Start > Ritul latin > Duminica 4 a Paștelui (B) – lectio divina

Duminica 4 a Paștelui (B) – lectio divina

2 May 2009
998 afișări

Autor: FSC
Copyright: FSC
Duminica a IV-a după Paște (Anul B)

TEXTUL BIBLIC: Ioan 10, 11-18

11 Eu sunt păstorul cel bun. Păstorul cel bun își dă viața pentru oile sale. 12 Cel plătit nu este păstor, căci oile nu-i aparțin. Dacă vede lupul venind, el lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le risipește. 13 Cel plătit fuge, pentru că nu-l interesează decât plata și nu-i pasă de oi.

14-15 Eu sunt păstorul cel bun; eu cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine, precum mă cunoaște Tatăl și eu cunosc pe Tatăl. Eu îmi dau viața pentru oile mele.

16 Mai am și alte oi care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc. Ele vor asculta glasul meu: va fi o singură turmă și un singur păstor.

17 Tatăl mă iubește, pentru că eu îmi dau viața și o voi primi din nou. 18 Nimeni nu mi-o poate lua; o dau de la mine însumi. Eu am putere să o dau și putere am să o iau din nou. Aceasta este porunca pe care am primit-o de la Tatăl meu.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În sens strict, liturgia din această duminică ne invită să reflectăm asupra celei de-a doua părți a capitolului 10 din Evanghelia după sfântul Ioan, de la versetul 11 până la versetul 18. Totuși, dat fiind faptul că prima parte din relatare, de la versetul 1 la versetul 10 este intim legată cu a doua, vom lua textul complet pentru a reflecta despre Isus Bunul Păstor (de la versetul 1 la versetul 18 inclusiv).

Într-o cultură animalieră și cu un fond seminomad de mulți ani, imaginea păstorului este foarte puternică. Este aplicată călăuzelor, conducătorilor și guvernanților poporului și, mai ales, lui Dumnezeu. Sunt multe texte din Vechiul Testament care merg în această direcție. Este suficient să amintim frumosul psalm 22: “Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic”.

Isus ne relatează ceea ce se întâmpla în fiecare dimineață în Palestina. Un mare țarc sau staul cu multe turme și cu un portar. Aceste țarcuri sau staule erau mai mult sau mai puțin rectangulare și erau limitate de mici ziduri de pietre așezate grămadă.. O poartă mică de lemn într-un spațiu gol în zidul de pietre. Dimineața vin păstorii și fiecare își ia turma chemând oile pe nume (în unele inscripții din secolul I din Palestina apar numele oilor: “Urechi lungi”, “Bot alb”), reflectând astfel relația specială a fiecărui păstor cu oile sale (v. 1-6).

Aceasta este prima parte a relatării, primele șase versete. După aceea își dezvoltă reflecția în două părți:

- Meditația despre poarta oilor, în versetele 7-10.

- Meditația despre Bunul Păstor, în versetele 11-18.

Să intrăm lent în relatare pentru a asculta ceea ce Dumnezeu vrea să ne spună astăzi…

Să contemplăm relatarea din afară și să analizăm diferitele “personaje” (divine, umane sau animale) și ceea ce face sau nu face fiecare dintre ele. Am putea detașa nouă “personaje” care se află în relatarea noastră. Să vedem textul:

1. TÂLHARUL și/sau HOȚUL: nu intră pe poartă (v. 1); vine numai ca să fure, să ucidă și să distrugă (v. 10).

2. PĂSTORUL: intră pe poartă și se îngrijește de oi (v. 2); cheamă fiecare oaie pe nume (v. 3); merge în fața oilor (v. 4).

3. PORTARUL (“cel care păzește intrarea”): deschide poarta (v. 3).

4. OILE: recunosc glasul păstorului (v. 3); îl urmează pe păstor pentru că recunosc glasul său (v. 4); nu-l urmează pe un necunoscut, fug de el pentru că nu cunosc glasul său (v. 5); tâlharilor și hoților nu le pasă de ele (v. 8); intră și ies prin poarta care este Isus și găsesc pășune (v. 9); îl cunosc pe Isus (v. 14-15).

5. ISUS: este poarte prin care trec oile (v. 7); este poarta pentru a avea acces la mântuire (v. 7); a venit pentru ca oile să aibă viață și pentru ca s-o aibă din belșug (v. 10); este păstorul cel bun (v. 11 [de două ori] și v. 13-15); își dă viața pentru oile sale (v. 1 și v. 14-15); îl cunoaște pe Tatăl așa cum Tatăl îl cunoaște pe el (v. 14-15); are alte oi pe care trebuie să le aducă și astfel, oile ascultând, să se formeze o singură turmă cu un singur păstor (v. 16); își dă viața și o primește din nou (v. 17); nimeni nu-i ia viața, ci el o dă din proprie voință (v. 18); este liber pentru a-și da viața și pentru a o lua înapoi (v. 18).

