudeilor, o biserică creștinilor, un templu necreștinilor, o moschee musulmanilor etc., sau chiar pentru că am vizitat bolnavii și am ajutat săracii, trebuie să cerem cu apostolii: “Doamne, mărește în noi credința!” (Lc 17,5) ca să ne dăm seama că nu suntem vrednici să vii la noi sau noi să venim la tine, ci spune numai un cuvânt și se va vindeca sufletul nostru, sufletul meu… Privește la umilința slujitorilor tăi!

Să ne rugăm cu psalmistul: “Caută spre mine, Doamne, și mă miluiește, căci sunt singur și sărman. Vezi înjosirea mea și chinul meu și-mi iartă toate păcatele, Dumnezeul meu!” (Antifona intrării: Ps 24,16-18).

Numai așa Isus nu va mai fi vizavi de noi, ci în noi și noi în el și vom porni împreună pe drumul care duce la templul Ierusalimului ceresc. Amin.

Ritul latin