Start > Ritul latin > Dumnezeu-bunătate infinită

Dumnezeu-bunătate infinită

3 May 2009
2,461 afișări

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul B)

Filozoful Diogene, umbla ziua mare prin piață cu un felinar aprins spre uimirea unora și batjocura altora. Fiind întrebat de ce face acest lucru, el a răspuns plin de năduf: “Caut un om!”

Se vede limpede că era mare criză și pe vremea aceea! Sunt sigur că oameni erau destui, dar nu erau de soi cum ar fi oameni virtuoși, de cuvânt, de omenie și mai ales plini de bunătate .

Întâlnim în viața noastră oameni de tot felul. Cei mai neajutorați și parcă mai vrednici de plâns sunt cei care sunt lipsiți de un dar esențial: darul bunătății. De multe ori am avut nefericirea să întâlnim persoane puse pe hărțag și gâlceavă , cu rost sau de cele mai multe ori fără un rost anume.Este greu să înduri mai ales, dacă aceste stări se repetă cu iresponsabilitate sau nerușinare, profitându-se de îngăduința celor din jur.

Marele savant Vasile Pârvan spunea: “Fără bunătate și fără iertare pentru greșelile și lipsurile aproapelui, întreaga viață omenească nu mai e decât un infern de urâțenie, de zgomot, de meschinărie!”

Totdeauna omul bun ne farmecă! Simțim că Dumnezeu sălășluiește în el. Și avea dreptate I. Slavici când scria: “Cu o inimă bună și curată treci prin viață fără să simți greul ei, mereu voios . fiindcă nu voiești niciodată ceea ce n-ai voi să vrei . Omul adevărat nu poate să fie decât bun în toate privințele deci firește bine pornit, căci el n-a fost făcut ca să strice, ci ca să desăvârșească armonia universului.”

Omul a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu,care este bun la origine, bun în sine însuși , așa cum nimic altceva nu este; pentru că toate creaturile sunt bune doar cu participarea și comunicarea lui Dumnezeu. El este bun în esență, nu doar bun, ci bunătatea însăși; bun în creatură este doar cât un strop, dar în Dumnezeu există un ocean infinit de bunătate, toată bunătatea adunată la un loc. El este veșnic și imuabil bun, pentru că el nu poate fi mai puțin bun decât este; nu i se poate face nici o adăugire și nici o scădere. (Thos. Manton).

Dumnezeu este summum bonum , bunul cel mai înalt.

Înțelesul saxon originar al cuvântului în engleză “Dumnezeu” (God) este “Bunul” (The Good). Dumnezeu nu este doar cel mai mare dintre toate ființele ci este și cel mai bun. Toată bunătatea care există în orice creatură a fost împărțită de la Dumnezeu, dar bunătatea lui Dumnezeu este nederivată, pentru că este esența naturii sale eterne. Așa cum Dumnezeu este infinit în putere din veșnicie, înainte de a fi existat orice manifestare a acestui lucru ,tot așa el a fost veșnic bun înainte de a fi fost orice arătare a darului său, ori vreo creatură căreia să-i fie împărtășit sau asupra căreia să fie exercitat.

Tot ce provine din Dumnezeu—hotărârile sale, creația sa, legile sale, înțelepciunea sa—nu poate fi altfel decât bun: așa cum este scris. “Dumnezeu s-a uitat la tot ce făcuse; și iată că erau foarte bune .” (Gen. 1,31). Astfel, “bunătatea” lui Dumnezeu este văzută , mai întâi , în creație. Cu cât mai amănunțit este studiată creatura cu atât mai mult bunătatea Creatorului se vede mai bine. Să luăm în considerare cea mai importantă creatură pământească a lui Dumnezeu, omul.

Totul în structura organismului nostru atestă bunătatea Făcătorului lui. Cât de potrivite sunt mâinile să-și facă treaba! Câtă bunătate din partea Domnului să înființeze somnul pentru a revigora trupul ostenit! Cât de binevoitoare hotărârea de a da ochilor pleoape și gene pentru a fi protejați! Și putem continua așa la nesfârșit.

Bunătatea lui Dumnezeu este văzută deoarece când omul a încălcat legea Creatorului său puterea deplină a mâniei lui nu s-a aprins în acel moment. Foarte ușor Dumnezeu ar fi putut lipsi creaturile sale căzute de orice binecuvântare, orice mângâiere, orice plăcere. În schimb, el a adus o orânduire amestecată de milă și judecată. Acest lucru este extraordinar dacă ar fi apreciat cum se cuvine și cu cât mai amănunțit ar fi studiat acest regim cu atât mai mult va reieși că… “îndurarea învinge judecata” (Iac.2,13).

Recunoștință este răspunsul necesar, pe drept, de la cei care beneficiază de bunătatea lui; totuși este des oprită față de marele nostru Binefăcător pur și simplu pentru că bunătatea sa este atât de abundentă și constantă. Este nesocotită pentru că este exercitată asupra noastră în cursul normal al evenimentelor. Nu se simte pentru că noi o experimentăm zilnic. “Disprețuiești bogăția bunătății sale,a îngăduinței și a îndelungei lui răbdări,și nu-ți dai seama că bunătatea lui Dumnezeu te îndeamnă la convertire” (Rom.2,4). Bunătatea Lui este “disprețuită” când nu se folosește de către oamenii ca mijloc care îi duce la pocăință, dar, dimpotrivă, servește la împietrirea lor presupunând că Dumnezeu scapă din vedere toate păcatele lor.

Bunătatea lui Dumnezeu este esența speranței credinciosului. Această excelență a lui Dumnezeu este aceea care place cel mai mult inimii noastre. Pentru că bunătatea lui ține în veci, ar trebui ca niciodată să nu ne lăsăm descurajați : Domnul este bun, El este un loc de scăpare în ziua necazului; și cunoaște pe cei ce se încred în El.” (Naum 1,7)

De aceea,când alții se poartă urât cu noi, ar trebui să fim provocați și mai mult să aducem mulțumiri Domnului din toată inima, pentru că el este bun; iar când noi înșine suntem conștienți că suntem departe de a fi buni, ar trebui doar să-l binecuvântăm, și mai mult, reverențios pentru că este el bun. Niciodată nu trebuie să tolerăm un moment de necredință față de bunătatea Domnului; orice altceva poate fi pus sub semnul întrebării, dar acest lucru este absolut sigur: Dumnezeu este bun; felurile în care lucrează s-ar putea să varieze, dar natura sa este întotdeauna aceeași.

Ritul latin