Start > Ritul latin > Viața era lumina oamenilor

Viața era lumina oamenilor

6 February 2010
813 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a II-a după Crăciun (Anul C)

Sfânta Liturghie de azi începe printr-o antifonă de mare valoare care anunță conținutul teologic al lecturilor: Când liniștea învăluia totul și noaptea era la jumătatea căii sale, Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a venit din ceruri, de pe tronul regesc (LR Înț 18,14-15). Când toată teologia sapiențială a lumii și-a epuizat forțele, se odihnea neputincioasă, Cuvântul a venit din cer, de pe tronul regesc, ca să continue teologia prin Legea lui Moise, apoi prin Mesia.

Lectura I a acestei duminici (Sir 24,1-4.12-16) constituie unul dintre cele mai mari elogii aduse înțelepciunii divine puse în Lege: Am ieșit din gura Celui Preaînalt și am umplut ca un nor tot pământul… Înaintea veacurilor, chiar de la început, el m-a creat… A pus rădăcinile în mijlocul unui popor glorios… În Sion, înțelepciunea divină a inspirat poporului ales o liturgie vrednică de sfințenia lui Dumnezeu. Această alegere divină, de a locui în Sion, precum și răspunsul poporului prin cultul sfânt, au transformat Israelul într-un popor glorios, drept parte și moștenire a Domnului (cf. CBL pag. 535).

Cu atât mai mare trebuie să fie elogiul creștin adus lui Dumnezeu, cu cât înțelepciunea lui față de noi este mai presus de cea a Vechiului Testament cuprinsă în prima lectură. Motivul ni-l dă sfântul Paul într-un crâmpei din Scrisoarea către efeseni (1,3-6.15-18), arătând că Dumnezeu ne-a binecuvântat, ne-a chemat și ne-a predestinat să fim fiii săi prin opera lui Isus Cristos, fiindcă în el este toată binecuvântarea.

Această binecuvântare divină este expusă de sfântul Ioan în prologul evangheliei pe care a scris-o (cf. 1,1-18). Acesta constituie un răspuns la întrebarea: Cine este Isus Cristos? Este el mai presus de legea lui Moise? Da, Isus este predestinația noastră pentru cer, fiindcă aici s-a născut din veci din Tatăl în calitate de Cuvânt primordial, cel mai drag, în care veșnic și-a găsit toată bucuria (cf. Mt 17,5). Isus este înaintea Legii, fiindcă el stă la originea a tot ce există. Dar dintre toate cele ce există prin el, Biserica a fost prima în planul divin de răscumpărare a oamenilor, fiindcă Isus Cristos a fost rânduit de Tatăl drept cap al Bisericii, al Trupului său Mistic. Cuvântul primordial al Tatălui s-a întrupat și, devenind om asemenea tuturor oamenilor, s-a adresat destinatarilor Bisericii și chiar tuturor oamenilor prin înțelepciunea sa nemărginită. Ca binecuvântarea divină, adică vestea predestinării tuturor pentru împărăția Tatălui, să ajungă la toți oamenii, el s-a folosit de oameni. Acei oameni prin care cuvântul ajunge la destinatari sunt purtători de lumină. Ioan Botezătorul a fost unul dintre ei și ultimul înainte de a se arăta slava Unului-Născut din Tatăl plin de viață și de adevăr. Viața este lumina contra întunericului adus de păcat, care este moartea. Adevărul este lumina contra întunericului ignoranței noastre datorat firii. Calea este predestinația acelora care îmbrățișează adevărul și viața. Tot prologul Evangheliei după sfântul Ioan se poate rezuma în afirmația lui Isus: “Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6).

Legea lui Moise a fost doar o dispoziție pregătitoare pentru apariția luminii, dar o dată ce lumina a apărut, faza pregătitoare nu-și mai are rostul, fiindcă lumina însăși ne călăuzește spre împărăția luminii veșnice. Aceasta înseamnă că am fost binecuvântați cu har peste har (cf. CBL pag. 1304-1306).

Are dreptate sfântul Paul că recunoștința noastră față de Dumnezeu trebuie să fie infinit superioară celei proclamate de Ben Sirah în prima lectură. De aceea cred că trebuie să ne oprim ceva mai mult asupra problemei predestinării, constituind în același timp motivul binecuvântării și recunoștinței noastre.

Predestinația pentru desăvârșire, pentru împărăția cerului prin Cristos, pornește din iubirea divină care are toată libertatea alegerii. Recunoștința se concretizează în laudele aduse harului necreat, Duhului Sfânt, cu care ne-a înzestrat ca să-l putem numi pe Dumnezeu Tată (cf. Rom 8,15), asemenea lui Isus, Fiul său preaiubit, de care ne-a poruncit să ascultăm (cf. Mt 17,5).

