Start > Ritul latin > Duminica a IV-a de peste an

Duminica a IV-a de peste an

6 February 2010
1,299 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

1. Introducere

Vreau să vă povestesc una dintre cele mai frumoase parabole despre prietenie, pe care am avut ocazia să o citesc.

Doi prieteni s-au întâlnit la Rabat după o lungă perioadă de despărțire.

Aveau multe lucruri să-și povestească.

Dar, după ce a plecat însoțitorul, s-a aprins discuția obișnuită. Așa se întâmplă de fiecare dată. Religia îi desparte. Și argumentările, replicile, provocările, întrebările, contestațiile se succed în ritm alert.

La un moment dat, musulmanul parcă a găsit soluția ideală:

- Ascultă-mă. Spui că în Isus Cristos ești în posesia adevărului. În schimb, eu sunt convins că greșești. Adevărul stă de partea lui Mahomed, și Coranul este cu mult superior Evangheliei. Așadar, tu greșești. Dar aceasta nu are importanță. Lucrul important este că suntem și rămânem prieteni.

Creștinul a replicat:

- Da. Dar când vom ajunge dincolo, vom fi obligați să ne separăm. Nu putem să ne aflăm amândoi de partea adevărului.

- Și aici greșești, prietene. Când vom fi în viața de dincolo, ne vom ține așa strâns de mână încât cel dintre noi care are adevărul îl va trage pe celălalt spre el (A. PRONZATO).

2. Tema

Isus spune cuvinte de iubire și cu privire la credincioșii sinceri și convinși de alte religii.

3. Mesajul zilei

Începem cu o rugăciune:

- “Câte cuvinte, în fiecare zi, în viața oamenilor! Căutăm un cuvânt diferit, făcut pentru noi.

- Tu, Isuse, ești cuvântul care vindecă; ești cuvântul care dă încredere; ești cuvântul care transformă; ești cuvântul care iartă; ești cuvântul care eliberează; ești cuvântul care dă viață. Vorbește-ne, Doamne!”

Pe stradă, la școală, în oraș, la televizor, cunoaștem persoane care nu au aceeași religie ca noi (enumerați câteva, cu ajutorul copiilor, și povestiți câteva experiențe personale).

- Știm că și creștinii sunt mulți, dar și – și aceasta nu-i place lui Dumnezeu! – despărțiți în multe “Biserici separate” (Enumerați câteva și amintiți “Octava de rugăciune” încheiată de puțin timp).

Uneori, aceste diferențe religioase și aceste diviziuni ne fac prea suspicioși, critici și răi în păreri și raporturi reciproce. Isus nu vrea aceasta.

- În prima lectură este vorba despre Ieremia ca profet, nu numai al Israelului, dar și al națiunilor, adică al popoarelor păgâne.

- În Evanghelie, la Nazaret, Isus le aduce concitadinilor săi exemplul de credință sinceră, chiar dacă nu adevărată, a doi păgâni:

- – văduva din Sarepta (povestiți faptul: cf. 1Rg 17,8-16);

- – și Naaman sirianul (cf. 2Rg 5,1-14).

- Lărgind perspectiva, în Evanghelii se vorbește deseori frumos despre păgâni și samariteni (cf. slujitorul centurionului: Lc 7,1-10; bunul samaritean: Lc 10,29-37; vindecarea celor zece leproși: Lc 17,11-19; canaaneanca: Mc 7,24-30; centurionul la picioarele crucii: Mc 15,39).

- Deseori, cei pe care noi îi considerăm puțin religioși, pentru că aparțin altor religii, pot să fie mai deschiși față de Domnul decât noi.

Să învățăm să îi cunoaștem – în adevăr și caritate! -, să ne respectăm și să ne iubim mai mult.

- “Nu ne privește pe noi să judecăm, ci să fim înțelegători și să ne rugăm. Cine nu crede nu este privit cu neîncredere. Credincioși sau necredincioși, să lucrăm împreună, să înfruntăm împreună efortul de a sluji în fiecare zi proiectele vieții, cu adevăr și cu iubire…”.

