Start > Ritul bizantin > Jertfa Sfintei Liturghii

Jertfa Sfintei Liturghii

22 September 2006
1,225 afișări

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină
Duminica a XIV-a după Rusalii

Nunta împărătească despre care ne vorbește Isus Cristos în parabola citită azi, la Sfânta Liturghie, nu este altceva decât unirea dintre El și noi, care formăm Împărăția Sa, adică Biserica la care a chemat mai întâi, prin profeți, pe evrei, pe care i-a ales ca popor al Său. Dar fiindcă acesta a respins invitația la nuntă, adică pe Cristos și mântuirea oferită de El, Dumnezeu a chemat pe păcătoși și popoarele păgâne să se împărtășească de harurile răscumpărării. Astfel, Împărăția Sa s-a răspândit pe întreg pământul. Intrarea la această nuntă, în Împărăția Sa, cum știm, se face prin ușa Sfântului Botez, Taina prin care odată cu harul sfințitor primim viața divină și întreg organismul acestei vieți supranaturale – cele trei virtuți teologale, darurile Spiritului Sfânt și virtuțile morale (prudența, dreptatea, cumpătul și tăria). Această viață dumnezeiască ne-o alimentăm la ospățul euharistic al Sfintei Liturghii, unde Împăratul Cristos, Mirele sufletelor noastre, ni Se dăruiește ca hrană spirituală, cu trupul și sângele Său și cu dumnezeirea și ființa Sa umană. Iar această unire este mai mult decât aceea dintre mire și mireasă, căci Isus spune: “Cel ce mănâncă trupul Meu, și bea sângele Meu, rămâne în Mine și Eu în el” (Ioan VI, 56).

Cum știm, Sfânta Euharistie este Taina Tainelor, deoarece, spre deosebire de celelalte șase Taine, aici primim nu numai harul sfințitor și asigurarea celorlalte haruri specifice fiecăruia dintre ele, ci pe Însuși autorul harurilor, pe Mântuitorul, sub smeritele aparențe de pâine și vin. Acesta este un mister al atotputerniciei divine, mai presus de orice înțelegere, pe care însă îl acceptăm prin credință, căci dacă Dumnezeu a creat lumea prin cuvânt, din nimic, dacă tot prin cuvânt a preschimbat apa în vin la nunta din Caana și a înmulțit pâinile în pustiu, de ce nu ar putea schimba pâinea și vinul în trupul și sângele Său la Sfânta Liturghie?

Desigur, toți creștinii adevărați cred în acest mister și participă cu regularitate la Sfânta Liturghie – nu numai în duminici și în sărbătorile de poruncă, ci și în zilele de rând -, dar știu oare toți că Sfânta Euharistie, Cuminecătura, este nu numai o Taină, adică un mijloc de împărtășire a harului, de sfințire, ci și o Jertfă, singura Jertfă a Legii Noi, a creștinismului, și, dacă știu, sunt ei deplin conștienți de conținutul acestui cuvânt, de ceea ce înseamnă Jertfa? Iar dacă și aceasta o știu, trăiesc ei conform acestei conștiințe: Căci cel mai important pentru un creștin autentic este nu cât știe, ci cât trăiește din ceea ce știe. De aceea spunea un predicator: “Predico vorbis non novum ut sciatis, sed notum ut faciatis” (Vă predic nu lucruri noi ca să le știți, ci lucruri știute ca să le faceți).

Iată de ce vom face în cele ce urmează câteva reflecții asupra Sfintei Euharistii, considerate ca Jertfă.

La romani, de exemplu, în ajunul unei lupte, sau în prima zi după victorie, ori pentru a ispăși public o ofensă comisă față de divinități, se aducea jertfă. Se alegea un animal fără pată și se punea pe altar. Preotul îmbrăcat în veșminte rituale examina victima, cerea asistenței să păstreze reculegere, rostea o rugăciune, pe care o repetau și cei prezenți, apoi stropea victima cu apă curată, o tămâia și – cu o lovitură puternică – o sacrifica, iar carnea o distribuia spre consum celor prezenți.

Care este semnificația acestui act?

