Start > Ritul latin > Duminica a 2-a de peste an

Duminica a 2-a de peste an

6 February 2010
902 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

Atunci când intervine el la nuntă

“De dragostea Sionului nu voi tăcea, de dragostea Ierusalimului nu voi înceta, până nu se va arăta mântuirea lumii” (Is. 62, 1-3)

“Sunt felurite daruri dar este același duh. Sunt felurite slujbe, dar este același Domn… și fiecăruia i se dă arătarea duhului spre folosul altora”( 1Cor. 12, 4-11)

“La nuntă a fost chemat și Isus cu ucenicii Lui. Când s-a isprăvit vinul, Mama lui Isus i-a zis: “Nu mai au vin!” (In. 2, 1-12)

Poate că cineva ar fi preferat ca Isus să fi mers la vreo înmormântare sau la vreo slujbă solemnă în templu. Însă evanghelistul Ioan plasează inaugurarea vieții publice a lui Isus în contextul unui bal nupțial. Numai cu puțin înainte învățătorul își adunase în jurul Lui un grup de ucenici. Ce va trebui să facă din acești noi tovarăși ai misiunii Sale? Îi va duce cu El oriunde va merge. Deci, la nuntă, ca la orice nuntă, este loc pentru toți! Evident, cadrul, ambientul nu pare a fi nici câtuși de puțin formativ pentru niște novici.

Așadar, totul începe cu o nuntă. În felul acesta avem un prim indiciu de prim ordin. Isus nu vine la nuntă ca să strice tot rostul veseliei. De aceea nu trebuie să ne temem, că atâta vreme cât suntem cu El, veselia noastră ar avea ceva de suferit, ar tânji… Isus vine la nuntă nu pentru a mai șterpeli câte ceva, așa cum se mai întâmplă pe ici pe colo, ci pentru a dărui cu prisosință. Și de darul Lui beneficiază toți, chiar și acei care nu așteptau nimic de la El (și la nunta din Cana Galileii cei mai mulți erau dintre aceștia din urmă).

Îmi place și gestul Sfintei Fecioare Maria, care observând lipsa vinului, aduce la cunoștință aceasta Fiului ei, de la care a primit la început un răspuns destul de aspru (în ciuda pateticilor forțări ale comentatorilor de a-l mai îndulci). Maria intervine nu pentru că pe masă nu se mai afla pâine, ci pentru că se isprăvise vinul. Aici se evidențiază cel mai bine deosebirea care există între necesar și superfluu. Este foarte greu a stabili cu rigiditate, odată pentru totdeauna granițele dintre superfluu și strict necesar. În Cana Galileii, Sfânta Fecioară obține de la Fiul ei Isus mai mult decât ceruse.

În unele împrejurări s-ar putea ca un cerșetor să aibă mai multă trebuință de o floare decât de bani. Să nu ne mulțumim de a-i pune pe masă numai o farfurie de supă caldă. Poate că e mai de trebuință o față de masă albă. O pomană mediocră posomorâtă, birocratică, care se limitează numai la stricta obligație, este opusă dragostei. Fără un pic de fantezie nimeni nu poate iubi. Aici nu este vorba numai de a răspunde așteptărilor. Datoria cea mai urgentă și indispensabilă poate fi “surprinderea”, adică tot ceea ce poate produce imprevizibilul. Tot ceea ce săracul nu visase, nu se așteptase…! Este cunoscută și particularitatea celor șase vase de piatră pentru curățire. Acelea care vor fi umplute cu apă, pe care Isus o va schimba în vin.

În limbajul simbolic al lui Ioan evanghelistul, șase este cifra incompletului, a imperfecțiunii, în opoziție cu șapte care exprimă plinătatea, totalitatea. Vasele de piatră ne mai amintesc și de Vechiul Legământ, dăltuit pe lespezi de piatră pe care a fost scris decalogul. În ideea curățirii se subînțelege cunoașterea oarecum obsedantă, a nevredniciei omului. Mai poate fi și chipul unui Dumnezeu care urăște păcatul și chiar îl pedepsește pe acela care-l săvârșește. Vasele acestea deocamdată sunt goale. Ceremonialul complex al “curățirilor” tăinuiește, ascunde ineficacitatea lui. Relația dintre Dumnezeu și om poate fi restabilită numai prin dragoste.

Omul nu va mai fi obligat să fie legat de Dumnezeu cu legătura fricii, a groazei. “În dragoste nu este frică, ci dragostea desăvârșită izgonește frica pentru că frica are cu ea pedeapsa și cine se teme n-a ajuns desăvârșit în dragoste.” (1In. 4, 18) “Legea este aceea care producea tristețea în Vechiul Legământ tocmai pentru că lipsea vinul dragostei. Cel dintâi semn pe care-l va săvârși Isus, Noul Mire, va vesti schimbarea legământului și înlocuirea vechii legi. Ceea ce și face prin oferirea unei degustări din vinul său.” (Mateos e Berreto)

Tot despre nuntă se vorbește și în lectura întâi a cărei autor este așa zisul cel de-al treilea Isaia, un proroc anonim care scrie pe vremea de după robia babilonică. În Biblie, mai ales după prorocul Osea, simbolismul nupțial este folosit adesea pentru a exprima raportul intervenit între Dumnezeu și poporul Său. Esența, mai mult politică și diplomatică a legământului este înlocuită cu dragostea intimă și personală prin care Dumnezeu și omul se întâlnesc într-un dialog intens și mulțumitor. “Dragostea, care există pe fața pământului și care reapare ori de câte ori două creaturi se întâlnesc și se iubesc este semnul dragostei pe care Dumnezeu îl nutrește față de omenirea întreagă.” (G. Ravasi)

O mărturie deosebită a acestei dragoste a lui Dumnezeu față de noul Său popor ne este dată și de harurile Domnului care sunt niște daruri și manifestări extraordinare pe care Duhul Sfânt le dă membrilor unei comunități pentru binele aceleiași comunități. Daruri, am putea spune, care trebuiesc dăruite, puse la dispoziție. Sfântul Paul scoate în evidență: originea unică a acestor daruri (“Unul și același Duh”); unicul scop al darurilor primite (“Pentru folosul comn”). Atunci când citesc lista prezentată de Sfântul Paul, stau în loc și mă gândesc pe care anume să-l aleg. Mă gândesc la un dar pe care Sfântul Paul l-a trecut cu vederea și acesta este: darul sau harul semnului.

Episodul nunții de la Cana Galileii se încheie cu această observație a Sfântului Ioan evanghelistul: “Acest început al semnelor Lui, l-a făcut Isus la nunta din Cana Galileii. El și-a arătat slava Sa și ucenicii lui au crezut în El” (In. 2, 11). Ioan nu vorbește despre minuni ci despre semne. Prin urmare, acesta a fost cel dintâi semn săvârșit de Isus. Un gest revelator al persoanei, a misiunii Sale și a misterului Său, care constă în manifestarea dragostei Tatălui pentru oameni. Ceea ce este de remarcat aici nu este faptul în sine, ci mai mult semnul, adică acest indicator rutier, ceea ce înseamnă că cineva se ocupă de noi pentru ca nunta noastră să se desfășoare în cele mai bune condiții. De aceea aș dori ca toți frații mei în credință să aibă harul semnului.

Un gest de-abia observat, un cuvânt șoptit la ureche, un îndemn. Un mic semn discret, respectuos, care să mă facă să îl întrevăd pe un Dumnezeu, care mă iubește și care vrea să intervină în viața mea de toate zilele pentru a mă chema (sau pentru a se invita) la nuntă.

Ritul latin