Start > Ritul latin > Duminica a 4-a de peste an

Duminica a 4-a de peste an

6 February 2010
882 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

Toți cei din sinagogă…, s-au umplut de mânie

“Iată că în ziua aceasta te fac o cetate întărită, un stâlp de fier și un zid de aramă, împotriva întregii țări” (Ier 1, 4-5; 17-19)

“Umblați dar, după darurile cele mai bune. Și vă voi arăta o cale nespus mai bună” (1Cor. 12, 31; 13)

“Toți cei din sinagogă, când au auzit aceste lucruri s-au umplut de mânie. Și s-au sculat, l-au scos afară din cetate și l-au dus până pe sprânceana muntelui pe care era zidită cetatea lor ca să-l arunce jos în prăpastie.”

Grele și încurcate sunt raporturile dintre proroc și concetățenii lui. Cam așa s-ar putea sintetiza subiectul comun al celor două lecturi: lectura I și a III-a. Ieremia est originar din Anatot, un sat cam la vreo șase kilometri de Ierusalim. Tatăl lui, Chelkia, este preot. Dar după un hrisov mai vechi, familia lui a fost destituită din funcțiile preoțești. De fapt asupra acestei familii ar fi atârnat blestemul, pentru că urmașii preotului Ebistar, fusese acuzat de complot împotriva lui Solomon. (1Regi. 2, 26-27) Din această cauză ar fi fost exilat la Anatot, unde și-ar fi păstrat demnitatea sacerdotală, dar fără să o poată exercita (un fel de “sospensione a divinis”). Prin urmare, o familie nu ca toate celelalte familii: cunoscută ca excomunicată.

În acest context își au o profundă semnificație, cuvintele chemării lui Ieremia. Dumnezeu l-a “consacrat”, adică a fost totdeauna cu ochii pe dânsul: “Mai înainte de a te fi întocmit în pântecele maicii tale te cunoșteam. Eu te pusesem deoparte și te făcusem proroc al neamurilor”. Trebuie știut că în sensul biblic, verbul “cunoaștere”, “a cunoaște”, înseamnă un raport intim profund între două persoane, și e totuna cu “a iubi”. Deci, de acum încolo, Ieremia va depinde numai de Dumnezeu și de Cuvântul Său, pentru că Dumnezeu nu l-a cunoscut pentru a-l disprețui ci pentru a-l iubi. Pus deoparte, separat, dar nu în sensul excomunicării și al discriminării, ci în vederea unei mai ample misiuni.

Ieremia, credincios vocației primite, își va desfășura propria misiune în contrast cu proprii lui concetățeni din Anatot și din Ierusalim. Mai întâi a fost ignorat, apoi bârfit, izolat, persecutat, amenințat bătut, insultat, denunțat; chiar și rudele și prietenii îl băteau. Și toate acestea pentru a-l face să spună ceea ce ei ar fi dorit să audă, lucruri pe care El nu le putea spune. Oamenii ar fi vrut să pună oarecare bază pe cuvântul lui, însă Ieremia nu semăna decât neliniști și prevestea rele. Din gura lui nu ies cuvinte asigurătoare ci numai prevestiri de calamități. Oamenii ar fi vrut să le garanteze cum că totul ar merge bine, ca pe roate, însă el se încăpățâna cum că pe toți îi așteaptă o mare nenorocire.

Ar fi vrut să obțină de la el un fel de binecuvântare asupra hotărârilor și alianțelor politice. Iar prorocul le spune că ei merg cu pași mari spre prăpastie, spre prăbușire totală. Concetățenii au pretenția de a neutraliza misiunea contestatară a lui Ieremia, pentru a-l preschimba într-un proroc al păcii. Însă el continuă să fie prorocul nenorocirilor. Și asta, desigur, că nu o face cu plăcere ci cu prețul unei prea dureroase și sângeroase strângeri de inimă. Ieremia rămâne îngrozit de propria lui țară și de propriul lui sat. În realitate el este un poet delicat și plin de gingășie. Pentru a pronunța acele cuvinte îngrozitoare, trebuie să-și facă silă inimii și sentimentelor. Dar nu-și poate schimba comportarea. Cuvântul lui Dumnezeu îl obligă a spune ceea ce el însuși nu ar vrea să spună.

În felul acesta, Ieremia este profetul cel mai tragic, dar și cel mai uman, mai omenos. În el – așa cum susține A. Xeher – există încordare între inteligență și inimă, între datorie și dorință, între luciditate și sentiment. Nenorocirile pe care le prorocește, rănesc în primul rând temperamentul lui foarte sensibil. Simte rănile altuia ca și cum ar fi fost ale lui. Tristețile altora sunt și ale lui. El iubește viața și este constrâns să prorocească. El este foarte alipit de propria cetate, dar cu toate acestea nu poate să nu-i prevestească distrugerea. În fond, el rămâne un ingenuu, un om blând, dar cu toate acestea trebuie să devină un combatant. Toate cele pe care le prorocește, nu provin de la dânsul ci din altă parte. Concetățenii lui nu pot înțelege această dramă și se aruncă cu cruzime asupra prorocului, învinuindu-l de trădare.