Animalul reprezintă ceea ce este mai prețios în creație: viața. Această viață a creaturilor, Dumnezeu a pus-o la dispoziția omului încă dintru început. Jertfind-o, în semn de omagiu, lui Dumnezeu, omul vrea să spună: Iată, viața și tot ce am, sunt ale Tale. Tu ești stăpânul meu absolut, și ca să-Ți dovedesc dependența mea totală și recunoștința pentru tot ce mi-ai dăruit, îți dăruiesc, în locul vieții mele, viața acestui animal, ca să se ridice la Tine ca acest fum de tămâie. Ți-o dăruiesc de asemenea în semn de mulțumire pentru toate binefacerile și ca ispășire pentru ofensele ce Ți le-am pricinuit folosind darurile primite nu după placul Tău, ci după poftele mele. Cred că această ofrandă exprimă mai bine omagiul meu decât o simplă rugăciune.

Iată limbajul, semnificația jertfei. Toate popoarele, oricât de primitive, au exprimat și exprimă prin jertfele lor sensul acestui omagiu adus divinității. În Testamentul Vechi jertfa ocupă un loc de frunte, începând cu jertfele lui Cain și Abel, continuând cu jertfa lui Avraam, până la jertfele numeroase prescrise de Legea lui Moise, și culminând cu jertfele lui Solomon, prilejuite de consacrarea Templului. Dar cele mai semnificative sunt două: jertfa de pâine și vin adusă de Melchisedec, împăratul Salimului, jertfă ce prefigurează jertfa Sfintei Liturghii, și jertfa Mielului pascal, semn al eliberării evreilor din robia egipteană, jertfă care prefigurează pe Isus Cristos, Mielul nevinovat, jertfit pe Cruce în mod sângeros, și la Sfânta Liturghie în mod nesângeros, jertfă anunțată și de profetul Isaia cu sute de ani înainte: “Ca un miel la înjunghiere s-a adus și ca o oaie înaintea celui ce o tunde, nu-și deschide gura” (Isaia LIII, 7).

Această jertfă a Crucii, actualizată la Sfânta Liturghie, prin care omenirea întreagă a fost răscumpărată, este singura jertfă desăvârșită, capabilă să împace pe om cu Dumnezeu, deoarece atât Marele Preot, cât și victima, fiind una și aceeași persoană, Fiul lui Dumnezeu, sunt de o maiestate infinită, preotul fiind doar jertfitorul instrumental, reprezentant al poporului.

Iată de ce în clipa când Mântuitorul a murit pe Cruce, toate celelalte sacrificii din Legea Veche își pierd valoarea, deoarece ele au fost doar prefigurarea jertfei de pe Calvar. De acum singura jertfă este Jertfa Sfintei Liturghii, adică Jertfa Crucii, actualizată aici și pe toate meridianele globului zilnic și în fiecare clipă până la a doua venire a Domnului, pentru ca sufletele de pretutindeni și în toate timpurile să se poată împărtăși de harurile izvorâte din coasta Mântuitorului.

Aci, la Sfânta Liturghie, preotul, prin cuvintele consacrării, săvârșește ceea ce făcea preotul păgân când sacrifica victima. Și, tot timpul cât victima divină, Isus, se află pe altar, până în clipa când o consumă prin cuminecătură, se reînnoiesc toate emoțiile și sentimentele ce puseseră stăpânire pe Inima Dumnezeului răstignit; omagiul ce se înălța atunci spre Tatăl, omagiu de adorație, de mulțumire, de împăcare și cerere, se înalță și acum, de pe altar.

Iată ce este Sfânta Jertfă a Liturghiei. Momentul culminant și esențial este consacrarea, când roadele Jertfei de pe Cruce se revarsă asupra tuturor participanților care asistă cu dispozițiile sufletești cuvenite și îndeosebi asupra acelora pentru care se oferă în mod special Sfânta Liturghie, astfel că acei ce lipsesc de la această parte, nu numai că nu beneficiază de harurile Jertfei, ci comit păcat de moarte, nesatisfăcând porunca a doua bisericească. Celelalte părți care premerg consacrării și cele care urmează sunt, de asemenea, obligatorii, sub păcat grav ori ușor, după însemnătatea părții omise. Dar a lipsi, de pildă, de la partea de la început până la Evanghelie, sau de la cea de după cuminecare, pe motivul că nu constituie decât păcat ușor, înseamnă a-ți face un calcul meschin și constituie o piedică în calea spre desăvârșire.

