Start > Ritul latin > Sfânta Familie

Sfânta Familie

6 February 2010
951 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul C)

Copiii vor fi restituiți

“Pentru copilul acesta mă rugam și Domnul a ascultat rugăciunea pe care i-o făceam. De aceea, vreau să-l dau Domnului, toată viața lui să fie dat Domnului.” (1Sam. 1, 20-22; 24-28)

“Orice vom cere vom căpăta de la Domnul fiindcă păzim poruncile lui și facem ce este plăcut înaintea lui.” (1In. 3, 1-2; 24-28)

“Dar ei n-au înțeles spusele lui…” (Lc. 2, 41-52)

Nu există nici un fel de rețetă pentru rezolvarea crizei familiale. Trebuie să recunoaștem. Textele liturghiei din această sărbătoare nu se prestează la nici o utilizare practică nici din punct de vedere pastoral și nici psihologic, ori psihanalitic și nici social. De fapt, ar fi ceva prea îndrăzneț, și chiar cu neputință de a prescrie rețete cu aplicare inedită, în ceea ce privește rezolvarea neînțelegerilor din familia modernă.

Chiar și episodul pierderii lui Isus la vârsta de 12 ani (adică în pragul acelei vârste de 13 ani, în care fiecare băiat evreu era considerat major și prin urmare devenea “bar” mitswah, sau “fiul poruncii”), întreținându-se în templu unde discuta cu învățații legii, fără știrea părinților se încadrează într-o perspectivă teologică, cristologică, nu poate sluji de suport pentru rezolvarea neînțelegerilor și conflictelor dintre părinți și fii. Apoi, astăzi, dacă un flăcău nu vine acasă, care părinți, căutându-l, îl vor afla în biserică?

Darul primit

Prin urmare în privința aceasta nimeni nu poate da nici un fel de rețetă. Însă importante sunt anumite orientări de fond.

Spre exemplu să luăm prima lectură și Evanghelia, care au un cadru comun: templul și pelerinajul anual al familiei ebraice. Acum, să vedem cele petrecute cu Ana. Cu un an mai înainte Ana mersese la templu ca să-și verse înaintea Domnului tot năduful ei de femeie amărâtă și fără copii. La început, printre lacrimi și suspine reușise să îngâne câteva cuvinte prin care îl ruga pe Domnul ca să-și aducă aminte și de dânsa. (1Sam. 1, 9)

Apoi rugându-se în continuare, Ana se ruga în inima ei numai buzele și le mișca, și nu i se auzeau cuvintele, încât preotul Eli, care o observa credea că este beată și o îndemna să meargă acasă și să se trezească. Însă femeia a reacționat cu fermitate și cu demnitate: “Nu, Domnul meu, eu sunt o femeie, care suferă în inima ei, și n-am băut nici vin, nici băutură amețitoare, ci îmi vărsam sufletul înaintea Domnului. să nu iei pe roaba ta drept o femei stricată, căci numai prea multă durere și supărare m-a făcut să vorbesc până acum” (vv. 15-16). Într-adevăr, Dumnezeu și-a adus aminte de această sărmană femeie. și acum, după un an soția lui Elcana a născut un fiu, pe Samuel, adică “Dumnezeu a ascultat”.

La fel și Eva, atunci când la născut pe Cain a strigat tare: “Cu ajutorul Domnului am căpătat un om!” (Gn. 4, 1). Eva nu vede în nașterea unui fiu al ei, numai un simplu fenomen biologic, ci este convinsă că nașterea unui copil este de o absolută trebuință și complicitatea lui Dumnezeu. Iar cuvintele ei vor să spună și să exprime o experiență fundamentală: copilul chiar dacă vine pe lume pe o cale normală și naturală, este totdeauna o minune. Și din momentul ce l-a câștigat de la Domnul nu-și poate stabili cu fiul un simplu raport de posesiune (“eu te-am făcut, eu te omor”) sau de putere absolută. Părinții trebuie să-și asume o atitudine de surpriză și mai ales de respect în fața misterului pe care-l conține faptul acela natural.

Restituirea darului

Ana nu se mulțumește să îi exprime lui Dumnezeu laudă pentru darul primit, ci simte trebuința de a-i restitui acest dar, de a i-l oferi lui Dumnezeu. Și iată, că de îndată ce copilul a crescut mai mare îl duce la templu, unde-l încredințează definitiv preotului Eli, aceluiași preot, care o socotise beată, atunci când ea se ruga cu cea mai mare evlavie, sintetizând într-o manieră uimitoare toată povestea și semnificația gestului ei prin cuvintele “… eu sunt acea femeie care stăteam aici și mă rugam Domnului. Pentru copilul acesta mă rugam și Domnul a ascultat rugăciunea, pe care i-o făceam. De aceea, vreau să-l dau Domnului: toată viața lui să fie dat Domnului”. (Vv. 26-28)

A-l dărui Domnului înseamnă a-și considera copilul nu ca o proprietate absolută, ci ca un dar primit. Îl locul drepturilor se are în vedere recunoștința. Nu revendicare, ci responsabilitate. Ana, renunță de a dispune pe copilul ei și-l pune la dispoziția Domnului. Același lucru îl va face Maria, prin inegalabila ei maternitate sacrificială.

