Start > Ritul latin > Duminica a II-a după Crăciun

Duminica a II-a după Crăciun

6 February 2010
911 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a după Crăciun (Anul C)

Pentru o spiritualitate a cortului

“Am ieșit din gura celui Preaînalt și ca negura am acoperit pământul.” (Sir. 24, 1-4; 8-12)

“… Tatăl slavei să vă dea un Duh de înțelepciune… și să vă lumineze ochii inimii ca să pricepeți, care este nădejdea chemării lui…” (Ef. 1, 3-6; 15-18)

“și Cuvântul s-a făcut Trup și a locuit între noi”. (In. 1, 1-18)

Să ne gândim mai întâi de toate ce înseamnă înțelepciune. Oamenii nu se pot lipsi de ea. Dumnezeu este acela care o dă și care o răspândește pe pământ într-un anumit loc, dar nu exclusiv loc, Israel. De aceea, înțelepciunea își poate povesti propria ei obârșie: Eu am ieșit din gura celui Preaînalt. Întru cele înalte m-am sălășluit. Făcătorul a toate mi-a dat poruncă…: “Așează-te în Iacob și ia-ți moștenire în Israel”.

Fără acel corp al înțelepciunii, pământul al fi devenit pustiu, ispășire și risc, siguranță și aventură, întâmplare. Creștinul nu poate socoti înțelepciunea ca un element câștigat odată pentru totdeauna, o posesiune consolidată, o moștenire definitivă, valabilă în orice timp, în orice loc, în orice împrejurare. Sfântul Paul ne pune în gardă împotriva unei atitudini statice și de complăcere în confruntările înțelepciunii: “și mă rog ca Dumnezeul Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl slavei, să vă dea un Duh de înțelepciune și de descoperire în cunoașterea lui, și să vă lumineze ochii inimii, ca să pricepeți care este nădejdea chemării lui, care este băgăția moștenirii lui în sfinți” (Ef. 1, 17-18).

Așadar, noi suntem chemați a progresa în înțelepciune, să punem mereu în discuție cunoașterea noastră provizorie despre revelația și despre împrejurările istorice, despre evenimentele mici și mari ale existenței noastre. Referirea la cort înseamnă a recunoaște că nu suntem încă posesorii adevărului, deținătorii patentați (și instalați), în stare de a rezolva toate problemele. Cortul mai mult decât manifestarea unei stări stabile, cucerite, denunța voința de a înainta, o încăpățânare de a căuta, o tendință spre orizonturi tot mai noi și surprinzătoare, o voință de fier pentru tot ce se află dincolo de orizonturile descoperite până acum.

Cortul nu ne dă ideea unei ținte atinse deja, ci o cale ce trebuie aflată și străbătură. Hrana ce ni se oferă este în vederea unei noi plecări, și lumina care ni se oferă este pentru a nu ne îngrozi de umbrele nopții pentru a fi gata de plecare la ivirea aurorei. O mentalitate a egoismului, a omului avar și îngâmfat este ceva ridicol în confruntare cu duhul nomad al cortului, este contrar voinței lui Dumnezeu. Duhul cortului ne face să înțelegem că împărăția se află în teritoriile neexplorate încă, iar cortul nu servește la altceva decât de a ne apropia cât mai mult de aceste teritorii.

Cortul, adică precarietatea

Subiectul acesta al cortului apare și în Evanghelia de astăzi. Expresia prologului, “și Cuvântul s-a făcut Trup și a locuit între noi”, (In. 1, 14), s-ar putea traduce și prin aceste cuvinte: “și-a întins cortul drept în mijlocul nostru”. Aici este vorba despre acel cort ce se obișnuiește în tabără. Transparentă este aluzia la cortul întâlnirii sau al adunării, adică locul prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său liberat care trece prin pustiu (Exod. 25, 8; 33, 7-10; Num. 12, 5). Dacă trupul indică șubrezenie, slăbiciune, fragilitate, cortul ne duce cu mintea la o situație de precarietate, adică de provizorat, de nesiguranță.

Trupul înseamnă omul muritor, cu toate slăbiciunile lui. Cortul înseamnă omul nomad, veșnic călător. Arabii, nu au un cuvânt specific pentru indicarea cortului ci îi spun “casa de piele”. Cortul nu este numai o așezare mobilă, ci semnificația cortului mai înglobează și alte realități cum ar fi: locuință, loc de întâlnire, viață, persoane. Cortul nu-L izolează pe Dumnezeu de om. În felul acesta noi mergem să-L căutăm pe Dumnezeu, nu într-un templu magnific, într-o capelă oarecare, sau într-un palat impunător, ci într-un cort întins pe maidanul satului. Cortul care este bătut de vânturi, uneori de vijelii și furtuni, îndură frigul nopții ca și arșița nemiloasă a soarelui din timpul zilei. Un cort care oferă adăpost este și el expus intemperiilor. Pietrele și cărămizile creează un ambient artificial, care-l separă și apără de lumea din afară.

Cortul nu, pentru că el trăiește în legătură permanentă cu lumea din afară. Pânza lui transmite celor dinlăuntru toate vibrațiile ce vin dinafară. Cortul este ca o peliculă sensibilă, care înregistrează cea mai mică mișcare, cel mai mic zgomot. Cortul adăpostește, nu separă, nu desparte. Primește oaspeți, dar fără să-i izoleze de exterior. Cortul este nomad, călător și el, așa ca toți călătorii. Cortul ne dă ideea exodului. Cortul nu înseamnă stabilitate, ci drumeție. Cortul nu prezintă nici o siguranță ci numai riscuri și întâmplări neprevăzute. Aici se află toată deosebirea fundamentală între casa de piatră și cort.

Soliditatea se plătește cu sedentarismul, cu alte cuvinte, cu renunțarea de a mai fi într-o mișcare continuă. Călătoria devenind ceva care se petrece în afara locuinței. Omul iese din casă, face vreo câțiva pași pe stradă, apoi se reîntoarce imediat acasă. Însă, cortul este tot una cu strada, cu satul. El nu cunoaște alte legi, decât legile drumului. Cortul este în slujba exodului, a călătoriei. Nu numai eu plec la drum, ci și cortul vine cu mine. Cortul nu e pentru nomazi. El însuși este nomad și nu poate sta într-un loc. Pe de altă parte, Isus va spune: “Eu sunt calea…” (In. 14, 6).

“După cum Vechiul, tot așa și “Noul Cort” presupune o omenire veșnic călătoare. Isus nu zidește un templu nou, static și fix. Urmașii lui se află într-o continuă călătorie spre Tatăl. Călătoresc în istorie, nu cu obiectivele trupului, ci cu acelea ale duhului, și, sunt singurii care știu unde merg” (Mateos e Berreto). Acum, când Cristos abia sosit pe pământ, noi toți, care formăm biserica sa, ne simțim chemați a merge pe urmele Lui. Întrebarea de căpetenie pusă de Întruparea Domnului este nu “Unde locuiești?” ci “unde ne duci?”. De fapt, cortul acela este un cort care merge departe.

Ritul latin