Start > Ritul latin > Faceți bine celor ce vă urăsc

Faceți bine celor ce vă urăsc

10 July 2010
1,145 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VII-a de peste an (Anul C)

Citim în Cartea I a Macabeilor (2,32-39) că un grup de iudei, ca să scape de urmărirea sirienilor, s-a ascuns într-o peșteră din munți. Dușmanii au aflat ascunzătoarea, i-au luat prin surprindere în zi de sabat, le-au cerut să iasă, să se predea și vor rămâne cu viață. Ca să nu calce sabatul, n-au ieșit și nici n-au ridicat un deget spre a se apăra, ci doar au zis: Mai degrabă murim cu toții cu cugetul curat! Cerul și pământul sunt martori că voi ne omorâți pe nedrept. Și toți, peste o mie de oameni, s-au lăsat măcelăriți.

Au murit din respect față de Lege, dar nu și din iubire față de dușmani. Dacă ar fi fost și aceasta, adică moartea din iubire față de dușmani, cu siguranță că ea ar fi fost cea mai mare victorie a iubirii din istoria omenirii și evanghelia lui Isus ar fi fost de prisos.

Oare învățătura lui Cristos de a iubi pe dușmani și de a le face bine, de a-i binecuvânta și de a se ruga pentru ei, cuprinde această datorie de a sta în genunchi, cu mâinile împreunate, cu ochii spre cer, cu rugăciunea pe buze, când dușmanii vin și răpesc, insultă și nimicesc, batjocorăsc cele sfinte, omoară pe bătrâni și copii, pe bărbați și femei? Nici unui creștin nu-i este îngăduit să pună mâna pe armă și să se apere, să-și apere familia și neamul? Răspunsul este: trebuie să se apere, dar nu cu ură.

Ceea ce ne învață prima lectură (1Sam 26,7-9.12-13.22-23) nu-i o problemă teologică, ci morală. Exemplul de iubire a lui David față de Saul care îi era dușman de moarte este o frumoasă moștenire pe care o avem din Vechiul Testament. David l-ar fi omorât pe Saul, dar se temea de pedeapsa lui Dumnezeu: Cine și-a întins mâna vreodată asupra unsului Domnului și a rămas nepedepsit? Or, unde este iubire adevărată nu este teamă (cf. 1In 4,18). Apoi, ceea ce l-a reținut de la răzbunare, au mai fost și următoarele motive: David avea de soție pe Milca, fiica lui Saul; Ionatan, fiul lui Saul, era prietenul lui cel mai bun; știa că socrul său mai avea mulți susținători și soldați vrednici; profetul Samuel era de partea lui Saul împreună cu o mare parte din popor. N-ar fi fost prudent ca David să încerce să ia domnia prin vărsare de sânge. David știa că Dumnezeu l-a rânduit rege peste Israel și-i va da domnia când va voi și când tot poporul îl va dori.

Tendința cea mai profundă a omului este egoismul: îl iubesc pe altul numai în măsura în care celălalt reprezintă o valoare pentru viața mea. Ceea ce a făcut David poate face oricine: îl iubesc să mă iubească, nu-i fac rău ca să nu-mi facă; dar ceea ce ne-a învățat Cristos, nu. Iubirea morală nu i-a adus statornicie în bine lui David. Ajuns rege își va îndepărta pe toți dușmanii și chiar fiului său Solomon îi lasă cu gură de moarte să-l răzbune (cf. 1Rg 2,8). Omul are trebuință de ceva care să-i dea stabilitate în bine.

Înainte de a intra în esența problemei, un lucru rămâne interesant: ca și în duminica trecută când Isus a vorbit despre fericiri și s-a adresat numai ucenicilor, la fel și azi, tot numai lor le adresează învățătura despre iubirea dușmanilor. De ce? Cred că este vorba de o atitudine pedagogică din partea lui: i-a pregătit ca, primindu-l pe Duhul Sfânt, ei să-i fie martori până la marginile pământului (cf. Fap 1,8), să fie modele de credință trăită prin iubire.

Studiul acestui fragment evanghelic după sfântul Luca (6,27-38) ne plasează în inima mesajului lui Cristos și ne descoperă adevăratul sens al lui Dumnezeu și al omului.

În sens divin, iubirea dușmanilor arată absolutul: datoria de a semăna binele, adică de a iubi dumnezeiește, de a iubi fără a căuta răspuns, de a iubi fără a aștepta recompensă, de a schimba în bine răul primit și de a se iubi pe sine fără păcat. Acest lucru este posibil numai pentru Dumnezeu, nu și pentru om. Isus a venit să dea omului un principiu divin de acțiune ca să poată deveni fiu al lui Dumnezeu. Greutatea în a-i accepta principiul era dublă: pe de o parte cultura greacă, pe de alta era egoismul uman. Cultura greacă, de care era cuprinsă lumea în acel timp, susținea că iubirea cea mai curată constă în a aspira la propria plinătate umană, mai ales plinătatea forțelor somatice. Filozoful Socrate a trebuit să bea paharul cu otravă, condamnat fiind la moarte de magistrații Atenei, fiindcă susținea respectul față de dușmani prin cunoașterea de sine, prin renunțarea la egoismul melancolic. În lumea greacă Dumnezeu nu iubește, el se limitează în a fi ținta aspirațiilor umane (cf. CBL pag. 1167). Cât privește egoismul uman, el este atât de înrădăcinat în firea omului încât de la primul păcat și până azi nimeni n-a reușit să se debaraseze de dânsul. Numai prin minunea întrupării Cuvântului divin s-a putut realiza o ființă umană lipsită de egoism, capabilă să iubească pe toți, chiar și pe dușmani, din singurul motiv al iubirii, deoarece acolo unde domnește iubirea nu mai este trebuință de nici o lege.

