Start > Ritul latin > Duminica a XXXIII-a (B)

Duminica a XXXIII-a (B)

31 October 2009
1,251 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul B)

Isus a spus ucenicilor săi: “În acele zile, după acea mare strâmtorare, soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea. Stelele vor cădea de pe cer și puterile cerului se vor zdruncina. Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu mare putere și măreție. El îi va trimite pe îngerii săi ca să-i adune pe cei aleși din cele patru colțuri ale lumii, de la marginea pământului până la marginea cerului. Luați ca învățătură asemănarea cu smochinul: când ramurile lui devin fragede și-i dau frunzele, știți că vara este aproape; la fel și voi, când veți vedea acestea, să știți că Fiul Omului este aproape, la ușă. Vă spun adevărul: nu va trece această generație, până când nu se vor împlini toate acestea. Cerul și pământul vor trece dar cuvintele mele nu vor trece. Cât privește ziua și ceasul acela, nimeni nu le cunoaște, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl. (Mc 13,24-32)

Episodul propus spre meditare în această a XXXIII-a duminică, penultima, de peste an conclude secțiunea a cincia a evangheliei sfântului Marcu, secțiune în care Isus, după ce a intrat în Ierusalim ca Mesia, a ținut să anunțe și locuitorilor capitalei politice și religioase a poporului ales vestea cea bună a mântuirii și aceasta în ciuda șicanelor autorităților celor mai de seamă (v. Mc 12,35-44). Capitolul 13 ni-l prezintă pe Isus în afara cetății care l-a refuzat, undeva pe muntele Măslinilor privind la construcțiile splendide, îndeosebi cele ale Templului, cărora le prevestește ruina, iar locuitorilor judecata. Impresionați de aceste preziceri ucenicii îi adresează o dublă întrebare: când? și care va fi semnul?, iar Isus le răspunde indicând mai întâi semnul (v. 5-27) și apoi momentul (v. 33-37). Retroactiv privind am putea crede că “ziua Domnului” anunțată de Isus Cristos ar coincide cu momentul cuceririi Ierusalimului de către armatele romane (în anul 70 d.C.). În realitate Evenimentul la care se referă sfântul Marcu este cel prin care orice om se vede interpelat: moartea Mântuitorului, care dă un sens nou istoriei umanității. Acest eveniment se înscrie în timp, de vreme ce poate fi datat (foarte probabil 7 aprilie 30 d.C.). Numai în acest fel poate fi explicată iminența descrisă în versetul 29. În același timp Evenimentul de răscruce depășește istoria și exprimă apariția lui Dumnezeu în viața umanității. Numai în acest fel pot fi explicate îndemnurile presărate de-a lungul întregului capitol, îndemnuri care reliefează urgența interpelării care, în definitiv, îl privește pe fiecare om: toți vom fi judecați asupra sensului pe care îl dăm morții Domnului, moarte care dă o nouă semnificație morții noastre. Sfârșitul lumii se află întotdeauna la ușile noastre: noi îl putem întrezări în orice eveniment catastrofic precum și în orice amenințare cu moartea, dar, pentru aceasta, e absolut necesară privirea lui Isus care înfruntă prin moartea lui moartea umană.

Așadar, în acest pasaj este vorba de cu totul altceva decât de prezicerea distrugerii unei cetăți. În el ni se prezintă iminența unei orânduiri noi anunțată de Isus și care o înlocuiește pe cea veche, o orânduire care va apărea pe pământ ca un ferment care tulbură totul, dar care este, în același timp, o promisiune de speranță întrucât anunță învierea. De aceea discursul lui Isus nu trebuie perceput ca pe o frescă realistă ce descrie un spectacol grandios și înspăimântător, cel al “sfârșitului lumii” ci ca pe o problemă radicală adresată fiecărei conștiințe umane: viața mea își dobândește ea sensul pornind de la moartea lui Isus și de la “trecerea din această lume la Tatăl”? Și, legat de această întrebare fundamentală ne putem întreba și dacă sunt eu capabil să discern semnele timpurilor? Cu alte cuvinte: pornind de la oricare eveniment al vieții care ne amenință sau ne ridică semne de întrebare, privirea noastră de credință percepe ea prezența Tatălui și exigența absolută a iubirii sale în viețile noastre?

Ritul latin