Start > Ritul latin > Duminica a XXXI-a de peste an (pentru copii)

Duminica a XXXI-a de peste an (pentru copii)

31 October 2009
937 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXXI-a de peste an (Anul B)

1. Introducere

M-am dus cu copilul meu de doi ani să o vizitez pe bunica și, în timp ce eram la ea, a venit curierul de la “mese la domiciliu” ca să-i aducă prânzul. După ce m-a felicitat pentru copilul meu, bărbatul a adăugat că avea patru copii. “Patru copii!”, am exclamat. “Îl iubesc foarte mult pe al meu, așa că nu pot să îmi imaginez cum ar fi să împart iubirea mea la patru”. “Doamnă, a răspuns bărbatul, iubirea nu se împarte, se înmulțește”.

2. Tema

“Binecuvântat fie Isus Cristos Fiul tău pe care ni l-ai trimis ca prieten al celor mici și săraci. El ne-a învățat să te iubim pe tine, Tatăl nostru, și să ne iubim între noi ca frați” (Rugăciunea euharistică pentru Liturghia copiilor).

Sau: “Fiule – spune Dumnezeu – te iubesc infinit și încă din veșnicie”. “Tată – se roagă creștinul – te iubesc din toată inima mea, din tot sufletul meu și din toate puterile mele”.

3. Mesajul zilei

Liturghia este întotdeauna o școală de iubire. Lecturile de astăzi ne vorbesc tocmai despre iubire. Să ne punem câteva întrebări, pentru a verifica dacă le-am înțeles mesajul.

Dintre multele porunci primite de la Dumnezeu, care era cea mai importantă pentru evrei?

- Cea pe care o recitau în fiecare zi în rugăciunea lor și pe care o găsim astăzi în prima lectură: “Ascultă, Israele: Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur. Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și cu toată puterea ta”.

Care poruncă este cea mai importantă pentru Isus?

- “Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, cu toată mintea ta și cu toate puterile tale și să îl iubești și pe aproapele ca pe tine însuți. Aceasta este porunca cea mai importantă!”

Ce adaugă Isus la porunca cea mai importantă a evreilor?

- Adaugă că trebuie iubit și aproapele, și că acesta îi cuprinde pe toți, chiar și pe dușmanii noștri.

- Că Dumnezeu și toți oamenii, în iubire, sunt uniți pentru totdeauna.

- Că această poruncă este mai importantă decât toate celelalte, este mai importantă decât jertfele și practicile templului.

- Că vom fi judecați cu privire la această poruncă.

De ce trebuie să îl iubim pe Dumnezeu într-un mod atât de mare și total?

- Pentru că Dumnezeu ne iubește pe noi în mod infinit, este infinit de bun, este cel mai mare binefăcător al nostru.

- Dumnezeu ne iubește primul.

- Un dulce răspuns de iubire este pentru noi mai mult decât o datorie.

De ce trebuie să îl iubim pe aproapele așa cum îl iubim pe Dumnezeu?

- Pentru că, dacă nu îi iubim pe fiii lui Dumnezeu, îi displacem și, prin urmare, nu îl vom iubi nici pe el.

- Pentru că, dacă noi suntem iubiți de Tatăl mai mult decât orice, trebuie să facem la fel și cu frații noștri.

- “Orice veți face celui mai mic dintre frații mei, mie mi-ați făcut”.

Terminați cerând să reflecteze și să repete unele expresii despre iubire:

- Fiecare om este fratele meu, care trebuie iubit nu cu vorba, ci cu fapta.

- Iubește și dăruiește, dăruiește-te și iartă.

- Cel care nu îl iubește pe aproapele pe care îl vede, cum poate spune că îl iubește pe Dumnezeu pe care nu îl vede?

4. Exemple

a) Bunicii noștri devin tot mai bătrâni și mai slabi. Cum ar trebui să vă comportați cu ei? Să ascultăm povestirea Barbarei, care are puțin peste zece ani.

