Start > Ritul latin > Ridicând ochii spre cer, Isus le-a binecuvântat

Ridicând ochii spre cer, Isus le-a binecuvântat

10 July 2010
1,039 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Preasfântul Trup și Sânge (Anul C)

De ce după solemnitatea Preasfintei Treimi urmează aceea a Preasfântului Trup și Sânge? Răspunsul, printre altele, poate fi și acesta: prima ne arată măreția unui singur Dumnezeu în trei persoane care ne cheamă să ne satisfacem foamea de divin, iar a doua, solemnitatea de azi, ne oferă mijloacele prin care îi putem oferi lui Dumnezeu cinstea cuvenită și prin care noi ne putem îndumnezei.

Din moment ce comuniunea dintre cele trei persoane divine este perfectă, fiindcă nu sunt una lângă alta, ci una în alta, ea trebuie să stea la baza comuniunii dintre oameni. Intuim acest adevăr încă de pe prima pagină a Scripturii: “Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră” (Gen 1,26), comuniune perfectă, ființă sociabilă.

Un model de comuniune având la bază inițiativa divină găsim în prima lectură de azi (Gen 14,18-20) și poate sta ca exemplu perfect de ecumenism pentru lumea din toate timpurile. Protagoniștii sunt patriarhul Avram și regele-preot Melchisedec. Avram este părintele credinței în Iahve, iar Melchisedec, al cărui nume înseamnă Dumnezeul meu este drept, este un ebuseu păgân, rege al Salemului (Ierusalimului) și, surprinzător, este numit de Sfânta Carte drept preot al Dumnezeului preaînalt. Melchisedec îi oferă lui Avram pâine și vin în semn de aleasă cinstire și prietenie. Avram îi oferă a zecea parte din tot ce are, în semn de recunoaștere a caracterului preoțesc pe care acesta îl avea. Melchisedec, ca rege al Păcii (Salemului), îl binecuvântează pe Avram cu pacea Dumnezeului drept și preaînalt pe care îl slujea, ca să-și țină făgăduințele, ca Avram să fie strămoșul “Principelui păcii” (Is 9,5), al lui Mesia care să ofere tuturor popoarelor hrana păcii – pâine și vin -, drept singura hrană dătătoare de viață și de pace veșnică, făcând fericiți pe toți făcătorii de pace, spre a fi “fiii lui Dumnezeu” (Mt 5,9). Mai târziu, urmașul lui Avram, regele David, cucerește Ierusalimul de la ebusei și îl acceptă pe preotul lor, Sadoc, drept preot al lui Iahve (cf. CBL pag. 106), cu scopul de a asimila un popor credincios lui Dumnezeu preaînalt, de a se bucura de credința lor și de a-și asigura o descendență pașnică, vrednică de Mesia.

Promisiunile mesianice făcute lui Avram și binecuvântarea lui Melchisedec moștenite de regele David, se realizează în Cristos. Evanghelia de azi (Lc 9,11b-17) ne stă mărturie prin minunea înmulțirii pâinilor.

Un fapt este cu atât mai semnificativ cu cât este mai bogat în învățături pline de înțelepciune divină. În acest sens trebuie să privim înmulțirea pâinilor realizată de Isus.

Evanghelistul Luca ne spune că Isus, după ce a vorbit mulțimilor despre împărăția lui Dumnezeu și a vindecat pe cei bolnavi, a înmulțit în chip miraculos cinci pâini și doi pești prin ridicarea ochilor spre cer și binecuvântare, pentru a sătura pe cei flămânzi trupește, după ce în prealabil le săturase sufletul cu cuvântul lui Dumnezeu. Isus se dovedește hrana totală a ființei umane.

Prin ridicarea ochilor spre cer Isus imploră binecuvântarea Tatălui și puterea Duhului Sfânt; prin binecuvântarea sa, Isus mulțumește că a fost ascultat.

Semnificația înmulțirii pâinilor.

În primul rând înmulțirea pâinilor confirmă mesianitatea lui Isus, prezisă de Isaia, că Iahve Sabaot va pregăti pentru toate popoarele un banchet cu mâncăruri alese (cf. Is 25,6). La această împlinire mesianică se referă Isus însuși când îi îndeamnă pe ascultătorii săi să caute cu sârguință hrana împărăției lui Dumnezeu care se apropie (Lc 22,16). Isus este hrana totală a ființei umane, după cum am mai spus-o.

În al doilea rând, înmulțirea pâinilor constituie repetarea minunilor din vechime, pe care le-a săvârșit Dumnezeu în fața poporului său pe când acesta se lamenta în pustiu că a fost părăsit și moare de foame (Ex 16,3-4). Dumnezeu nu părăsește niciodată pe acela care nu-l părăsește el mai întâi pe Dumnezeu.

În al treilea rând, înmulțirea pâinilor constituie prima chemare a ucenicilor la diaconie, de consacrare totală în slujirea fraților: “Dați-le voi de mâncare! Puneți-i să se așeze în grupe de câte cincizeci!” Iar ceea ce Isus a obținut prin privirile spre cer și binecuvântare, le dă tot lor să împartă mulțimii. Pe acei care au corespuns slujirii, Isus îi face părtași de preoția sa la Cina cea de Taină, când le spune: “Faceți aceasta în amintirea mea!” (Mt 26,26; Mc 14,22; Lc 22,19).

