Start > Ritul latin > Un Dumnezeu ca prieten

Un Dumnezeu ca prieten

16 May 2009
1,695 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a după Paște (Anul B)

Lucruri de crezut…

Liturgia de astăzi ne încredințează o serie neîntreruptă de vești bune, și aș vrea să văd dacă vreun predicator cunoscut de mine reușește chiar în această duminică să avertizeze sever, să acuze, să dojenească cu asprime, să învinuiască, să prezinte scenarii apocaliptice… Ar fi suficientă fraza pe care o citim în Evanghelie, “Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, tot astfel și eu vă iubesc pe voi”, pentru a elibera o undă de tresăltare capabilă care să ne răstoarne. Și ar fi suficient să facem să răsune în profunzimea ființei noastre acea afirmație, “voi sunteți prietenii mei…”, pentru a ațâța un moto de o surpriză uimitoare, așa încât să ne lase uluiți. Vă dați seama? Avem un Dumnezeu ca prieten. Domnul mă consideră și mă tratează ca prieten. Am fost “ales” chiar pentru a fi prietenul său, nimic mai puțin.

Și apoi încă: “Dumnezeu este iubire”. Ca și cum n-ar fi suficient, iată îndată o precizare esențială, care schimbă toate perspectivele: “Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci El ne-a iubit pe noi și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre”. Adică, a lichidat, odată pentru totdeauna, toate datoriile noastre, vechile noastre înclinații. Suntem în fața unei iubiri gratuite, nemotivate. Să nu fim obișnuiți, capabili de fărâmițare în morișca banalității și a cunoașterii vechi, ci a revelațiilor celor mai uimitoare, a noutăților celor mai senzaționale, trebuie să dăm drumul unei bucurii de nestăpânit. Și chiar în biserică, dacă nu devenim mereu statuete imperturbabile, trebuie să ne bucurăm cu ochii și să ne înfățișăm cu un chip transfigurat de lumina acelei informații incredibile: “Ai auzit?… Am înțeles bine?… Sunt lucruri din altă lume… Cine a mai îndrăznit vreodată să-și imagineze realități de acest fel?…”

După o expresie populară, ar trebui să exclamăm: “Lucruri de necrezut…” Și, dimpotrivă, acestea sunt “lucruri de crezut”. Și chiar descoperirea lui Petru, după care “Dumnezeu nu face diferență între persoane, dar cine se teme de el și practică dreptatea, la oricare popor ar aparține, este primit de El”, ar trebui să ne bucure inima fără măsură. Ar fi suficiente aceste “vești”, admițând că le ascultăm cu atenție și le luăm în serios, pentru a ne face să ieșim afară din strâmtorările unui creștinism strâmt, tremurător, plicticos, pedant, ursuz, ranchiunos în privința altora. Din lecturile din această duminică, într-adevăr, reiese o viziune a vieții creștine extrem de pozitivă, bogată în culori, senină, caldă, animată, bucuroasă, deschisă, cu o respirație largă, și în pas de dans.

Izvorul nu recuperează apele proprii

În fragmentul din Evanghelie, deși ne îndeamnă cu fraze confidențiale, în abandonarea lui Isus în revelațiile cele mai chinuitoare și în recomandările cele mai apăsătoare, se notează o logică riguroasă. Pe de o parte, este iubirea Tatălui față de Fiul, care “constrânge” la rândul său pe Isus să iubească pe discipoli. Pe de altă parte, este iubirea lui Isus față de discipoli, care “constrânge” pe aceștia ca să-l iubească la rândul lor, așa cum El ne-a iubit. Isus revarsă în mod necesar asupra noastră iubirea pe care o primește de la Tatăl. Și noi, la rândul nostru, trebuie să revărsăm în mod necesar asupra altora iubirea care ne este oferită de Isus.

