Start > Ritul latin > Duminica Paștilor (B) – lectio divina

Duminica Paștilor (B) – lectio divina

11 April 2009
979 afișări

Autor: FSC
Copyright: FSC
Învierea Domnului (Anul B)

TEXTUL BIBLIC: Ioan 20, 1-9

1 În prima zi a săptămânii, Maria Magdalena a mers dis-de-dimineață la mormânt, pe când era încă întuneric. Ea a văzut că piatra fusese înlăturată de pe mormânt. 2 Atunci a alergat la Simon Petru și la celălalt ucenic, pe care îl iubea Isus și le-a zis: «L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus».

3-4 Petru și celălalt ucenic au plecat și s-au dus la mormânt. Alergau amândoi, dar celălalt ucenic, alergând mai repede decât Petru, a ajuns cel dintâi la mormânt. 5 Aplecându-se, a văzut fâșiile de pânză pe jos, dar nu a intrat. 6 A ajuns și Simon Petru care venea după el. 7 A intrat în mormânt și a văzut fâșiile de pânză pe jos, ca și ștergarul care îi acoperise capul; acesta din urmă nu era împreună cu fâșiile de pânză, ci era înfășurat și pus undeva deoparte. 8 Atunci a intrat și celălalt ucenic, care ajunsese cel dintâi la mormânt. El a văzut și a crezut. 9 Căci ei încă nu știau că, după Scriptură, Isus trebuia să învie din morți.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Iubiți prieteni:

Paște fericit vă urez tuturor!

Duminica aceasta este duminica “principală” din an. Este duminica prin excelență, cea care dă sens tuturor duminicilor pentru că este Ziua Sfântă a Învierii Domnului nostru Isus Cristos.

Relatările pascale sunt prezente în cele patru evanghelii. Astăzi noi avem prima parte din capitolul 20 al Evangheliei după sfântul Ioan.

Sunt trei personaje care “circulă” în relatarea noastră:

- Maria Magdalena.

- Simon Petru.

- Ucenicul favorit al lui Isus (literlamente: “ucenicul pe care-l iubea Isus”).

Maria Magdalena merge la mormântul lui Isus. Nu știm ce anume o motivează, însă nu pare să aibă o credință profundă în înviere de vreme ce se alarmează profund atunci când observă că piatra care închidea mormântul a fost dată la o parte. Mai mult, comentează celorlalți doi ucenici care că l-au luat pe Domnul și nu știe unde l-au pus. Este interesant că aceste cuvinte ale Mariei referitoare la incertitudine sunt la plural: “nu știm unde l-au pus”. Poate că a fost cu celelalte femei așa cum relatează ceilalți evangheliști sau, poate că, aici se prezintă în mod simbolic preocuparea întregii comunități creștine primare care în fața morții Domnului său și în fața realității mormântului gol, se întreabă fără speranță în înviere, unde este Domnul… Pentru aceasta Maria Magdalena poate fi considerată ca simbol al comunității creștine care de multe ori îl caută fără să-l găsească, sau care caută în locul nepotrivit, care nu reușește să înțeleagă. Însă care continuă în căutarea sa… Se apropie de ceilalți doi ucenici pentru a găsi răspunsuri, pentru a găsi sens pentru căutările sale…

Ceilalți doi ucenici ies alergând și ajunge cel dintâi ucenicul pe care îl iubea Isus. Se uită, vede fâșiile de pânză, însă nu intră. După aceea ajunge Simon Petru și intră și vede fâșiile de pânză și ștergarul care-i acoperea capul lui Isus. Intră după aceea celălalt ucenic și evanghelistul ne spune literalmente că “a văzut și a crezut”. Ce este cu adevărat surprinzător în asta? Celălalt ucenic crede, are credință, acceptă învierea lui Isus fără a fi nevoie ca Domnul Înviat să-i apară deocamdată. Ucenicul iubit crede văzând semnele învierii și nu învierea în sine a lui Cristos. Aici este o cheie foarte interesantă pentru noi astăzi. A învăța să vedem semnele învierii în viață, în viețile noastre. Este interesant de observat că acest “a văzut și a crezut” al ucenicului iubit precede episodul cu Toma pe care-l vom medita duminica viitoare. Toma nu va avea încredere în frații săi spunându-le de la început că nu va crede în Isus înviat până când nu va vedea semnele cuielor în mâinile sale și nu-și va pune degetul în semnul cuielor și nu va pune mâna în rana coastei sale. Contrastează în mod clar cele două perspective diferite ale acestor doi ucenici ai Domnului.

Textul se termină cu o reflecție care semnalează că abia acum încep să înțeleagă ceea ce spunea Scriptura despre învierea lui Isus.