Sfântul Paul arată că mulțumirea adusă lui Dumnezeu duce la o mai profundă cunoaștere a lui Cristos, la o mai mare identificare cu el care este viață în Duhul Sfânt, fiindcă l-a înviat din morți (Rom 8,11).

Manifestările vieții de pe pământ sunt de domeniul științei; dar viața în sine, în izvorul ei, aparține de domeniul Duhului Sfânt și face parte din adevărurile de credință: Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul. Îl putem cunoaște pe Dumnezeu ca izvor al vieții numai prin înțelepciunea care ne vine din credință, ca dar al Duhului Sfânt. Înțelepciunea rațiunii noastre nu-i capabilă să descifreze nici măcar cele ale lumii, deși face eforturi uriașe, nicidecum cele ale spiritului. Numai harul, ajutorul Duhului Sfânt, ne poate face mulțumiți și aducători de mulțumire, binecuvântare, pentru cele spirituale din cer: pentru viața veșnică la care am fost predestinați prin Cristos, capul Bisericii.

Aceasta nu înseamnă că toți membrii Bisericii sunt infailibil predestinați, adică automat duși la fericirea veșnică, ci sunt chemați la sfințenie și prin sfințenie devin membre ale Bisericii care singură este predestinată datorită capului ei, Isus Cristos, predestinat infailibil de Tatăl pentru slava sa cea veșnică. Individual, pe fiecare în parte, Dumnezeu ne-a ales ca să fim sfinți și neprihăniți în fața lui, dar numai Biserica este predestinată pentru cer. Cine face parte din Biserică, având viața lui Cristos în sine, devine predestinat. A face parte din Biserică nu înseamnă a nu mai avea nici un fel de libertate individuală. Dumnezeu însuși este libertatea Bisericii în ansamblul ei, adică ea este automat predestinată împărăției cerurilor prin Cristos, capul ei, predestinat de Tatăl pentru ea din veșnicie, prin care “suntem chemați la libertate” (Gal 5,13). Omul poate face parte și poate să nu facă parte din Biserica lui Cristos, dar Biserica nu poate să nu fie automat îndreptată spre Ierusalimul ceresc (cf. Ap 21,10).

Ca să înțelegem mai bine, mă folosesc de un exemplu: trenul nr. 1 este predestinat să facă ruta Iași-București fără oprire. Oricine urcă în el devine automat predestinat acestei rute, dar este liber să sară din el, asumându-și consecințele deloc îmbucurătoare, în timp ce trenul este liber să-și vadă de drum. Prin Cristos, capul Bisericii, toți suntem predestinați acestei rute: Pământ-Paradis. Acela care îl cunoaște pe Cristos (trăiește viața harului în Duhul Sfânt) devine automat predestinat paradisului, însă atâta timp cât omul este pe Pământ, în sânul Bisericii (ca în tren), poate renunța la Cristos, poate părăsi ruta prin pierderea vieții spirituale și astfel va suporta consecințele triste. Biserica, Trupul Mistic al lui Cristos, a fost predestinată din veșnicie ca vehicul spre fericirea veșnică a tuturor acelora care vor crede în Cristos (cf. Fap 13,39). Credința este legitimația de călătorie, biletul pentru ruta Pământ-Paradis. A renunța la credință înseamnă a renunța la destinație. Înțelepciunea, dar al Duhului Sfânt, mai presus de orice altă înțelepciune stă în acceptarea credinței care dă dreptul la predestinație. Acest tren predestinat pentru Pământ-Paradis nu poate deraia fiindcă mecanicul de locomotivă este Cristos înviat care a străbătut traseul dus-întors: Paradis-Pământ și Pământ-Paradis. Cristos înviat a pus pe traseu șinele infailibilității, adică Magisteriul Bisericii în frunte cu papa. Învierea de care se bucură capul Biserici, Cristos, comportă garanția contra unei structuri antiecleziale, polița de asigurare cerească împotriva porților iadului ca să nu o poată birui (cf. Mt 18,18).

Prin Cuvântul său făcut trup, abia născut, Tatăl cheamă pe toți oamenii din cele patru colțuri ale pământului. Credința este oferită tuturor. Dintr-un colț i-au răspuns păstorașii, din alte trei colțuri vom auzi la 6 ianuarie cum îi vor răspunde magii. Acum este timpul să-i răspundem noi.

Din păcate, pentru mulți oameni de azi, cuvântul lui Dumnezeu cade în gol, pe piatră sau între spini, adeverindu-se ceea ce spune evanghelistul Ioan că “Între ai săi a venit și ai săi nu l-au primit”.

Credința, speranța și dragostea trăite din plin, să suplinească ceea ce lipsește multora spre a ajunge la mântuire. De aceea să ne rugăm cu întreaga Biserică a lui Cristos: Dumnezeule atotputernic și veșnic, lumina sufletelor credincioase, binevoiește a umple lumea întreagă de slava ta și arată-te, prin strălucirea luminii tale, tuturor popoarelor” (LR). Amin.

Ritul latin