Start > Ritul latin > Epifania Domnului

Epifania Domnului

6 February 2010
786 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Epifania Domnului (Anul C)

Arătarea Domnului și căutarea omului

“Fiii tăi vin de departe…” (Is. 60, 1-4)

“Prin descoperire dumnezeiască am luat cunoștință de taina aceasta…” (Ef. 3, 2-3)

“I-am văzut steaua la răsărit și am venit să ne închinăm Lui…” (Mt. 2, 1-12)

Ajung neașteptații

Încă odată, va fi cazul de a nu insista prea mult asupra cămilelor și dromaderilor, asupra stelei, asupra lui Irod, asupra darurilor și relativului simbolism, ca și asupra tuturor elementelor legendare intervenite cu privire la Epifanie, pentru a descoperi semnificația esențială a acestei sărbători, considerată ca o a doua naștere a Domnului, și care în Orient, își revendică origini și mai vechi decât Crăciunul însuși. Ne vom ocupa mai ales de două subiecte esențiale: arătarea lui Dumnezeu; căutarea omului.

Și aici primează inițiativa divină. Oamenii pornesc spre Dumnezeu pentru că însuși Dumnezeu a plecat întru întâmpinarea oamenilor. Dumnezeu ne-o ia întotdeauna înainte. Noi îl putem afla numai pentru că El ne caută. Avem posibilitatea de a ajunge până la El numai pentru că El a venit la noi. Darul pe care El ni-l face nu este o răsplată pentru forțarea noastră, ci presupusul punct de plecare, cauza forțărilor noastre. Omul nu-l cucerește pe Dumnezeu ci se lasă cucerit de El. Arătarea Domnului își asumă astăzi contururi planetare. Nu este admisă nici o însușire privilegiată și exclusivă din partea nimănui: nici din partea lui Irod și nici a consilierilor lui religioși, nici a păstorilor și nici măcar a poporului ales în complexitatea lui.

Fiii tăi vin de departe… (Is. 60, 4). Vin neamurile (Ef. 3, 6). Vin adoratori neprevăzuți (Mt. 2, 11). Dumnezeu se arată necunoscuților, unor oameni, care nu figurează pe listele celor invitați și nici în cataloagele celor care ar avea dreptul. Este cu neputință de a învăța geografia lui Dumnezeu. Arătarea Domnului dă loc unei mișcări neprevăzute, necontrolabile și neregulamentare. Personajele acestea care vin de departe, de cine știe unde (vag spus: “din răsărit”), pe drumuri necunoscute, ajung la Ierusalim, la Betleem, și apoi sunt obligate de a se reîntoarce în țările lor pe o altă cale.

Geografia lui Dumnezeu nu va putea fi niciodată în nici o facultate teologică. Cine ar putea preda sau învăța o geografie fără hotare, fără frontiere, o geografie în care este cu neputință de stabilit, cine este și cine nu este vecin, unde distanțele sunt înlăturate de o străfulgerare de lumină, de o neliniște tainică, de o nostalgie incurabilă, care ating ținuturi de negândit? Ierusalimul este un loc de trecere și de verificare. Cărțile, oricât de sfinte ar fi ele, stau la locul lor. Persoanele competente, care le-ar putea folosi par a fi anchilozate, stau nemișcate.

Deținătorii puterii autorizate, dau răspunsul exact, dar fără a-și părăsi poziția privilegiată (care exclude fără drept de apel de eveniment, nu-și dau nici cea mai mică silință de a înțelege ceva, și nici să se lase implicați în eveniment. Bunăstarea lor sigură îi lipsește de întâlnirea decisivă și de respectul istoriei. Socotindu-se mai mari decât toți, ei nu-și dau seama de faptele mărețe ale lui Dumnezeu manifestate în afara programelor și a regulamentelor fixate de cărțile lor, dincolo de locurile și de metodele stabilite pentru ceremonia primirii. Posedarea științei omenești îi lipsește de tot ce este esențial, adică de nerăbdarea așteptării și a surprizei întâlnirii. Bieții oameni! Își închipuie că Dumnezeu depinde de ei, se află la cheremul lor, fără să-și dea seama că El nu depinde decât de propria lui libertate și gratuitate infinită.

