Start > Ritul bizantin > Dreapta folosire a creaturilor

Dreapta folosire a creaturilor

22 September 2006
1,080 afișări

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină
Duminica a XIV-a după Rusalii

“Dar ei nu au ținut seama de invitația lui și au plecat:
unul la țarina sa și altul la negustoria sa.”
(Matei XXII, 5; Luca XIV, 16-24)

În pericopa evanghelică citită azi, Mântuitorul ne prezintă o parabolă cu un înțeles asemănător aceluia din parabola despre arendașii ucigași. În parabola de azi El aseamănă împărăția cerurilor, adică Biserica Sa, unui împărat care face ospăț de nuntă unicului său Fiu și, când toate sunt gata, își trimite servitorii să-i cheme pe cei invitați. Aceștia însă, nesocotind înalta onoare ce li se făcuse de a fi invitați la un ospăț atât de distins, se duc la treburile lor – unul la țarina sa, altul la negustoria sa, iar alții, prinzând pe servitori, îi maltratează și îi ucid. Mâniat, împăratul trimite din nou alți servitori, ca să adune de la răspântiile drumurilor pe toți pe care îi vor întâlni, buni și răi, și să-i aducă la ospăț, pentru a i se umple casa. După ce toate au fost aranjate și când toți erau așezați la masă, intră împăratul în sala ospățului și văzu printre comeseni pe unul care nu voise să îmbrace haina festivă de nuntă, oferită de servitori la intrare, potrivit unui obicei evreiesc. Indignat, împăratul dă ordin servitorilor să-l scoată afară și să-l arunce în întunericul de afară, “unde este plâns și scrâșnirea dinților”.

Înțelesul parabolei este limpede. Împăratul este Dumnezeu, care prin nunta pe care o face Fiului Său unic, unindu-L, prin Întrupare, cu firea omenească, îi invită pe toți oamenii să se împărtășească din firea divină, prin unirea cu Isus Cristos, împărtășire ce începe aici pe pământ, în Împărăția Sa care este Biserica luptătoare, și se desăvârșește în Cer, unde este Biserica triumfătoare.

Cei dintâi invitați să intre în această Împărăție au fost evreii, poporul ales, în sânul căruia Fiul lui Dumnezeu Și-a logodit, prin întrupare, firea omenească. Dar ei au disprețuit această cinste, și, refuzând invitația, și-au văzut de treburile lor vremelnice, ba, unii dintre ei, chiar i-au maltratat și i-au ucis pe servitorii trimiși la ei, adică pe proroci. Ca urmare în locul evreilor, care s-au făcut nevrednici de alegere, Dumnezeu, prin misionarii Săi, i-a chemat la ospățul Său spiritual pe toți ceilalți, buni și răi, adică popoarele păgâne, care de-a lungul secolelor au continuat să îmbrățișeze Biserica Sa.

Ceea ce ne reține atenția meditând parabola, este faptul că unii dintre cei care au refuzat invitația la o nuntă atât de aleasă au făcut-o fiindcă erau prea atașați de treburile lor vremelnice – de țarină și de negustorie.

Preocuparea excesivă, înrobirea de bunurile materiale, iată una din principalele piedici ce opresc sufletele să urmeze chemarea lui Dumnezeu, să-l slujească cu fidelitate și să se unească cu el, printr-o iubire mai presus de toate, adică să facă voia Lui, căutându-L pe El în toate. Tot ce există înafara Lui, toate creaturile nu sunt altceva decât simple mijloace puse de El în slujba noastră, ca să ne servim de ele, nici mai mult nici mai puțin decât în măsura în care ne pot ajuta să ne atingem scopul amintit. Atașarea de aceste bunuri ca de un scop în sine este un abuz, o încălcare – mai mult sau mai puțin gravă – a ordinii stabilite de Dumnezeu.

Din păcate, iubirea de Dumnezeu, împlinirea voinței Sale, adică a obligațiilor ce le avem față de El, față de noi înșine și față de semeni, întâmpină o continuă împotrivire din partea omului vechi din noi, adică a înclinațiilor dezordonate din firea noastră dezechilibrată prin păcatul originar și prin păcatele ascendenților noștri. De aici lupta necontenită cu noi înșine, care ne cere eforturi, jertfe, renunțări, spre a menține în limitele ordinii firești atât instinctul de conservare individuală, cât și pe acela al perpetuării speciei umane, al procreării.

Cum am mai subliniat, Dumnezeu a sădit în ambele aceste instincte un apetit, o poftă, precum și o desfătare, al căror rost, în planul creatorului, este, pe de o parte, de a-l stimula pe om la truda și jertfa ce o cere împlinirea obligațiilor față de propria persoană și față de copii, iar pe de altă parte, de a-l răsplăti pentru osteneala și sacrificiul ce i le cere împlinirea acelor obligații grele. În general, rolul satisfacției create, adică al plăcerii sau desfătării legate indisolubil de folosirea creaturilor, deci de exercitarea oricărui instinct și oricărei facultăți biologice, este asemănător cu acela al apei și uleiului în funcționarea unei mașini.

