Start > Ritul latin > Am venit să ne închinăm

Am venit să ne închinăm

6 February 2010
695 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Epifania Domnului (Anul C)

Dumnezeu singur este vrednic de toată închinarea îngerească și omenească.

Greșeala omenirii dintotdeauna a fost tocmai aceasta: n-a știut cum să i se închine lui Dumnezeu în așa fel ca să-l mulțumească. Isus s-a născut ca să-i aducă Tatălui un cult desăvârșit și să învețe toată făptura rațională să se încadreze în actul suprem de închinare și prin el întreg universul. Iosif și Maria contemplă Pruncul din iesle. Îngerii prezenți la Betleem îi cântă Mărire în cer. Păstorașii îl binecuvântează. Dar restul lumii?

Dar universul?…

Într-o zi au venit la apostolul Filip câțiva greci și i-au spus: Domnule, voim să-l vedem pe Isus. Când i s-a adus la cunoștință dorința lor, Isus s-a bucurat și a exclamat: “A sosit ceasul ca să se preamărească Fiul omului [...] Părinte, preamărește numele tău!” În acel moment s-a auzit glasul Tatălui ceresc: “L-am preamărit și iarăși îl voi preamări” (In 12,20-28). Astăzi trebuie să ne imaginăm cât a tresărit inima pruncului Isus când i-a văzut pe magii care au venit, nu numai să-l vadă, ci să i se închine, să preamărească numele Tatălui ceresc, adică pe Isus, care înseamnă Dumnezeu mântuiește, când îi mulțumesc pentru steaua care i-a călăuzit.

Profetul Isaia tresaltă de bucurie numai la gândul că Domnul va veni și va vizita pe poporul său (Lec. I: Is 60,1-6). El strigă Ierusalimului: Luminează-te, luminează-te, Ierusalime, căci a venit lumina ta și slava Domnului a răsărit asupra ta. Pe câtă vreme întunericul acoperă pământul și bezna popoarele, ție îți răsare Domnul și slava sa strălucește peste tine. Dumnezeu însuși va fi punctul de atracție pentru toate popoarele, aurora care împrăștie întunericul, farul care călăuzește toate navele spre limanul vieții. Spre lumină și viață se îndreaptă fiii și fiicele Sionului și toate neamurile. Un cult unic pornit din Ierusalim va constitui nucleul închinării universale (cf. CBL pag. 625). “Mulți – va accentua Isus mai târziu – vor veni de la răsărit și de la asfințit și vor ședea la masă în împărăția cerurilor împreună cu Avram, Isac și Iacob” (Mt 8,11).

Masa, despre care vorbește Isus, nu poate fi alta decât masa euharistică. În jurul ei se vor aduna toți acei care au credința cea adevărată, credința părintelui Avram. El este primul om care a crezut într-o mântuire universală. Dumnezeu i-a promis că într-o zi toate popoarele se vor uni cu urmașii săi; și patriarhul a crezut. A fost primul act de credință făcut de om.

Ceea ce a crezut Avram că se va împlini în urmașii săi, Israelul avea misiunea să ducă la bun sfârșit. Numai că mijloacele folosite – legea, sabatul și circumciziunea – au fost ineficiente. Numai credința lui Avram – a cărui început și desăvârșire este Cristos însuși (cf. Evr 12,2) – va fi capabilă să unească toate națiunile.

Evanghelistul Matei continuă descrierea evenimentelor copilăriei lui Isus în lumina profețiilor (Mt 2,1-12). Spre deosebire de Evanghelia după sfântul Luca din noaptea și aurora zilei de Crăciun care se refereau doar la poporul israelit, aici orizontul se lărgește: păgânii sunt atrași de lumina lui Isus rege. Noul Sion nu mai este Ierusalimul, ci Betleemul. Faptul constituie o întoarcere la origini. Între Ierusalim și Betleem poate fi o legătură adevărată dacă se bazează pe aceeași credință. Din păcate, Ierusalimul dă dovadă de rea-credință și astfel Betleemul rămâne ca începutul unui nou popor bazat pe credința profeților împlinită, desăvârșită în Cristos regele întregului pământ.

Magii veniți cred în dumnezeirea pruncului, se bucură în credință și îi oferă daruri. Prin ei Isus începe să reunească popoarele, să dea unitate marii familii umane, atrăgând pe toți spre Tatăl prin jertfa crucii, formând Biserica pe care o va călăuzi el însuși ca un “soare răsărit din înălțimi” (cf. Lc 1,78), adică prin iubirea sa dumnezeiască mai strălucitoare decât orice stea.

Despre magii veniți să i se închine am vorbit în predica de Epifanie din anul trecut. Acum doresc să ating, deși pe scurt, o altă problemă pe care o cred esențială și anume: magii, intrând în casă, au găsit Pruncul cu Maria, Mama lui. Acest lucru ne sugerează gândul că magii n-ar fi găsit Pruncul, dacă n-ar fi fost și Maria, Mama lui; dacă n-ar fi găsit-o pe Maria, n-ar fi găsit nici Pruncul.

