Start > Ritul latin > Numai restul contează

Numai restul contează

10 October 2009
1,311 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXX-a de peste an (Anul B)

Un preot face recensământul restului mic

Este un mesaj de speranță care ne face să mergem, astăzi. Puținele fraze, luate din ceea ce se poate defini “cartea cea mică a mângâierii”, care conține oracolele de mântuire ale lui Ieremia (cap 30-31), aș vrea să le adresez, înainte de toate, unui preot oarecare. Un preot amenințat de descurajare. Cunosc pe unii dintre ei. I-am văzut plecând în masă. Nu s-a verificat un eveniment tragic, ca ruinarea Ierusalimului în 586 Î.C. S-a întâmplat ceva mai rău, chiar dacă fenomenul s-a produs nu dintr-o dată, ci printr-o coroziune lentă, progresivă. Ruinele au fost cu atât mai periculoase, cu cât au fost acoperite și înfrumusețate de un strat superficial de bunăstare și de siguranță afișată.

Nu au “plecat plângând”, ca Evreii, încolonați și chinuiți, îndurerați, spre exilul din Babilonia. Au plecat, fără gesturi zgomotoase, bucurându-se, risipiți, nepăsători, fără să bată prea mult la ochi. S-au “eliberat” de religie, de educația primită, de valorile tradiționale, de rugăciune, atrași de lucirea idolilor, mult mai seducători decât bătrânul Dumnezeu, un pic plictisit, ar trebui să fie deja mort. S-au instalat în țara sclaviei, unde au văzut îngroșându-se mereu mai mult șirurile lor, simțindu-se în sfârșit emancipați, fără nici o remușcare aparentă pentru ceea ce au lăsat.

În această panoramă a dezolării, preotul vede sosind de acum numai “un rest” neglijabil din punct de vedere numeric. Un drapel jerpelit, prea puțin distins. “Gravidele” dacă sunt puține, în compensație bătrânii sunt în majoritate în acea minoritate. Ei bine, aș vrea să-l rog, cu supunere, să nu cedeze descurajării, să nu se lase pradă murmurării. În loc să intoneze litania plângerii, să asculte chemarea Domnului. “Înălțați imnuri de bucurie”. Și să intoneze imnul de mulțumire. Acel rest mic, de fapt, este un dar prețios, semnul mântuirii, nici un motiv de amărăciune, nici cu atât mai puțin obiect de dojană (este mereu ispita de a acuza pe cei absenți vorbind cu cei care au vina de a fi rămași fideli, și copleșindu-i cu mustrări).

Natural mesajul de mângâiere este destinat și celor ce alcătuiesc “restul” minuscul. Nu folosește nimănui să fie numărați. Este suficient să știm că ei “contează” în ochii Domnului. Nu trebuie să se considere supraviețuitori, ci un dar prim (“Efraim este primul meu născut”). Chiar dacă reprezintă o minoritate mică, să găsească curajul și bucuria de a parcurge “calea cea dreaptă” fără s-o ia la fugă, fără să se lase cuprinși de oboseală și de neîncredere. Mai ales, să evite să “celebreze” trecutul. Lauda lor, “cântecele lor de bucurie”trebuie să privească, realitatea viitoare pentru care ei sunt profeți.

A nu se opri la procesiune

Chiar și Bartimeu face parte din “restul” mic, mai mult este un reprezentant calificat al lui. Și el a făcut exodul său personal. Isus i-a redat vederea. Dar orbul, înainte încă de minune, hotărâse deja să se vindece de mulțime, care i-a impus unghiul său îngust de sclavie – exact aria delimitată de manta – care îl constrângea să stea în locul lui, îl făcea să se simtă vinovat dacă înălța glasul său în afara corului. Bartimeu demonstrează că și-a redobândit perfect lumina ochilor pentru că nu se mulțumește să vadă ceea ce văd cu toții. El îl vede numai pe Domnul. Vrea să vadă invizibilul.