Părăsesc palatul, pentru aflarea stelei

Și acum este de trebuință ca harnicii cercetători, căutători ai “regelui iudeilor” să părăsească palatul regesc, să nu mai asculte interminabilele discursuri filozofice, să se depărteze de perimetrul cetății sfinte, și să nu se mai încreadă decât în semnul lui Dumnezeu, adică în steaua cea luminoasă oferită de Dumnezeu pentru descoperirea noului loc sfânt, acolo unde El s-a hotărât să vină întru întâmpinarea omului, care-l caută.

“Steaua s-a oprit deasupra locului unde se afla pruncul”. Aici se determină deosebirea, separarea. De semn la realitatea însăși. Semnul a fost spectaculos. În vreme ce realitatea apare modestă, obișnuită, aș spune chiar deziluzionată. O casă oarecare. O scenă comună; oameni de rând, așa ca pe oriunde. “Au intrat în casă, au văzut pruncul cu Maria, mama lui…” Atâta tot, și nimic mai mult! În cazul acesta, semnul grandios, face să ne gândim la o realitate dintre cele mai mici, oarecum chiar nesemnificativă.

“… S-au aruncat cu fața la pământ și i s-au închinat”. Din moment ce credința intră în scenă, steaua nu mai are nici un rost, și-a îndeplinit misiunea. Numai credința îngăduie de a pătrunde cu vederea dincolo de aparențe. De a cădea în genunchi și de a se închina. Numai credința este aceea care consimte de a contempla Slava și Măreția infinită, ce poate fi conținută în exclusivitate de micime, de modestie. Micimea nu este limită, ci ostensoriu. Nu poate fi impediment ci transparență.

Epifania, Arătarea Domnului, se petrece înlăuntrul unei case, ca multe altele, în care o mamă oferă privirilor pătrunse de credință și de uimire, un prunc, ca atâția alții, deși deosebit, în așa fel încât toți cei de față să fie obligați de a-și pleca genunchii și de a i se închina lui. Irod poate sta liniștit pentru că nu va fi detronat. Irod se teme de concurență. Dar acest “rege al iudeilor”, nu va intra niciodată în competiție cu el. El are trebuință de a se arăta, de a apărea, de a se impune atenției oamenilor prin niște semne exterioare, care să provoace nu numai admirația ci chiar și teama. Isus preferă să se ascundă, să călătorească incognito, să aprindă, lăuntric în cineva o stea, un foc, care să-i oblige a pleca la drum, o lumină discretă, care să permită a-l recunoaște, o dorință arzătoare de a i se închina.

Irod nu va fi expulzat. Noul venit nu va avea nici o pretenție la palatul lui și nici la tronul lui prețios (lui îi vor ajunge două bârne încrucișate). “Regele iudeilor care s-a născut”, nu așteaptă tămâieri sau omagii exterioare și slugarnice. El îi așteaptă pe cei neașteptați. Pe cei care vin de departe. Pe cei care au văzut steaua, fără ca măcar să se uite în sus, dar care au citit și au descifrat în ea voința Domnului. “și-au deschis visteriile și i-au adus daruri: aur, smirnă și tămâie…” Da, acestea sunt daruri importante, mai ales prin semnificația lor. Însă Destinatarul a prețuit mai mult decât toate acestea numai darul esențial, adică prezența lor. În sfârșit, au ajuns neașteptații, adică tocmai aceia pe care El îi aștepta. Truda nu le-a fost zadarnică.

Uimirea ca busolă

Ce ne spun nouă toate acestea? Că Arătarea Domnului nu este destinată celor care știu, acelora care-și tocesc vederea citind cărți, ci acelora, care înfruntă riscul călătoriei, fără altă busolă decât uimirea, și fără alte dorințe decât să descopere pe Unicul, în fața căruia cei mari ai pământului să-și plece genunchii.

Ritul latin