În acest an, mama și tata au plecat în concediu la munte cu frații noștri mai mici. Eu și sora mea, fiind mai mari, pe rând, vom rămâne cu bunica noastră bolnavă ca să ne ocupăm de ea. Eu va trebui să rămân o săptămână, în timp ce a doua săptămână va trebui să rămână sora mea. Primele zile au fost foarte grele. Deseori simțeam dorința de a mă distra, de a pleca, de merge să îmi vizitez prietenele. Dar știam că, dacă aș fi făcut aceasta, bunica ar fi rămas fără asistență și nu s-ar fi simțit bine. Deci stăteam cu ea, o ajutam puțin, ascultam poveștile ei cum era pe vremuri. De multe ori cântam pentru ea la chitară sau îi puneam discurile preferate. Așa îmi petreceam zilele. Simțeam nu doar că bunica era lângă mine, ci și Isus.

b) Într-o seară, la TV era un program care îmi plăcea în mod deosebit și voiam neapărat să îl văd. În același timp, mi-am amintit că fratele meu aștepta ajutorul meu. Am înțeles că trebuie să îl iubesc nu doar când nu am nimic altceva de făcut, ci mereu și în special când îmi cere un sacrificiu. De aceea, m-am ridicat și m-am dus să-l ajut. Am încercat să o fac cu bucurie și cu toată dragostea posibilă. El și-a dat seama și din acea zi a început să mă ajute în diferite feluri. Avea grijă de mine și de multe ori chiar mă întreba: “Ce pot face pentru tine?”

c) O fetiță îi spune deseori surorii mai mici: “Te iubesc foarte mult! Ești atât de drăguță!” Și ca semn de iubire o sărută pe frunte. Dar deseori micuța îi cere: “Ajută-mă să-mi fac temele”, și primește acest răspuns: “Astăzi nu am timp, sunt foarte ocupată”. Sau, când surioara spune: “Ia-mă la plimbare cu tine”, primește acest răspuns: “Merg cu colegele mai mari, ne-ai deranja. Ești prea mică”.

Cuvintele frumoase și sărutările sunt un lucru bun, slujesc pentru exprimarea sentimentelor, dar sunt suficiente de unele singure? (S.J. Klimek)

d) Robert, zis “Ste”, era un băiat slab și nervos, cu o față micuță, inteligent și deștept. Pe un caiet din clasele elementare, a trasat într-o zi un program de viață: “Când voi fi mare, voi face în așa fel încât săracii să fie bogați. Ei trebuie ca și noi să aibă dreptul la fericire. Trebuie să mă rog de fiecare dată când pot, dar dat fiind că nu pot fi bun doar rugându-mă, trebuie și să mă angajez să fac totul pentru a deveni bun”. Când a scris aceste rânduri avea opt ani.

Mai târziu a studiat, a devenit pasionat de fotbal, a făcut carieră militară și a fost trimis în India, în Afganistan, în Rusia. Dar sufletul lui era îndreptat spre tineri, spre băieții pe care îi vedea antrenați în război.

Așa se face că a gândit pentru ei Mișcarea Scout pentru “a împărtăși cu copiii din toată lumea bucuria de a trăi”.

Robert Baden-Powell, în 1909, se așeza astfel în fruntea multor copii aflați în căutarea instrumentelor păcii, fraternității, prieteniei și, după ce a trăit cu ei timp de 30 de ani, pe patul de moarte spunea: “Amintiți-vă de numeroșii prieteni cărora le-ați întins mâna și apărați împărăția păcii lui Dumnezeu între oameni”.

e) În Avenida Gimenez, în inima Bogotei, capitala Columbiei, doi copii abandonați îmi cer pomană. Le dau ceva și îi întreb dacă vor să mă însoțească până la episcop.

Pe drum ne întâlnim cu un om paralizat, mutilat, oribil, care cere pomană. Îmi lipsește timpul ca să pot face măcar un gest. Moneda pe care abia le-am oferit-o băieților ajunge în mâinile acelui om întins în căruciorul de lemn.

“Este normal – mă previne copilul – el nu poate lucra, și nici nu mai are nevoie de noi” (J. Bouchaud).

f) În tăcere, după predică, invitați-i pe copii să programeze un mic act de amabilitate sau de bunătate în familie, ca rod practic al participării la celebrarea euharistică.

Ritul latin