Start > Ritul latin > Duminica a 6-a de peste an

Duminica a 6-a de peste an

6 February 2010
937 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul C)

Ateu sau idolatru

“Așa zice Domnul: “Blestemat să fie omul, care se încrede în om, care se sprijinește pe un muritor, și își abate inima de la Domnul” (Ier. 17, 5-8)

“Din vreme ce se predică și se vestește că Cristos a înviat din morți, cum de mai spun unii că nu este învierea morților?” (1Cor. 15, 12, 16-20)

“… Fericiți voi, săracilor, pentru că a voastră este Împărăția lui Dumnezeu… Dar vai vouă bogaților, pentru că v-ați luat plata voastră” (Lc. 6, 17; 20-26)

Pentru mulți deosebirea dintre credincios și necredincios trece printr-o serie de dogme, care se primesc sau se resping. Ceva cam așa: “cred că…” sau “nu cred că…” În realitate linia de demarcație nu privește niște adevăruri în care se crede sau nu, ci o alegere esențială și stabilirea punctului de vedere al propriei vieți. Lucrul acesta îl subliniază cu o aspră incisivitate prorocul Ieremia în decisiva sa alternativă: “Blestemat să fie omul, care se încrede în om… Binecuvântat să fie omul care se încrede în Domnul.”

Aici este vorba despre credință în atitudinea ei radicală a încrederii. A se alipi de cineva, a-și afla propriul sprijin în cineva, a avea toată încrederea în cineva. De aceea, credincios este omul care își pune încrederea în Dumnezeu, în vreme ce necredinciosul se încrede numai în el însuși. Atât credinciosul cât și necredinciosul au câte o credință: fiecare în felul lui: unul crede în Dumnezeu, celălalt crede numai în el însuși, în bani sau în propria lui inteligență.

După limbajul Bibliei nimeni nu este realmente ateu. Opoziția nu este atât între credință și necredință, cât mai degrabă între credință și idolatrie. Omul, ori crede în Dumnezeu, ori crede în idoli. Pentru a explica aceasta, Ieremia folosește un simbolism vegetal. În cazul încrederii în Dumnezeu, avem imaginea copacului sădit la margini de ape, spre a indica viața, fecunditatea și prospețimea. Opțiunea celui care se încrede în el însuși, face ca omul să se asemene cu un tamarix, care crește în pustiu, care aduce mai mult a uscăciune, a moarte, a izolare. Alternativa dintre credință-încredere în Dumnezeu și egoismul idolatric își află paralelismul în Evanghelia de astăzi, care conține fericirile, dar și blestemele (“vai vouă”).

Aici intervine opoziția dintre cei săraci și cei bogați, între cei ce plâng, între cei ce sunt săraci ori părăsiți, și cei bogați, care trăiesc în desfătări. Dar ceea ce contează nu este situația prin ea însăși, ci starea sufletească determinată de aceasta. Pe de o parte avem sărăcia-orientare. Iar pe de altă parte, bogăția-îmbuibare. Sărăcia, care se traduce prin dependența și ascultarea de Dumnezeu. Bogăția, care se exprimă prin saturație, prin mulțumire de sine și aroganță. Cuvântul “săraci” a fost introdus în Biblie pe vremea robiei babiloniene.

Pe de o parte exista o stare socială mai înaltă, care îngloba nobilimea sacerdotală, îmbibată de cultura păgân-grecească. Iar de partea cealaltă se aflau “credincioșii”, “evlavioșii”, cei ce păzeau legea lui Dumnezeu, care aparțineau în exclusivitate păturii de jos, a oamenilor de rând. Deci, evlavios, drept, cu frica de Dumnezeu, însemna sărac, umilit, și chiar om de nimic. Aici trebuie subliniată atitudinea de fond, caracteristică acelora care așteptau toate de la Dumnezeu. Persecutați și batjocoriți, nedreptățiți și persecutați, cât toți cei ce nu au voie să-și deschidă gura în țară.

Această categorie de oameni mici și umiliți exista și pe vremea lui Isus. Prin observarea legii, oamenii aceștia se aseamănă cu farizeii, dar se deosebesc de ei pentru că nu au nici o stabilitate materială și nici acea atitudine îngâmfată și respingătoare a farizeilor. Unii ca aceștia se află totdeauna în așteptare. Sunt fericiți nu pentru că au, ci pentru că nu au. Sau mai bine spus, pentru că își dau seama că sunt săraci și că așteaptă toate numai de la Dumnezeu, dar fără să-și asume nici un drept.

Din punct de vedere filologic, cuvântul “săraci” (ptokoi) caracterizează atitudinea cerșetorului, a aceluia care-și pleacă spatele și se face mic. Ceea ce caracterizează sărăcia “sfințită” a lui Cristos, nu este atât starea sa materială, ci atitudinea de încredere, de speranță și de acceptare întru toate a voinței lui Dumnezeu. Cele patru fericiri din Evanghelia lui Luca, aflate în cuvântarea de pe podiș, pot fi reduse la un unic numitor comun al sărăciei. Așa cum spune și J. Dupoht (cel mai prestigios specialist în materie), Fericirile depind de un eveniment decisiv: prin Venirea lui Isus se inaugurează Împărăția lui Dumnezeu. În cazul acesta s-ar putea traduce, după cum urmează: “Ferice de voi, săracilor, pentru că Dumnezeu s-a hotărât ca să vă ajute și să vă demonstreze că vă iubește.”

