Start > Ritul latin > În familia Sfintei Treimi domnește iubirea desăvârșită

În familia Sfintei Treimi domnește iubirea desăvârșită

30 May 2010
1,462 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Preasfânta Treime (Anul C)

Solemnitatea de azi a Sfintei Treimi ne pune pe noi, preoții, în mare dificultate. Fiind nevoiți să predicăm poporului despre cel mai profund mister al credinței noastre, ne vine să reacționăm ca și Moise în momentul când Dumnezeu îl trimite să vorbească poporului său:

“Ah, Doamne, trimite pe altcineva, pe cine vei vrea tu să trimiți… Eu nu sunt un om cu vorbirea ușoară (sunt bâlbâit). Și cusurul acesta nu este nici de ieri, nici de alaltăieri, nici măcar de când îi vorbești tu robului tău, căci vorba și limba îmi sunt încurcate” (Ex 4,10). Cuvintele noastre, ale predicatorilor, sunt ca niște obloane, ca niște jaluzele, prin care Duhul Sfânt face să pătrundă în mințile noastre câteva licăriri de lumină asupra acestui dumnezeiesc mister, așa cum ne promite Mântuitorul în Evanghelia Liturghiei de astăzi: “Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul” (In 16,12).

În a doua lectură a Liturghiei, apostolul Pavel face o precizare esențială, spunând: “Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit” (Rom 5,5). Așadar Duhul Sfânt, pe care Isus ne-a promis că-l trimite de la Tatăl, nu vine astăzi ca să ne umple doar mintea cu idei, căci Sfânta Treime nu constituie doar obiectul unor speculații de tip intelectual, ci, mai presus de toate, vine să reverse în inimile noastre iubirea lui Dumnezeu, vine să ne ajute să trăim o experiență vitală de credință și de iubire, să realizăm o întâlnire de prietenie, de comuniune de viață cu cele trei Persoane divine.

Într-o zi, doi dintre ucenicii lui Ioan Botezătorul, văzându-l pe Isus, l-au întrebat: “«Învățătorule, unde locuiești?» «Veniți și vedeți», le-a zis el. S-au dus și au văzut unde locuia. Și în ziua aceea au rămas la el” (In,38-39). Dacă în acest moment l-am întreba și noi pe Isus, ca cei doi ucenici: “Învățătorule, unde locuiești?”, răspunsul ar fi același: “Veniți și vedeți”. “Locuiesc chiar în inimile voastre, în caz că nu m-ați izgonit prin păcatele voastre. Nu mă căutați în altă parte. Și nu numai eu, ci toți trei: și Tatăl, și Duhul Sfânt, locuim împreună, căci, «dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu. Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuința la el»”.

Nu putem înțelege misterul Sfintei Treimi: un singur Dumnezeu și totuși trei Persoane. E un mister pe care mintea omenească nu numai că nu îl înțelege, dar nici nu l-ar putea bănui, dacă Isus Cristos nu ni l-ar fi descoperit. În schimb un lucru îl putem înțelege: că în familia Sfintei Treimi domnește iubirea desăvârșită și, dacă domnește iubirea desăvârșită, domnește fericirea, bucuria desăvârșită. Despre această iubire și bucurie reciprocă ne vorbește prima lectură a Liturghiei, luată din Cartea Proverbelor. Înțelepciunea lui Dumnezeu spune: “Domnul n-a făcut cea dintâi dintre lucrările sale înaintea celor mai vechi lucrări ale sale. Eu am fost așezată din veșnicie, înainte de orice început, înainte de a fi pământul”. Înțelepciunea este Fiul lui Dumnezeu. Așadar Dumnezeu este Tată. El are un copil pe care l-a născut din veșnicie. El este iubire. Și așa cum pentru un tată nu este o bucurie mai mare decât să-i dea tot ce poate copilului, să-i facă bucurie, să-l vadă jucându-se fericit sub ochii lui, la fel, Dumnezeu Tatăl a creat universul, izvoarele de apă și mările, munții și dealurile, pământul și câmpiile, ca să-i facă bucurie Fiului său: “În toate zilele eram desfătarea lui, jucând neîncetat înaintea lui, jucând pe rotocolul pământului și găsindu-mi plăcerea în fiii oamenilor”. Tatăl și Fiul se iubesc reciproc și își fac bucurie reciproc, iar iubirea dintre Tatăl și Fiul e o persoană divină: e Duhul Sfânt, Duhul iubirii și al bucuriei.

Doresc în continuare să vă vorbesc despre misterul Sfintei Treimi în viața Preacuratei Fecioare Maria. Nu a existat și nu va exista vreodată o făptură omenească mai strâns legată de cele trei Persoane dumnezeiești ca Maria. “Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu. Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuința la el”. Maria l-a iubit ca nimeni altul pe Isus. A păzit cuvântul lui. Tatăl a iubit-o, iar cele trei Persoane divine au venit și și-au făcut locuința în ea: au venit cu toată iubirea și bucuria lor. Cele trei Persoane divine au fost ca trei izvoare de bucurie ce țâșneau din inima Sfintei Fecioare. Maria ar fi fost mult mai îndreptățită să spună cuvintele pe care le spunea o mistică din timpurile noastre, fericita Elisabeta a Sfintei Treimi: “Eu am găsit deja paradisul pe pământ. Paradisul este acolo unde este Dumnezeu. Or, Dumnezeu este în sufletul meu. Paradisul așadar este în sufletul meu”.

