Start > Ritul latin > Schimbarea capului, și cât mai repede

Schimbarea capului, și cât mai repede

13 March 2010
887 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul C)

“A doua zi de Paști ei au mâncat din grâul țării, azimi și boabe prăjite, chiar în ziua aceea au mâncat.” (Iosua. 5, 9-12)

“Fraților, dacă este cineva în Cristos, este o făptură nouă; cele vechi s-au dus, iată că toate lucrurile s-au făcut noi.” (2Cor. 5, 17-21)

“Trebuie să ne bucurăm și să ne veselim pentru că fratele acesta al tău, mort era și a înviat, pierdut a fost și s-a aflat.” (Lc. 15, 1-3; 11-32)

Omul acesta este un convertit – îmi spune cineva. A câta oară? – mă grăbesc eu să răspund. La întrebarea mea, informatorul acesta a rămas cu gura căscată. Pentru foarte mulți creștini convertirea reprezintă un fenomen excepțional cu răsunet, ai cărui protagoniști sunt oameni, care trec de la întunericul păcatului la lumina adevărului, de la o comportare perversă la o viață exemplară. Nimeni nu suspectează faptul cum că convertirea nu ar fi o obligație de căpetenie și obișnuită a creștinului, înscrisă în registrul cotidianului.

Obișnuit, oamenii sunt victimele unui echivoc, după care creștinii fie ei chiar preoți, călugări, ori călugărițe, se cred a fi puși într-o stare definitivă, la fel cum unul a primit o diplomă oarecare, și rămâne pentru toată viața: director, inginer, profesor, etc. În privința aceasta lucrurile nu stau așa, ci creștinii caută a deveni creștini adevărați, preoți sau călugări adevărați, călugărițe adevărate. Nimeni nu poate spune cu mâna pe inimă că a ajuns la acel punct de sosire stabil, ci, că fiecare tinde spre acea țintă care nu poate fi atinsă niciodată pentru totdeauna.

De aceea, convertirea este un angajament de fiecare zi, greu și dureros. Instinctiv, noi căutăm să deviem sau să rotunjim lucrurile, din care cauză nu suntem niciodată acolo unde ar trebui să fim. Nu ne aflăm niciodată acolo unde este El, cu toate că ne place să ne măgulim cu gândul cum că El ar fi de partea noastră. El se află totdeauna în cealaltă parte față de noi. El este totdeauna mai înaintea noastră. El gândește cu totul altfel decât noi.

De aceea, a se converti, înseamnă ca noi să observăm că nu ne aflăm la postul încredințat nouă. Că logica noastră nu se potrivește cu logica Lui. Că sentimentele noastre nu se aseamănă cu sentimentele Lui. Că pașii noștri nu țin cadența cu pașii Lui. Și în cazul acesta ce facem? Schimbăm macazul, schimbăm capul, schimbăm mintea, schimbăm ochii, schimbăm totul… Aceasta este convertirea care nu se reduce numai la o simplă împopoțonare, la un simplu machiaj, la o minusculă schimbare, care să nu se stingherească prea mult, adică o modificare neînsemnată…, ci o schimbare completă care cere o transformare radicală, o spargere completă a vechilor calapoade.

Noutatea radicală reprezentată de convertire, este subliniată de Sfântul Paul în lectura a II-a: “Fraților, dacă este cineva în Cristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus: Iată că toate lucrurile s-au făcut noi”. Sfântul Paul îi cedează lui Dumnezeu inițiativa convertirii, atunci când spune: “Toate lucrurile acestea sunt de la Dumnezeu, care ne-a împăcat cu El prin Isus Cristos, și ne-a încredințat slujba împăcării”. Cu mult înainte ca omul să se hotărască împăcarea și convertirea este hotărârea lui Dumnezeu, prin crucea lui Isus Cristos în favoarea omului.

De aceea, punctul de plecare spre convertire este iertarea lui Dumnezeu. Această reconciliere este oferită întregii lumi, prin ministerul bisericii. Prima lectură, luată din Cartea lui Iosua, ne vorbește despre sclavia unei vieți libere. Și aici este preamărită lucrarea lui Dumnezeu (“Astăzi am îndepărtat de la voi nelegiuirea Egiptului”). Dar prin aceasta nu încetează binefacerile Domnului. Mana pustiului este înlocuită cu roadele pământului din țara Canaanului. Poporul va simți totdeauna grija plină de dragoste a lui Dumnezeu, prin darurile pe care le va primi prin mâna Lui.

