Start > Ritul latin > Primiți pe Duhul Sfânt

Primiți pe Duhul Sfânt

9 April 2010
1,244 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Coborârea Duhului Sfânt (Anul C)

Coborârea Duhului Sfânt este un adevăr de credință atât de minunat, atât de tainic și inefabil că nici un evanghelist n-a îndrăznit să-l descrie. Numai sfântul Luca în Faptele apostolilor ne oferă o imagine impresionantă, luată din tradiție, cu un scop catehetic: pentru a pune în evidență începutul Bisericii ca pe o nouă creație predestinată pentru viața veșnică (Lec. I: Fap 2,1-11).
Isus, înălțându-se la cer, i-a binecuvântat pe apostoli (Lc 24,51), așa cum patriarhii binecuvântau pe primii lor născuți, cu dreptul de a moșteni bunurile pământești și promisiunile mesianice (cf. Gen 27,27-29; 28,1-4). Isus îi binecuvântează pentru a-l primi în mod solemn pe Duhul Sfânt ca, devenind făpturi noi, să moștenească viața, sensul vieții veșnice, încă de pe acest pământ, fiindcă viața este puterea și frumusețea pământului. Viața este lumina adevărată menită să lumineze pe tot omul care vine în lume (In 1,4-5). Viața este, nu simbolul, ci realitatea universală care cuprinde cerul și pământul: Eu sunt viața, spune Domnul (In 14,6).
Rusaliile constituie realizarea și realitatea binecuvântării lui Isus în istorie. Ca să înțelegem acest adevăr, mai întâi trebuie să știm de ce Duhul Sfânt a apărut sub chip de porumbel și de limbi de foc.
La botezul lui Isus, Duhul Sfânt a coborât sub chip de porumbel (Mt 3,16) și așa îl reprezintă arta iconografică arătând delicatețea lui deosebită fiindcă, deși îl stăpânește, Duhul Sfânt nu atentează niciodată la libertatea omului (cf. Dialog teologic, Ed. Presa Bună, Iași 1998, pag. 25), așa cum nici porumbelul nu atacă niciodată vreo altă viețuitoare. Duhul Sfânt este simbolizat prin foc. Sfântul Maxim Mărturisitorul a spus că Duhul Sfânt este prezent în toate creaturile și nu există nici o creatură în lumea aceasta lipsită de Duhul Sfânt și chiar creația care nu este rațională se menține în existență prin puterea Duhului Sfânt, conform psalmului 103 (104) care spune: “Vei lua duhul lor și se vor sfârși și în țărână se vor întoarce. Vei trimite Duhul tău și se vor zidi și vei înnoi fața pământului” (v. 30 și 31). Deseori un cărbune negru pare stins, dar dacă se suflă în el, se aprinde. La Rusalii însuși Dumnezeu a suflat ca un uragan asupra ucenicilor și focul din ei s-a aprins și s-au umplut de Duhul Sfânt. În Vechiul Testament citim cum Dumnezeu îi spune prorocului Ezechiel să se roage asupra unui câmp plin de oase: Din cele patru vânturi vino, Duhule, și suflă peste acești morți, ca să învie! (Ez 37,9-10). Duhul a suflat și focul s-a aprins, viața a reapărut.
La Rusalii suflarea a venit de sus, din cer, în semn că viața și învierea vin de sus, aparțin suflării divine care singură crează și reînnoiește fața pământului.
O concluzie, înainte de concluzia predicii, este aceia pe care ne-o sugerează sfântul Paul prin îndemnul: “Nu stingeți Duhul”! (1Tes 5,19). Păcatul stinge focul, adică îl reduce pe Cel Atotputernic la neputință în fața voinței umane cuprinsă de patimi și care nimicește viața.
Isus a venit să sufle asupra noastră, să reaprindă focul, începând cu apostolii: “Primiți pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele, le vor fi iertate” (In 20,19-23). Pentru aceasta l-a trimis Tatăl în lume și pentru aceasta îi trimite și Isus pe ucenici: să sufle praful păcatelor de pe sufletele noastre. Numai așa în ziua de apoi Duhul va sufla praful și țărâna de pe mormintele noastre, și se va reaprinde focul iubirii revărsat în inimile noastre (Rom 5,5), și vom prinde viața veșnică, recunoscând cu dreptul Iob: “Duhul Sfânt mi-a dat suflare” (Iob 33,4).
Din cauza intimității cu Duhul Sfânt, profeții au fost numiți purtători de Spirit sau depozitari ai Duhului lui Dumnezeu, de aceea ei aveau menirea să descopere Absolutul. Gândirea teologică a profeților este pătrunsă de bucuria de a fi găsit prin Duh sursa vieții veșnice și cunoașterea lui Dumnezeu (cf. DT, pag. 26).
Noul Testament ne dezvăluie mai mult. Lucrarea Duhului Sfânt în om nu este numai o menținere în existență, ci este o introducere în viața Preasfintei Treimi. Evanghelia după sfântul Ioan ne arată de ce a trebuit să plece Isus ca să vină Duhul Sfânt. Când Cristos era între oameni, era în fața lor, era vizavi de noi. Dar această relație dintre Cristos și noi este incompletă, este adevărul oarecum incomplet al existenței noastre. Cristos nu vrea să fie vizavi de noi, el vrea să fie în noi, să devină viața vieții noastre (Col 3,3-4), ca noi să avem gândul lui Cristos (1Cor 2,16), ca să nu mai trăim noi, ci Cristos să trăiască în noi (Gal 2,20), iar aceasta se poate realiza numai prin Duhul Sfânt. Așa cum în timpul vieții pământești Duhul Sfânt era ascuns în Cristos, acum Cristos este prezent tainic