Start > Ritul latin > Ei nu înțeleseseră Scriptura, că Isus trebuia să învie din morți

Ei nu înțeleseseră Scriptura, că Isus trebuia să învie din morți

9 April 2010
1,042 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Învierea Domnului (Anul C)

După victorie oricine simte o mare bucurie.
Învierea din morți este o victorie dumnezeiască chiar pentru Fiul omului. Bucuria lui Isus este exprimată de antifona de la începutul solemnității de azi: “Am înviat și de acum sunt pururi cu tine; ai pus peste mine mâna ta: minunată s-a arătat știința ta, aleluia!” (cf. Ps 138,18.5-6).
Cristos înviat vrea să ne facă părtași la victoria și la bucuria sa de a fi mereu cu Tatăl: “Părinte, vreau ca aceia pe care mi i-ai dat să fie împreună cu mine, ca să privească mărirea mea, pe care tu mi-ai dat-o!” (In 17,24).
Ce trebuie să facem ca să ajungem să contemplăm veșnic gloria Celui Înviat și să ne bucurăm de victoria lui?
Trebuie să ne străduim să înțelegem Scripturile.
Pe femeile care au mers dis-de-dimineață la mormânt cu mirodenii ca să ungă trupul lui Isus, mesagerii cerești le dojenesc pentru că îl caută pe Cel Viu printre cei morți, fiindcă au uitat de cele ce el le spusese în Galileea, adică nu s-au încadrat în tradiție, nu s-au străduit să transmită mai departe învățătura divină. Femeia este menită să realizeze tradiția, mai ales povestind copiilor săi, oferindu-le o dată cu laptele și credința.
Simon-Petru și Ioan, derutați de pânzele aruncate pe jos și de giulgiul împăturit și așezat deoparte, sunt înspăimântați, nu fiindcă au uitat de ceea ce Isus le-a spus în Galileea, ci pentru că, la școala lui Isus fiind timp de trei ani, n-au învățat cum să interpreteze Scripturile referitoare la învierea lui. Celor doi li se poate reproșa ceea ce Isus reproșase saduceilor care veniseră să-l ispitească în privința celor șapte frați care au avut aceeași soție în această viață și căruia dintre ei i se va cuveni la înviere, zicându-le: “Rătăciți, neștiind Scripturile și nici puterea lui Dumnezeu” (Mt 22,25-30).
Deși evanghelistul Ioan își încheie relatarea cu cuvintele că el a văzut și a crezut, nu putem fi siguri că este cu adevărat primul act de credință în învierea lui Isus, deoarece cine nu știe Scripturile, nu poate crede în ele. Se pare că este vorba de faptul că a crezut în ceea ce-i spusese Maria Magdalena, și anume că mormântul este gol, că cineva l-ar fi luat pe Isus și ea nu știe unde l-a pus.
Isus însuși a reproșat iudeilor că ei nu cred în Scripturi: “Dacă ați crede în Moise, ați crede și în mine, fiindcă despre mine a scris acesta. Dacă nu credeți celor scrise de el, cum veți crede cuvintelor mele?” (In 5,46-47). Exegeza Scripturii aparținea numai bărbaților.
Cum aveau să creadă ucenicii în cuvântul lui Isus: Voi învia, când ei nu aveau capacitatea să înțeleagă Scriptura? Când Isus le vorbea despre învierea sa, pe ei îi apuca frica și tristețea (cf. Mt 17,23).
Este posibil ca o licărire de credință în înviere să fi avut apostolii Petru și Ioan când au intrat în mormânt și au văzut pânzele și giulgiul în acea stare să-și fi dat seama că nu este vorba de furt, fiindcă hoții n-ar fi avut nici un interes să le lase acolo. Prin cuvintele că el “a văzut și a crezut” pe baza unor semne, vrea să spună că pentru a crede în înviere nu-i necesară întâlnirea personală cu Isus, așa cum Isus însuși îi va spune lui Toma că “mai fericiți sunt cei care n-au văzut și au crezut” (In 20,29) și printre cei fericiți este posibil să fi fost Ioan însuși în fața mormântului gol (cf. CBL pag. 1430).
Credința în înviere este un dar al lui Dumnezeu care poate fi înțeles numai prin lumina Duhului Sfânt asupra Scripturii. Or, “Duhul Sfânt încă nu le era dat, deoarece Isus încă nu fusese glorificat” (Mc 9,10). Înainte de a-și dovedi învierea prin forma văzută a prezenței, prin atingerea mâinilor și picioarelor, înainte de a vorbi și mânca înaintea lor, Isus începe dovada învierii sale prin explicarea Scripturilor în drum spre Emaus: “Și începând cu Moise și cu toți profeții, le tălmăcea din toate Scripturile cele privitoare la el” (Lc 24,27).