Sintetizând primele două lecturi putem afirma că pocăința sau convertirea implică: părăsirea păcătoșeniilor trecutului, pe care Dumnezeu le-a șters din controalele Sale; o deschidere în direcția viitorului, după învățătura cea nouă a libertății. Însă, pentru a fi totdeauna liberi, poporul și fiecare om în parte vor trebui să trăiască noi și noi ieșiri din Egipt. De aceea, tot ceea ce avem de spus acum, este ilustrat de pilda fiului risipitor, așa cum aflăm în Evanghelia de astăzi. Sunt evidențiate în această povestire trăsăturile conducătoare a Mesajului care sunt: a) Convertirea ca descoperire a posibilității de a se pierde și a voinței neclintite de a se mântui; b) Antifariseismul ca împotrivire în fața unui drept câștigat, a unei moșteniri fizice, trupești; c) Simpatia față de cei curajoși, față de “cei care știu să spargă acoperișul”, față de cei care urcă în copac așa ca Zacheu, în contradicție cu orgoliul static al acelora lipsiți de inițiative, pentru că se cred a fi în toate drepturile lor. Dar mai mult decât despre fiul risipitor, despre această creatură capabilă de a lua o hotărâre, astăzi vreau să vă vorbesc despre un alt personaj din parabolă, adică despre fratele mai mare, figură statică, monument de credincioșie, și ca atare constituționalmente incapabil de a se converti.

Cel mai tânăr este un abuziv. Cel mai mare este un insuportabil pentru că se află în drepturile lui. Acesta nu face nici un pas spre convertire, stă cocoțat pe locul lui, închis în colivia legii, în observarea ei. “S-ar putea ca el să se afle în starea harului, dar desigur, nu și în lucrarea harului. Păcate mari nu a săvârșit dar este lipsit de dragoste. Viața lui ordonată i-a secătuit inima, l-a înăsprit”. (L. Evely) Are nevoie de siguranță, de stabilitate, și se simte asigurat atunci când își îndeplinește cu rigurozitate obligațiile, fără întârziere. În vreme ce prorocia, așa cum observă A. Paoli, este o căutare a siguranței, în avântul de a merge tot înainte zi de zi, pe calea riscantă a credinței, el caută siguranța în referirea exterioară a unui regulament, în ascultarea oarbă.

Fiul cel mare este un socotitor, un birocrat, lipsit de virtuți, lipsit de bucurie și spontaneitate. Perfecțiunea lui este o perfecțiune executivă, fără suflet, fără creativitate. Aici nu există numai prăpastia dintre el și fratele lui risipitor, dar mai ale prăpastia dintre mentalitatea lui și a tatălui său, deoarece observăm că ambii se exprimă într-un limbaj cu totul diferit. El vorbește despre viței, capre, iezi, boi, drepte și nedrepte. Tatăl, vorbește despre persoana aflată, moartă și înviată. Cel mai mare dintre fii vorbește limbajul legii, al pedepsei și al durității. Tatăl vorbește limbajul dragostei, al iertării, al milostivirii și al gingășiei. Tatăl se află într-o perspectivă de gratuitate. Fiul cel mare rămâne anchilozat într-o mentalitate a dreptății distribuitive.

Cu toate aparențele, în această parabolă, lipsește sfârșitul fericit. Acesta se va afla numai atunci când vom afla convertirea fiului mai mare, a celui care a rămas acasă și care nu și-a părăsit postul. Desigur că aceasta va fi o convertire mai îndrăzneață decât prima. Greu este de a convinge pe cineva că locul în casă nu se poate “păstra”, ci numai “reafla” zi de zi printr-o infinită surprindere. Și că fidelitatea nu înseamnă, pur și simplu, a rămâne în casă ci o acceptare zilnică a noutății, logica paradoxală și inițiativele tulburătoare ale tatălui. Nepărăsirea casei este ceva, dar asta nu-i suficient. Trebuie să știm a-l urma pe tatăl care iese în întâmpinarea fiului rătăcit.

Tatăl a pregătit din timp vițelul cel gras, inelul de aur, încălțările și hainele cele mai elegante. Dar nu a prevăzut primirea ce i-o va face fratele lui mai mare pentru că aceasta nu se afla în puterea lui. Din păcate, de aceasta tatăl nu putea dispune. Acum, nici nouă nu ne rămâne altceva de făcut decât să ne cercetăm fiecare pe noi înșine și să vedem cum ne-am fi purtat noi într-o asemenea împrejurare.

Ritul latin