Prima înmulțire a pâinilor mai este semnul învierii, menit să realizeze comuniunea omului cu Dumnezeu, cu sine însuși, cu aproapele, cu Biserica, cu lumea, cu întreaga natură, cu tot cosmosul, așa cum îl consideră sfântul evanghelist Ioan, referitor la Euharistie (cf. In cap. 6).

În fine, înmulțirea pâinilor arată începutul banchetului escatologic, menit să se desăvârșească în împărăția cerurilor – Fericiți cei chemați la ospățul Mielului – (LR). Are parte “de întâia înviere” (Ap 20,6) acela care se apropie de sfânta masă.

Pentru apostolul Paul, prima înmulțire a pâinilor a purtat amprenta Cinei celei de Taină, a prefigurat înființarea Euharistiei, care este cu adevărat mâncare și băutură, comuniune perfectă cu Cristos și cu Trupul său Mistic, Biserica.

Din acest motiv Paul amintește (Lec. a II-a: 1Cor 11,23-26) că el însuși a primit de la Domnul semnificația banchetului pe care l-a instituit chiar în noaptea în care a fost trădat. Prin urmare, festivitatea creștină a Cinei Domnului nu trebuie să uite de realitatea suferinței. Isus a poruncit ucenicilor să repete Cina în amintirea sa, adică să prelungească în timp ceea ce s-a stabilit în memoria veșniciei, memorialul morții lui. Întreaga teologie paulină este axată pe faptul că orice creștin este ținut să se încorporeze în moartea Domnului (cf. Rom 6,2 ș.u.). Dar moartea lui Cristos nu-i punctul final, ci o trecere la viață, la înviere. Moartea lui Cristos numai în această măsură este salvatoare, dacă se pune în memoria unei morți învinse de înviere, adică se fixează pentru totdeauna, ca pe banda magnetică, pentru a nu se mai șterge niciodată. Cina Domnului trebuie celebrată în lumina învierii și în perspectiva revenirii lui Isus. Numai așa poate fi memorialul morții Domnului și promisiunea care garantează participarea la învierea sa când va veni (cf. In 6,39.40.44.51.54.58). Participarea la Cina Domnului trebuie să fie vestirea cea mai concretă a lui Isus, evanghelizare în fapt: Ori de câte ori mâncați din această pâine și beți din acest potir, voi vestiți moartea Domnului până când va veni, spune sfântul Paul.

Sfântul Toma de Aquino a exprimat foarte bine multipla semnificație a Euharistiei, zicând: Mister al cinei! Cristos devine hrană, se face memoria pătimirii sale, sufletul este umplut de har, ne este dată garanția slavei (Vespere II, antifona de la Magnificat). Această formă de evanghelizare, care este Euharistia, angajează întreaga comunitate bisericească: mâncați, beți, vestiți! (cf. MAC pag. 527).

Sfântul Paul era nemulțumit de comunitatea creștină din Corint fiindcă tindea spre minimalizarea misterului divin dând loc divertismentului uman, făcând credința de râs și adâncind nedreptățile umane, tinzând spre un fel de păgânizare, de separare: un templu pentru cei bogați, altul pentru cei săraci; un templu pentru cei liberi, un altul pentru sclavi. Unii corinteni deveniseră făuritori de separeuri în dauna comuniunii.

Separatiștii de odinioară nu au oare urmași și azi?

Prefața Euharistică I ne spune că Trupul lui jertfit pentru noi, ne e hrană și ne întărește; sângele lui, vărsat pentru noi, ne este băutură și ne spală de păcate (LR).

Spuneam la predica din duminica trecută – solemnitatea Preasfintei Treimi – că rolul smerit al Duhului Sfânt este cel al unui burete divin, înmuiat în sângele și apa ieșite din coasta lui Isus de pe cruce (In 19,34), pentru a șterge păcatele noastre din memoria Tatălui. Spovada ni le iartă, le șterge din sufletul nostru, pe când Euharistia – preasfântul trup și sânge al lui Isus – face să apară viața cea nouă în noi prin Duhul sfânt, ștergând păcatele din memoria lui Dumnezeu. Ba mai mult: ne dă puterea necesară ca noi înșine să ștergem din memoria noastră greșelile semenilor noștri, să le oferim pâinea și vinul cinstirii și prețuirii noastre. Numai așa vor recunoaște toți că suntem zidiți ca pietre vii ale casei spirituale, că am devenit o preoție sfântă, că aducem lui Dumnezeu jertfe spirituale plăcute pe altar, Isus fiind piatra aleasă și de mare preț a acestui altar din Sion – Salem – Ierusalim – suflet, ca tot cel care crede în el să nu rămână de rușine (cf. 1Pt 2,5-6).

Putem spune, oare, că nu avem motive de bucurie în această solemnitate?

Ca să avem comuniune deplină cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt prin Euharistia pe care o vom celebra în continuare, oferindu-i jertfele spirituale aduse de voi toți: munca de fiecare zi, oboselile, rugăciunile, suferințele, posturile, mortificațiile, hotărârile sfinte etc., precum și darul format din pâine și vin care va deveni trupul și sângele Mântuitorului, să-i adresăm ruga de la începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, care ne-ai lăsat în acest sacrament minunat amintirea pătimirilor tale, fă-ne, te rugăm, să cinstim astfel sfântul mister al trupului și sângelui tău, încât să simțim necontenit în noi roadele răscumpărării tale (LR), adică iertarea păcatelor, viața harului, comuniunea deplină cu Dumnezeu și aproapele, pregustarea ospățului veșnic și fericita înviere. Amin.

Ritul latin