Start > Ritul latin > Isus și-a ridicat ochii spre ucenicii săi

Isus și-a ridicat ochii spre ucenicii săi

6 February 2010
928 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a de peste an (Anul C)

Cred că oricine citește cartea Eclesiasticului (Ben Sirah) rămâne uimit de elogiul adus marelui preot Simon. Citez: “Cât de măreț era el, când ieșea din sfântul lăcaș și pornea procesiunea poporului! Era ca luceafărul de dimineață printre nori; era ca luna plină în zilele de sărbătoare; era ca soarele când strălucește deasupra templului Celui- Preaînalt și ca arcul curcubeului când începe să se arate între nori; ca floarea trandafirului în zilele primăverii; ca floarea crinului lângă pâraie; ca faldurii de verdeață ai Libanului în timpul verii și ca norii de tămâie în jurul cadelnițelor, și ca potirul de aur, lucrat de mână de meșter și bătut cu tot felul de pietre scumpe; era ca un măslin plin de rod și ca un chiparos care atinge norii cu creștetul” (Sir 50,5-10).

Dacă Ben Sirah ar fi trăit pe timpul lui Isus, nu încape îndoială că ar fi spus la adresa lui lucruri și mai frumoase. Dar și în cele spuse despre marele preot Simon îl găsim pe Mântuitorul, deoarece întreaga Scriptură despre el vorbește. În fruntea mulțimilor Isus coboară de pe munte într-un loc plin de verdeață, plin de viață. Isus este luceafărul de dimineață, luna plină, soarele, curcubeul, trandafirul, crinul, faldurii de verdeață ai Libanului, norii de tămâie, potirul de aur, măslinul plin de rod și chiparosul care atinge norii.

Profetul Ieremia spune că este binecuvântat omul care se încrede în Domnul, el este ca un pom sădit lângă un curs de apă (Lec. I: 17,5-8).

Să nu ne înșelăm crezând că noi suntem acei care ne-am pus nădejdea în Domnul! Fiul omului, Cristos, este singurul care și-a pus toată nădejdea în Dumnezeu Tatăl, realizând acea unitate unică Om-Domn care i-a uimit chiar și pe dușmanii care l-au răstignit, zicând, crezând că prin aceasta îl umilesc: “Și-a pus nădejdea în Dumnezeu! Să-l scape acum, dacă-l iubește!” (Mt 27,43). Știm cum l-a iubit și cum l-a eliberat! Dar noi suntem acei care ne-am încrezut în oameni și am ajuns blestemați; ne-am pus nădejdea în poftele trupești și am ajuns ca mărăcinii uscați din pustiu, ne lovim unii pe alții și ne înțepăm; ne-am îndepărtat inima de Domnul și ni s-au uscat oasele pe toată fața pământului, conform unei expresii a profetului Ezechiel (37,1-10).

Întrebarea este: Vor mai prinde viață ciulinii și mărăcinii? Mai poate deveni ciulinul uscat măslin roditor și mărăcinul chiparos, trandafir, crin? Da, în măsura în care ne vom încrede în Domnul, în măsura în care el va sufla peste noi Duhul vieții, dacă el ne va permite să ne atingem măcar de hainele lui ca să simțim puterea sa dumnezeiască; da, în măsura în care vom rămâne înrădăcinați în Domnul.

Evanghelia zilei (Lc 6,17.20-26) ne arată cum mulțimile se îmbulzeau în jurul lui Isus, îl atingeau pe furiș sau deschis, se vindecau și plecau. Se bucurau o clipă de prezența lui și dispăreau. Pe când unora dintre cei plecați li se vor usca oasele din cauza bogățiilor, a îmbuibării cu mâncare și băutură, pe când unii dintre cei plecați se vor usca precum mărăcinii în pustiu din cauza distracțiilor și alergării după laudele oamenilor, paradoxal, privirea lui Isus îi ține pe ucenici alături și cuvântul său le deschide izvorul fericirii din sărăcie, foame, lacrimi, persecuții și moarte. Și nu numai lor!

Cineva spunea că o dată cu evenimentul-Isus a sosit “ora zero a experienței umane”. Este ora în care Sfântul, Dumnezeu intră în istorie și, așezându-se la rădăcina existenței noastre, ne transformă radical, instaurând un nou gen de legătură cu Creatorul, în care nimănui nu-i mai este permis să ocolească marile datorii morale izvorâte din fericirile proclamate de Cristos Domnul (cf. MAC pag. 1050). Dar rolul lor în primul rând este teologic.

Cu fericirile, evanghelistul Luca proclamă adeverirea promisiunilor mesianice: săracii, flămânzii, cei ce plâng, cei persecutați, despre toți aceștia a prorocit Isaia că vor fi fericiți când va veni Mesia (cf. Is 25,6; 35,10; 61,1 ș.u.). Tot Luca îi identifică pe toți aceștia în Faptele apostolilor ca fiind primii care fac parte din Biserică (cf. Fap 14,12).

După învățătura unor farisei, Dumnezeu se află de partea acelora care împlinesc Legea lui Moise; după alții, Dumnezeu se manifestă fiecărui om printr-o experiență interioară, altora prin riturile sacre, altora prin judecata viitoare de la sfârșitul lumii.

Isus nu critică deschis aceste poziții, dar arată prin cuvântul său că Dumnezeu se descoperă ca o putere de mântuire adunând pe cei mici de pe pământ pentru a-i îmbogăți total, oferindu-le împărăția sa.

Fericirile constituie deci expresia prezenței lui Dumnezeu și începutul împărăției lui de pe pământ.

