Start > Ritul latin > Isus și-a arătat slava sa

Isus și-a arătat slava sa

6 February 2010
821 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

Venirea magilor, Botezul Domnului și minunea de la Cana Galileii – schimbarea apei în vin – fac parte dintr-o singură sărbătoare de odinioară: Epifania Domnului.

Pentru o mai bună aprofundare teologică, fiecare este tratată separat. La Botezul Domnului, Dumnezeu se revelează în intimitatea vieții sale: în comuniunea de iubire dintre Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Isus, uns la Botez cu Duhul Sfânt, aici, la nunta din Cana Galileii, va pune accentul printr-o minune pe comuniunea sfântă pe care Dumnezeu vrea s-o realizeze între cei care se căsătoresc, între mamă și fii, între familie și societate, între el și Biserica sa care se înfiripează.

Prima lectură (Is 62,1-5) ne slujește de introducere pentru a înțelege mai bine sensul minunii de la Cana. Unui Ierusalim aproape nimicit și descurajat, profetul Isaia îi anunță un viitor mai strălucitor decât cel de altădată, despre care Mishna spune: Cine n-a văzut Ierusalimul în toată splendoarea lui, aceea care este realizată de mulțimea torțelor așezate pe apeduct la sărbătoarea corturilor, n-a văzut, în toată viața lui ceva care să-i placă (cf. CBL pag. 628).

Măreția Ierusalimului este pregătită la Cana Galileii. Aici Isus schimbă apa în vin; acolo va schimba vinul în sângele său dătător de mântuire: viață și fericire veșnică. Aici Isus este chemat la nuntă împreună cu Mama și cu ucenicii săi; acolo el, Mama și apostolii vor chema la Nunta Mielului toate neamurile pământului ca să se bucure de acea înviere care duce la comuniune totală și definitivă cu Dumnezeu-dreptatea noastră.

Ca aproape întotdeauna, o lipsă poate umbri și chiar rupe legăturile cele mai strânse și mai frumoase. La nunta din Cana s-a terminat vinul. Mama lui Isus prevede bucuriei un sfârșit trist. Aleargă la Isus, pe care îl cunoaște ca pe întreg izvorul bucuriei sale. De ce n-ar fi același izvor de bucurie și pentru alții?… Îi spune simplu: N-au vin! Multora răspunsul lui Isus li se pare dur: Ce mă privește pe mine și pe tine, femeie? Încă n-a sosit ceasul meu! Unii spun chiar că întrebarea, tradusă corect, ar suna și mai dur: Cu ce drept îmi pretinzi așa ceva? Întrebarea pare dură datorită felului nostru de a fi duri cu alții din cauza egoismului. Dar când întrebarea este pusă cu iubire, și în Isus nu putea fi altceva, când este pusă cu zâmbetul pe buze, ea devine nu reproș, ci problemă de analiză, de cercetare, de aprofundare, de comuniune pentru găsirea unei soluții cât mai corecte. A pune întrebarea cu fața încruntată și cu glasul răstit: Cu ce drept îmi pretinzi așa ceva? Ce am înțelege? Un refuz total, hotărât. Dar, pusă cu fața senină, cu accentul iubirii în glas și cu tot interesul, capătă sensul chemării la cooperare, se intuiește rezolvarea problemei. Chiar dacă trebuie anticipat ceasul, cu atât mai bine. Iubirea poate cere iubirii orice și oricând, ceasul ei este veșnicul prezent. Fecioara mamă a înțeles iubirea Fiului și o transmite: Faceți ceea ce vă va spune!

Desigur, minunea a întrecut așteptările atât ale Mamei, care n-a încetat niciodată să creadă în iubirea Fiului său, Fiul lui Dumnezeu, cât și ale tuturor celor prezenți. Dar ea, prin intervenția iubirii de mamă, devine prima învățătoare a ucenicilor care au crezut în el, deocamdată în iubirea lui care poate face semne și minuni, dar și în puterea de mijlocire a Mamei care a declanșat seria minunilor din viața publică a lui Isus, iar lanțul lor va purta întotdeauna amprenta primei verigi: comuniunea cu cei sărmani, care au și ei dreptul la bucuriile legitime ale acestei vieți.

Preacurata Fecioară Maria a înțeles din răspunsul lui Isus că – Încă n-a sosit ceasul meu – chemarea de a-l urma până când îi va sosi ceasul. Ceasul nu-i sosit până când nu-i total împlinit. La împlinirea ceasului său, la Ierusalim, pe Golgota, Isus de pe cruce se adresează Mamei sale cu același cuvânt: Femeie, sau, mai corect: Doamnă. Atât unul cât și altul au aceeași semnificație soteriologică, răscumpărătoare. Femeie înseamnă luată din bărbat, din coasta lui Adam, prima ființă omenească vie, prima verigă a vieții și se va mai numi și Eva: “mama tuturor celor vii” (Gen 2,22; 3,20), adică doamna, stăpâna vieții, fiindcă viața i-a fost dată în stăpânire pentru a fi mamă. Preacurata Fecioară Maria este femeie, fiind prima ieșită din coasta noului Adam de pe cruce, prima răscumpărată și, este doamnă, stăpână a vieții, fiindcă însuși Cuvântul lui Dumnezeu a luat viață umană din sânul ei, iar ea prin iubire și-a întărit dreptul de stăpânire asupra vieții atât la Cana, la începutul ceasului lui Isus, cât și la împlinirea lui, fiindcă Isus însuși îi oferă în stăpânire tabloul tuturor celor răscumpărați, prefigurat în “ucenicul pe care îl iubea” (In 13,23) – Ioan evanghelistul – zicându-i: “Femeie, iată fiul tău” (In 19,26), adică misiunea ta începută la Cana va trebui continuată până când fiecare om va deveni un apostol al iubirii.

