Start > Ritul latin > Duminica a XVI-a (C)

Duminica a XVI-a (C)

27 June 2010
1,463 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XVI-a de peste an (Anul C)

Isus a intrat într-un sat. O femeie, cu numele de Marta, l-a primit în casa ei. Ea avea o soră, numită Maria, care, așezată la picioarele Domnului, îi asculta cuvântul. Marta în schimb era ocupată până peste cap cu o mulțime de treburi. De aceea s-a dus și i-a spus lui Isus: “Doamne, nu-ți pasă că sora mea m-a lăsat singură să slujesc? Spune-i să mă ajute!” Dar Domnul i-a răspuns: “Marta, Marta, pentru multe te zbați și te frămânți. Însă un singur lucru este necesar. Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu i se va lua”. Luca 10,38-42

Acest episod al Evangheliei provoacă în noi o reacție spontană de genul: Adică cum…?, cea care se străduiește să îi facă lui Isus o primire cât mai bună nu merită altceva decât reproșuri? Și apoi, prin laudele aduse Mariei, Isus nu încurajează oare lenea? Or, atunci când se nasc în mintea noastră astfel de întrebări, oricât de spontane ar fi ele, se impune să refacem lectura textului, însă, cu mai multă atenție.

Acest eveniment, relatat doar de sfântul Luca, se situează la începutul călătoriei lui Isus către Ierusalim (Lc 9,51-19-28). În prima parte evanghelistul reunește diferite elemente care privesc misiunea ucenicilor (Lc 9,51-10,20), învățături referitoare la identitatea și exigențele condiției de ucenic (Lc 10,21-11,13). În acest context, parabola bunului Samaritean (Lc 10,25-37), care ilustrează modul de a-l iubi pe aproapele, cunoaște o completare în relatarea vizitei făcute de Isus celor două surori, Marta și Maria. Acest episod din urmă pune în valoare ascultarea cuvântului Domnului.

Textul nu precizează nici locul și nici momentul în care are loc evenimentul. Dimpotrivă, el ne oferă încă de la început numele celor două surori, Marta și Maria, lucru mai puțin obișnuit, dar care ne sugerează un interes aparte al sfântului Luca față de ele (v. și In 11,1-12,11).

Întreaga scenă este centrată asupra modului în care cele două surori îl primesc pe Isus. Atitudinile celor două surori sunt foarte diferite, ceea ce o determină pe cea dintâi să formuleze un reproș. Povestirea culminează odată cu răspunsul lui Isus care așează lucrurile la locul lor. Acest răspuns constituie cheia povestirii, mai exact învățătura pe care Luca vrea să o transmită cititorilor săi.

Prima parte a textului descrie modul în care cele două surori înțeleg să-l primească pe Isus. Astfel, Maria adoptă atitudinea de ucenic: așezată la picioarele Domnului (Lc 8,35; Fap 22,3) și ascultând cuvântul său (Lc 6,47; 8,21; 11,28). Ea este cea care primește de la Isus. Marta, în schimb, se preocupe să ofere o ospitalitate cât mai generoasă lui Isus. Ea este cea care oferă lui Isus. Iar Luca marchează contrastul dintre simplitatea Mariei, pe de-o parte, și agitația Martei, de cealaltă parte. In final, intervenția Martei vizavi de Isus denotă faptul că ea subestimează atât modul surorii ei de a sluji cât și ascultarea cuvântului Domnului.

În partea a doua a textului ne este oferit răspunsul lui Isus. El nu condamnă ospitalitatea și nici slujirea aproapelui (v. parabola bunului Samaritean sau Mt 25,40-45). Ceea ce i se reproșează Martei este agitația și neliniștile ei. Acest lucru ne reamintește cuvintele lui Isus care îi invită pe misionari să nu se preocupe de apărarea lor în fața persecutorilor (Lc 12,11), pe ucenici să nu se neliniștească la gândul că ce vor mânca sau cu ce se vor îmbrăca (Lc 12,22-26). Astfel de neliniști îi îndepărtează de mărturisirea Fiului omului (Lc 12,8), de căutarea Împărăției lui Dumnezeu (Lc 12,31), de primirea Cuvântului (Lc 8,11-15). Neliniștile Martei, efortul pe care îl face, enervarea ei o îndepărtează de ceea este cu adevărat necesar.

Fără îndoială că ospitalitatea este apreciată, în schimb pe Isus îl slujim mult mai bine dacă îi ascultăm cuvântul și ne străduim să-l și punem în practică.

Ritul latin