În această perspectivă a împărăției, prezentă deja, Fericirile ne oferă mai întâi de toate chipul lui Dumnezeu, care trece de partea săracilor și a tuturor celor oropsiți ai soartei. Cristos este Regele care-și pune toată destoinicia în sluba celor dezmoșteniți, care se ocupă de cei izolați, de toată așa zisa “pleavă a societății”. Pentru săraci apare o speranță uimitoare. Asta nu înseamnă că ei ar fi mai buni decât alții, mai evlavioși, mai virtuoși. Cele spuse de Isus se bazează pe o idee precisă, cum că El este Rege. În calitate de Rege însuși Dumnezeu are obligația de a lucra cu dreptatea Sa în favoarea săracilor, a celor mici, a celor anemici, a acelora care sunt exploatați și împovărați.

Fericirilor nu trebuie să le dăm o interpretare moralizatoare. Mesajul creștin nu are ca scop principal de a aminti oamenilor principiile morale, pe care ei le pot cunoaște și din alte izvoare. Creștinismul nu este numai un sprijinitor ulterior în favoarea ordinei morale, pe care se bazează societatea. Esențialmente, creștinismul, este mai întâi de toate Vestea cea Bună. Evanghelia nu este interesată de orice fel de morală, ci numai de acea comportare a vieții, care să nu fie numai pur și simplu aceea a unei morale naturale și a criteriilor ei. De obicei, în fața moralei naturale, oarecum periculoasă “este un exploziv, ceva revoluționar, și riscă de a depăși preceptele celei mai înțelepte dintre morale”. (J. Dupont.)

Același învățat mai spune: “Aici nu se află în joc dispozițiile sufletești ale săracilor, ori psihologia lor, ci numai dispozițiile regale ale lui Dumnezeu. Asta înseamnă că se află în joc însăși ideea pe care ne-o facem despre Dumnezeu.” Așadar, pe de o parte îl avem pe săracul care-și pune toată nădejdea în Dumnezeu. Pe de altă parte, Dumnezeu, care într-o ținută regească, se apleacă atent până la săracul plecat de șale. Mâinile săracului sunt întinse, deschise, goale pentru a primi. Mâinile bogatului sunt strânse, pumnii strânși, pentru a ține și a apăra propria agoniseală.

Personal, cuvintele acestea: “vai vouă bogaților” prefer să le traduc prin: “nefericiții de voi…!” În ciuda tuturor aparențelor, bogatul este un nefericit pentru că: – este miop sau chiar orb. Averea îi hipnotizează privirea. Nu-l vede pe aproapele. Ar părea unul pe care să-l fascineze propriile interese. În realitate, având o scară falsă a valorilor, nu mai știe care sunt adevăratele lui interese. Toate acțiunile sale sunt orientate numai spre orizontul pământesc, care într-o optică imediată pot aduce oarecare foloase. Dar într-o perspectivă mai amplă sunt falimentare; – este prizonierul sechestrat, închis în propriul lui egoism, osândit a se gândi numai la el însuși; – este un sclav, un rob nefericit, care a permis bogăției să se instaleze în propria lui inimă și să-l țină în frâu. Banul ocupă locul care i se cuvine lui Dumnezeu și devine idolul căruia îi jertfește totul.

În lectura a II-a Sfântul Paul se ocupă de faptul esențial al credinței creștine ca de un eveniment principal, pe care se bazează întreaga viață creștină: Învierea lui Cristos. Faptul că Isus Cristos a înviat din morți prezintă speranța creștinului în propria lui înviere. Cele spuse de Sfântul Paul spulberă toate îndoielile și complexele în confruntările cu alte învățături. Unii susțin că nu există învierea morților. Pentru Paul nu credința trebuie să-și corijeze propriile afirmații, în fața celor ce susțin filozofia, ci cultura, filozofia să se revizuiască în raport cu noutatea care a apărut, cu Învierea lui Cristos. În fața acestui eveniment, o cultură onestă trebuie să-și revizuiască propriile conturi.

Oricum, Sfântul Paul, ne arată cum legătura credință-încredere, care ne unește cu Cristos, spunând că aceasta nu se va sfârși niciodată: “Dacă numai pentru viața aceasta ne-am pus nădejdea în Cristos, atunci suntem cei mai nenorociți dintre toți oamenii” (1Cor. 15, 19). Prin urmare, săracul este un om care se încrede în Dumnezeu și nu acceptă ca moartea să-l lipsească de această legătură vitală. În realitate, săracul nu știe ce-i deziluzia. Însă bogatul, care nu renunță la pofta de averi, are o chemare irezistibilă spre iluzii.

Ritul latin