Aici, la împlinirea ceasului lui Isus, apa de la Cana, destinată pentru curățirea iudeilor, devine pe Calvar “vinul care înveselește pe îngerii lui Dumnezeu” – Lacrimae poenitentium, vinum angelorum (sfântul Bernard) – botezul lacrimilor (sfântul Grigore din Nazianz). Prin lacrimile Mamei lui Isus sunt sfințite toate lacrimile acelora care se convertesc, care se curăță de păcate și vor să se bucure din plinătatea harului de care s-a bucurat ea.

Prin minunea de la Cana Galileii, ține să mai consemneze evanghelistul Ioan că Isus și-a arătat slava sa. Care slavă? Mesianică? Dumnezeiască? Profetică? Sacerdotală?

Răspunsul nu poate fi decât unul: toate și chiar mai mult.

Slava, gloria lui Dumnezeu, prin urmare și a lui Isus, este Duhul Sfânt (cf. Tomás Spidlík, Izvoarele luminii și Calea spiritului). Duhul Sfânt a dat apelor primordiale puterea de a da viață (Gen 1,2), Duhul Sfânt a sfințit apele Iordanului prin ungerea lui Cristos care se afla în ele pentru a deveni dătătoare de har și viață veșnică; acum, la Cana, tot Duhul Sfânt al lui Isus, prin puterea sa schimbă apa din cele șapte vase de piatră în vinul cel mai bun, menit să înveselească inima omului (cf. Ps 104,15), prefigurând plinătatea harului în cele șapte daruri ale Duhului Sfânt, care vor schimba inima ucenicilor, nu numai ca să creadă, ci ca să-l iubească pe Isus până la oferirea propriului sânge ca dovadă a iubirii pentru formarea omului nou.

Etienne Gilson exprimă lămurit (în Catehismul Episcopilor Catolici Olandezi) rațiunea pentru care Dumnezeu a creat lumea și pe oameni. Numai ca să-l preamărim? Ar însemna că-l cunoaștem foarte puțin. Ceea ce Dumnezeu făurește (prin Duhul Sfânt) nu-s niște martori care-i demonstrează propria-i glorie, ci ființe care se bucură de ea cum se bucură și el și care, participând la ființa sa, participă totodată la beatitudinea lui. Așadar, nu pentru el, ci pentru noi își caută Dumnezeu gloria; nu pentru a o dobândi căci o are, nici pentru a o crește, căci este dinainte perfectă, ci pentru a ne-o împărtăși (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1997, pag. 145-146). La Cana, Fiul omului și-a arătat slava sa, puterea Duhului Sfânt de care se pot face părtași toți aceia care vor crede în el. Iar prin credință se vor face părtași de toată fericirea divină, asemenea Fecioarei Maria, prima fericită pentru că a crezut (cf. Lc 1,45).

În lectura a II-a (1Cor 12,4-11), sfântul Paul vorbește corintenilor despre carisme. Cuvântul carismă vine din termenul caritas adică iubire. Carisma este un dar primit de la Duhul Sfânt și oferit altor oameni cu toată iubirea. Corintenii se bucurau de carisme, dar nu toți. Unii simulau carismele pentru a se mândri că sunt fericiți de plinătatea Duhului. Sfântul Paul le arată că marile exaltări religioase pot fi adevărate, dar și false. Chiar ei, pe când erau păgâni, se lăsau fascinați și atrași către zeii muți în chip dezordonat. Prin urmare, nu orice fenomen de exaltare sau răpire mistică este autentic în sine. Este necesar să se recurgă la alte criterii obiective și raționale, cum este analiza doctrinei, spre a vedea dacă cel care pretinde că este carismatic este și un credincios autentic, adică dacă îl admite pe Isus ca Domn, dacă i se supune, dacă îi împărtășește comuniunea prin iubire și păzirea poruncilor. Acei care nu pun carismele în slujba Bisericii, pentru edificarea Trupului Mistic, ci doar se mândresc cu ceea ce cred că au și se separă de necesitățile fraților, nu sunt creștini autentici și nici nu au carisme din partea Duhului Sfânt care întotdeauna realizează comuniunea și armonia (cf. CBL pag. 1612).

A da înseamnă a păstra comuniunea. Isus dă de băut vinul cel mai bun chiar și celor beți, afirmându-se Dumnezeu iubitor față de toți oamenii, asemenea Tatălui “care face să răsară soarele peste cei buni și peste cei răi și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Mt 5,45). Creștinul autentic își va găsi bucuria în urmarea lui Cristos în a da. Evreul N. Steinhardt s-a botezat, a devenit creștin. În ce și-a găsit credința lui bucuria? Ne-o mărturisește el însuși, când a cerut sfatul unui duhovnic în problema unui cerșetor obraznic: Duhnește a băutură și uneori îmi aruncă-n obraz povești sfruntate: că i-a murit copilul și îi lipsesc banii de înmormântare – mie care știu că nu e tată. I-am dat ce i-am dat, apoi l-am respins. Simt totuși o neliniște. Dar ce să fi făcut cu un bețiv? Să-i fi dat, mă întrerupe duhovnicul. Când mai vine, dă-i, nu-l judeca! Și eu – zice – am un prieten bețiv, un nenorocit și când vine pe aici îl omenesc. Dă-i! Cât de bine îmi pare că m-am făcut ortodox, adică un creștin adevărat (o.c., pag. 154-155).

Aceasta înseamnă a vedea și a se bucura de Slava, Gloria lui Cristos, în a da ca Fiul Tatălui ceresc: la toți și chiar la ceas nepotrivit.

Ritul latin