“Marea mulțime” îl excortează pe Isus numai până la ieșirea din cetate. Bartimeu nu se oprește, merge mai departe. Prietenul meu don Ambrogio – un paroh fără adjective, care este cea mai frumoasă recunoaștere care i se poate atribui – pretinde, pe drept, ca nimeni să nu fie spectator la procesiune. Susține, pe drept, că trebuie să participe la ea, nelimitându-se să stea de o parte, chiar dacă flecărind sau fumând, la trecerea ei. Eu aș spune că nu ajunge nici aceasta. Trebuie să pătrundem dincolo de procesiune. Așa cum a făcut orbul vindecat pe drumul de la Ierihon: “A început să-l urmeze pe drum”. Când de acum toți au plecat.

Ultimul care sosește în momentul greșit

În fond, situația lui Bartimeu este cea a ultimului. El este beneficiarul ultimei minuni săvârșite de Cristos înainte de Pătimire. Dar este și ultimul discipol. Cel care sosește în momentul mai puțin favorabil, aș îndrăzni să spun greșit, atuci când Isus este în drum spre Ierusalim, unde îl așteaptă crucea. Dacă ne gândim bine, Bartimeu constituie un mic “rest” și față de cercul restrâns al discipolilor. Cu puțin înainte, Învățătorul manifestase pentru a treia oară hotărârea de a înfrunta etapa decisivă a Calvarului (Mc 10, 32-34). Și prietenii au rămas înfricoșați.

Evanghelistul precizează: “Cei care veneau în urmă se temeau”. În privința lui Bartimeu, în schimb, notează: “Și de îndată redobândind vederea l-a urmat pe drum”. Marcu nu spune că apostolii “l-au urmat”, ci se limitează să reveleze că ei veneau în spate”. Prenumele “îl” (care exprimă o legătură, aici realizată prin cruce) este rezervat orbului vindecat. Un lucru este “a merge în spate”, și altceva este “a-l urma”. Bartimeu, atunci când deschide ochii, vede crucea. Ceilalți discipoli și mulțimea – preferă s-o ignore. Așa este și pentru noi. Putem să avem siguranța de a nu fi orbi numai când vedem că drumul crucii este drumul spre viață.

A arunca mantaua

Două detalii trebuie semnalate la minunea vindecării fiului lui Timeu. Două detalii deosebite cu privire la om. Primul este dat de manta. Cu toată probabilitatea era sub cel sărman și-i folosea, printre altele, pentru a aduna pomana. Era semnul cerșetoriei. Astăzi noi ne gândim instinctiv la covorașele zdrențuite pe care cerșetorii, de-a lungul străzii sub porticuri, își întind marfa lor. În realitate avem și noi acel “simbol” de cerșetorie, și nu totdeauna îl purtăm cu demnitatea cerșetorilor.

Sunt scriitori care transformă rubrica pe care o dețin la un jurnal, pentru a invita la achiziționarea ultimei lor cărți, despre care au continuat să vorbească de când era în gestație. La fel pentru anumiți indivizi, molipsiți de admirație exagerată pentru o stea, care profită de spațiul rezervat lor de televiziune pentru a expune fără rușine toate penele proprii multicolore, culturale sau nu. Pentru a nu vorbi de cei care surâd cu plăcere în umbra personajului care iese în evidență, în speranța de a culege câteva fărâme de popularitate și considerație. Suntem toți un pic cerșetori.

Întindem mâna în orice direcție, pentru a încasa un moment de plăcere sau de glorie, o laudă, până și o fărâmă de invidie. Nu ezităm să cerem de pomană niște aplauze chinuite, un titlu, un mic succes, un atestat de importanță, sau chiar numai o strângere de mână, cu prețul unor curse lungi, “servilisme” bine calculate, și așteptări umilitoare. Când însă observi chemarea la libertate – Cristos care trece, și toți ar vrea să te facă să stai disciplinat în rând – observi că mantaua, sau covorașul pe care te prezentai, este închisoarea ta. Atunci o arunci bucuros în aer, cum a făcut Bartimeu: “…A aruncat mantaua, s-a ridicat în picioare și a venit la Isus”. Urmarea aduce cu sine în mod necesar o lăsare a ceva. Bartimeu, împreună cu mantaua, probabil a aruncat și monedele pe care le-a cules în acea zi. Să ne înțelegem. Nu a încetat să fie cerșetor. A făcut-o într-un fel diferit. Ținându-se după un alt Cerșetor. De aici înainte, în locul mantalei, va trebui să folosească mâinile goale.

