Start > Ritul latin > Între urgență și răbdare, sau la ce slujește focul

Între urgență și răbdare, sau la ce slujește focul

10 July 2010
922 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIII-a de peste an (Anul C)

“Elisei a luat o pereche de boi, pe care i-a adus jertfă, cu uneltele boilor le-a fiert carnea și a dat-o

oamenilor s-o mănânce. Apoi s-a sculat, a urmat pe Ilie și a fost în slujba lui.” 1Regi. 19, 16; 19-21

“Cristos ne-a liberat pentru a rămâne liberi.” Gal. 5, 1; 13-18

“Nimeni care pune mâna la plug și caută înapoi nu este vrednic de Împărăția lui Dumnezeu.” Lc. 9, 51-62

Lipsa omeniei?

Cele trei lecturi de astăzi au o temă comună: “Exigențele vocației”. Dacă cercetăm bine prima și a treia lectură, descoperim motivul care se află la baza celor două lecturi: necesitatea despărțirii, a renunțării, a părăsirii lucrurilor și ființelor scumpe. Nu există răspuns la chemarea de a fi în slujba împărăției lui Dumnezeu, care să nu producă și dureri mari. Totuși, confruntarea dintre prima scenă și cea prezentată de evanghelie, face să apară unele diferențieri, nu chiar mici.

Trebuie să mărturisim, că în primul rând noi ne aflăm mai mult în largul nostru cu povestirea în care este vorba de schimbarea consemnelor între Ilie și Elisei. Aici avem un ton de omenie și delicatețe, o evidentă concesie acordată sentimentelor naturale, care ne conving și ne stimulează. Însă în evanghelie incizia este mai hotărâtoare, mai decisă, și chiar brutală. Ilie, care cu toate că îl luase pe Elisei de la muncile câmpului, pentru a-i acorda învestitura profetică, îi învoiește de a se întoarce printre ai lui, pentru a-și aranja lucrurile cu o oarecare liniște sufletească, ca să-și ia rămas bun de la părinți și de la rudele apropiate, cu care ocazie, a dat chiar un banchet de adio la care au participat fini, fine și vecine.

Mantaua, care era simbolul harului profetic, putea să mai stea puțin în șifonier, pentru că între chemarea și intrarea în slujba profeției există un interval logic. Însă în evanghelie, nu aflăm nimic din toate acestea. Despărțirea cerută celor trei candidați la urmarea lui este categorică și fără răgaz, imediată. S-ar părea că de data aceasta avem de-a face cu o oarecare duritate. Totul este pus sub semnul urgenței, al grabei. Isus și-a început călătoria spre Ierusalim, acest urcuș interminabil, care ocupă zece capitole în evanghelia lui Luca, nu este încadrat într-o dimensiune strict geografică ci teologică. Isus pleacă hotărât ca să-și îndeplinească misiunea. În calendar, se evidențiază, de acum zilele în care va fi luat din lume.

Aici nu este vorba despre o călătorie turistică și nici despre un turism spiritual așa cum se mai spune acum. De aceea învățătorul cere ucenicilor săi cunoașterea riscului cerut de această misiune. Adverbul “cu hotărâre”, din traducerea noastră, nu redă toată puterea textului grecesc care literalmente sună așa: “și s-a făcut aspră, serioasă fața lui”. Mai mult decât exprimarea severității fața aceea înăsprită, exprimă determinarea voinței de a merge până la capăt, cu orice preț. Cei trimiși trebuie să mai țină seamă de eventualitatea de a nu fi primiți, a împotrivirilor și a ostilităților pe care le vor primi, exact așa cum nu a fost primit Isus de către samariteni.

Cele mai mari exigențe ale lui Isus pot fi sintetizate prin aceste cuvinte: Disponibilitatea de a trăi în nesiguranță: “Vulpile își au vizuinile lor, păsările cerului își au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde să-și plece capul”. (Lc. 9, 58) Aici accentul nu este pus pe sărăcie (Isus avea o casă la Nazaret, și apoi, obișnuit putea dispune de casa din Cafarnaum; iar la Betania, prezența lui era totdeauna dorită), ci de călătorie. Ucenicul, la fel ca și Isus nu-și poate programa și organiza propria viață după criteriile exigențelor personale de confort individual. Ucenicul nu-și mai aparține lui însuși. și nici nu poate dispune de timp, așa cum ar dori într-o manieră cu totul naturală, pentru că viața este plină de surprize.

Ruperea cu trecutul: “Lasă morții să-și îngroape morții lor”. Isus nu osândește înmormântările, funeraliile, ci dă întâietate vestirii împărăției: “Tu mergi și propovăduiește împărăția lui Dumnezeu”. Cere ca cineva să privească tot înainte spre perspective nemaiauzite, deschise de cel viu, într-un asemenea caz trecutul dispare, se îngroapă singur. Hotărârea irevocabilă. “Oricine care pune mâna pe plug și se uită înapoi, nu este destoinic pentru împărăția lui Dumnezeu. Aici nu poate avea loc nici un fel de șovăire, nici concesii ori compromisuri, pentru că angajarea este totală, definitivă, iar alegerea este irevocabilă.