Fericirile exprimă capodoperele radicale ale tuturor valorilor morale fiindcă pornesc din misterul credinței, din misterul pascal al lui Isus euharisticul, dat ca hrană celor săraci pentru fericirea învierii (cf. In cap. 6)

Ceea ce este proclamat în fericiri constituie un mister pe care îl pot dezlega numai aceia care au curajul să le trăiască. Ele nu intră în logica umană, ci în cea divină a imprevizibilului; ele ne descoperă că viața are o dimensiune ascunsă care nu poate fi scrutată cu ochii trupului, ci cu cei ai credinței. Isus și-a îndreptat ochii săi omenești, dar și ochii credinței sale, el fiind începătorul și desăvârșitorul credinței (Evr 12,2), asupra ucenicilor ca să le deschidă ochii sufletului spre a-și vedea sărăcia lăuntrică.

Puse în această dimensiune, fericirile nu se identifică cu penuria materială sau cu abundența lacrimilor, cu atrocitatea persecuțiilor sau cu cruzimea morții, ci cu necesitatea omului de a intra în sine pentru a se descoperi sărac în har în fața lui Dumnezeu, ca Simon-Petru care, uitând de cuvântul și privirile Domnului, s-a lepădat de trei ori; dar când Isus l-a privit din nou cu ochii plini de lacrimi, de sânge, legat, sărac, flămând, persecutat, dus la judecată, Simon se privește pe sine și “aducându-și aminte de cuvântul Domnului, ieși afară și plânse amar” (Lc 22,60-62). O singură privire a lui Isus și Petru își vede toată sărăcia lui vrednică de plâns, dar care i-a adus adevărata fericire.

Fericirile nu sunt lege, trebuie să știm, ci o veste bună. Legea îl constrânge pe om să se supună celor mari și puternici, pe când vestea ce bună îl așază în fața darului lui Dumnezeu și îl sfătuiește să facă așa, nu-l constrânge, nu-i răpește libertatea, ci, din contra, i-o face autentică: i-o îmbogățește prin har ca să-și poată trăi prezentul fericit în lumina escatologică, ca adevărați copii ai lui Dumnezeu (cf. MAC pag. 1050).

N-am interpreta corect fericirile, dacă am uita partea lor negativă, acei patru “vai” pronunțați de Isus.

Împărăția fericirii este oferită liber. Prin urmare pune în fața omului alternativa unui posibil blestem. Fără acest risc al insuccesului, Isus n-ar respecta libertatea omului în totalitate. Împărăția lui Dumnezeu nu ucide, nu împovărează, nu distruge pe nimeni, ci, în lumina sa se descoperă teribila soartă a aceluia care, căutând siguranța în putere, în bogății și în plăcerile efemere ale pământului, asuprește pe alții și singur se autodistruge.

Cine reflectă cu seriozitate asupra acestor cuvinte ale lui Isus descoperă că, într-o lume în care săracii suferă de foame, orice bogăție a pământului închisă numai pentru sine (în hambare, în bănci, în moșii etc.) se transformă în blestem pentru stăpânii lor (cf. CBL pag. 1165-1167).

Fericirile sunt inseparabile de persoana care le-a pronunțat. Isus este Omul fericirilor, fiindcă el, trăindu-le pentru noi, a înviat. În felul acesta ele constituie chemarea noastră la înviere.

Acest adevăr îl pune în evidență sfântul Paul în lectura a doua (1Cor 15,12.16-20).

Corintenii (păgâni) negau învierea datorită filozofiei lor care disprețuia trupul ca pe o piedică în calea libertății spiritului și ca pe o absurditate: în primul rând: a învia pentru a suferi iar nu-i nici o afacere; în al doilea rând: dacă ar învia toți, viața ar fi imposibilă, ar trebui să stăm unii peste alți. Cristos înviat nu stă pe capul nimănui, dar se ține de capul fiecăruia ca să-l elibereze de sub blestemul păcatului: să-l facă viu. Viața nu-i legată de timp și spațiu, ci de atributele divine: veșnicie, pretutindeni și atotputernicie.

Argumentul învierii adus de apostol pornește din credință: Cristos a înviat ca primiție a celor morți, ca o garanție sigură pentru acei care îi vor asculta cuvântul, el fiind prima verigă a lanțului de legătură cu viața veșnică: “Eu sunt viața” (In 14,6), “Am venit să aibă viață” (In 10,10), “Eu sunt pâinea vieții” (In 6,35). Isus, primiție – primul înviat dintre cei morți – ne dă posibilitatea ca să-l atingem în Euharistie – primiția pâinii și vinului – ca să rămână în noi și noi în el spre fericirea învierii noastre.

În urma tuturor acestor expuneri, nu se cuvine oare ca lauda noastră adusă lui Isus să întreacă pe cea a lui Ben Sirah adusă arhiereului Simon? Nu este Cristos marele preot din fruntea întregului univers?

Adevărul este că Isus nu are trebuință de preamărirea noastră, fiindcă Tatăl i-a dat toată slava sa, ci noi avem trebuință de harul său, de viața și învierea sa.

De aceea să-i adresăm Mântuitorului rugăciunea noastră: Doamne Isuse, tu care ai privit pe ucenicii tăi și le-ai dat harul de a rămâne cu tine, îndreaptă-ți ochii milostivi și asupra noastră, dă-ne să trăim pururi în harul tău, astfel încât să binevoiești a locui în noi (LR), ca înviind prin tine, să aducem laudă veșnică Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. Amin.

Ritul latin