Start > Ritul latin > Eu și Tatăl una suntem

Eu și Tatăl una suntem

9 April 2010
956 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a după Paște (Anul C)

Liturghia de azi are două versete (5 și 6) din psalmul 32 ca introducere, care sună așa: “Plin este pământul de îndurarea Domnului; prin cuvântul Domnului s-au făcut cerurile”. Versetele ne sugerează ideea că oricât de păcătoși ar fi locuitorii de pe pământ, îndurarea Domnului întrece răutatea lor, iar iubirea lui îi cheamă pe toți în cerurile pe care le-a creat pentru fericirea veșnică.
Cum se explică incredibila putere de iertare, de milostivire și chiar de promisiune a fericirii veșnice din partea lui Dumnezeu făcute omului păcătos?
Răspunsul ni-l dă apostolul Ioan într-o formă clară și concisă, pe care apoi îl putem aprofunda din Liturgia cuvântului de azi. Apostolul spune că “Dumnezeu ne-a iubit mai întâi, chiar pe când eram încă păcătoși” (1In 4,10; 4,19).
Noi nu iubim pe nimeni înainte de a-l cunoaște. Cunoașterea noastră pornește de la rațiune și dacă găsim motive întemeiate, iubim persoana sau lucrul respectiv. Aceasta este cunoașterea spirituală naturală. Dar: “căile Domnului sunt altfel decât căile omului” (Is 55,9), fiindcă Dumnezeu pornește la cunoașterea omului de la iubire, el însuși fiind iubire în esență (1In 4,8). Cunoașterea care pornește de la iubire este supranaturală. Tatăl și-a iubit Cuvântul și l-a cunoscut din veci, l-a născut și s-a identificat cu el în sânul său. Cuvântul lui Dumnezeu devine astfel purtătorul iubirii Tatălui. Cuvântul, cunoscând planul Tatălui de a crea lumea, s-a identificat cu acest plan și astfel “toate s-au făcut prin el” (In 1,3). Prin urmare Cuvântul devine purtătorul iubirii Tatălui față de oameni. Iubind mai întâi pe om, Cuvântul ajunge la cunoașterea omului, la identificarea sa cu omul: “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi” (In 1,14), “S-a făcut întru toate asemenea nouă, afară de păcat”, spune autorul Scrisorii către evrei (4,15). Iubind omul, Cuvântul lui Dumnezeu a ajuns să se identifice și cu suferința omului, cu crucea. Iubindu-ne crucea: de a fi oameni slabi, suferinzi, ignoranți, vremelnici și muritori, s-a făcut asemenea nouă spre a ne da posibilitatea să-l cunoaștem conform firii noastre și să-l iubim prin însăși iubirea pe care o are de la Tatăl, prin Duhul Sfânt, pe care l-a revărsat în inimile noastre” (Rom 5,5) “fără măsură” (In 3,34), ca noi să putem porni la cunoașterea Tatălui pe cale supranaturală, de la iubirea infuzată. Numai grație cunoașterii Tatălui, pornind de la iubirea care ne-a fost dată în inimi, putem ajunge să iubim crucea și pe aproapele în conformitate cu porunca cea nouă a lui Isus – precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții. Or, Isus ne-a iubit așa cum suntem, adică păcătoși, pentru ca la rândul nostru să ne iubim așa cum suntem, păcătoși; fiindcă, spune Mântuitorul, iubirea sa și a Tatălui este una: Eu și Tatăl una suntem.