Pentru a feri lagărul pe care se învârte roata unei mașini de supraîncălzirea și uzura produsă prin frecare – ceea ce ar duce la topirea lagărului și la blocarea roții -, îl tratăm cu apă și ulei, care ușurează alunecarea și învârtirea roții în lagăr. Dar așa după cum ar fi o risipă irațională de energie a-i da unei mașini pe care nu o folosim, apă și ulei, lăsând-o să meargă în gol, tot astfel, de pildă, a mânca și a bea numai pentru a ne desfăta în deliciile alimentelor și băuturilor, depășind măsura rațională pe care o cere păstrarea vigorii în scopul de a ne putea îndeplini obligațiile familiale și profesionale, precum și a uza de plăcerile căsătoriei ca scop în sine, eludând scopul pentru care ele au fost date în virtutea ordinii firești – adică procrearea -, constituie un abuz grav, un păcat de moarte, fiindcă cel ce procedează astfel face din simplu instrument scop, sustrăgându-se scopului adevărat. În felul acesta, creaturile, lăsate de Dumnezeu ca să-i servească omului drept tot atâtea trepte pe care să urce și să se unească cu El prin împlinirea voinței Lui, îl coboară sub condiția ființelor iraționale, deoarece acestea nu încalcă niciodată legile fixate lor de Creator, legi care sunt, pentru ele, instinctele.

Toate creaturile reprezintă, în ce privește raportul nostru cu Dumnezeu care le-a pus în folosul nostru, ceea ce reprezintă bunăoară acul și ața pentru două bucăți de pânză pe care vrem să le coasem împreună. Rolul acului și al aței este de a uni prin cusătură cele două bucăți. Dar atâta vreme cât acul rămâne în pânză, firul de ață nu poate intra în pânză și astfel unirea celor două bucăți nu se poate face. Ca să se poată îmbina, acul trebuie să intre și să iasă din cele două bucăți, și cu cât această operație se repetă mai repede cu atât ele se îmbină mai repede. La fel este și cu creaturile, a căror menire este de a ne uni cu Dumnezeu. Câtă vreme ele rămân în noi, sufletul nostru nu se poate uni cu El. Rostul lor este nu de a rămâne în suflet, ci de a ni-L aduce pe Dumnezeu în suflet, prin împlinirea scopului pentru care ne-au fost date, adică prin împlinirea voinței Creatorului, deci prin iubirea față de El.

Au fost oare un rău în sine țarina și negustoria celor doi care au respins invitația la nunta împărătească? A fost oare un rău faptul că ei s-au ocupat de ele? Nicidecum, ci răul a stat în faptul că ei s-au alipit de ele ca de un scop în sine, care le-a umplut și înrobit sufletul până acolo încât, de dragul lor, ei au refuzat să împlinească dorința împăratului lor de a-i împărtăși din ospățul nunții fiului său.

Iubiții mei, dacă suntem sinceri cu noi înșine, fiecare ne regăsim într-un moment sau altul din viață în trista postură a celor doi invitați. Pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții, aceste trei imbolduri nedisciplinate cu care avem de luptat până la ultima suflare, nu o dată ne-au amăgit să ne lăsăm stăpâniți fie de plăcere în ale mâncării ori băuturii, fie de gesturi, acțiuni ori judecăți lipsite de caritate, împiedicând astfel unirea noastră cu Dumnezeu, împărtășirea din darurile iubirii Sale. De aceea, se impune să facem ordine în lumea gândurilor și pornirilor interioare. Să-L punem în centrul preocupărilor, al năzuințelor și acțiunilor noastre pe Împăratul Cristos. Bucuria și țelul vieții aici și dincolo să ne fie unirea cu El prin căutarea și împlinirea în toate a voinței Sale. El să ne stea în față ca învățătorul și Modelul nostru, urmărind să realizăm în trăirea din fiecare clipă, acasă și la locul de muncă, acea minunată ierarhie pe care ne-o recomandă Sfântul Pavel când zice: “Toate sunt ale voastre (…), iar voi sunteți ai lui Cristos și Cristos al lui Dumnezeu”. Da. De toate ne putem bucura, căci Dumnezeu toate le-a pus în slujba noastră, dar să păstrăm limitele stabilite de El în însăși firea lucrurilor, căci sufletul nostru, viața noastră întreagă cu aspirațiile ei aparțin de drept lui Cristos, care prin Răscumpărare ne-a făcut proprietatea Lui exclusivă. De aceea să veghem ca nu cumva darurile Lui să le folosim spre înstrăinarea de El, ci fie că mâncăm, fie că bem, fie că facem orice altceva, toate să le facem spre mai marea slavă a lui Dumnezeu. Astfel ne vom împărtăși încă aici pe pământ de bucuriile comuniunii cu El. Amin.

Ritul bizantin