Start > Ritul latin > Trebuie să mă ocup de cele ale Tatălui meu

Trebuie să mă ocup de cele ale Tatălui meu

6 February 2010
894 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul C)

Isus s-a născut om între oameni pentru a duce la desăvârșire familia omenească, spre a-i uni toată spiritualitatea în vederea împărăției. S-a înscris într-o familie pe care și-a pregătit-o ca un reflex, nu numai a familiei divine dintre Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, dar și ca o perspectivă a marii familii din cer care va cuprinde odată pe toți cei aleși.

Lecturile de azi ne oferă imaginile a trei familii: una este cea a Vechiului Testament, una a Noului Testament și alta cea care va fi la sfârșitul lumii.

Caracteristicile familiei descrise în Vechiul Testament, conform căreia se modelează chiar și familiile noastre patriarhale, erau: pacea, belșugul bunurilor materiale, armonia și urmași cât mai numeroși: semn al binecuvântării Domnului. Legea fundamentală era ascultarea temperată de iubire. Această ascultare nu era numai semnul și garanția binecuvântării și prosperității prin fii, ci și un fel de a-l onora pe Dumnezeu în părinți (Lec. I: Sir 3,2-7.14-17a). Cinstirea, susținerea și suportarea părinților la bătrânețe constituie împlinirea voinței lui Dumnezeu, este o ascultare față de Domnul. Această ascultare, nu numai că dă viață lungă, ci mai constituie și o ispășire a păcatelor, o garanție că rugăciunile vor fi ascultate, de a avea bucurie în copii și de a nu fi uitat de Domnul (cf. MAC pag. 103-106). Inspirat de Duhul Sfânt spune Ben Sirah că Acela care își onorează mama, este ca acela care adună comori. Acela care își onorează tatăl va simți cum îi sunt ascultate rugile când se va adresa lui Dumnezeu în momente grele (cf. CBL pag. 527).

Familia Noului Testament a preluat spiritualitatea familiei din Vechiul Testament și s-a desăvârșit prin faptul că Isus s-a încadrat în sânul unei familii umane. Desăvârșirea a realizat-o prin porunca cea nouă a iubirii: iubirea părinților este inclusă în iubirea lui Dumnezeu, pe care el o trăiește cel dintâi.

În cadrul familiei, Isus se ocupă de cele ale Tatălui său: atragerea propriei familii în casa Tatălui său. Sfântul Luca ni-l prezintă pe Isus în evanghelia de azi (Lc 2,41-52) că a venit de la Dumnezeu și de aceea trebuie să se îngrijească de cele ale Tatălui. Voința lui Dumnezeu este spațiul vital al lui Isus: “M-am coborât din cer, nu ca să fac voința mea, ci a aceluia care m-a trimis” (In 6,38), în care trăiește ca om între acei care au aceeași condiție umană: “Oricine face voința Tatălui meu, îmi este frate, soră și mamă” (Mt 12,50). Așa va începe marea operă a mântuirii din grădina Măslinilor: “Nu voia mea, ci voia ta să se facă!” (Mt 26,39). Când evanghelia spune că “El creștea în înțelepciune, vârstă și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor”, arată pregătirea făcută ca să împlinească marea operă a mântuirii: concretizarea iubirii Tatălui în marea împărăție a cerurilor: “Ca toți să fie una” (In 17,21). Pentru aceasta descrierea poartă amprenta trăsăturilor pascale: Isus trebuie să împlinească voința Tatălui și acest trebuie îi va călăuzi întreaga viață; trebuie să pătimească și după trei zile să învie și apoi să intre în glorie, adică în casa Tatălui.

Acum Isus în vârstă de doisprezece ani merge la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui în spirit de jertfă prefigurând pătimirea. Jertfa n-a fost în principal din partea Mamei și a lui Iosif de a-l căuta trei zile, ci din partea lui Isus, de a rămâne departe de acei pe care îi iubea nu cu mult mai prejos decât pe Tatăl ceresc. Suferă mai mult acela care iubește mai mult. Or, Isus este primul în iubire, primul în suferință. Așa își atrage părinții în casa Tatălui. Cele trei zile reprezintă imaginea celor trei zile cât va sta în mormânt și întreaga omenire îl va căuta, îi va simți lipsa și va fi cuprinsă de îngrijorare.

A-l căuta cu credință pe Isus înseamnă a suferi. Nu-i ușor de găsit, fiindcă Isus transcende chiar pe Maria, Mama sa, și pe Iosif, tatăl său purtător de grijă, de aceea ei nu-l înțeleg. Cuvintele Fecioarei Mame sunt expresia spontană a durerii și a fricii unei adevărate mame față de fiul ei. Durerea sfântului Iosif este mare: suferă nu numai pentru că l-a pierdut pe acela pe care însuși Dumnezeu i l-a încredințat, dar mai suferă pentru că Fecioara Mamă, scumpa sa soție, mai curată decât îngerii, mai nevinovată decât arhanghelii, este tristă din cauza lui, crezând că nu i-a purtat de grijă așa cum s-ar fi cuvenit, deși se simte nevinovat de pierderea lui Isus.

Găsindu-l, Isus îi face să înțeleagă că n-au nici o vină în toată povestea, ci ei trebuie să învețe a se simți depășiți. Fiul îi transcende. El are un Tată care îl cheamă și ei nu sunt stăpânii destinului său. El l-a găsit pe Tatăl său în tradiția și învățătura poporului său, de aceea dialoghează cu învățătorii; l-a găsit în ambientul sacru al vechiului templu și de aceea rămâne aici ca în casa Tatălui. Și ei trebuie să fie aici. Isus mereu atrage prin cruce.