Pentru a ține cont: În Ierusalim există două locuri actualmente care susțin că ar fi locul mormântului lui Isus: biserica Sfântului Mormânt și Mormântul din Grădină. Mormântul din Grădină a fost identificat ca mormântul lui Isus la sfârșitul secolului al XIX-lea. Totuși, o tradiție foarte veche care datează din primul secol, susține că mormântul lui Isus se află în biserica Sfântului Mormânt în partea antică a cetății Ierusalimului. În secolul al IV-lea, Constantin, se presupune că a localizat locul mormântului sub un templu roman din secolul al II-lea și acolo a construit o biserică. De atunci, această biserică a fost restaurată și menținută de-a lungul secolelor. Actualmente este împărțită între șase biserici creștine diferite: catolici latini, ortodocși greci, armeni, sirieni, copți și etiopieni.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 28,1-8; Mc 16,1-8; Lc 24,1-11.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul “Înviere”.

Întrebări pentru lectură

- Cum începe relatarea?

- Ce ore și ce caracteristici temporale se precizează la începutul textului?

- Ce observă Maria Magdalena când ajunge la mormântul unde-l puseseră pe Isus?

- Cum reacționează Maria Magdalena în fața celor văzute?

- Ce le spune lui Petru și ucenicului pe care îl iubea Isus?

- Ce fac Petru și celălalt ucenic?

- Cine ajunge primul la mormântul lui Isus?

- Ce face acela care ajunge cel dintâi?

- Ce vede?

- Ce ajunge după aceea?

- Ce face și ce vede?

- Care este atitudinea ucenicului pe care îl iubea Isus?

- Cum se încheie relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce îmi evocă întunericul de dimineață și mormântul spre care se îndreaptă Maria Magdalena?

- Care sunt “întunecimile” din viața mea?

- Care sunt “mormintele” din existența mea? Unde este moarte și lipsește viață?

- Înțeleg cu claritate ce anume implică învierea Domnului pentru mine și pentru toată lumea? Este numai o frază în plus sau descopăr dinamismul pe care-l are realmente?

- Am spiritul de căutare al Mariei Magdalena?

- În mijlocul dificultăților mă las învins rapid de descurajare sau continui să lupt și să caut?

- În mijlocul “mormântului gol” mă resemnez sau caut, întreb, ies din mine pentru a găsi un răspuns…?

- Reacționez imediat în fața veștilor importante așa cum fac Petru și celălalt ucenic?

- Sunt capabil să percep semnele învierii lui Cristos în mijlocul situațiilor zilnice?

- Am nevoie “să văd fizic” pentru a crede sau am încredere în semnele pe care Dumnezeu mi le dăruiește în mod constant?

- Am o atitudine de credință așa de profundă ca aceea a celuilalt ucenic care “a văzut și a crezut”?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Să luăm, pentru a trezi rugăciunea, un text biblic din sfântul Paul, în acest An Jubiliar Paulin, pentru ca marele Apostol să ne orienteze în această celebrare pascală: 1Cor 15,1-8

15

Cristos a înviat!

“1 Vă aduc aminte, fraților, evanghelia pe care v-am predicat-o, pe care voi ați primit-o și în care ați rămas, 2 prin care sunteți mântuiți, dacă o țineți așa cum v-am predicat-o eu, altfel, în zadar ați crezut.

3 Căci v-am transmis, în primul rând, ceea ce am primit și eu: Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, 4 a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi. 5 Și i s-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece, 6 după aceea s-a arătat la peste cinci sute de frați dintr-o dată, dintre care cei mai mulți au rămas până acum, iar unii dintre ei au murit. 7 După aceea, i s-a arătat lui Iacob și apoi tuturor apostolilor. 8 Ultimului dintre toți, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat și mie”.

Este important de observat că Paul este martor al Învierii nu pentru că el a văzut în mod fizic evenimentele, ci pentru că i le-a povestit cineva, l-a învățat. În același mod noi trebuie “să povestim” fraților noștri învierea Domnului.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza acest mesaj al Paștelui vă propun să faceți să răsune expresia: vreau să văd semnele învierii și să cred.

În fața fricii și a nesiguranței: vreau să văd semnele învierii și să cred.

În fața lipsei locului de muncă și a posibilităților: vreau să văd semnele învierii și să cred.

În fața drogurilor care distrug și marginalizează: vreau să văd semnele învierii și să cred.

În fața…

În fața…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- Să mă apropii de vreo persoană care trece prin vreo dificultate și să-i vestesc cu realism și optimism Învierea Domnului.

- Să revitalizez participarea mea la Liturghie sau la Cult conștient că acolo se celebrează memorialul Paștelui lui Isus.

Propuneri comunitare

- Dialogați în grupul tău de prieteni cu privire la “semnele învierii” în ziua de astăzi. Care ar fi aceste semne în ambientul tinerilor?

- Căutați literatură corespunzătoare pentru a compara și a diferenția foarte bine învățătura despre înviere cu învățătura orientală a reîncarnării. Cereți de la vreun preot, călugăr sau călugăriță care să vă faciliteze acest material pentru a vă putea forma.

Ritul latin