6. “CEL PLĂTIT” (“cel plătit pentru că păzește oile”): când vede lupul venind, lasă oile pentru că nu este el păstorul și oile nu-i aparțin (v. 12); fuge pentru că nu-l interesează decât plata și nu-i pasă de oi (v. 13).

7. LUPUL: atacă oile și le risipește peste tot (v. 12).

8. TATĂL: îl cunoaște pe Isus așa cum Isus îl cunoaște pe El (v. 14-15); îl iubește pe Isus pentru că-și dă viața (v. 17); poruncește ca Isus să-și dea viața și s-o ia înapoi (v. 18).

9. CELELALTE OI: nu sunt din aceeași turmă, vor asculta de Isus pentru a forma o singură turmă cu un singur păstor (v. 16).

Pentru a ține cont: În versetele 14-16 apare verbul “a cunoaște” sau “a recunoaște“. În originalul grec nu înseamnă numai activitatea intelectuală de a percepe ceva cu inteligența, ci se adaugă elementul de trăire personală de “a avea experiența cu”, adică a cunoaște cu mintea, inima și cu toată sensibilitatea pe care Dumnezeu ne-a dat-o. A cunoaște implică a avea o “întâlnire profundă și totală” cu “cel cunoscut”. Este cunoașterea care duce la unirea “lui eu cu un tu”. În acest text, în mod incredibil Isus compară cunoașterea oilor pe care o are El cu cunoașterea reciprocă dintre Tatăl și Fiul.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 18,12-14; Lc 15,3-7; Ps 23(22); Ez 34.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “Păstor”.

Întrebări pentru lectură

- Cum începe textul de astăzi?

- Ce caracteristici are întreaga relatare? Este o minune, o parabolă, un discurs simbolic, un dialog cu vreun personaj, o controversă cu adversarii?

- Câte personaje se pot găsi?

- Ce tip de acțiune realizează fiecare dintre ele?

- Ce caracteristici are păstorul?

- Căror personaje se contrapune păstorul cel bun?

- La cine referă Isus comparația?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

Pentru meditația acestui text vom lua două poziții diferite și astfel putem face două meditații diferite, prima mai lungă, a doua un pic mai scurtă:

PRIMA

Pentru prima meditație vă propun să ne plasăm astfel: noi ca oi

- în fața măreției și a bunătății lui Isus în imaginea păstorului cel bun și a porții;

- în fața josniciei și răutății tâlharului/hoțului, a celui plătit și a lupului.

Există un mare contrast aici de care trebuie să ținem cont: întreaga bunătate a păstorului și tot negativul tâlharilor/hoților-celor plătiți-lupilor. Noi ca oi rămânem în mijloc…

Ce face Isus, Păstorul cel Bun, în viața mea astăzi?

- Experimentez că mă păzește, mă mângâie, mă ocrotește și mă însoțește în mod deosebit?

- Descopăr eu că intră cu respect și delicatețe în viața mea prin “poarta” inimii mele?

- Ascult eu că mă cheamă în mod personal pe numele meu: ……………..?

- Percep eu că merge în fața mea arătându-mi cărarea fericirii adevărate?

- Ce înseamnă că Isus este pentru mine “poartă” pentru a ajunge la mântuire? Care ar fi sau ar putea să fie “porțile false” pentru mântuire?

- Cum primesc viața pe care mi-o dăruiește din belșug?

- În ce formă îl accept pe Isus ca Păstorul cel Bun în viața mea astăzi?

- Apreciez că și-a dat viața pentru mine, că a murit și a înviat pentru a mă mântui și a-mi da din belșug viața nouă a fiilor lui Dumnezeu?

Cine este sau cine sunt, și ce pot face tâlharii, hoții, cei plătiți și lupii din timpul nostru?

- Cei care “fură, ucid și distrug” viața tinerilor astăzi: superficialitatea, maltratarea, discriminarea, căutarea plăcerii în formă desfrânată, sexul fără iubire, alcoolul, drogurile, violența în toate formele sale, nesiguranța, asasinatele…

- Cei care intră pe lângă poarta inimii tinerilor: toți cei care în vreo formă încearcă să-i înșele oferindu-le o fericire falsă, cei care dau “lovituri sub centură” abuzând de energia și de generozitatea proprie vârstei tinerești…

- “Cei plătiți”: cine promite sau se angajează cu cuvântul, cu discursuri frumoase, însă după aceea nu-și îndeplinește ocrotirea promisă… Cei care “fug” în momentul pericolului, al amenințării… Îi interesează numai siguranța lor personală și nu binele tinerilor.

- Lupul: cei care atacă și risipesc, prădători ai vieții tinerilor, care-i amețesc și-i dezorientează pe tineri de la angajările lor mai salutare și elementare: efortul pentru a crește, implicarea prin prietenie și familie, studiul, distracția sănătoasă, reunirea lor pentru a face opere de binefacere…

Ce fac eu ca “oaie” din turma lui Isus?