în Duhul Sfânt. De aceea, fără coborârea Duhului Sfânt asupra pâinii și vinului la sfânta Liturghie nu-l putem avea pe Cristos euharistic; fără Duhul Sfânt, Cristos nu vine la noi. Dacă Duhul Sfânt nu s-ar fi coborât asupra Fecioarei Maria, nu am fi avut pe Cristos istoric (Lc 1,35); dacă Duhul Sfânt n-ar fi coborât asupra apostolilor în Cenacol, n-am avea Trupul Mistic, Biserica; dacă Duhul Sfânt nu ar rămâne la noi și nu ar fi în noi (In 14,17), nu l-am avea pe Cristos total, adică comuniune cu sfinții din Patria cerească. Duhul Sfânt ni-l dăruiește pe Cristos în inimile noastre și astfel Cristos devine interior nouă, așa cum Cristos ni l-a trimis pe Duhul Sfânt în inimile noastre, ca să-i putem spune lui Dumnezeu Abba, adică Tăticule (In 17,1), în semn de gingășie filială, făcându-ne capabili de a-l iubi pe Tatăl cu iubirea lui Cristos.
Acesta este tot adevărul pe care ni-l învață Duhul Sfânt, pe care ne face să-l cunoaștem și să-l trăim: adevărata existență este comuniune de iubire. În Dumnezeu adevărul este identic cu comuniunea și persoanele Preasfintei Treimi nu sunt una lângă alta, ci una în alta, ele se conțin și se dăruiesc reciproc. Tot adevărul: Dumnezeu vrea să locuiască în noi și noi în el. Ca să se împlinească acest adevăr total, Isus s-a rugat: Ca toți să fie una, după cum tu, Părinte, ești în mine și eu în tine, tot așa și aceștia să fie una în noi (cf. In 17,21; DT, pag. 14-17).
Orice carismă este dată spre a conștientiza unitatea vieții în divinitate, această moștenire cristică, această unitate realizată de Duhul Sfânt spre slava lui Dumnezeu Tatăl (Lec. a II-a: 1Cor 12,3b-7.12-13).
Conciliul Vatican II afirmă că plinătatea Duhului este caracteristica timpurilor mesianice, pregătite de tainica activitate a Duhului lui Dumnezeu care a vorbit prin profeți și inspiră în orice timp faptele de bunătate întru dreptatea și credincioșia oamenilor, până când fiecare își va afla în Cristos sensul definitiv al existenței proprii (cf. AG 4), acela de a-l cunoaște pe Creator.
Liturghiile de la marile solemnități au, în mod obișnuit, câte o prefață proprie care constituie un rezumat, o sinteză, a lecturilor. Prefața Liturghiei de azi pune în evidență faptul că Rusaliile constituie desăvârșirea misterului pascal prin trei acțiuni: a) sădește pe cei botezați în moartea și învierea lui Cristos și le dă harul înfierii; b) păgânilor le dă harul cunoașterii dumnezeirii și c) unește mulțimea limbilor în mărturisirea aceleiași credințe, făcând ca Biserica să apară în fața tuturor ca lumină pentru toate neamurile pământului.
Un biograf al vieții fericitului Ieremia Valahul spune că Popor, literați, artiști, marchizi, duci, teologi, religioși și comercianți, oameni politici, pe stradă și mai ales când reușeau să-l aibă în casa lor, stăteau ca să-l asculte cu atenția cuvenită, cu venerație deosebită, ca și cum ar fi vorbit în el Spiritul lui Dumnezeu. Prin mintea sa treceau și retreceau razele înțelepciunii divine, îi luminau gândul, îi înflăcărau cuvântul, îi extaziau privirea, ca și când ar fi descris lucruri văzute cu ochii și atinse cu mâinile sale, se ridica deasupra firii omenești. Așa se explică de ce într-o zi prințesa de Stigliano i-a cerut să fie naș la mirul nepoților ei. Aflând că regula îi interzice și că ar accepta numai cu învoirea superiorilor, ea a apelat direct la Sfântul Părinte papa Grigore al XV-lea și a obținut ceea ce a dorit. Avându-l alături pe fratele Ieremia, nepoții prințesei credeau că au lângă ei pe cine știe ce principe din casa regală, și se arătau mândri de asemenea naș (P. Teodosio da Voltri, Ion Costist, trad. de pr. Eduard Ferenț, pag. 186-189). Nu le-au trebuit cadouri regale, ci garanția că avându-l alături pe fratele Ieremia, au garanția darurilor Duhului Sfânt. Pe acestea să le căutăm și noi prin mijlocirea fericitului Ieremia Valahul!
Nu trebuie să neglijăm nimic din ceea ce ne propun textele liturgice de azi, nici chiar antifona de la începutul Liturghiei, deoarece este o constatare din cartea Înțelepciunii: Duhul Domnului a umplut pământul și el, care ține toate laolaltă, cunoaște orice grai (Inț 1,7).
Sperăm că Duhul Domnului ne-a umplut sufletele noastre și ne ține laolaltă spre a celebra misterul credinței și, fiindcă el cunoaște graiul rugăciunilor când “suspinăm cu dor să îmbrăcăm pe deasupra locuința noastră cea din cer” (2Cor 5,2), deoarece el însuși se roagă în noi cu suspine negrăite (cf. Rom 8,26), să-i adresăm Tatălui ceresc rugăciunea de la începutul Liturghiei: Dumnezeule, care, în misterul sărbătorii de astăzi, sfințești întreaga Biserică, la toate popoarele și neamurile, te rugăm, răspândește darurile Duhului Sfânt până la marginile pământului, și continuă astăzi, în inimile credincioșilor, lucrarea minunată pe care a săvârșit-o bunătatea ta la începutul propovăduirii evangheliei! (LR). Amin.

Ritul latin