Start > Ritul latin > Acesta primește pe păcătoși și mănâncă cu ei

Acesta primește pe păcătoși și mănâncă cu ei

13 March 2010
840 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a din Post (Anul C)

Liturgia cuvântului din duminica a IV-a din Postul Mare constituie o chemare la bucurie. Antifona de la început dă tonul: Bucură-te, Ierusalime; adunați-vă toți cei care îl iubiți; bucurați-vă, cei care ați fost întristați, ca să tresăltați și să vă îndestulați cu belșugul mângâierilor sale (cf. Is 66,10-11). Belșugul mângâierilor este Duhul Sfânt.

Cine sunt cei chemați la bucurie?

Toți cei care iubesc Ierusalimul ceresc pentru dobândirea căruia s-au întristat pe pământ, adică au suferit și au postit, conduși fiind de Duhul lui Cristos.

Dacă cineva a avut curajul să trăiască învățătura primelor trei duminici din acest timp de post, adică înfrânarea, (mortificația), rugăciunea intensă și milostenia, (dând de pomană), azi este chemat la bucurie, la mângâierile divine.

Prima lectură (Ios 5,9a. 10-12) ne descrie bucuria primului Paște sărbătorit de Israel când a pus piciorul pentru prima dată pe pământul făgăduit. Dar, ca să ajungă la această bucurie, a trebuit mai întâi să fie înțărcat de Dumnezeu, lipsindu-l de mana prunciei din pustiu; a trebuit să înlăture rușinea de pe conștiință, vina de a fi trăit în Egipt ca păgânii, fără a fi practicat circumciziunea; și apoi de a mânca azimele ca pe o făgăduință de viață nouă, aceea de a da mărturie de credință în mijlocul popoarelor păgâne.

Creștinul care postește își trăiește circumciziunea, adică botezul; creștinul care dă de pomană renunță la mana copilăriei; creștinul care se roagă își întărește viața prin azimele euharistice, dă mărturie de credință în învierea lui Cristos și a sa. Preludiul bucuriei pascale se face simțit încă de la mijlocul Postului Mare.

După cum odinioară Isus primea pe păcătoși și mânca cu ei, tot așa și azi, ca tatăl din parabola fiului risipitor, el ne cheamă la masa sa, la bucuria Paștelui, la înviere. Acela care este dispus să continue postul cu mai multă iubire răspunde la chemarea lui Isus și simte bucuria cum iese din starea fiului risipitor. Îndepărtându-se de tatăl, păcatul l-a situat mai prejos de animale. În loc să-l păzească pe el porcii ca pe o valoare, a trebuit să păzească el porcii ca fiind mai valoroși decât el. Ca pe un om de nimic, un dușman îl păzește să nu mănânce roșcovele porcilor, adică îl duce tot mai mult spre nimicirea totală: trup și suflet. Dezastrul a început prin pierderea valorilor umane. Și-a pierdut înțelepciunea când a cerut tatălui averea ce i se cuvenea. Și-a pierdut înțelegerea când a refuzat îndemnul tatălui de a nu pleca. Și-a pierdut bunul simț uman când a acceptat traiul cu desfrânatele. Și-a pierdut orice putere umană când a devenit incapabil de a se mai împotrivi căderii spre mizeria care l-a aruncat în sărăcie, devenind muritor de foame. Acceptând să trăiască păzind porcii, dă dovadă de cea mai crasă ignoranță. La coada porcilor trăiește asemenea lor, privind doar la cele de jos, ca o ființă fără Dumnezeu, fără credință, fără evlavie, fără frica de Dumnezeu, într-un cuvânt: ca porcul. Acesta era mort. Lipsit de aceste valori umane, ne dăm seama că era lipsit de darurile Duhului Sfânt. Sufletul, fără Duhul Sfânt, este mort. Dar a înviat. Cum? Printr-un dar special din partea Creatorului pentru a-l determina să intre în el însuși și să-și vadă propria nenorocire: foamea. Foamea după tatăl. Fără Duhul Sfânt viața nu mai are nici un rost, devine un chin existențial după ființa infinită.

Când păcătosul sub influxul foamei pătrunde în sine, găsește drumul către Tatăl, fiindcă îi revine înțelepciunea: mântuirea vine de la Tatăl. Îi revine înțelegerea: Tatăl se îngrijește de toți slujitorii săi. Îi revine sfatul când își zice: Mă voi ridica. Îi revine tăria când pornește hotărât la drum spre casă. Îi revine adevărata știință când recunoaște în sine: Tată, am păcătuit împotriva cerului și a ta. Îi revine evlavia când își formulează ruga către Tatăl: primește-mă ca pe unul dintre slujitorii tăi!. Îi revine în cele din urmă și iubirea (frica de Dumnezeu) când spune cu lacrimi în ochi la vederea brațelor întinse din partea Tatălui: Tată, am păcătuit, nu mai sunt vrednic de a-ți fi fiu. În darurile Duhului Sfânt stă toată demnitatea și toată desăvârșirea omului și toată mângâierea și fericirea.

Această parabolă demonstrează din plin că omul este creat pentru iubirea curată și sfântă și nu pentru sexualitate, după cum afirma psihanalistul Freud. Deși sexul îl atrage, totuși nu-l mulțumește. Fiul risipitor nu rămâne cu desfrânatele și nici măcar nu-i aduce tatălui ca plocon pe vreuna dintre ele; iar în drum spre casă nu-i atras de chipul mamei. Desăvârșirea omului, fericirea lui totală, stă în plinătatea darurilor Duhului Sfânt.