Contrastul, disputa lui Isus cu concetățenii lui din Nazaret evidențiază aceeași incompatibilitate, transferată asupra faptelor. Dacă cei din Anatot și cei din Ierusalim pretind de a-l face pe Ieremia să spună ceea ce le place lor, nazarinenii cer de la Isus să facă ceea ce vor ei. “… Fă și aici în patria ta tot ce am auzit că ai făcut la Cafarnaum”. (Lc. 4, 23) În ambele cazuri este vorba despre a gesticula de a se comporta și a vehicula cuvintele prorocului în interesul lor. Nazarinenii se așteptau ca Isus, fiul lui Iosif și al Mariei, să fie numai un făcător de lucruri extraordinare, de minuni, cu scopul de a-și face publicitate. În acest context, nazarinenii devin simbolul întregului Israel, căutător de semne care vor minuni și mărturii, reducând în felul acesta credința la o simplă magie și sursă de câștig.

Atunci Isus dispare din ochii lor, așa fel încât nu au mai avut pe cine duce până pe sprânceana muntelui și să îl arunce în prăpastie. El pleacă în altă parte, așa cum au făcut Ilie și Elizeu, sprea a căuta printre păgâni acea credință care lipsește printre concetățenii Lui. Se îndreaptă spre toți oropsiții soartei, către toți cei păcătoși, către cei izolați de la periferia societății, către toți nedreptățiții. În felul acesta l-au alungat, l-au aruncat afară, în vreme ce ar fi trebuit să iasă ei afară împreună cu El. În realitate El venise la Nazaret nu pentru a rămâne acolo ci pentru a-și scoate concetățenii din îngâmfarea și înfumurarea lor sufocantă.

Aceasta este ispita cu care veșnic se confruntă persoanele religioase, care ar vrea să-l tragă pe Isus de partea lor, să-l constrângă a le îndeplini totdeauna voința în tot ceea ce fac. Însă noi trebuie să ieșim la loc deschis, să mergem alături de El pe căi neumblate și neprevăzute. În orice vreme Isus știe și poate să-și mute Nazaretul în altă parte. Cetatea lui Isus nu este aceea unde ne aflăm noi, ci numai aceea unde se află El. “Dar Isus a trecut prin mijlocul lor și a plecat de acolo”. Isus trece întodeauna printre împotrivirile noastre, printre refuzurile și printre toate nimicniciile noastre.

Să nu ne facem iluzii că-l vom putea opri la noi, sau că El ne-ar putea aștepta. El se află totdeauna înaintea noastră. Obstacolele, barierele întinse de noi, nu-l vor opri din mers, spre a-l face să se întoarcă înapoi, ci spre a-l face să meargă și mai departe. Așadar, dacă toate cuvintele lui Ieremia nu vin de la el ci din altă parte, cuvintele lui Isus ne duc în alte regiuni “în altă parte”. În ambele cazuri este unul și același cuvânt care nu se lasă confiscat de dorințele noastre meschine, de pretențiile noastre absurde. Chiar și Sfântul Paul, în faimoasa lui “Cântare a dragostei” ne cântă tot în această strună. Dragostea este cu totul altceva, față de aspirațiile, obișnuințele și valorile curente.

Fără dragoste tot ceea ce avem, tot ceea ce suntem și tot ceea ce facem chiar și în domeniul religios nu valorează nimic pentru că nu are greutate, consistență și toate sunt “ca o aramă sunătoare sau ca un țambal zăngănitor”. Aici nu vom putea citi toate cele scrise de Sfântul Paul în acest capitol. Totuși este bine de a-l citi și de a-l medita fiecare în particular.

De data aceasta mă voi limita doar la două afirmații: – “Dragostea va fi veșnică, nu va avea sfârșit.” – “Cea mai mare este dragostea.”

Când tot restul dispare, trădează ori lipsește, numai dragostea este aceea care rămâne. Ce examen de conștiință tulburător, pentru hotărârile noastre de valoare! Departe de noi gândul de a spune că “banul este totul”. “Banul este cel ce contează”, “cu bani se poate cumpăra orice, chiar și mamă…!” Oare așa să fie? să vedem: – cu bani poți cumpăra de-ale mâncării, dar pofta de mâncare nu se cumpără cu bani; – cu bani poți cumpăra medicamente, dar sănătate nu; – cu bani poți cumpăra o casă, dar pacea și liniștea în casa aceea nu o poți cumpăra cu bani. Să încercăm de a înlocui “banul” cu “dragoste” și atunci toate se vor schimba în bine.

Ritul latin