Trebuie adăugat că o ruptură similară se produce aproape în toate familiile pământului: vine ziua în care copiii încetează de a mai fi ai părinților și își caută propria cale în viață. Părinții trebuie să înțeleagă această ruptură și să accepte despărțirea în sens pascal, de jertfă. Vechiul mister al Bibliei care ne spune că un om matur își lasă tatăl și mama și se unește cu soția sa pe care și-a ales-o (cf. Gen 2,24) se realizează în Cristos printr-un mister minunat care mai există doar între Cristos și Biserică (cf. Ef 5,32). Tânărul sau tânăra lasă siguranța căminului părintesc spre a împlini voința Tatălui, adică cele ce sunt puse de Dumnezeu în firea omului sau adresate inefabil printr-o chemare deosebită la viața consacrată. Cristos sfințește orice jertfă, orice lacrimă și toate le pune în perspectiva vieții, durabilității neamului omenesc și a învierii viitoare.

Momentul în care drumul copiilor se desparte de cel al părinților este unul dintre cele mai importante și decisive din istoria familiei. Atitudinea trebuie să fie mereu cea adoptată de Maria și Iosif după găsirea lui Isus în templu: ei tac, nu ridică obiecții asupra alegerii făcute de Isus; instinctiv înțeleg că este vorba despre o alegere care îi exclude (sau se pare că îi exclude) din viața unicului fiu, o alegere presărată de lacrimi și sânge, dar o acceptă fiindcă înțeleg că aceasta este voința lui Dumnezeu (cf. MAC pag. 103).

Sfânta Familie din Nazaret – prin Isus, Maria și Iosif – nu numai că depășește tipul familiei din Vechiul Testament, ci dă o orientare nouă spre marea familie a împărăției lui Dumnezeu. “Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine”, spune Mântuitorul (In 14,6).

Sfântul Paul (Lec. a II-a: Col 3,12-21) cere soților și fiilor creștini să-și trăiască viața lor de familie ca și cum ar trăi deja în familia Tatălui ceresc, în marea familie escatologică în drumul spre parusie. Nucleul acestei mari familii escatologice este sfânta Familie din Nazaret. Dat fiind faptul că în marea familie din parusie, așa cum ne spune Mântuitorul că “oamenii nu se vor mai însura și mărita, fiindcă vor fi ca îngerii lui Dumnezeu” (cf. Mt 22,30), modelul acestei familii cerești în care se poate trăi îngerește este Familia preasfântă din Nazaret. Isus, indubitabil, ca Fiu al lui Dumnezeu, era mai presus de îngeri; despre preacurata Fecioară Maria avem garanția îngerului Gabriel că Domnul era cu dânsa și ea cu Domnul prin plinătatea harului și sub adumbrirea Duhului Sfânt, deci mai presus de îngeri; despre sfântul Iosif ne asigură cuvântul infailibil al Scripturii că era bărbat drept, cu cel mai profund respect față de tot ceea ce aparține lui Dumnezeu și aproapelui, era mai sfânt decât Ioan Botezătorul care a fost sfințit în sânul mamei sale Elisabeta doar la apropierea lui Isus din sânul Mariei, fiindcă Iosif, nu numai că a fost luminat și călăuzit de îngeri, dar l-a strâns de nenumărate ori la pieptul său pe Isus, l-a hrănit prin sudoarea frunții sale și a fost alesul predilect al cerului ca soț al Fecioarei. O astfel de familie este nucleul împărăției lui Dumnezeu, este familia regală care polarizează în jurul ei toate familiile și toate persoanele consacrate.

Din moment ce creștinii au înviat cu Cristos, sunt iubiți de Dumnezeu, sfinți și predilecți, ei trebuie să-l urmeze pe Cristos și să-i împlinească cuvântul în orice împrejurare a vieții. Datorită faptului Învierii, Biserica, în calitatea sa de Trup Mistic al lui Cristos, are menirea să-i unească pe toți, să-i sfințească pe toți, să-i orienteze pe toți creștinii, ba chiar pe toți oamenii, spre Tatăl. Cine nu are Biserica drept mamă, nu-l poate avea pe Dumnezeu de Tată.

Ca toți creștinii din Colose să simtă că Biserica le este mamă, sfântul Paul îi îndeamnă să fie recunoscători, adică îi invită la celebrarea euharistică, la unirea prin trupul și sângele lui Cristos, precedată întotdeauna de Liturgia cuvântului și de cântări de laudă aduse lui Dumnezeu. Biserica este familia formată după chipul și asemănarea familiei din Nazaret, având menirea de a cunoaște și de a împlini voința Tatălui (cf. CBL pag. 1718-1819), adică de a-și aminti de chemarea că în viața veșnică trebuie să fie ca îngerii lui Dumnezeu.

Ca să ne ocupăm și noi cât mai bine de cele ce sunt ale Tatălui nostru ceresc, să ne rugăm așa cum se roagă întreaga Biserică în ziua de azi: Dumnezeule, care ne-ai dat un strălucit exemplu de viață în sfânta familie din Nazaret, dă-ne, te rugăm, harul să trăim în familiile noastre aceleași virtuți și să fim uniți prin aceeași iubire, pentru ca odată să gustăm răsplata veșnică în bucuria casei tale! (LR). Amin.

Ritul latin