Iubirea față de discipoli constituie (împreună, natural, cu iubirea față de Tatăl, pentru că între cele două există o reciprocitate perfectă) răspunsul lui Isus la iubirea Tatălui. Și iubirea față de frați este răspunsul nostru, inevitabil, la iubirea care ne este dăruită de sus. “Așa cum eu v-am iubit pe voi…” Isus nu spune: “iubiți-mă”, ci “iubiți-vă”. Nu cere nimic pentru sine, ci numai pentru alții.

Dumnezeu nu este un centralizator, un acaparator. Din partea sa este un dinamism expansiv al dragostei universale, ale cărei unde înaintează mereu mai departe. Izvorul nu pretinde să recheme la sine apele. Acestea trebuie să se răspândească… Dumnezeu nu vrea “să recupereze” iubirea proprie, așa cum un izvor nu recuperează apele proprii. Iubirea dintre noi este răspunsul necesar la iubirea sa. Mai mult, este unicul fel de a răspunde la iubirea sa.

Seriozitatea prieteniei

Dar să ne oprim asupra temei prieteniei. Învățătorul ne trasează liniile fundamentale. Să le vedem. Înainte de toate, disponibilitatea de a dărui viața: “Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: de a-și dărui viața pentru prietenii săi”. Afirmația se aplică, în principal, lui Isus: “Eu sunt păstorul cel bun; păstorul cel bun își dă viața pentru oi” (In 10,11). “Din aceasta am cunoscut iubirea: El și-a dat viața pentru noi” (1 In 3, 16).

Se poate da ceva, dar este vorba de un dar limitat, din moment ce este mereu posibil de a da ceva mai mult. Numai darul vieții este nelimitat. După aceea, nu mai este nimic de dăruit. Când se dăruiește viața, să dăruiește tot ce avem.

Așa cum notează A. Von Speyr, atunci când se dăruiește viața, nu se oferă numai suma anilor care rămân de trăit, ci se dă ceva care atinge infinitul, eternitatea. Și se dăruiește chiar și ceea ce a fost. Trebuie să fim conștienți că Isus pronunță aceste cuvinte în imediata apropiere a Pătimirii. Nu se poate uita că Isus își va dărui viața proprie într-un context de singurătate și de abandon.

Nu totdeauna darul vieții are o aură de glorie, așa cum înțelegem noi. Adesea este o suferință aspră, neînțelegere (este suficient să ne gândim la episcopul Oscar Romero și la jertfa sa care nu a fost recunoscută până acum în plina sa valoare de mulți oameni), uneori chiar se observă un sens de faliment. Desigur, formele darului vieții sunt diferite, și Dumnezeu le stabilește, nu depind de alegerea noastră. Există martiriul, adică un act scurt și unic, care însă manifestă o întreagă orientare a existenței. Dar este și dăruirea de fiecare zi, care nu are nimic eroic în aparență. Este o problemă, normal, nu de a muri, ci de a trăi pentru alții, de a nu ne aparține, de a nu putea dispune de timpul propriu. De multe ori chiar această dedicare zi de zi, într-un cadru absolut ordinar, este mai dificilă decât de a muri.

În teritoriul prieteniei, întâlnirea dintre două voințe în iubire

Și apoi ascultarea, adică concordanța dintre două voințe în iubire: “Voi sunteți prietenii mei, dacă veți face ceea ce eu vă poruncesc”. Trăim statutul de prieteni dacă punem în practică ceea ce Isus a poruncit: iubirea reciprocă. Prietenia cu Domnul, așa cum am arătat deja, nu o trăim într-un cerc strâmt. Numai dacă se actualizează iubirea fraternă ne putem considera “intimi” cu Domnul.

Isus, deci, pune o singură condiție pentru prietenia sa: ca noi să luăm în serios exigențele sale. El însuși, de altă parte, demonstrează că ia în serios prietenia înfruntând pentru noi calea crucii. Numai așa se anulează distanțele. Desigur, ascultarea se încadrează exclusiv într-o perspectivă de iubire, care rămâne și fundamentul său ultim. În Biserică, se poate porunci exclusiv în iubire. Și se poate asculta numai în iubire. Totuși, când porunca nu este dată din iubire, ascultarea trebuie să vină din iubire.

