Start > Ritul bizantin > Duminică înainte de Botezul Domnului

Duminică înainte de Botezul Domnului

6 February 2010
1,441 afișări

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas
Duminica dinaintea Botezului

Unul dintre cei mai mari sfinți ai Bisericii lui Hristos este Sfântul Iosif, Patronul Bisericii Universale, cel prin care I se oferă lui Isus, după lege, o familie și un nume, urmat de Sfântul Ioan Botezătorul. Duminica dinaintea Sărbătorii Nașterii Mântuitorului Isus Hristos propune spre meditare fuga Preasfintei Familii în Egipt, o recapitulare a istoriei mântuirii în Hristos și umilința Sântului Iosif, model de viață în ascultarea lui Dumnezeu. Astăzi, în duminica dinaintea Botezului Domnului, ne oprim asupra Sfântului Ioan Botezătorul, cel ce a netezit căile Domnului și a rămas în conștiința omenirii ca un mare profet la trecerea de la Legea cea Veche la cea Nouă .

Ioan Botezătorul reprezintă modelul servitorului fidel al lui Dumnezeu. Arhanghelul Gabriel, s-a arătat preotului Zaharia în Templu, spunându-i, că i se va naște un fiu, care «Va fi mare în ochii lui Dumnezeu» (Luca 1, 15). Să ne amintim aceste cuvinte: «Mare în ochii lui Dumnezeu». Există mulți oameni “mari” în lume: mari conducători, mari milionari, mari actori, mari înțelepți, laureați ai Premiului Nobel etc. Mulți dintre cei considerați a fi mari în ochii lumii sunt mici în ochii lui Dumnezeu. La ce-i folosește omului să fie apreciat de lumea întreagă, dacă în fața lui Dumnezeu nu este nimic. Dar cei mari în Împărăția lui Dumnezeu nu trăiesc în gloria deșartă a lumii și nici nu au “înțelepciunea” copiilor lumii acesteia.

Însuși Isus Hristos a rostit cuvinte de apreciere la adresa lui Ioan Botezătorul. «Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan» (Luca 7, 28). Mare Sfânt! Cu ocazia nașterii lui Ioan Botezătorul, s-a întâmplat o minune astfel, încât rudeniile și vecinii săi s-au întrebat cu mirare: «Ce va fi, oare, acest copil?» (Luca 1, 66). Ioan trăiește în pustiu o viață sfântă și aspră. Prin rugăciune și post, s-a pregătit pentru a învăța poporul în privința venirii lui Mesia. Ioan Botezătorul s-a evidențiat prin umilință. Ca un adevărat om drept, nu și-a urmărit propriul interes, nici nu a căutat mărirea oamenilor, ci toată viața și-a îndreptat-o spre venerarea lui Dumnezeu. Despre acest adevăr ne amintește Sfânta Liturghie într-una din rugăciunile ei: “Că toată darea cea bună și tot darul cel desăvârșit de sus este, coborând, de la Tine, Părintele luminilor”, prin cuvintele epistolei Sfântului Apostol Iacob (vezi Iacob 1, 17). Prin urmare, tot binele de la Domnul Dumnezeul nostru vine. De aceea spune Sfântul Apostol Paul: «Ce ai, pe care să nu-l fi primit? Iar dacă l-ai primit de ce te fălești, ca și cum nu l-ai fi primit» (1 Corinteni 4, 7).

Mii de oameni au venit la Ioan Botezătorul, pentru a asculta cuvintele sale, și-au mărturisit păcatele cu părere de rău și s-au botezat în râul Iordanului. Ioan mărturisește despre sine: «Eu sunt glasul celui ce strigă în pustiu» (Ioan 1, 23). «Nu sunt vrednic, să-I dezleg cureaua încălțămintei (lui Hristos-Mesia)» (Ioan 1, 27). Chiar predicând în pustiu glasul său trezește părerea de rău a păcătoșilor, rugându-se departe de lumea dezlănțuită, este în inima ei, iubindu-i pe toți cei pentru care se roagă și departe fiind de freamătul vieții Templului de la Ierusalim, el netezește căile Domnului…