Această învățătură esențială a vieții creștine este cuprinsă într-o formă mai inteligibilă în evanghelia zilei (In 10,27-30). Cristos a putut afirma: “Eu sunt păstorul cel bun”, numai datorită faptului că a pornit la cunoașterea oilor sale de la iubirea Tatălui cu care face o unitate desăvârșită. Noi putem spune că suntem oile lui numai în măsura în care pornim la cunoașterea Bunului păstor, adică de la aceeași iubire unică. “Oile mele ascultă glasul meu și eu le cunosc și ele mă urmează”, adică Aleșii mei sunt acei oameni care primesc iubirea mea (ascultă glasul meu = cuvântul Tatălui care aduce iubirea). Eu mă identific cu ei prin firea lor (cunosc oile mele) fiindcă m-am făcut trup. Ei mă urmează (iubesc pe Tatăl, fac voința lui) și eu îi conduc la Tatăl, fiindcă “nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6).
Notă pentru înțelegerea mai corectă. Pe vremea lui Isus, mai mulți păstori își adăposteau turmele în același staul, care avea o singură poartă. Dimineața, păstorii ieșeau în fața porții și dădeau semnalul specific turmei lor. Oile, care noaptea s-au amestecat, acum, cunoscând semnalul, se despărțeau și își urmau păstorul. Isus vrea să spună că semnalul oilor sale este iubirea.
Acei care caută cu deplină sinceritate și în adevăr o cunoaștere a lui Isus și o adeziune plină de iubire față de cuvintele și faptele lui vor sfârși prin a crede, prin a avea adevărata mărturie în ei înșiși (1In 5,10), o mărturie care nu se poate deduce din simple premise ale logicii umane, ci o mărturie sigură, supranaturală, mărturia iubirii, după cum sigur și supranatural este cuvântul lui Dumnezeu.
Dacă iudeii ar fi voit să accepte mărturia iubirii, nu ar fi simțit o greutate în a crede în cuvintele lui, în a accepta ceea ce el le spunea și pretindea a fi. Dacă ei s-au prezentat în fața lui cu prejudecăți care excludeau realitatea ascunsă în Isus, nu l-au acceptat și nici nu-l vor putea accepta vreodată. Mărturia pe care el le-a oferit-o nu-i va convinge niciodată, fiindcă ei au pornit de la exigențele unui raționalism religios, au pornit de pe o altă cale, de pe calea rațiunii umane și nu de pe calea iubirii (cf. CBL pag. 1374).
Unirea Fiului cu Tatăl este o unire de iubire reciprocă și de ascultare desăvârșită de voința Tatălui (cf. In 5,19-20) din partea lui Isus ca om.
Este, oare, atât de dificil de descoperit această unire din faptele lui Isus?
Darul pe care Tatăl l-a făcut Fiului în iubirea sa cuprinde două lucruri: turma, adică oile care acum îi aparțin (să ne aducem aminte că în Vechiul Testament însuși Iahve este adevăratul păstor) și puterea pentru a salva turma, pe Duhul Sfânt, pe care orice om care îl primește, ca să-i poată spune lui Dumnezeu Tată (Rom 8,15).
După cum Dumnezeu mai întâi ne-a iubit și apoi ne-a creat și ne-a cunoscut fără nici un merit al nostru, tot așa vrea ca noi, spunându-i Tată, să pornim mereu de la iubire în toate acțiunile noastre, mai ales când este vorba de propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu, a Scripturii.
În planul lui Dumnezeu mântuirea începe cu poporul ales: “Mântuirea vine de la iudei” (In 4,22), ca depozitar și moștenitor al tuturor promisiunilor Vechiului Testament. Evanghelia fiind încoronarea a tot ceea ce Dumnezeu a făcut și a promis nu se putea opri numai la iudei, fiindcă tot omul este creat de Dumnezeu. Iudeii au fost destinați ca beneficiari și furnizori ai evangheliei. Apostolul Paul ține să amintească iudeilor de această responsabilitate ce le revine: de a oferi păgânilor evanghelia printr-un act de iubire așa cum printr-un act de iubire, fără nici un merit din partea lor, Dumnezeu i-a ales să fie poporul său. Deoarece mulți iudei, nu numai că n-au fost dispuși să ofere evanghelia păgânilor, dar au refuzat-o ei înșiși și, ceea ce este și mai rău, au început să-i urască și să-i persecute atât pe cei care au predicat-o, cât și pe cei care au primit-o dintre păgâni. Păgânii au primit cu bucurie cuvântul lui Dumnezeu și apostolul Paul îi îndeamnă să rămână statornici în har, adică în ascultarea evangheliei care este cel mai mare dar al lui Dumnezeu (Lec. I: Fap 13,14.43-52).