- Recunosc glasul Păstorului cel Bun în Biserică, în Biblie, în “persoanele bune” pe care Isus le-a pus și le pune în drumul meu?

- Îl urmez pe Păstorul cel Bun? Vreau să fiu discipolul său?

- Mă las hrănit de “pășunile bune” la care mă duce însuși Isus: rugăciunea personală, în familie, comunitară?

- Îi urmez pe “necunoscuți”? Ce glas aud? Mă distrag ascultând glasurile lumii care mă duc la indiferență și la superficialitate?

- Cine ar fi “călăuzele false” ale tinerilor?

- Mă las sedus de “cei plătiți” din timpul nostru? Ce atitudine am cu cel sau cei care încearcă să mă depărteze de calea Domnului?

- Mă refugiez în Isus și în învățătura lui în fața atacurilor tâlharilor/hoților și a lupilor de astăzi?

- Ce fac în fața celor care vor “să fure, să ucidă și să distrugă” viața tinerilor?

- Experimentez libertatea de a sta în Isus și de a-l ține în inima mea oriunde m-aș afla, oriunde m-aș duce?

- Cine sunt pentru mine astăzi, în manieră personală și particulară, tâlharii/hoții, cei plătiți și lupii care mă pândesc cu mai multă forță?

A DOUA

Pentru a face a doua meditație, mai scurtă, vă propun ca noi să ne plasăm în locul Păstorului cel Bun.

- Sunt sau nu sunt “păstorul cel bun” după chipul lui Isus, unicul Bun Păstor? Trăiesc sau nu trăiesc vocația mea baptismală de a fi “alt cristos” în lume? În ce măsură răspund și în ce măsură nu răspund?

- Ce fac din partea lui Dumnezeu “în” și “pentru”: familia mea, școală, prieteni, ambient, cartier, locuință, locul de muncă, locurile sportive și recreative, parohie, grup, mișcare, instituție din care fac parte…?

- Unde descopăr eu că Isus îmi cere să mă concentrez mai mult? Asupra cui trebuie să exercit, în mod deosebit, “păstorirea lui”? De cine trebuie să am grijă, pe cine trebuie să ocrotesc, să conduc, să încerc să-l cunosc, să-l chem pe nume și să-l duc la Isus care este Viața adevărată?

- Consider că “îmi dau viața”? O “ofer” pentru Isus în slujba fraților mei? Sunt generos, serviabil sau sunt prea concentrat asupra mea însumi?

- Înțeleg realmente că a-mi da viața în Isus înseamnă a o câștiga și a o recupera pentru viața veșnică?

- Ce-mi cere Isus astăzi… aici și acum? Ce-mi șoptește în acest moment de rugăciune?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a face rugăciune cu acest text, oferim Psalmul 23(22):

23 (22)

Domnul este păstorul cel bun

(1a) Psalm. Al lui David.

1 (1b) Domnul este păstorul meu,

nu voi duce lipsă de nimic;

2 el mă paște pe pășuni verzi,

mă conduce la ape de odihnă,

3 îmi înviorează sufletul.

Mă călăuzește pe cărări drepte

de dragul numelui său.

4 Chiar dacă ar fi să umblu

prin valea întunecată a morții,

nu mă tem de nici un rău,

căci tu ești cu mine

toiagul și nuiaua ta mă mângâie.

5 Tu pregătești masă pentru mine

în fața dușmanilor mei

îmi ungi capul cu untdelemn

și paharul meu e plin de se revarsă.

6 Da, fericirea și îndurarea mă vor însoți

în toate zilele vieții mele

și voi locui în casa Domnului

până la sfârșitul zilelor mele.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza mesajul poate să fie foarte potrivit să reluăm tematica numelui, care apare în primele versete.

“Numele” pentru mentalitatea ebraică din timpul lui Isus este mult mai mult decât o simplă denumire a cuiva. Exprimă aceeași realitate a persoanei care este numită, ca și cum numele ar fi realmente persoana. Numele cuiva și faptul de a chema pe nume este un act aproape “sacru”. Pentru aceasta, a numi pe cineva exprimă în sine iubire, afecțiune, apreciere, prietenie, angajare, căutare a întâlnirii… Isus nu cheamă o mulțime anonimă ci pe fiecare cu “propriul său nume”. Pentru Isus nu există “masă”, ci persoane cu un “chip”, cu o viață, cu o istorie care trebuie vindecată, respectată și asumată…

Pentru contemplație deci să-l ascultăm astăzi pe Isus care ne cheamă pe fiecare cu propriul nostru nume…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să aleg pe cineva față de care în mod deosebit trebuie să fiu imagine a lui Isus Bunul Păstor.

Propunere comunitară

- Dialogați în grupul de tineri întrebările de la meditație care au de-a face cu aceia care încearcă să-i îndepărteze pe tineri de la calea pe care o arată Isus Bunul Păstor.

Cine sunt astăzi tâlharii, hoții, atacatorii și “cei plătiți” față de tineri?

Ritul latin