Ce consecințe decurg din înțelesul Sfintei Jertfe Liturgice? În primul rând unirea noastră strânsă cu Cristos victima, care prin mâinile preotului se jertfește pentru noi Tatălui. În al doilea rând, pentru ca această unire să fie completă, trebuie să consumăm jertfa, adică să ne împărtășim cu Cristos. “Beți dintru acesta toți (…)”. În al treilea rând, întrucât Cristos este Capul Trupului Mistic, adică al Bisericii, care suntem noi, ca mădulare ale acestui trup, noi trebuie să participăm activ la aducerea jertfei, adică să ne rugăm împreună cu Capul și cu preotul care ne reprezintă, să ascultăm cuvântul lui Cristos rostit prin gura preotului, să trăim cu el dispozițiile sufletești legate de diferitele momente ale Liturghiei, iar în clipa solemnă a prefacerii să ne oferim Tatălui pe noi înșine împreună cu Cristos, victima divină. Căci dacă un organism, o ființă vie, are o singură gură și o singură inimă, noi care formăm un singur trup mistic cu Cristos trebuie să ne rugăm sincronic, să avem aceleași gânduri, aceleași sentimente, o singură gură și o singură inimă, așa cum sună îndemnul: “Și ne dă nouă cu o gură și o inimă să preamărim (…)”. Liturghia este rugăciunea oficială publică, prin excelență, a Bisericii: os Ecclesiae, lingua Ecclesiae (gura Bisericii, limba Bisericii). Aci toți ne rugăm cu întreaga Biserică, pentru întreaga Biserică. În consecință, nu au ce căuta rugăciunile particulare, cum e rozariul sau alte devoțiuni, ci să ne concentrăm atenția și inima asupra rugăciunilor și ceremoniilor, participând la ele cu toată evlavia. Ce să mai vorbesc despre aceia care, în timpul sfintei slujbe se plimbă, vorbesc, se uită în dreapta și în stânga, neluând seama că în aceste momente sfinte, acest loc nu este nici bâlci, nici piață, ci Catedrală.

O altă consecință logică și practică ce rezultă din conceptul de jertfă este, cum spuneam, obligația de a consuma jertfa, de a ne împărtăși cu Cristos victima; fără împărtășire participarea noastră nu este completă: “Beți dintru acesta toți (…)” ne poruncește Isus. Nu numai unii, ci toți, căci pentru toți se dă El morții. Liturghia nu este o simplă întâlnire cu Mântuitorul, precum odinioară aceea a sutașului sau a lui Zacheu, ci o unire intimă, inimă la inimă, o împărtășire personală, o consumare a trupului Său, prin care însă, contrar pâinii cu care ne nutrim, nu El se transformă în noi, ci noi ne transformăm în El, suntem asimilați spiritualicește de El, sădind în noi virtuțile Sale teandrice (divino-umane). Și fiindcă El se oferă Tatălui, înseamnă că și noi trebuie să ne oferim cu tot ce gândim, simțim și voim, cu toate preocupările, dificultățile, suferințele și acțiunile noastre din ziua respectivă. Să-I oferim întreaga viață drept jertfă care să se consume ca prinos de laudă, mulțumire, ispășire și cerere. În felul acesta transformăm trăirea noastră într-o liturghie continuă.

Privită Sfânta Jertfă Liturgică în această lumină, cât ilogism și inconsecvență în viața mea, când, de-abia întors de aici acasă, confruntat cu obișnuitele necazuri de fiecare zi, devin nerăbdător, mă lamentez, murmur sub povara lor și uit că numai cu câteva momente înainte m-am oferit pe mine cu toată problematica mea Tatălui, ca victimă, împreună cu Isus și prin Isus!

Câtă inconsecvență și cât de puțină încredere în rugăciunile mele, uitând că din moment ce m-am identificat cu Cristos, rugăciunea mea, dacă este spre slava Tatălui ceresc, nu mai este doar rugăciunea mea, ci este rugăciunea lui Isus și a mea; deci nu mă pot îndoi că va fi ascultată!

Nu înseamnă oare această conduită o retractare a dăruirii totale de mine însumi făcută la Sfânta Liturghie ca răspuns la invitația: “pe noi înșine și unul pe altul și toată viața noastră lui Cristos Dumnezeu s-o dăm”?

Să ne revizuim, iubiți credincioși, modul de a participa la Sfânta Liturghie; să conștientizăm sensul ei, să asistăm la ea cu atenția, evlavia și dispozițiile cuvenite, și să ne împărtășim cât mai des cu Cristos victima divină, izvorul vieții noastre supranaturale, ca să ne transforme zi de zi tot mai mult în El, și să ne dăruim în întregime Lui, prin conformarea cu voința Sa preasfântă. El a spus: “Cine mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, rămâne în Mine și Eu în el” (Ioan VI, 57). Amin.

Ritul bizantin