Start > Ritul latin > Oricine este instruit pe deplin va fi la fel ca învățătorul său

Oricine este instruit pe deplin va fi la fel ca învățătorul său

10 July 2010
1,370 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VIII-a de peste an (Anul C)

La prima vedere am fi ispitiți să credem că toate cele trei lecturi ale Liturgiei cuvântului de azi ne oferă o lecție de morală. Lectura I (Sir 27,5-8) are drept concluzie: Dacă te ții de dreptate, va fi a ta și te vei îmbrăca cu ea ca într-o mantie de slavă; lectura a II-a (1Cor 15,54-58) ne arată că ghimpele morții este păcatul, iar puterea păcatului este legea; și evanghelia (Lc 6,39-45) ne vorbește despre omul bun și omul rău. Chiar dacă am privi-o astfel, învățătura morală a lui Isus este o învățătură deschisă, dinamică, care îl pune pe om pe un drum care în mod necesar va trebui să-și atingă ținta la revenirea lui Cristos.

Dacă morala nu duce la teologie, rămâne la nivelul instinctelor psihice și, de ce nu, chiar somatice (trupești), la nivel de dresaj. Pentru creștinism morala nu este autonomă, nu se justifică prin sine, ci își află temelia pe cerințele evanghelice. Exigențele morale ale unei vieți conforme cu evanghelia sunt cuprinse într-o serie de afirmații ale Mântuitorului pe care evanghelistul Matei le-a adunat în predica de pe munte și Luca în cea de pe câmpie (cf. MAC pag. 1061).

Totuși, pe lângă aceste trăsături morale, lecturile de azi ne oferă o lecție de teologie profundă.

Prima lectură pune problema cunoașterii omului și dă trei criterii: ciurul, cuptorul și roadele. După cum ciurul separă grâul de pleavă și de alte impurități, tot așa bunătatea și răutatea oamenilor se reflectă în cugetările și cuvintele lor. După cum oalele își dovedesc trăinicia sau perisabilitatea prin arderea în cuptor, tot așa pasiunile omului se arată în focul controverselor. După cum pomii se cunosc după roade, tot așa gândurile și inimile oamenilor se vădesc prin cuvintele și faptele lor (cf. CBL pag. 536).

Este necesară cunoașterea omului?

Desigur, dar așa cum l-a cunoscut Cristos, în toată profunzimea lui: cunoaște gândurile inimii (Lc 9,47) și tocmai datorită faptului că l-a cunoscut, l-a iubit și a voit să se facă în toate asemenea lui, afară de păcat (Evr 4,14); a luat în schimb asupra sa păcatele tuturor oamenilor spre a le spăla în sângele său (Ef 1,7; 1Pt 2,24; 1In 1,7).

Nu ne cunoaștem pe noi înșine, dacă nu ne privim în alții. Mai ușor vedem gravitatea păcatului în alții. Oglinda mea este aproapele meu și răul pe care îl văd în el de fapt este în mine; ba chiar mai mare. Dacă îmi privesc chipul în oglindă și mă văd urât, nu voi sparge oglinda ca fiind vinovată de urâțenia mea, ci va trebui să-mi spăl fața. Oglinda merită tot respectul. Fiecare om merită respectul meu, fiindcă mă arată așa cum sunt. Sunt om, sunt păcătos și faptele mă arată astfel. Vreau să fiu altfel? Trebuie să privesc la felul în care Dumnezeu s-a revelat prin faptele sale (Rom 1,19-20; Înț cap. 13) și prin cuvântul său (Evr 1,1).

Gura vorbește din plinătatea inimii. Când inima este plină de Duhul Sfânt, gura mărturisește că Isus este Domnul (Rom 10,9; 14,9), devine martor al învierii lui, devine instruit pe deplin, asemenea cu învățătorul său. Dacă nu mărturisește domnia lui Cristos rămâne orb ori de câte ori va încerca să conducă pe alții. În acest caz ceea ce pare a fi iubire din partea mea, de exemplu, nu va fi decât egoism: călăuzind un orb, mă voi comporta ca un stăpân al destinului său și al persoanei sale, mă voi substitui lui Cristos și voi mărturisi că eu sunt domnul. Prin această mărturie voi demonstra însă că sunt mai orb decât orbul pe care încerc să-l conduc. Nici un om nu-i stăpânul altui om. Prin urmare nimeni nu are dreptul de a impune altor oameni criteriile proprii.