Izvor de bucurie pentru Maria este Tatăl. Exact același text din Cartea Proverbelor, pe care liturgia îl propune la prima lectură a Liturghiei de astăzi, îl propune și la Liturghia din sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului, aplicându-l Mariei cu același înțeles. Dacă din veșnicie Tatăl a hotărât să-l trimită pe Fiul său în lume și din veșnicie a hotărât să creeze lumea în care să-l trimită, tot din veșnicie, Tatăl a hotărât ca Fiul său să aibă o mamă. Maria a existat din veșnicie în mintea și în planul lui Dumnezeu. De aceea Biserica pune pe buzele ei cuvintele: “Domnul m-a făcut cea dintâi dintre lucrările sale, înaintea celor mai vechi lucrări ale sale. Eu am fost așezată din veșnicie, înainte de orice început, înainte de a fi pământul”. Și fiindcă Tatăl a iubit-o, a copleșit-o cu daruri extraordinare, ca să o vadă fericită și plină de bucurie. De aceea, în continuare, Biserica pune pe buzele Mariei cuvintele: “În toate zilele eram desfătarea lui, jucând neîncetat înaintea lui, jucând pe rotocolul pământului și găsindu-mi plăcerea în fiii oamenilor”. Ziua în care s-a născut Maria, zicea sfântul Ioan Damaschinul, “e ziua de naștere a bucuriei universale”. E bine de știut că sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului a fost introdusă în Occident pentru a înlocui o sărbătoare păgână. Păgânii aveau în septembrie, când se culegeau viile și fierbea mustul, sărbătoarea numită “Vinalia”. În locul beției, a bucuriei tulburelului, Maria a adus în lume o altă beție, o altă bucurie, pe care Sfinții Părinți o numesc sobria ebrietas – o beție lucidă, acea bucurie pe care au trăit-o apostolii în ziua Rusaliilor, când li s-a reproșat că au consumat alcool cam prea de dimineață, deși apostolii erau mai limpezi la minte ca oricând.

Izvor de bucurie a fost, pentru Maria, Fiul, a doua Persoană a Sfintei Treimi. Să ne gândim numai la bucuria Mariei în timp ce îl poartă în sânul ei pe Fiul lui Dumnezeu, în vizită la verișoara sa, Elisabeta.

Vizita la Elisabeta are loc într-un climat de nestăvilită bucurie. E bucuria mesianică pe care o descrie profetul Isaia: “Bucurați-vă, ceruri! Veselește-te, pământule! Izbucniți în strigăte de bucurie, munților! Căci Domnul îl mângâie pe poporul său și are milă de nenorociții lui!” (49, 13) În casa Elisabetei, Maria rostește cântarea Magnificat – cel mai frumos imn închinat bucuriei: “Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu”.

Prezența Mariei în casa Elisabetei provoacă o explozie de bucurie. Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt și a strigat cu glas tare: “Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul trupului tău!” Ioan a dansat de bucurie în sânul Mamei sale. Scriitorul francez J. Guitton, decedat recent, prezintă vizita Mariei la Elisabeta ca o anticipare a Rusaliilor. În această scenă evanghelică “personajele sunt ridicate deasupra pământului, într-un anumit sens, ies din ele însele. Sunt cuprinse de o beție, ca și cum un strop de nebunie ar pune stăpânire pe sufletele lor. Avem impresia că, pentru un moment, ca și la Schimbarea la Față, lanțul care leagă sufletul de trup s-a rupt”.

Izvor de bucurie pentru Maria este Duhul Sfânt. “Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi?” (1 Cor 3,16) Această întrebare, apostolul Pavel o punea creștinilor de rând, dar nu era cazul să o pună Preacuratei Fecioare Maria.

La primele generații de creștini circula o legendă care spunea că Maria, la vârsta de trei ani, ar fi fost dusă de părinții ei la templul din Ierusalim, unde ar fi trăit până la vârsta de doisprezece ani. De aici, sărbătoarea prezentării la templu. Această frumoasă istorioară nu are nici un temei istoric, dar exprimă o foarte profundă realitate spirituală: Maria a fost într-o manieră cu totul excepțională locuința lui Dumnezeu și templul Duhului Sfânt.

Sfânta Fecioară Maria ne învață pe toți secretul bucuriei, ne arată unde este izvorul bucuriei adevărate. Societatea în care trăim are atâtea probleme: sărăcie, mizerii și lipsuri de tot felul, corupție, nedreptate, degradare generală de la câinii vagabonzi până la politicienii ce se ocupă mai mult de câini decât de oameni. De aceea oamenii adesea încearcă să uite pentru moment suferințele și mizeriile căutând bucurii artificiale și false: în alcool, droguri, agitație, zgomot, plăceri și distracții degradante. Maria ne arată că putem fi fericiți indiferent cum arată lumea în care trăim; că bucuria e în noi înșine și că, dacă nu o găsim în noi înșine, nu o găsim nicăieri în altă parte.

Câtă dreptate avea Dostoievski când spunea: “omul este nefericit fiindcă nu știe că e fericit”! Creștinul nu e creștin dacă nu e omul bucuriei. “Creștinul adevărat”, scrie card. J. Newman, declarat de curând fericit de Papa Ioan Paul al II-lea, “poate fi numit numai acel om care este pătruns de sentimentul prezenței lui Dumnezeu în el însuși… care trăiește din gândul că Dumnezeu e acolo, în inima inimii sale… un om a cărui conștiință este luminată de Dumnezeu, astfel încât trăiește cu convingerea nestrămutată că toate suferințele sale, toate fibrele vieții sale morale, toate imboldurile și dorințele sale se află în fața ochilor Celui Atotputernic”.

Ritul latin