Exegeții văd în această parabolă pe Dumnezeu ca Tată și cele două Testamente – Vechi și Nou – ca pe cei doi fii. În ultimă analiză reiese că amândoi sunt păcătoși. Cel mai mare – adică Vechiul Testament – era păcătos dar nu-și dădea seama, sau nu voia să se împace cu gândul păcătoșeniei sale, ci se credea drept prin drepții săi: Avram, Isac, Iacob etc. Cel mai mic a devenit mai rău fiindcă în planul istoriei a fost mai departe; adică, pe măsură ce timpul trecea, omul devenea tot mai rău, deoarece se îndepărta de Creator. Când la împlinirea timpurilor omenirea a ajuns la culmea foamei spirituale, Tatăl l-a trimis pe Fiul său în lume ca să stea la masă cu păcătoșii, adică să-i invite la bucurie, la viață. Duhul Sfânt vine în sufletul omului nu din exterior, din Cosmos, ci din interior. Dar, fiindcă omul i-a încuiat ușa prin exterior, prin această lume, Tatăl l-a trimis pe Fiul să se facă om în această lume, ca din exterior, din această lume, să-i deschidă ușa Duhului său. Noul Testament ar fi rămas mort, dacă Isus nu ar fi deschis ușa Duhului Sfânt prin moartea sa. Duhul Sfânt trecând prin trupul aceluia care i-a descuiat ușa pentru a intra în lume, îl învie din morți – Acest fiu era mort și a înviat - și începe acțiunea învierii noastre prin deschiderea noastră față de cuvântul lui Isus, prin pătrunderea în noi înșine, prin redresarea ființei noastre cu darurile sale, ca să-i putem spune cu iubire lui Dumnezeu AbbaTată (Rom 8,15; Gal 4,6).

Israelul, adus de Iahve în țara în care curge lapte și miere ca să fie prin credință lumina neamurilor din jur, face din această chemare un mijloc de monopolizare a lui Dumnezeu, închizându-l în sine și păstrându-l numai pentru folosul său. Israelul nu acceptă ideea că Iahve este și Dumnezeul celor păcătoși, al dușmanilor lor și chiar al prostituatelor. Isus sparge monopolul și descoperă oamenilor adevărata față a lui Dumnezeu: iubirea, mila și îndurarea. Este atât de bun cu cei care se întorc la el, încât, nu numai că nu-i pedepsește, ci chiar îi copleșește cu bunuri. Iubirea infinită nu are trebuință de ispășirea noastră. Nu trebuie să uităm că păcatul este un rău, nu numai împotriva lui Dumnezeu, ci și împotriva omului și chiar a naturii. Omul, fiind iubire mărginită, cere ispășire. Fiul risipitor va trebui să ispășească în casa părintească greșeala comisă față de fratele său prin efortul de a-l iubi ca pe un dușman, fiindcă acesta nu renunță la reparație nici chiar la insistența tatălui și-l va considera pe acest frate mai mic drept ca pe un uzurpator al drepturilor sale de întâi-născut, al drepturilor dobândite prin fidelitate față de casa părintească, al drepturilor dobândite prin comportamentul său social față de prieteni.

Numai prin iubirea dușmanului din casă – “Dușmanii omului sunt casnicii săi” (Mt 10,36) – fratele mai mic își va ispăși vina și va demonstra că s-a convertit cu adevărat. Convertitul devine ca un fel de profet al iubirii Tatălui. Dar “nu este profet disprețuit decât numai în patria sa, între rudele sale și în casa sa” (Mc 6,4).

Poate spune cineva că există o adevărată reconciliere între fratele mai mare – iudaism – și fratele mai mic – creștinism – până în ziua de azi?

Creștini fiind noi înșine, cum trebuie să ne comportăm față de fratele mai mare?

Răspunsul ni-l dă apostolul Paul care a simțit pe propria piele dușmănia fraților săi de neam, după ce s-a convertit. În lectura a doua (2Cor 5,17-21) ne oferă criteriile fundamentale menite să rezolve orice problemă de acest gen oriunde în lume și anume: 1) dacă este cineva în Cristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut. Deci să nu mai ținem în seamă cele vechi, cele ale păcatului! 2) Dumnezeu ne-a împăcat cu sine prin Cristos și ne-a dat nouă slujirea împăcării. Adică oricât ne-ar persecuta, ne-ar urî cineva, noi avem datoria de a-i oferi motive de pace, fiindcă nici Dumnezeu nu mai ține cont de greșelile noastre din trecut. 3) După cum Dumnezeu, pentru a ne împăca cu sine, l-a făcut păcat pentru noi chiar pe Fiul său, ca să dobândim prin el dreptatea lui Dumnezeu, tot așa și noi trebuie să ne facem păcat pentru frații noștri care ne urăsc, adică să suferim, să le demonstrăm prin “cruce” că îi iubim, pentru că Dumnezeu ne-a iubit mai întâi pe noi și ni l-a dat pe Fiul său ca preț de răscumpărare, ca prin el să devenim făpturi noi, să avem dreptul la bucuria veșnică din Ierusalimul ceresc, când vom fi înviați de Duhul Sfânt care locuiește în noi.

Comportându-ne în felul acesta vom deveni ambasadorii lui Dumnezeu, fiindcă vom împlini instrucțiunile primite de la el prin Fiul său și vom fi primiți să mâncăm cu el la masa Paștelui veșnic.

Ca de obicei, vă invit să repetăm cu mai multă atenție rugăciunea Bisericii de la începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, care, prin Fiul tău, împlinești în chip minunat împăcarea neamului omenesc, dă, te rugăm, poporului creștin harul să iasă cu credință vie și cu evlavie generoasă în întâmpinarea sărbătorii Paștelui care se apropie (LR). Amin.

Ritul latin