Omul este chemat să iubească pe dușmani pentru ca el însuși să-și devină lege pentru sine și prin care iubirea de sine să nu mai fie încălcarea nici unei legi și să nu aibă nici un fel de sancțiune. Să ne străduim s-o înțelegem!

Învățătura lui Isus despre iubirea dușmanilor este cuprinsă în legea cea nouă adusă de Cristos din intimitatea și deplina libertate a lui Dumnezeu. Fiindcă ne este adusă, este un dar, un har. Duhul Sfânt ne mișcă, ne sfătuiește, ne inspiră să acceptăm acest dar pentru a deveni liberi ca Dumnezeu. Harul ne împarte din libertatea divină numai dacă îl acceptăm, fiindcă harul nu tiranizează, nu forțează. Însă ceea ce este strâmb nu poate fi îndreptat decât cu forța. Libertatea omului este strâmbă, nu se orientează spre Dumnezeu, ci spre sine, cum spune sfântul Paul: “Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu-l vreau” (Rom 7,15). Omul poate respinge harul și libertatea se strâmbă și mai mult. Cine îi poate îndrepta libertatea prin forță? Cine ne poate forța să intrăm în noi înșine pentru a cunoaște robia la care ne supune egoismul prin respingerea harului? Numai dușmanul. Nu ne-am cunoaște suficient pe noi înșine, dacă nu am avea dușmani. Pentru aceasta spune Isus ucenicilor săi: “Vai vouă, când toată lumea vă va lăuda!” (Lc 6,26), adică Vai vouă, dacă nu veți avea dușmani care să vă forțeze să intrați în voi înșivă spre a vă cunoaște dușmanul din voi, egoismul. Omul în sine este concomitent victimă și asasin.

Isus nu a fost stăpânit nici o clipă și nici în cea mai mică măsură de dușmanul libertății noastre și totuși niciodată nu și-a menajat dușmanii, ci din contra, i-a ațâțat ca să-i facă conștienți că dușmanul egoismului lor este el însuși, Isus. Așa s-a întâmplat cu concetățenii săi la Nazaret (cf. Lc 4,23-30), tot așa la Cafarnaum când murmurau împotriva lui fiindcă le spusese că de nu-i vor mânca trupul și nu-i vor bea sângele nu vor avea viață (cf. In 6,26-67), tot așa s-a întâmplat cu Petru care încerca să-l abată de la confruntarea supremă cu dușmanii și pe care îl respinge ca pe cel mai mare dușman al său: “Pleacă, satană, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor!” (Mc 8,33).

Iubirea dușmanilor este voința liberă a lui Dumnezeu care nu ni se impune, ci ni se oferă ca medicament sau, mai bine zis, ca o plantă medicinală spinoasă, pretențioasă, din care cauză se cere efort deosebit pentru a-i extrage medicamentul miraculos, dar care, nu numai că ne vindecă de egoism, ci ne face asemenea cu Dumnezeu, adică ne dă puterea să ne iubim pe noi înșine cu cea mai sfântă iubire, cu cea divină, în toată libertatea, fără frică și fără pedeapsă.

Acest adevăr l-a înțeles sfântul Augustin când a spus: Ama et fac quod vis! – “Iubește și fă tot ce vrei!” Acesta este sensul existenței noastre de pe pământ: atingerea libertății fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,21).

Dacă am cunoaște valoarea acestui medicament ceresc numit iubirea dușmanilor, care ne vindecă de această cumplită boală, de egoism, am striga în gura mare pe orice stradă, în orice piață, oricărui trecător: Urăște-mă, ca să mă vindec!

Apostolul Paul ne arată în lectura a II-a (1Cor 15,45-49) că drumul spre libertatea deplină a fiilor lui Dumnezeu, spre înviere, trece tot prin iubirea unui dușman al nostru. A-l iubi pe Cristos care este dușmanul numărul unu al egoismului propriu înseamnă a-l primi în intimitatea cea mai profundă a sufletului. Cristos Isus, iubind chiar și pe cei care l-au răstignit, a înviat. Dacă îl primim, ne învață să iubim așa cum a iubit el și prin aceasta ne asigură învierea, adică înscrierea definitivă în Absolutul divin. Am murit cu Adam fiindcă am căzut în egoism la sugestia șarpelui viclean, dar dacă ne însușim Duhul lui Cristos, vom fi asemenea lui (1In 3,2), vom învia ca și el (Rom 6,5) cu un trup glorios ca și al său (Fil 3,21), ne vom bucura în veci de adevărata libertate.

Iubirea dușmanilor, făcând parte din aceeași iubire teologală care ne leagă direct de Dumnezeu ca și credința și speranța, își află plinătatea în Cristos Domnul vieții care a murit și a înviat pentru noi.

Ucenicii au ascultat de îndemnul Tatălui ceresc: “Pe dânsul să-l ascultați!” (Mc 9,7) și au devenit modele de iubire pentru noi. Ca să-i putem urma în ascultare, să ne rugăm cu întreaga Biserică: Atotputernice Dumnezeule, dăruiește-ne, te rugăm, harul să cugetăm pururi la cele spirituale ca să împlinim pururi ceea ce este plăcut înaintea ta, și prin cuvânt și prin faptă (LR). Amin.

Ritul latin