Cerul este oferit celor care îl cunosc pe Tatăl și pe aproapele prin iubirea Fiului (Lec. a II-a: Ap 7,9.14b-17)
Împăratul roman Domițian (81-96 d. C.) a decretat ca obligatoriu cultul împăratului. Fiecare cetățean al Imperiului trebuia să se închine înaintea statuii împăratului. Cine refuza era dat morții. Pentru creștini începe o perioadă grea. Ei știu că numai lui Dumnezeu trebuie să se închine. Ce-i de făcut? Apostolul Ioan, care mai trăia încă, scrie Apocalipsul, carte care are menirea să dea speranță primilor creștini și apoi tuturor, arătându-ne că toate sunt în mâna lui Dumnezeu și nimic nu se poate întâmpla fără permisiunea lui.
A desface pecețile cărții înseamnă a descoperi sensul istoriei. Imperiul Roman pare solid și puternic, dar el nu-i veșnic; se va destrăma și va dispărea de pe fața pământului. Credința, pe care o dă evanghelia, are menirea să învingă nu numai Imperiul, ci întreaga lume, fiindcă victoria pornește de la acela care a pornit să cucerească lumea printr-un act de iubire și a strigat: “Îndrăzniți! Eu am învins lumea” (In 16,33). Iubirea nu are nici granițe și nici date calendaristice, ea este mai tare decât moartea. Numai cu iubire pot fi învinși cei care vă persecută, vrea să spună apostolul Ioan. Prin urmare: înarmați-vă cu iubire. Acei care s-au înarmat cu iubire au biruit.
În Cristos, care s-a făcut miel spre a fi jertfit ca să ne spele în sângele său, care s-a făcut pâine spre a ne hrăni, să ne obișnuim a vedea adevărata față a lui Dumnezeu-Tatăl: iubirea!
Spune J. Moingt: Să ni-l imaginăm pe Dumnezeu bogat și puternic! și este cu toată siguranța, dar nu în felul în care ne imaginăm noi: bogăția sa nu stă în a avea, ci în a da; în a se sărăci pe sine; și nu face uz de puterea sa ca să se impună, ci spre a se face acceptat. Dărnicia Fiului arată ceea ce este Tatăl, sărac din exces de dărnicie, izbucnind într-o abundență de viață pe care nu încearcă să o țină numai pentru sine, ci spre a o revărsa cu mărinimie, fără măsură în noi, prin Cristos; în fapt “el dă Duhul său fără măsură” (In 3,34). Ca un exemplu al acestei generozități, Paul spune: “El, care nu și-a cruțat nici pe Fiul său, ci l-a dat ca jertfă pentru noi toți, cum nu ne va da împreună cu el toate celelalte?” (Rom 8,32). Dacă Dumnezeu nu refuză să jertfească ceea ce are mai scump, pe propriul său Fiu, trebuie să înțelegem că el nu se cruță nici pe sine însuși, că se despoaie pentru noi de propria ființă și de viața proprie, că ni se dă pe sine însuși o dată cu Fiul său (cf. MAC pag. 432). Adevărul este că așa cum Tatăl și Fiul fac aceeași unitate în iubire, tot așa suntem chemați și noi să facem parte din unitatea Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt.
Să ne rugăm pentru realizarea unității: Dumnezeule atotputernic și veșnic, călăuzește-ne spre bucuriile cerești, pentru ca smerita turmă a credincioșilor tăi să ajungă cu siguranță acolo unde a intrat Cristos, bunul păstor, mergând biruitor înaintea ei (LR). Amin.

Ritul latin