Legea comunicării

Al treilea aspect care caracterizează relația de prietenie cu Isus cu discipolii este dată de confidență: “Nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ceea ce face stăpânul; dar v-am numit prieteni, pentru că tot ce am auzit de la Tatăl v-am făcut cunoscut vouă”. Această trăsătură a prieteniei, așa cum ne descoperă R. Fabris, este inspirată de modelul cultural grec-elenistic. Într-adevăr un element distinctiv al prietenilor, după Aristotel, care propune un simț comun, este că între ei totul este în comun.

Opoziția între slugi (douloi, literal, sclavi) și prieteni (philoi), nu este atât de evidentă pentru mentalitatea iudaică. În textele biblice, “servitor” echivalează cu “preitenul lui Dumnezeu”, om de încredere, fidel și drept, colaborator. Și termenul nu are nimic negativ, cu atât mai puțin de dispreț, mai mult constituie un titlu de onoare. Deci, în fragmentul nostru, expresia lui Ioan se potrivește mai bine cu mentalitatea noastră decât cu cultura biblică. Și atunci, discipolii, tocmai pentru că sunt prieteni și nu slugi, sunt puși la curent cu proiectul, cu gândurile Tatălui. Sunt informați asupra conținutului și asupra sensului misiunii lui Isus. Și sunt chiar conștienți că, în cuprinsul acelui proiect și al acelei misiuni, le este hărăzită o parte.

Avem astfel slujirea transparentă. O muncă fără participare este un proiect comun, fără o semnificație precisă, o finalitate clară, este ceva alienant, de-a dreptul inuman, și deci lipsește din ea bucuria. Este necesară conștiința de participare la o operă comună. Și este umilitor să ne gândim că nimic nu se schimbă dacă acea muncă o fac eu sau o face altul. Omul astfel este redus la situația de a fi un pion de schimbat, un angrenaj egal între alte angrenaje ale lanțului. Atunci când, în Biserică, se vorbește de cooperarea laicilor, trebuie să fim atenți să nu invocăm numai colaborarea în faza executivă. Laicul trebuie să participe și la faza de proiect, să fie întrebat când este vorba de a lua decizii, de a schița programe, de a face anumite alegeri.

Nimeni, în Biserică, nu trebuie să fie considerat pur și simplu ca un executor de ordine. Isus nu ne tratează astfel. El nu ne consideră ca niște automate religioase. Ne încredințează însărcinări personale, chiar dacă sunt prevăzute într-un țesut comunitar. Și nu are importanță că cel puțin un altul poate să desfășoare acel rol mai bine decât mine. Isus mi l-a încredințat-o mie ca unui prieten. Pentru El nu există legea eficienței, a randamentului, a producției, ci cea a încrederii. Cu El totul este clar, chiar dacă rămâne în mod necesar un fond de mister, ceva pe care nu-l înțelegem pe deplin. Totuși misterul aparține realității divine, pe care nu-l putem înțelege total, și nu depinde de faptul că Isus nu ne consideră suficient “de încredere”, sau că are ceva de ascuns…

Un test fundamental

O viață creștină progresează în măsura în care se dezvoltă în noi sensul de prietenie cu Dumnezeu, până la a deveni predominant față de orice altă concepție a raportului nostru cu El. Până când rămânem fixați pe teritoriul fricii (ca anihilați în fața celui de temut), îl considerăm pe Dumnezeu ca stăpânul nostru. Îl vedem într-o optică punitivă, observăm judecata sa înfricoșătoare, și ne așezăm în fața Lui într-o atitudine de slugi (conform sensului negativ care se dă de obicei acestui termen), înseamnă că nu am înțeles încă nimic din proiectul de iubire pe care El îl are în privința noastră.

Putem spune că am fost atinși cu adevărat de har numai când simțim că moare în noi – sau, cel puțin, se atenuează – spiritul de sclavi. Testul prieteniei rămâne fundamental pentru autenticitatea creștinismului nostru.

Ritul latin