- Trebuie să avem în vedere că “în acest secol, prin impulsul Duhului Sfânt, a fost inițiată Mișcarea ecumenică… trebuie să căutăm să cunoaștem mai bine propria credință… Dar, în spirit ecumenic, trebuie să dorim să colaborăm și să trăim în dialog cu toți, în primul rând, cu credincioșii din celelalte Bisericii și cu evreii, dar și cu credincioșii din alte religii și cu cei necredincioși…” Să se clarifice cu simplitate că ecumenismul, respectul și iubirea reciprocă trebuie să țină cont că:

- – asta nu înseamnă că toate religiile sunt adevărate sub toate aspectele;

- – adevărul total ne-a fost revelat numai de Isus, Fiul lui Dumnezeu;

- – Cristos este singurul mântuitor al omenirii și al celor care nu-l cunosc în mod nevinovat;

- – numai Biserica Catolică păstrează în întregime revelația lui Cristos;

- – toți suntem obligați, din punct de vedere obiectiv, să fim membrii Bisericii, chiar dacă, subiectiv și fără vină, se poate întâmpla ca mulți să nu reușească să-și dea seama;

- – toți suntem obligați să aprofundăm și să ne trăim credința cu angajare.

Concluzie: Să ne rugăm în iubirea lui Isus euharisticul și să acționăm pentru ca toți să devină o singură familie, cu un singur Domn, o singură credință, un singur Tată pentru toți!

4. Exemple

a) Cartea profetului Iona conține mesajul clasic al deschiderii și al iubirii lui Dumnezeu față de toți.

b) Puncte de sprijin foarte bune, adaptate pentru astăzi, se pot lua din octava de rugăciuni.

c) Iată două exemple pentru a demonstra că “Dumnezeu îi iubește pe toți cei care cred în el și trăiesc după voința sa” (Fap 10,35).

Un mare principe oriental l-a chemat într-o zi în fața curții pe cel mai înțelept dintre maeștrii religioși din regatul său. L-a întrebat:

- Aud spunându-se că sunteți de părere că diferitele religii au toate un singur Dumnezeu, invocat cu nume diferite; și, de aceea, după dumneavoastră, Dumnezeu îi iubește la fel pe musulman, budist și creștin, dacă toți sunt de bună credință.

Maestrul a răspuns:

- Maiestate, ascultă această poveste: Un tată avea mulți fii și un tezaur bogat. În tezaur erau multe perle prețioase, toate asemănătoare, dar printre ele era una de o valoare inestimabilă. Într-o zi, tatăl a împărțit cu iubire tezaurul între fii, acum adulți. Toți se gândeau că au perla prețioasă și s-au împrăștiat bucuroși în lume să-și trăiască viața.

Când unul dintre ei a descoperit, în sfârșit, că perla sa nu este cea de valoare inestimabilă, cu durere, dar și cu bucurie, i-a adunat pe ceilalți frați și le-a spus:

- Această perlă a mea nu este cea mai frumoasă, totuși, este o mărturie că sunt fratele vostru și că tatăl vostru este și al meu!

Regelui i-a plăcut învățătura și, de atunci, în regatul său toți credincioșii din diferitele religii se iubesc ca frați și îl cinstesc cu nume și rituri diferite pe Tatăl tuturor.

O legendă povestește că, atunci când Adam și Eva au fost alungați din paradisul pământesc, Dumnezeu, în marea sa bunătate, le-a dat un medalion pe care era scris numele său. Cu trecerea secolelor, medalionul a fost pierdut și apoi, în sfârșit, regăsit. Pe el se puteau citi numai aceste cuvinte: “Dumnezeu este…”

Toate popoarele au încercat să completeze fraza.

Egiptenii au citit: Dumnezeu este mister.

Babilonienii: Dumnezeu este ordinea cerului.

Grecii: Dumnezeu este frumusețe.

Evreii: Dumnezeu este sfințenie.

Romanii: Dumnezeu este lege.

Chinezii: Dumnezeu este totul.

Indienii: Dumnezeu este lumea.

Budiștii: Dumnezeu nu poate fi definit.

Creștinii, numai creștinii, i-au dat această definiție lui Dumnezeu: Dumnezeu este iubire, pentru că le-a revelat prin însuși Fiul său. Și au intrat în “centru”.

Nici tu nu vei greși în viață și “vei fi în centru” numai dacă vei primi tot ceea ce a revelat Dumnezeu și vei împlini, mai ales, iubind.

Ritul latin