Start > Ritul bizantin > Sfinții trei Ierarhi

Sfinții trei Ierarhi

6 February 2010
2,011 afișări

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas
Sfinții Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan

În decursul vieții, omul, vrând nevrând, este angrenat în diferite lucrări. Aceasta este viața, iar ea implică anumite eforturi, pe care ființa umană urmează să le facă, tocmai pentru a urma cursul firesc al existenței sale în lume. Biserica sărbătorește astăzi trei mari Ierarhi, care aparent nu au fost deosebiți față de noi și constituie modele de urmat pentru toți cei ce vor să-L urmeze pe Hristos. Din punctul de vedere spiritual, au avut și ei suflet, la fel precum și noi. Au demonstrat lumii întregi că vorbele rostite de Mântuitorul nostru Isus Hristos: «Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând faptele voastre cele bune, să mărească pe Tatăl vostru Cel din ceruri» (Matei 5, 16), sunt realizabile pentru orice creștin, mai mult, conduc la ceea ce fiecare om este dator să dobândească pe acest pământ pentru mântuirea sa sigură – sfințenia.

Sfântul Vasile cel Mare, sărbătorit și pe data de 1 ianuarie, s-a născut în anul 330 în Cezareea Capadociei, într-o familie nobilă, care a oferit Bisericii lui Hristos servitori devotați și cărturari renumiți, câțiva dintre ei fiind trecuți și în rândul sfinților. Bunicul său a mărturisit credința cu prețul vieții, în timpul persecuțiilor împăratului roman Dioclețian. Primii învățători ai lui Vasile au fost tatăl său, Vasile, orator renumit și Sfânta Macrina, bunica sa. A studiat în Cezareea și în Constantinopol, apoi la Atena, printre colegii săi numărându-se și Sfântul Grigore din Nazianz, un alt sfânt, pe care-l sărbătorim astăzi, de care-l va lega o strânsă prietenie. După ce în anul 355 și-a încheiat studiile, Sfântul Vasile s-a reîntors în Cezareea, unde pentru scurt timp a predat retorica. Urmând îndemnurile surorii sale Macrina, s-a dedicat servirii lui Hristos. S-a botezat, a împărțit o parte din avere celor săraci, iar în anul 358, s-a retras pe o proprietate, nu departe de satul Annesi din Pont, ca să ducă o viață de pustnic. În mănăstirea din Pont a redactat “Regulile vieții monahale (Mici și Mari) și o “Filocalie” care avea extrase din textele lui Origene (Părinte al Bisericii grecești). Aceasta din urmă a fost întocmită împreună cu Grigore din Nazianz, care venise și el în acea perioadă în Pont. În anul 364 este chemat de către episcopul Eusebiu în Cezareea, unde este hirotonit preot. El îi va fi de mare ajutor episcopului în luptele purtate împotriva ereticilor arieni. În timpul foametei din anul 368, Sfântul Vasile a organizat o adevărată operă de asistență socială, împărțind celor aflați în nevoi din averea care-i mai rămăsese de la părinți. A fost ales episcop al Cezareei în anul 370 și exarh al Pontului deși s-a izbit de opoziția arienilor care dezbinau Biserica lui Hristos. Sfântul Vasile a fost întemeietorul unor așezăminte de ocrotire și îngrijire a celor nevoiași: azile, spitale, cantine pentru cei săraci, case pentru reeducarea celor decăzuți moral, reunite sub denumirea de «Vasiliada». Și în domeniul teologiei a făcut eforturi însemnate pentru combaterea ereziilor care amenințau unitatea Bisericii. A contribuit la structurarea slujbelor bisericești, rânduind liturghia care-i poartă numele și care se celebrează până în zilele noastre. Spirit profund, cu o mare cultură filosofică și literară, fin cunoscător al adevărurilor teologice, el este unul dintre marii părinți capadocieni ai secolului de aur al Patristicii.