Episodul reaflării lui Isus în templu, îi prezintă ocazia lui Isus de a-și clarifica sensul adevăratei sale misiuni: “De ce m-ați căutat? Oare nu știați că trebuie să fiu în casa Tatălui meu?” (Lc. 2, 40). În ceea ce privește această misiune Isus se declară independent de autoritatea familială. El trebuie să dea socoteală Tatălui ceresc, nu unui tată pământesc. “… Dar ei n-au înțeles spusele lui.” Totuși, “Mama sa păstra toate aceste cuvinte în inima ei”. Aceasta este atitudinea tipică a misterului în fața misterului: adorația.

Chiar și micuțul tablou prezentat de prima lectură se încheie printr-un gest semnificativ: “și s-au închinat acolo înaintea Domnului” (1Sam. 1, 28). Aici nu mai poate fi vorba despre a discuta sau a filozofa, ci de a accepta, adorând o realitate care ne depășește. Cele două episoade, cu toată diversitatea lor substanțială de împrejurări și protagoniști, conțin o lecție valabilă pentru toate timpurile și pentru toate civilizațiile: respectarea misterului. Fiecare copil este “purtătorul” unui mister. Fiecare copil este o vocație personală, unică, irepetabilă, care nu poate fi sacrificată planurilor noastre egoiste, ambițiilor sau programărilor noastre utilitariste.

Mai pe larg. Fiecare component al familiei reprezintă o realitate sacră sfântă, care trebuie respectată. Nimic din ceea ce ar fi contrar libertății și demnității nu trebuie să profaneze acea sacralitate, pe care o posedă fiecare persoană. Ambele cazuri, aparent, se rezolvă într-un mod cu totul deosebit: Ana, își pierde de bună voie fiul pe care anume îl lasă în templu, în vreme ce Maria, îl află în templu, pe care și-l ia acasă: “Apoi, s-a coborât împreună cu ei, a venit la Nazaret, și le era supus”. (Lc. 2, 51) În realitate, însă acești copii sunt dăruiți Domnului și planului său. Destinele lor depășesc orice opreliște familiară. Fiecare fiu trebuie oferit Domnului, nu trebuie sechestrat în orizonturile noastre înguste, limitate. Păzire nu înseamnă înăbușire. Urmare nu înseamnă îngrădire.

A dărui ceva Domnului, darul aceasta devine atunci un act necesar. Se renunță la orice pretenție de proprietate și de stăpânire asupra persoanelor și la orice fel de condiționări, pentru a le reafla în libertate și în respectarea itinerariului lor la care nu pot renunța. Dumnezeu restituie darul (darul care este al lui), pe care-l transformă în noutate, în surpriză, cerându-ne numai de a-l primi așa cum este el, nu cum am vrea noi. În puține cuvinte, acum ne vom ocupa și de lectura a II-a care urmează același făgaș al imprevizibilului, al neprevăzutului.

“Noi, chiar de pe acum suntem fiii lui Dumnezeu, dar ceea ce vom fi nu s-a arătat încă.” În calitate de fii ai lui Dumnezeu noi trebuie să avem o comportare civilizată, atentă și sinceră față de toți oamenii în viața de toate zilele în așa fel încât inima noastră să nu ne osândească și să putem avea îndrăzneală la Dumnezeu, așa cum ne amintește foarte bine Sfântul Ioan Evanghelistul în lectura a II-a: “Preaiubiților, dacă nu ne osândește inima noastră, avem îndrăzneală la Dumnezeu și orice vom cere vom căpăta… Cine păzește poruncile Lui, rămâne în El și cunoaștem că rămâne în noi, prin Duhul, care ni l-a dat” (1In. 3, 21-24).

În cele din urmă Sfântul Ioan vorbește despre trebuința de a face tot ceea ce este plăcut Domnului și de a-i păzi poruncile. Apoi precizează cum că toate poruncile sunt cuprinse în una singură: “și porunca Lui este să credem în numele Fiului Său și să ne iubim unii pe alții”. Prin urmare, o singură poruncă care, a spune așa, are două fețe: credința și dragostea, care stabilesc o legătură necesară între două realități. Cu alte cuvinte, așa cum s-ar spune, rădăcina dragostei se află în credință, și, că dragostea este rodul obligatoriu al credinței.

A crede și a iubi sunt cei doi stâlpi, care susțin orice comunitate religioasă și creștină. Iar sărbătoarea de astăzi ne îndeamnă să verificăm dacă familia sau comunitatea noastră se sprijină pe acești doi stâlpi, pe aceste două coloane. Dacă nu ar fi așa, întregul edificiu ar fi șubred și tot creștinismul nostru nu s-ar reduce decât la o vorbă deșartă, la un fel de pălăvrăgeală.

Ritul latin