Start > Ritul latin > Duminica a II-a (C)

Duminica a II-a (C)

13 March 2010
921 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

A fost o nuntă în Cana Galileii și era mama lui Isus acolo. A fost chemat și Isus precum și ucenicii săi la nuntă. Și sfârșindu-se vinul, mama lui Isus i-a zis: “Nu mai au vin!”. Isus i-a zis: “Ce vrei de la mine, femeie? Încă n-a sosit ceasul meu.” Mama lui a spus slujitorilor: “Orice vă va spune, faceți”. Erau acolo șase vase de piatră, puse pentru purificarea iudeilor; fiecare cuprindea câte două-trei vedre. Le-a zis Isus: “Umpleți vasele cu apă!” Și ei le-au umplut până sus. Apoi le-a zis; “Scoateți acum și duceți nunului”. Și ei i-au dus. Când a gustat nunul apa făcut vin – și nu știa de unde este, iar slujitorii care scoseseră apa știau -, l-a chemat nunul pe mire și i-a zis: “Orice om pune întâi vinul cel bun și, când s-au îmbătat, îl pune pe cel mai slab. Tu, insă, ai ținut vinul cel bun până acum”.

Acest început al minunilor l-a făcut Isus în Cana Galileii și și-a arătat slava sa; și au crezut în El ucenicii săi. După aceasta a coborât la Cafarnaum, El și mama sa și frații și ucenicii săi, dar n-au rămas acolo decât puține zile. (In 2,1-12)

Nouă ne place episodul Nunții din Cana poate pentru că ne place să-l vedem pe Isus așezat la masă împreună cu prietenii săi și cu mama sa cu ocazia unei nunți. În fond, prin Isus Dumnezeu însuși se așează la masa noastră, stă de vorbă cu noi, se bucură împreună cu noi, mănâncă și bea împreună cu noi. Iată însă că, la un moment dat, nimeni nu mai are ce bea. Nu se cunosc prea multe lucruri nici despre miri și nici despre cauza terminării vinului. Am putea spune chiar că toate aceste lucruri sunt învăluite într-un mister… În acest caz am putea încerca să citim episodul Nunții din Cana ca pe o nouă scenă biblică a căsătoriei pe care Dumnezeu încearcă să o încheie cu “mireasa” pe care o iubește și care nu este alta decât poporul ales, Israel. “Căsătoria” s-a dovedit a fi una dificilă de vreme ce Dumnezeu a cerut de-atâtea ori credincioșia și energia atâtor patriarhi și profeți. Dar iat-o pe Mama lui Isus, fecioara prin excelență a lui Israel, cea care îl reprezintă aici pe poporul ales, mărturisind că nu mai au vin. (Cele șase vase mari ale legămintelor sale s-au dovedit a fi efemere.) Și pentru că nu mai există vin, nu mai există nici bucurie (vinul fiind simbolul bucuriei). Sfântul Augustin a vorbit, comentând acest episod, de șase epoci ale lumii la capătul căreia se afla cea de-a șaptea care este cea a răscumpărării. Și iată că Isus oferă din nou posibilitatea, prin venirea sa în lume, a reluării legăturii de iubire, legătură ce se vrea a fi o căsătorie care să dureze toată veșnicia.

Rolul Mame lui Isus, prin invitația la disponibilitate (Orice vă va spune, faceți…), depășește acea delicatețe naturală a unei femei care remarcă nedumerirea invitaților. Ea asumă în realitate întreaga sete a poporului lui Dumnezeu după un vin nou, mesianic. Astfel Isus, la invitația mamei sale, cere să fie umplute cele șase vase de piatră. (Nu putem să nu remarcăm precizia cu care sfântul Ioan notează ce aceste vase conțineau în mod obișnuit apă nu pentru băut, ci pentru purificare… Altfel spus vinul cel nou va fi unul salvator, purificator…)

Dar Isus are nevoie de un gest uman, de apa umanității pentru a face să țâșnească băutura divină. În cele din urmă invitații constată că mirele (Dumnezeu) se comportă contrar oamenilor: sfârșitul timpurilor nu este marcat de decadență; la sfârșitul timpurilor va veni mântuirea. Iar ea are gustul unui vin de sărbătoare. Ea va manifesta slava Sa. De aceea Nunta din Cana este o epifanie.

Ritul latin