Start > Ritul latin > Cristos – Regele Universului (B)

Cristos – Regele Universului (B)

31 October 2009
911 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul B)

Pilat l-a întrebat pe Isus: “Tu ești regele iudeilor?” Isus i-a răspuns: “De la tine însuți spui aceasta sau alții ți-au spus-o despre mine?” Pilat i-a răspuns: “Sunt eu iudeu? Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce-ai făcut?” Isus a răspuns: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi din lumea aceasta, oamenii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar împărăția mea nu este aici”. Pilat l-a întrebat din nou: “Așadar, tu ești rege?” Isus i-a răspuns: “Da, sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr; oricine iubește adevărul ascultă glasul meu”. (In 18,33-37)

Sărbătoarea lui Isus Cristos, Regele Universului încheie și încununează anul liturgic, an care ne-a revelat în mod progresiv – în ritmul sărbătorilor și al duminicilor de peste an – chipul și lucrarea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu în folosul nostru. Finalul anului liturgic ne-am aștepta să fie apoteotic, prezentându-ni-l pe Cristos tronând deasupra întregii creații având chipul plin de slavă și de măreție (așa cum ne-ar lăsa să bănuim lectura întâi – Daniel 7,13-14). În realitate fragmentul evanghelic ni-l prezintă pe Isus stând în fața lui Pilat și atestând că este rege, dar că împărăția lui nu este din lumea aceasta. Într-adevăr, Isus este rege. Atitudinea și cuvintele sale tind să reveleze că este descendentul din familia lui David în care se împlinesc profețiile “Servitorului suferind” (Is 53). Dar El este rege nu după așteptările interesate ale mulțimii, ci în conformitate cu planul lui Dumnezeu, iar venirea sa în lumea nu are alt scop decât pentru a da mărturie despre adevăr (v. 37). De aceea Cristos intră în posesia “prerogativele” sale regale în momentul în care este ridicat de pe pământ (prin răstignire) (In 12,31); El își ia în stăpânire Împărăția în momentul în care trece din această lume la Tatăl său (In 13,1). Este, așadar, clar că Împărăția sa nu este instaurată cu ajutorul armelor și că nu are nevoie să fie apărată prin lupta oamenilor (v. 36). Și, pentru că Împărăția nu se fondează nici pe forță și nici pe violență, ea nu aparține acestei lumi și nu este destinată să dăinuie în această lume care trebuie să dispară într-o zi sau alta (1In 2,17), ci acelei lumi care va dăinui de-a pururi alături de Dumnezeu.

Cât despre adevărul pe care Isus Cristos vrea să-l reveleze, el nu trebuie perceput în sens filosofic așa cum se așteaptă Pilat, ci în sens biblic. Or, sensul biblic al termenului de adevăr este sinonim cu cel de fidelitate, mai ales fidelitatea lui Dumnezeu față de Legământul încheiat cu poporul ales și față de cei care cred în El (Ps 89,2-4.25-27). Astfel, în chiar momentul morții sale, Isus revelează că adevărul lui Dumnezeu și fidelitatea lui nu au cunoscut nici o sincopă vizavi de om. În același timp, orice om care aparține adevărului îi ascultă glasul (v. 37) și devine nu membru Împărăției sale. El este din adevăr și dă mărturie despre modul în care Isus, de-a lungul întregii sale vieți, l-a revelat (In 8,45; 14,17; 17,8.14.17) așa cum o face și acum, cu tărie, în fața lui Pilat (1Tim 6,13). De asemene, în orice moment al existenței sale, martorul adevărului aparține Împărăției vieții pentru ca auzit cuvintele: Bine, servitor bun și credincios… intră în bucuria Stăpânului tău (Mt 25,21.23; Lc 19,17).

Ritul latin