Unde se aprinde focul?

Aici este vorba și despre foc. Elisei își adună toate stelajele meseriei sale de plugar: plug, cotigă, jug, tânjală, restie și tot ce avea. Le-a pus toate grămadă și apoi le-a dat foc. La focul acela a fript carnea celor doi boi (avea 12 perechi), pe care a împărțit-o celor invitați. Isus, aprinde focul în inima ucenicilor săi. El însuși spune că a venit ca să aprindă focul pe pământ, și pentru a declanșa un incendiu colosal. (Lc. 12, 49) Doi dintre ucenicii lui (avea 12, dar pentru a-i pune la jug ca pe boi ci pentru a-i semăna ogorul), “fiii tunetului”, cu accentuată tendință de răzbunare, și cu riscul de a-și arde tălpile, ar vrea ca să coboare foc din cer pentru a-i pedepsi pe samariteni, din cauză că nu au voit să-l primească pe Domnul “Doamne, vrei să poruncim să se coboare foc din cer și să-i mistuie, cum a făcut Ilie”. Isus s-a întors la ei și i-a certat și le-a zis: “Nu știți de ce duh sunteți însuflețiți căci Fiul Omului a venit nu ca să piardă sufletele oamenilor, ci ca să le mântuiască”. (Lc. 9, 55-56)

Ucenicii aceștia nu cunoșteau semnificația focului. focul aprins de Isus este “focul dragostei”. El nu-și omoară dușmanii, ci își dă viața pentru ei. și dacă se arată nerăbdător pentru răspândirea împărăției, totuși înțelege de a-i învăța pe ucenici calea răbdării și a blândeții, atunci când este vorba de a ajunge la inima oamenilor, inclusiv a vrăjmașilor.

Ce fel de carne se servește la masă

Exigența fundamentală, evidențiată de Sfântul Paul este exigența dragostei (lectura a II-a). Acum, dragostea este inseparabilă de libertate. Nu în zadar scrisoarea către Galateni, a fost numită “documentul libertății”. În această scrisoare apostolul definește chemarea creștină ca o chemare la libertate: “Fraților, voi ați fost chemați la slobozenie, la libertate. Numai nu faceți din slobozenie o pricină ca să trăiți după firea pământească, ci slujiți-vă unii altora în dragoste”. (Gal. 5, 13).

Creștinul este scos dintr-o dublă sclavie: din sclavia păcatului; din sclavia unui regim religios, impus prin norme regulamente și legi. Încercarea intermitentă este aceea de reîntoarcere sub dominația păgânismului (indicată aici prin “dominația faptelor pământești”), sau de a avea siguranța în cadrul strict al legii. De fapt, libertatea este foarte riscantă și exigentă. Însă dragostea este și mai exigentă. În realitate, ultimul criteriu, care-i definește pe oamenii liberi este dragostea. “… pentru ca această libertate să nu devină un pretext de a trăi după trup ci cu dragoste slujiți-vă unii pe alții”.

Regimul religios care se învârte în jurul legii se bazează pe statutul inventiv și imprevizibil al Duhul Sfânt, care formează libertatea creștină și care-și află expresia cea mai evidentă în dragoste și în slujire. Vorbind despre dragoste, Sfântul Paul cunoaște riscul unei cuvântări abstracte și iată că acum ne face să nu ne mai rătăcim prin negurele unui sentimentalism vag, străfulgerându-ne cu o înștiințare dintre cele mai concrete: “Dar dacă vă mușcați și vă mâncați unii pe alții, luați seama să nu fiți nimiciți unii de alții”. (Gal. 5, 15)

În cuvintele acestea, pe lângă severitate, există și o ironie usturătoare care nu are trebuință de prea multe explicații și care-și păstrează toată actualitatea. Pentru mulți vocația creștină este compatibilă cu mușcăturile. Îmbrățișările frățești nu anulează obiceiul de a se devora prin murmurări, prin pălăvrăgeli și calomnii. Se vorbește despre unire, însă toți caută a o realiza prin agresivitate. Nimeni nu mai ține cont de forța distructivă a cuvintelor lipsite de respect reciproc care minează temelia comunității creștine. Un tânăr călugăr, care-și punea toată atenția și grija în rugăciune post și pocăință, a primit de la un bătrân pustnic sfatul acesta: Frate, mult mai bine este să mănânci carne și să bei vin, decât prin calomnii și pălăvrăgeli să mănânci din carnea fraților tăi.

Ritul latin