Start > Ritul latin > Duminica a XIII-a (pentru copii)

Duminica a XIII-a (pentru copii)

10 July 2010
976 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XIII-a de peste an (Anul C)

1. Introducere

Sfântul Bernard, ultimul dintre părinții Bisericii, scriitor spiritual cu un cuvânt dulce ca mierea, a trăit în secolul al XII-lea.

Venea dintr-o familie bogată și avea patru frați. Încă de mic s-a dedicat vieții monahale cu un asemenea entuziasm, încât nu numai că a imprimat Ordinului Cistercin o mare dezvoltare și a fondat faimoasa abație din Clairvaux, dar i-a și atras în mănăstire pe numeroșii săi frați. Acasă, cu părinții săi, trebuia să rămână numai micuțul Nissard. Salutându-l în numele tuturor, Guide, fratele mai mare, a spus:

- Dragă Nissard, noi plecăm cu Bernard la mănăstire. Îți lăsăm castelul, pământurile, bogățiile: toate sunt ale tale.

Înțeleptul copil i-a dat un răspuns minunat:

- Cum? Vreți să vă dăruiți în întregime lui Dumnezeu și eu nu? Nu mi se pare drept. Vreau și eu să vin cu voi. Și la timpul său, însoțit de tatal Tescellin, s-a dus și el la Bernard, s-a alăturat fraților în viața monahală.

2. Tema

Mulți îl refuză pe Isus, pentru că este Mesia “sărac”; dar mulți îi spun: “Doamne, tu ești singurul meu bine” și îl urmează toată viața.

3. Mesajul zilei

Isus a fost acceptat întotdeauna? Îți amintești să-l fi refuzat cineva?

- A fost refuzat la Betleem, la Nazaret, la Ierusalim etc.

Evanghelia care a fost proclamată ne vorbește despre trei atitudini ale oamenilor față de Isus.

- Unii îl refuză, cum sunt samaritenii;

- Alții invocă pedepsele lui Dumnezeu asupra celor răi, ca Iacob și Ioan;

- În sfârșit, alții doresc să devină ucenicii săi.

Cum se comportă Isus cu samaritenii care îl refuză?

- Îi iartă și merge în altă parte.

Iar cu cei care invocă pedepse?

- Îi ceartă.

… Și cu cei care vor să-l urmeze?

- Îi atenționează că drumul său este greu; chemarea este a sa, dar implică un angajament absolut.

Ce calități ale lui Dumnezeu se descoperă în cuvintele și gesturile lui Isus?

- Isus se descoperă ca Dumnezeu:

- – are nevoie de oameni pentru împărăția sa;

- – propune, nu impune: ne lasă liberi; nu este intolerant;

- – este și vrea să fie primul care cheamă, să aleagă; să înceapă cu noi o poveste de iubire;

- – fiind iubire, cere angajare totală, hotărâre absolută din partea celui care vrea să-l urmeze pe calea iubirii.

Cine întâlnește marea iubire a lui Dumnezeu nu trebuie să considere obositoare vestirea acestei iubiri tuturor, să-l mărturisească pretutindeni și să o prefere înaintea a orice.

- Pentru a înțelege logica vocației, trebuie să facem experiența celui care a găsit un tezaur ascuns, perla prețioasă (cf. Mt 13,44-46). Cf. și chemarea apostolilor, care au lăsat totul pentru a-l urma pe Isus.

Cel puțin două explicații practice:

- Cel care nu-l preferă pe Isus mai presus de orice (comoditate, distracții, bani etc.) nu este și nu poate să se numească ucenic adevărat al lui Isus!

- Isus nu-i pedepsește pe samariteni, nu face niciodată minuni pentru a pedepsi pe cineva. De aceea, și noi nu trebuie să ne manifestăm intoleranți cu cei care refuză religia noastră sau ne refuză pe noi.

- Isus este marea șansă: merită să-l urmăm cu generozitate. “Isuse, tu valorezi mai mult decât orice tezaur. Ajută-mă să te urmez cu generozitate și curaj”.

4. Exemple

a) Ascultați această poveste concepută de sfântul Ioan Bosco.

Într-o zi, Isus i-a chemat pe Petru și pe Ioan și a plecat cu ei pe un munte. În timp ce mergeau, le-a spus celor doi:

- Luați amândoi câte o piatră!

Petru, crezând că este mai isteț, a luat o piatră mică; Ioan, în schimb, împins de generozitate, a luat cu sine o piatră mare.

Urcarea e lungă. Ioan obosește, Petru râde de el:

- Sărmane Ioan, de ce ți-ai luat o piatră atât de mare? De ce nu ai făcut ca mine? Isus ne-a cerut să luăm câte o piatră, nu o stâncă!

Isus a auzit totul, dar a tăcut.

Ajunși pe munte, Mântuitorul, vrând să-l învețe pe Petru să fie mai generos, i-a invitat pe cei doi ucenici să se așeze. Văzând că pe lângă oboseală cei doi erau și înfometați, le-a cerut să-i prezinte pietrele aduse pe munte.

Le-a binecuvântat. Au devenit pâini proaspete.

Pâinea lui Petru este mică, doar o îmbucătură; în timp ce a lui Ioan este o pâine mare și cu un gust deosebit. Isus a zâmbit. Ioan s-a minunat. Petru era confuz… și a rămas flămând!” (CHIAVARINO, Don Bosco che ride, Pauline)

b) Într-o zi, pe străzile orașului Torino, pe când erau trăsuri trase de cai, un cal refuza să mai meargă, iar vizitiul a dezlănțuit o litanie de înjurături și de blesteme. Dominic Savio era aproape. Și-a scos cu delicatețe șapca și zise, cu un zâmbet inimitabil:

- Domnule, vreți să-mi faceți o favoare?

- Cu plăcere, băiete! a răspuns celălalt, copleșit de modul deosebit de a cere.

- Ați putea să-mi arătați care este drumul spre oratoriul lui Don Bosco? întreabă șmecheranul, care știa foarte bine drumul.

- Oratoriul? Oratoriul lui Don Bosco? Nu! Îmi pare rău, dar chiar că nu știu unde este.

- Atunci, ați putea să-mi faceți o altă plăcere?

- Sigur, băiete! Ce?

Dominic se ridică pe vârfurile picioarelor pentru a ajunge la urechea vizitiului și îi șoptește cu amabilitate:

- Nu ați vrea să-mi faceți plăcerea de a nu mai înjura?

Omul acela s-a înroșit. Apoi strânse mâna copilului:

- Ai dreptate, băiete! Este un obicei rău… Dar îți promit că mă voi strădui să îl înving (MARCELLE PELLISSIER, Domenico Savio un fuoriclasse, Elle Di Ci, Leumann 1991, 60).

Ritul latin