Curajul de a striga

Bartimeu a găsit vindecarea prin strigăt. A fost salvat în același moment în care a avut curajul de a striga, și de a striga și mai puternic atunci când toți ar fi avut pretenția de a-i închide gura. Este ciudat cum “marea mulțime” nu suportă strigătul unui sărman. Totuși, în mod normal, unde este mulțime este și zarvă, zgomot, gălăgie, țipete. Dar strigătul este un lucru total diferit de zgomotul dezlănțuit. Nu este un slogan scandat ritmic. Și nici flecăreală (astăzi chiar și unii preoți, pentru a fi acceptați de tineri – iată o altă variantă a covorașului cerșetorului… – oferă un limbaj vulgar).

Un strigăt este personal, se naște din adâncul unui individ, și deci poate fi chiar silențios. Exprimă insatisfacția ta, sărăcia ta adevărată, chiar și plictiseala, refuzul tău de a rămâne îmbulzit, dorința ta de a evada din toate închisorile de aur pregătite la marginea străzii. Strigătul reprezintă forma ta de protest împotriva simulării colosale. Nu te lăsa impresionat de recomandări și de șantajele organizatorilor sărbătorii, de apelurile adepților serviciului de ordine a defilării, care ar vrea să arunce în gol strigătul tău (chiar umplându-ți gura cu bomboane de carnaval), reintră în rânduri, convinge-te că totul merge bine, amintește-ți că nu poți gusta spectacolul.

Nu te uita la cei ce te îndeamnă să te mulțumești, să fii și să faci ca toți, nu renunța la covorașul tău prețios, ține strâns mantaua conformismului care te apără. Nu. Lansează strigătul tău în afara partiturii. Trebuie să le folosească, înainte de toate, lor, pentru a-i informa că este un nebun, care se abate din drum, care nu mai vrea să stea aici, unul care refuză rolul în comedie, mai mult părăsește definitiv teatrul. Unul care intră să facă parte din “rest”. “Viața este în altă parte”, te face să înțelegi Cristos la trecerea sa. Dar tu trebuie să-I semnalezi, cu strigătul, că nu te mai resemnezi să cânți în cor.

Un preot pentru “rest”

Un mesaj de mângâiere și în lectura a doua. Adaptarea poate fi și acel”rest”. Agită sărbătoarea. Și, la marginile străzii, este “restul” format din respinși, bolnavi, bătrâni, săraci, asupriți, condamnați la indiferență. Chiar el – cum ne informează Scrisoarea către Evrei – este un mare preot “compătimitor” care celebrează liturgia evlaviei și a gingășiei. Marele preot nu este interesat de sărbătoare, chiar dacă cineva ar ține să-l vadă la centru. El este atras de cei excluși. Se oprește, se apropie, se amestecă cu ei, pentru că este unul dintre ei.

Nu spun că schimbă itinerariul, pentru simplul fapt că a venit dinadins pentru ei. Nu-l interesează aplauzele, triumful, scena, lumea entuziastă și satisfăcută. Nu vrea nicicum “să se protejeze”. Nu ezită să se arate vulnerabil, expus loviturilor. Se lasă atins, rănit de durerea și mizeria acelor sărmani. Mai mult, pentru a anula distanțele, a depus până și ornatele solemne ale lui Melchisedek și Aron, și se prezintă “îmbrăcat în slăbiciune”. Tocmai pentru că trebuie să se ocupe “de lucrurile care îl privesc pe Dumnezeu” se interesează de necazurile tale, de rănile tale, de nefericirea ta, de chinul tău secret.

Tocmai pentru că este însărcinat să aducă adevărul, “simte o adevărată compasiune pentru cei care sunt în ignoranță și în greșeală”, și vrea să-și dea seama că Dumnezeu este de partea lor, că Tatăl nu-i uită. Da, pentru că adevărata ignoranță este cea prin care un nefericit nu știe că Dumnezeu îl iubește, și pentru că nimeni nu-i explică, nu-i arată. Fiind orânduit preot “pentru binele oamenilor”, nimeni nu este exclus, se ocupă preferențial de “rest” (care, din păcate, în acest caz, nu este desigur mic, mai mult este nesfârșit cât este de mare suferința oamenilor).

Ritul latin