Alături de Sfântul Vasile, este sărbătorit și Sfântul Grigore de Nazianz. S-a născut în Arianz, nu departe de Nazianz, în jurul anului 330, fiind fiul episcopului Grigore, numit cel bătrân. Mama lui, Nona, a avut o mare contribuție la educarea sa în spiritul creștinismului. A studiat în Cezareea Capadociei unde l-a întâlnit pe Sfântul Vasile cel Mare, de care l-a legat o profundă prietenie. Și-a perfectat pregătirea intelectuală la școlile din Cezareea Palestinei, Alexandria, iar apoi Atena. După aproape nouă ani de studiu în cetatea de aur a grecilor, în anul 360 s-a întors în Nazianz, unde a primit botezul creștin. În anul 361 este hirotonit preot. Deschide o capelă în casa unei rude din Constantinopol, care devine în scurt timp locul de întâlnire al intelectualității creștine din oraș, atrasă de personalitatea și predicile lui Grigore. În această capelă numită a Învierii, Grigorie rostește Cinci Cuvântări Teologice, care îl vor face celebru, prin care va aduce mari deservicii ereticilor arieni și schismei provocată de ei. Sfântul Grigorie este numit oficial episcop de Constantinopol în 27 noiembrie 380, la care însă va renunța datorită unor controverse cu reprezentanții bisericilor macedoniene și egiptene pe baza numirii sale. Se retrage în ultimii săi ani de viață la Azianzi, unde a scris numeroase poeme cu caracter creștin. Datorită clarelor sale formulări în privința adevărurilor de credință, i s-a acordat supranumele de Grigore Teologul.

Nu mai prejos de aceștia este Sfântul Ioan Gură de Aur, celebru orator și combatant al ereziilor timpului. Însuși numirea îi vine de la numeroasele sale omilii care cufundau creștinii în ambianța trăirii spirituale profunde, dezvăluindu-i cu mare claritate înțelegerea adevărurilor de credință. Nici el nu a fost lipsit de adeversari, uneltindu-se împotriva lui pentru a fi înlăturat din scaunul episcopal al Constantinopolului și apoi exilat.

Cei trei mari dascăli și ierarhi sunt astăzi patronii instituțiilor de învățământ teologic, fiind printre cei mai importanți teologi ai Bisericii Catolice și mari sfinți care au influențat lumea în care au trăit. Sfântul Vasile cel Mare este și întemeietorul vieții monastice comunitare, propunând o viață călugărească în care comunitatea joacă un rol important în desăvârșirea fiecărui monah.

Prin viața lor în slujba lui Hristos, au dovedit lumii întregi că orice creștin poate să-l servească în mod strălucit pe Hristos, punând mai presus de toate iubirea.

Și dacă viața lor a fost o lumină în Biserica lui Hristos, să ne folosim și noi de aceasta, având în vedere faptul că suntem fiii Bisericii Catolice și, călăuzindu-ne după Hristos Lumina lumii, să luminăm și noi în timpul istoric în care trăim, fără a privi la vicisitudinile acestuia, presărându-l cu opere de caritate și servire după cerința lui Dumnezeu și exemplul celor trei mari sfinți, pe care-i sărbătorim astăzi.

Rugăciune

O, Doamne, primind atâtea dovezi de iubire de la Tine, sufletul dorește, să-Ți fie recunoscător pentru acestea. În mod aparte îl mișcă aceea, că Tu, adevăratul Îndurător, nu-l părăsești niciodată, ci de fiecare dată Te afli lângă el, oferindu-i ființă și viață. Înțelepciunea îl convinge, că niciodată nu va afla un prieten mai bun…, că lumea este plină de falsitate și minciună, iar plăcerile, pe care le stârnește diavolul, reprezintă un izvor neîncetat al grijilor, pierderilor și oponențelor… Dar, din păcate, Domnul meu și Dumnezeul meu, domnind în lume deprinderea deșertăciunii și vederea oamenilor alergând după ea nimicește totul. Atât este de moartă credința în noi, încât mai degrabă credem în ceea ce vedem, decât în ceea ce ea ne învață. Mare pustietate suferă cei care trăiesc dăruiți cu totul lucrurilor văzute… O, Domnul meu, cât de necesar este aici ajutorul Tău, fără de care nimic nu putem face.

Prin marea Ta îndurare nu permite, ca sufletul nostru să cadă înșelăciunii diavolești, părăsind calea, pe care a pornit! Învață-l să discearnă adevărata lumină, să știe că în păzirea binelui, se află întreaga lui mântuire. (După Sfânta Tereza Pruncului Isus)

Ritul bizantin