Start > Ritul latin > Duminica a XXXII-a (B)

Duminica a XXXII-a (B)

31 October 2009
907 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXXII-a de peste an (Anul B)

Isus învăța mulțimea spunând: “Feriți-vă de cărturari, căci le place să umble îmbrăcați în haine lungi, să fie salutați de lume prin piețe, să stea pe primele locuri în sinagogi și în locurile de frunte la ospețe. Toacă avutul văduvelor și fac rugăciuni lungi numai de ochii lumii. Pentru aceasta vor fi și mai aspru condamnați”. Isus se așezase în fața sălii tezaurului și privea mulțimea care arunca bani în casetă. Mulți dintre cei bogați veneau și puneau sume mari. A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici. Isus i-a chemat la sine pe ucenici și le-a spus: “Vă spun adevărul: această văduvă săracă a pus în casetă mai mult decât toți ceilalți. Căci toți au pus din ceea ce aveau de prisos; pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viață. (Mc 12,38-44)

Episodul propus spre meditare în această a XXXII-a duminică de peste an provine din secțiunea a cincia, și ultima, a evangheliei sfântului Marcu, secțiune ce se deschide cu episodul intrării lui Isus în Ierusalim (Mc 11,1s) și care este dominată de controversele Mântuitorului cu autoritățile cele mai importante ale capitalei. Reproșul pe care Isus li-l aduce este acela de a fi creat o disociere între învățăturile pe care le dau altora (mai ales oamenilor de rând) și comportamentul lor religios în viața de fiecare zi. Ei, făcând abstracție de ceea ce impun “celor mici”, pun în practică o religiozitate lipsită de conținut care se traduce în gesturi formale: purtarea unor haine extravagante, instituirea unor onoruri pe care oamenii de rând trebuie să li-l aducă, împlinirea unor practici religioase doar de ochii lumii. Cu alte cuvinte, învățătura lor nu le folosește la altceva decât la atragerea “respectului” celor pe care îi călăuzesc. Or, profetul Isaia a denunțat deja de mult această ipocrizie religioasă și a rostit condamnarea venită din partea lui Dumnezeu (Is 1,10-20).

Adevărata relație cu Dumnezeu, adevărata credință, se exprimă printr-un angajament concret vizavi de aproapele, printr-o atenție specială față de cei mici, față de cei care nu se pot apăra singuri, reprezentați în pericopa noastră de văduve. A-l recunoaște pe Dumnezeu drept Tată înseamnă implicit recunoașterea semenilor drept frați și surori. Prin gesturile și cuvintele sale Isus nu face decât să reamintească învățătura profeților cu privire la adevăratul cult ce trebuie adus lui Dumnezeu, mai cu seamă pe cea a lui Ieremia (7,1-11) care îndrăznea să ia atitudine împotriva modului în care Templul era folosit: … o peșteră de tâlhari? (Ier 7,11).

Partea a doua a acestei pericope (v. 41-44) ne aduce în atenție trăirea religioasă a unei persoane ce face parte din categoria cea mai de jos a societății, este vorba de o văduvă. Isus așezat nu departe de locul în care se colecta impozitul pentru Templu surprinde o scenă de-a dreptul emoționantă: în timp ce mulți trecători depun sume importante în casetă, o văduvă (una dintre cele cărora cărturarii și fariseii le toacă avutul) nu pune decât două monede mici. Aparent același gest atât la ceilalți trecători cât și la văduvă. Doar Isus, însă, știe să citească adâncul inimii (calitatea religiozității) lor și să scoată în evidență paradoxul ce zace acolo. Într-adevăr, o sumă mare de bani depusă în casetă ar trebuie să reliefeze credința mare a celui care o depune, în timp ce suma mică a văduvei ar traduce, la prima vedere, o credință mică. În realitate lucrurile se prezintă exact invers și anume, toți au pus din ceea ce aveau de prisos, pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viață.

Ce lecție de religiozitate!? În relația cu Dumnezeu nu e suficient să oferi mult sau foarte mult din viață. Văduva a oferit totul, toată viața. În fond, unica atitudine creștină este cea a unei disponibilități radicale: Isus ne cere totul, întreaga viață a fiecăruia dintre noi.

Ritul latin