Se înșală acei sectari care cred că îl pot găsi pe Isus independent de Mama sa, că i se pot închina cum se cuvine neglijându-i mama sau chiar disprețuind-o. Magii au învățat cum să i se închine pruncului Isus de la aceea care i s-a închinat mai întâi în calitatea ei permanentă – plină de har – care, dacă înainte de zămislire a făcut ca Domnul să fie cu dânsa, cu atât mai mult Domnul va fi mereu cu dânsa după naștere, pentru a-l arăta tuturor oamenilor, tuturor popoarelor. Nu se poate numi creștin adevărat acela care nu găsește Pruncul împreună cu Maria, Mama lui, căruia ea nu-i oferă Fiul spre adorație. Pe drept este Maria recunoscută de adevărații creștini ca Mamă a Bisericii.

În calitatea sa de Mamă a lui Isus total – Fiu al lui Dumnezeu și cap al Trupului Mistic, al Bisericii – preacurata Fecioară Maria are misiunea de a-l oferi pe Mântuitorul tuturor oamenilor, tuturor popoarelor.

Sfântul apostol Paul nu se laudă când afirmă că lui i s-a încredințat misiunea de a vesti păgânilor misterul ascuns de veacuri (Lec. a II-a: Ef 3,2-3a. 5-6). Misterul i s-a descoperit Mariei, doar predicarea lui i s-a încredințat lui Paul. Harul de a predica comportă o acțiune bărbătească de a face tabu la rasa din naționalismul iudaic și de a se îndrepta deschis spre popoarele păgâne. Acest lucru, sfântul Paul nu-l face din proprie inițiativă tocmai el, evreu și fiu de evreu, fariseu de dreapta, circumcis în a opta zi, din neamul lui Israel (cf. Fil 3,5), ci pentru că Dumnezeu l-a chemat. Misiunea sa este aceea de a vesti lumii întregi că nu mai sunt nici persoane, nici familii, nici partide și nici popoare care să pretindă că Isus le aparține numai lor, că l-au monopolizat pe Dumnezeu. A fost până acum un mister că numai evreii l-au cunoscut pe Dumnezeul cel adevărat, dar acum s-a terminat. De fapt profeții au scrutat misterul, dar naționalismul exagerat l-a ascuns și mai mult, ba chiar atât de mult încât numai Dumnezeu putea rupe vălul despre sine însuși descoperind inscrutabila bogăție a lui Cristos (cf. CBL pag. 1673), de a face ca toate popoarele să-l caute și să i se închine.

Dacă profeții au întrevăzut universalitatea mântuirii în atotputernicia lui Dumnezeu, nimeni n-a putut bănui infinita iubire pe care el ne-a arătat-o în Cristos, aproape de necrezut că “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât ne-a dat pe Fiul său unic” (In 3,16), iar acesta s-a smerit luând chipul sclavului (cf. Fil 2,7), suferind pentru întreaga lume înălțarea pe lemnul crucii ca să-i atragă pe toți la sine (cf. In 12,32), ca apoi să-și continue opera prin Trupul său Mistic, prin Biserică.

Aici, în fața magilor, a început prin Mama Pruncului divin catolicitatea Bisericii lui Cristos care recunoaște în celelalte religii căutarea, încă în umbră și închipuire, a Dumnezeului necunoscut dar apropiat deoarece el dăruiește tuturor viață, suflare și orice lucru și [...] vrea ca toți oamenii să fie mântuiți. Astfel, Biserica apreciază tot ceea ce este bun și adevărat în diferite religii drept o pregătire la evanghelie și un dar al aceluia care luminează pe tot omul ca să ajungă la viață (CBC nr. 843; LG 16). Biserica lui Isus nu-i catolică numai pentru că are o conducere unică prin papa drept vicar al său, sau pentru că membrii săi se află în mijlocul oricărui popor și națiune de pe toată fața pământului, ci pentru că ea îmbrățișează cu iubirea lui Cristos și a Macii sale preacurate pe toți oamenii, din toate națiunile, de toate religiile, ba chiar pe păgâni și pe atei.

Noi creștinii, în așa fel trebuie să ne trăim credința încât prin noi, toți cei nebotezați să ajungă în împărăția Tatălui ceresc. De aceea să ne rugăm cu întreaga Biserică: Dumnezeule, care, prin steaua călăuzitoare, l-ai descoperit astăzi neamurilor pe Fiul tău Unul-Născut, dă-ne, te rugăm, harul ca noi, care te-am cunoscut prin credință, să ajungem să privim chipul măririi tale (LR), devenind în același timp pentru întreaga lume stea călăuzitoare spre închinarea eternă cuvenită numai ție. Amin.

Ritul latin