Start > Ritul latin > Duminica a XXXIII-a de peste an (pentru copii)

Duminica a XXXIII-a de peste an (pentru copii)

31 October 2009
1,299 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul B)

1. Introducere

Relatarea biblică a statuii sfărâmate: Dan 2,26-47.

2. Tema

“A ta este împărăția și puterea și mărirea în veci”.

3. Mesajul.

Ați auzit această solemnă, regească aclamație liturgică: “A ta este împărăția,…”?

- Când o recităm?

- Ce înțeles are? (Ascultați răspunsurile copiilor).

Ce cerem de la Dumnezeu, Tatăl nostru, în ultima parte a rugăciunii “Tatăl nostru”? (mântuiește-ne de Cel Rău).

- Sunt atâtea, dar atâtea rele în lume, care ne răpesc seninătatea și pacea, care ne produc teamă.

- Ajutați-mă să vă povestesc ceva în acest sens (…războaie, foamete, cutremure de pământ, alunecări de teren, dar mai cu seamă: ura și moartea).

Ei bine, astăzi, scumpii mei, ascultați ce spune Evanghelia:

- “Isus este Domnul: e mai mare decât orice durere; este mai tare decât moartea! Mântuirea sa este aproape: este la ușă!”

Într-o zi, o soră, făcând catehism cu copiii de la grădiniță, a spus:

- Dumnezeu a creat totul: cerul, pământul, stelele, munții, animalele…

Aici, Petrică a oprit-o și a întrebat-o:

- Atunci, soră, Dumnezeu a creat și leii?

- Da, Petrică, Dumnezeu a creat totul, chiar și leii!

Atunci, Petrică făcu această remarcă:

- Cred că… a avut mult curaj!

- Da, Dumnezeu este într-adevăr curajos și puternic: domină tot răul și lumea.

- Dacă comandantul este capabil să vindece rănile și să învie moții, cum se mai pot teme soldații săi?

Să ne luptăm ca oameni valoroși împotriva oricărui fel de rău, pentru că puternicul nostru Rege ne dă o viață de “rezervă”.

Exemplificare liturgică:

- Prezentăm, pe scurt, rugăciunile liturgice ale Liturghiei după “Tatăl nostru”. Sunt rugăciuni pentru pace, comentând “Tatăl nostru”. Marchează trei momente:

* cerem pace pentru lume;

* cerem pace și unitate pentru Biserică;

* ne dăruim un gest de pace.

Este pace aceea care

* nu înseamnă doar absența războiului, ci, mai ales, fraternitate între fiii lui Dumnezeu,

* este dar al lui Isus răstignit și înviat pentru noi, a cărui memorial viu este Liturghia,

* este efect al “comunei uniri în iubire” cu Cristos și cu toți frații,

* este angajare a fiecărui creștin care participă la celebrarea euharistică.

- Putem să le prezentăm copiilor, ca o rugăciune a credincioșilor, următoarele cereri, intercalându-le cu refrenul: “A ta este împărăția, a ta este puterea și mărirea în veci”.

* Tatăl nostru, nu ne duce în ispită, ci ne mântuiește de cel rău. (R)

* Eliberează-ne, Doamne, de toate relele. (R)

* Dă, Doamne, pace în zilele noastre. (R)

* Fă-ne să trăim mereu liberi de păcat. (R)

* Fă-ne siguri în orice teamă și tulburare. (R)

* Fă să se împlinească speranța fericită și să vină în slavă Mântuitorul nostru, Isus Cristos. (R)

* Doamne Isuse, dă Bisericii tale unitate și pace. (R)

4. Exemple

Intenția omiliei va trebui să fie și aceea de a prevesti regalitatea lui Isus răstignit și înviat, ca pregătire pentru duminica următoare închinată cinstirii lui Cristos Rege.

a) Toată Biblia, dar mai ales cartea Apocalipsului, dă speranță, în ciuda evenimentelor tragice ale istoriei și ale vieții. De aceea ar putea fi utilă această povestire. (Și Evanghelia de astăzi este de gen apocaliptic).

În lagărele de concentrare din Moravia – scrie deținutul politic Andrej Siniavskij – Sfânta Scriptură este interzisă, de aceea circulă în copii scrise la mână. La fiecare percheziție sunt confiscate foicele, dar curând reapar și se difuzează în zonă. La apus și la răsărit pot fi văzute, în spatele clădirii băilor, persoane în genunchi… Dacă trece un gardian, acesta îi alungă, dar, imediat ce dispare, vezi din nou pe câte unul în picioare absorbit în rugăciune.

Nu cu mult timp după sosirea mea în lagăr, spre seară, la o oră înainte de stingere, s-a apropiat de mine cineva care m-a întrebat cu grijă dacă aș vrea să ascult Apocalipsul. M-a condus într-un loc unde era mai ușor de evitat gardienii. Acolo, în penumbra vizuinii asemănătoare unei peșteri, se adunaseră deja și se pitiseră prin colțuri, ghemuiți pe călcâie, câțiva oameni, și așteptam ca să scoată cineva de sub haină cartea sau mâna de foi, dar greșeam.

În lumina roșiatică a peșterii, un om s-a ridicat și a început să recite din memorie, cuvânt cu cuvânt, Apocalipsul. Apoi fochistul, bătrânul țăran care aici era stâlpul casei, a spus: “Iar acum continuă tu, Fjodor”! Apoi s-a sărit o parte a textului, pentru că cel care știa continuarea era la muncă împreună cu tura de noapte. “Ei, îl vom asculta altă dată”, a spus fochistul și i-a dat cuvântul lui Pjotr. În acest punct mi-am dat seama că acei deținuți, toți simpli țărani care aveau de făcut pedepse de zece, cincisprezece, douăzeci de ani în lagăr, și-au împărțit toți principalele texte din Sfânta Scriptură, le memoraseră și, întâlnindu-se în secret din când în când, le repetau pentru toți.

b) Câțiva rabini povesteau că împăratul Adrian, după ce a supus lumea și s-a întors la Roma, a spus poporului:

- Vă cer să mă considerați ca Dumnezeu, deoarece am supus toată lumea.

După aceea, de Adrian s-au apropiat doi filozofi.

Primul a spus:

- Eu am o navă la trei mile de aici care și-a pierdut traseul.

Adrian a răspuns:

- Voi trimite acolo navele mele, și ele vor salva nava ta.

Filozoful a replicat:

- Domnul meu, nu trebuie să deranjezi navele tale. Trimite doar puțin vânt liniștit și vei salva nava mea.

Adrian a replicat, la rândul lui:

- De unde să iau vântul acesta?

Atunci, filozoful a încheiat:

- Tu nu ești în stare să trimiți puțin vânt; cum poți să te consideri Dumnezeu?

Al doilea filozof a spus:

- Nimeni nu se poate revolta împotriva regelui în palatul său, dar se poate întâmpla afară. Ieși, așadar, din palatul tău și atunci voi putea pretinde să fii considerat Dumnezeu. Cerul și pământul sunt creația sa… Dacă reușești să le lași, vei deveni Dumnezeu.

Revenit acasă plin de mânie, soția sa i-a spus:

- Trebuie să-ți spun ceva foarte important. Dă-i lui Dumnezeu ce i se cuvine și vei deveni Dumnezeu!

A întrebat-o:

- Dar ce i se cuvine!

I-a răspuns:

- Sufletul!

Atunci i-a spus Adrian:

- Dacă sufletul mă părăsește, ce mai pot face?

Iar ea:

- Dacă nu ai nici o putere asupra sufletului care este în tine, cum te poți considera Dumnezeu? (Midrash Tanchuma).

Ritul latin