Ucenicul să fie ca învățătorul său.

Formulată în contextul revelației creștine, această sentință apare extraordinar de bogată. Isus, adevăratul învățător, nu vrea să-și aroge dreptul de a călăuzi orbul pe cale și să-l domine. Nu-și permite să călăuzească pe alții, ci să-i ajute; n-a încercat să obțină de la orbi vreun profit, ci să le ofere tot ce are el. Și cum Tatăl a ascuns în Isus toate comorile înțelepciunii și ale științei (Col 2,3), pe acestea le împarte acelora care le doresc și le caută.

Acest exemplu al maestrului Isus trebuie să devină normă pentru toți credincioșii.

Cei puternici ai acestei lumi își arogă dreptul să stabilească binele și răul celorlalți oameni; conducătorii își exercită puterea judecând supușii impunându-și voința, deseori aducând ca singur și simplu argument acel Stat pro ratione voluntas, adică Voința mea este legea. Trăim într-o lume divizată în două părți: cei care poruncesc și cei care sunt obligați să asculte și să se supună.

Cum se pot rupe aceste lanțuri ale robiei? Fiindcă cei care poruncesc sunt mai robi decât cei pe care vor să-i înrobească!

Singura cale este iubirea (cf. CBL pag. 1168-1170).

În lectura a II-a apostolul Paul afirmă că Dumnezeu ne-a dat biruință prin Isus Cristos. După ce a dezvoltat prin argumente de credință tema învierii noastre, care trebuie să ne facă asemenea lui Cristos, Paul conclude recurgând la un argument central: biruința noastră asupra morții este necesară deoarece Cristos trebuie să apară ca biruitor al morții și al păcatului. Numai bazați pe această credință vor putea avea creștinii siguranța că toate strădaniile lor morale, toate suferințele și oboselile nu vor fi zadarnice (cf. MAC pag. 1064). Credința ne cere să ne considerăm asemenea boabelor de grâu aruncate în brazdă, să acceptăm moartea cu credință și vom ajunge la înviere. Trupul înviat va fi același trup muritor, dar totuși nu același lucru: din coruptibil va deveni incoruptibil, dintr-un lucru de nimic va deveni ceva glorios și din slab va deveni puternic. Într-un cuvânt, se seamănă un trup natural (psychicon) și va învia un trup supranatural (pneumatikon).

Referirea la trupul psihic și pneumatic oferă sfântului Paul posibilitatea de a realiza un midrash, adică o argumentație în stil rabinic, conform povestirii din cartea Genezei 2,7, în care Adam apare creat ca o ființă vie, pe când al doilea Adam, Isus, este un spirit dătător de viață. Primul a dus omenirea în pământul din care a fost luat, al doilea o duce în cerul din care a venit. Într-un cuvânt, dacă dorim să ajungem la înviere, trebuie să părăsim cele ale trupului și sângelui, trebuie să ieșim din sfera de acțiune a lui Adam și să ne încadrăm definitiv și total în sfera lui Cristos (cf. CBL pag. 1618).

Adică? Adică nu trebuie să judecăm omul după faptele trupului, nu trebuie să vedem paiul din ochiul lui, chiar dacă apare “orb” sau “mort” de-a binelea prin păcat, nu trebuie să-l condamnăm după ceea ce apare acum, ci după ceea ce va fi la înviere. Dar, ce va fi la înviere numai Dumnezeu știe. Acum însă, chiar și în cel care trăiește după trup, după vechiul Adam, trebuie să vedem o materie primă ce aparține lui Cristos și față de care el s-a angajat să-i dea viață.

Ucenicului îi este suficient ca să fie ca învățătorul său!

Morala ne face vii în Adam. Credința și caritatea ne face spirite dătătoare de viață în Cristos. Aceasta este chemarea noastră creștină.

Aceasta este biruința pe care ne-a dat-o Dumnezeu prin Fiul său: trecerea de la trupul psihic cu instincte psihice, la trupul pneumatic încărcat cu energiile Duhului Sfânt.

Să ne însușim îndemnul paulin și să rămânem statornici, neclintiți, mereu cu spor la lucrarea Domnului, știind că truda noastră nu este zadarnică în Domnul. Să ne rugăm: “Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, ca mersul lumii să fie călăuzit de orânduirea ta dătătoare de pace și Biserica ta să cunoască bucuria de a te sluji în liniște” (LR). Amin.

Ritul latin