Apostolii, și mai ales evanghelistul Ioan, conștienți de vinovăția lor mai mare sau mai mică de a nu fi cunoscut Scripturile acum, după înviere și coborârea Duhului Sfânt, vor căuta în Scripturi împlinirile mesianice și în cele mai mici amănunte și vor repeta deseori cuvintele: ca să se împlinească Scripturile sau: după Scripturi, chiar și acolo unde nici noi nu știm despre ce Scripturi este vorba.
În prima lectură l-am ascultat pe Petru. Inspirat de Duhul Sfânt pentru a înțelege Scripturile, se declară martor al învierii, adică poate confirma acest adevăr prin propria moarte. Acum înțelege că Dumnezeu l-a înviat pe Isus pentru a dovedi întregului univers că el este Mesia, judecătorul celor vii și al celor morți. Credința în înviere este o condiție sine qua non pentru a obține iertarea păcatelor și propria înviere. Învierea lui Isus este glasul lui Dumnezeu care cuprinde toată forța Scripturii prin care cheamă toate neamurile, din toate timpurile, de pretutindeni, la viață. Învierea, după Înălțarea lui Isus la cer, ne-a rămas adevăr de credință ca toți oamenii să aibă acces la dânsa și să se mântuiască. Nu-i adevăr științific, ci știință dumnezeiască proclamată de psalmist: Minunată s-a arătat știința ta. La marile adevăruri științifice din această lume au acces un număr redus de oameni – savanții – și numai ei se pot bucura de dânsele prin înțelegere, dar de credința în înviere se pot bucura toți, de la mic la mare, de la ignorant la savant, de la sărac la bogat, de la sănătos la bolnav etc. Două lucruri se cer: credință și lepădare de păcat.
Trăind Scripturile se ajunge la omul cel nou.
Cele două lecturi din scrisorile sfântului Paul (Col 3,1-4 și 1Cor 5,6b-8) constituie un singur îndemn la unitate prin credința în învierea lui Isus. Învierea este coroana nepieritoare a vieții noastre. Toți trebuie să fim uniți pentru a o dobândi, fiindcă într-însa este fericirea. Ca să ajungem la această fericire a învierii, toți trebuie să fim uniți în luptă contra păcatului, înlăturând drojdia veche cu prețul oricărei jertfe. Cristos însuși, pentru că s-a jertfit pe sine pentru păcatele noastre, a înviat. Nu există bucurie adevărată în Cristos fără spiritul de jertfă al lui Cristos, fără iubire. Tot caritate fraternă care duce la înviere este și aceea de a dojeni pe cei greșitori, ca să fie aduși pe calea desăvârșirii, adică la starea omului nou menit să spună cu Isus: Am înviat și de acum sunt pururi cu tine; ai pus peste mine mâna ta; minunată s-a arătat știința ta, aleluia.
Omul nou este omul adevărat, așa cum l-a conceput (Dumnezeu) din veșnicie, omul credincios vocației de om. Omul nou nu este un “alt om”, smuls din condiția sa pământească spre a fi așezat într-un paradis oarecare. Opoziția stă între păcat și har: omul vechi trăiește în iluzia că își poate realiza destinul său recurgând numai la forțele proprii; omul nou împlinește cu desăvârșire voința lui Dumnezeu, care singur poate să-l admită la starea de “fiu”; știe că tezaurul fidelității sale față de chemarea primită stă în ascultarea față de condiția pământească până la moarte; știe că acest “da” față de starea sa de creatură constituie suportul necesar al acelui “da” de fiu adoptiv al lui Dumnezeu (J. Frisque; cf. MAC pag. 336).
Omul nou este acela care dă mărturie prin propria viață că trăiește bucuria învierii lui Isus adâncindu-se tot mai mult în cunoașterea Sfintelor Scripturi în Duhul Sfânt.
Omul nou, omul învierii, nu încetează de a se ruga ca biruința lui Isus asupra morții să-i deschidă porțile vieții veșnice: dă-ne harul ca, sărbătorind învierea Domnului, să înviem, prin înnoirea Duhului tău, în lumina vieții (LR). Amin.

Ritul latin