Într-o zi, discipolii lui Ioan i-au spus: «Rabi, Acela care era cu tine, dincolo de Iordan, și despre care tu ai mărturisit, – El, botează și toți se duc la El». Ioan le-a răspuns: «Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez» (Ioan 3, 26. 30). S-a bucurat că poporul merge la Hristos. Slujitorul care și-a îndeplinit misiunea și are conștiința împăcată, se bucură că vine timpul odihnei și primirii recompensei bine meritate. Ioan a fost plin de curaj. Tuturor le-a predicat adevărul: ostașilor, leviților, conducătorilor poporului. «Faceți, dar, roade vrednice de pocăință, și nu începeți a zice în voi înșivă: avem tată pe Avraam» (Luca 3, 8). Descendența dintr-o familie renumită, sau nobilă nu mântuiește pe nimeni. Numai urmarea adevărului și respectarea lui îi poate asigura omului mântuirea. De aceea spune: «Acum securea stă la rădăcina pomilor; deci orice pom, care nu face rod bun se taie și se aruncă în foc» (Luca 3, 9). Ioan Botezătorul, a avut curajul să se împotrivească lui Irod, care trăia în păcat. Ioan l-a mustrat aspru pe Irod spunându-i «Nu-ți este îngăduit să ții pe femeia fratelui tău» (Marcu 6, 18). A știut că pentru aceasta Irod și Irodiada se vor răzbuna pe el și că va fi închis, după care va fi omorât, dar nu s-a temut de cei ce pot să ia viața dar nu au putere asupra sufletului. Isus mărturisește despre Ioan mulțimii: «Ce-ați ieșit să vedeți în pustiu? Oare trestie clătinată de vânt? Dar de ce ați ieșit? Să vedeți un om îmbrăcat în haine moi ? Iată cei ce poartă haine moi sunt în casele regilor. Atunci de ce ați ieșit? Să vedeți un profet? Da, zic vouă, și mai mult decât un profet. Că el, este acela, despre care s-a scris: “Iată, Eu trimit, înaintea feței tale, pe îngerul Meu, care va pregăti calea Ta, înaintea Ta”» (Matei 11, 7-10). Plin de harul lui Dumnezeu, Ioan este asemenea unui Înger…

Împăratul Irod l-a aruncat pe Ioan într-o închisoare ce mai poate fi văzută și astăzi, în localitatea Maheros, nu departe de Marea Moartă. Părăsit de toți, Ioan este pedepsit cu închisoarea, suferind foarte mult, timp în care Isus Hristos predica și făcea minuni, vindecându-i pe cei bolnavi și făcând bine celor necăjiți, îndeplinind misiunea Sa mesianică.

Predicarea lui Ioan a adus roade: «Convertiți-vă! Gătiți calea Domnului!» (Luca 3, 4). Fiți gata pentru venirea Domnului Hristos! Ce trebuie să facem noi, oamenii de astăzi ? Mai înainte de toate să nu uităm că suntem pe drumul mântuirii întregului neam omenesc. Unii s-au îndepărtat de Biserică căutând doctrine deșarte, alții au uitat de Hristos, căutându-L acolo unde nu este. Dar Domnul va veni cu mărire să judece viii și morții și să instaureze viața secolului care va să vină. De aceea are nevoie mai mult ca oricând de apostoli și de mărturisitori care să anunțe cu tărie, prin viața și faptele lor, adevărurile credinței noastre, să lupte pentru unitatea Bisericii lui Hristos și “să netezească căile Domnului.”

Cu toții trebuie să fim gata la venirea Domnului Hristos, căci Mântuitorul ne îndeamnă: «Privegheați deci, că nu știți în care zi vine Domnul vostru… și voi fiți gata, că în ora în care nu gândiți Fiul Omului va veni» (Matei 24, 42. 44).

Rugăciune

O, Doamne, primii noștri părinți în credință, Te-au așteptat, ca pe un răsărit de ziuă. Tu vei veni la sfârșitul lumii, când vei dori, și totul va fi preparat pentru judecata cea din urmă. Oare ce-ți voi putea oferi din mâinile mele atunci, și cum va fi starea mea cea de pe urmă?…

Tu-mi oferi iertarea păcatelor și statornicia în bine, prin care mă ascunzi asemenea unei perle prețioase într-un sipet, ferindu-mă de moartea cea aspră, care este semnul eliberării pentru cei aleși ai Tăi. Așteptând-o, sunt dator, să fiu bine pregătit pentru aceasta, trăind în grația binecuvântării Tale Divine.

Dumnezeul meu, până la venirea Ta cea din urmă, mistuie în mine orice păcat, care dorește să crească în lucrarea Ta, distruge tot ceea ce este potrivnic voinței Tale în mine, triumfând prin puterea Ta asupra fiecărei slăbiciuni care vrea să se nască în ființa mea și vino în ora Ta la mine, așteptându-Te, ca pe un Stăpân mult dorit. (După P. Charles)

Ritul bizantin