Start > Ritul latin > Duminica a IV-a a Paștelui (B)

Duminica a IV-a a Paștelui (B)

3 April 2009
1,090 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a IV-a după Paște (Anul B)

În vremea aceea Isus a zis: “Eu sunt Păstorul cel bun. Păstorul cel bun își pune viața pentru oile sale. Dar năimitul, și care nu este păstor și oile nu sunt ale lui, vede lupul venind și lasă oile și fuge, iar lupul le răpește și le risipește. Aceasta pentru că este năimit și nu-i pasă de oi. Eu sunt Păstorul cel bun și le cunosc pe ale mele și ale mele mă cunosc pe mine. După cum Tatăl mă cunoaște pe mine, și Eu îl cunosc pe Tatăl și viața mea o pun pentru oi. Mai am și alte oi, care nu sunt din staulul acesta. Și pe acelea trebuie să le aduc și glasul meu îl vor auzi și vor fi o turmă și un păstor. De aceea mă iubește Tatăl, pentru că Eu îmi pun viața, ca iarăși să o iau. Nimeni nu o ia de la mine, ci Eu o pun de la mine însumi. Putere am să o pun și putere am ca iarăși să o iau: această poruncă am primit-o de la Tatăl meu.” (In 10,11-18)

Evanghelia celei de-a patra duminici a Paștelui se prezintă sub forma unei alegorii care, prin intermediul imaginii păstorului iubitor și atent față de oile sale, ne ilustrează o ipostază inedită a iubirii și grijii pe care Isus Cristos Înviat (și glorificat la dreapta lui Dumnezeu) continuă să o manifeste față de cei încredințați Lui de către Tatăl. Astfel, definindu-se ca Păstorul cel bun, Isus Cristos îi asigură pe ucenicii din toate timpurile și din toate locurile că îi cunoaște pe fiecare (cu problemele, grijile dar și cu bucuriile sale) și că fiecare ajunge într-o zi să-L cunoască (să-i cunoască prezența și lucrarea mântuitoare) cu o cunoaștere la fel de profundă cum este aceea dintre El și Tatăl; că, pentru a-i salva pe cei amenințați, Isus Cristos își continuă dăruirea jertfelnică care merge până la a-și pune viața; că dăruirea jertfelnică de sine și Învierea Sa glorioasă au menirea, conform poruncii primite de la Tatăl, să îi adune pe ucenicii săi de oriunde s-ar afla pentru a alcătui o singură turmă condusă de un singur păstor.

Prin urmare, în spatele acestei alegorii, suntem invitați să recitim nu doar o istorie a lucrării de mântuire pe care Isus Cristos a săvârșit-o într-un anumit moment al istoriei în favoarea locuitorilor unei țări, ci să înțelegem mai bine ce este Biserica și mai ales în ce fel Cel Înviat continuă să alcătuiască poporul pe care să-l prezinte glorificat Tatălui care L-a trimis. O astfel de definire a Bisericii din care noi cei înviați și glorificați împreună cu Cristos (Ef 2,6) facem parte, este dătătoare de mângâiere și de speranță mai ales atunci când avem de traversat experiențe cumplite ale vieții. El ne asigură de iubirea de grija și mai ales de prezența lui salvatoare.

Ritul latin