Start > Ritul latin > Schimbător ca vremea

Schimbător ca vremea

4 April 2009
1,917 afișări

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica Floriilor (Anul B)

În duminicile când sunt propuse evanghelii mai lungi ca de obicei sunt propuse deasemenea și forme prescurtate ale acestora care pot fi citite din motive obiective. Evanghelia de azi este printre cele mai lungi din lecționar, poate chiar cea mai lungă, și are si ea propusă o formă prescurtată, dar mult mai condensată este această evanghelie în cea de-a doua lectură luată din scrisoarea sfântului Paul către filipeni. Un imn cristologic în care Paul rezumă în câteva versete întreaga patimă.

După cum vedem din evanghelie, dar și din celelalte lecturi, mai ales cea de-a doua, este în continuare timpul deciziilor. Despre aceasta ne vorbește din nou evanghelia. Suntem provocați să dăm un răspuns la întrebarea fundamentală a vieții, care, așa cum am văzut duminica trecută, nu este întrebarea lui Hamlet, “A fi sau a nu fi”, ci aceea a lui Isus, “A iubi sau a nu iubi”, aceasta-i întrebarea.

Chiar dacă suntem în Post, chiar dacă este duminica Floriilor, chiar dacă nu se cântă Gloria și Aleluia, atmosfera este de sărbătoare. Chiar dacă am citit Patima Mântuitorului nu înseamnă că nu vom avem un motiv să-l lăsăm și pe românul neaoș să spună ce înseamnă Floriile pentru el. Și l-am pus deoparte pentru dumneavoastră pe Alecsandri cu ale lui Florii:

“Iată zile-ncălzitoare
După aspre vijelii!
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Primăvara-ncântătoare
Scoate iarba pe câmpii.
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Lumea-i toată-n sărbătoare,
Ceru-i plin de ciocârlii.
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Păcat, zău, de cine moare
Și ferice de cei vii!
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.”

Într-adevăr ziua aceea a fost o zi însorită, altfel decât ziua crucificării când cerul s-a întunecat soarele a dispărut de pe cer. Oameni așternîndu-și hainele în fața Lui și mai târziu oameni înfofolindu-se de frig privindu-l gol. Oameni aclamându-l drept Osana și mai târziu oameni ce urlau din toți bojocii să fie răstignit. Oameni fii ai luminii ce iubeau lumina venită în lume și mai târziu oameni fii întunericului care au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. “Căci oricine face [fapte] rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele. Însă oricine face adevărul, vine la lumină ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu”. Și iată cum ajungem la înțelepciunea populară care are o vorbă: Să nu fi schimbător ca vremea!!!

Schimbător adică nestatornic, adică inconsecvent, adică instabil.

Un copil mic, fiul unui politician de meserie, îl întreabă pe tatăl său:

- Tată, ce este un trădător?

- Este un om care abandonează partidul nostru pentru a se afilia la un altul.

- Aha, da! Și dacă abandonează alt partid pentru a se afilia la al nostru, de asemenea este un trădător?

- Nu, nu! Acesta este un convertit.

Coerența față de sine însuși nu este deloc ieftină. Cere un mare preț:

a) Renunțarea la amorul propriu, care produce confuzie între adevăr și utilitate.

b) Lupta cu mândria, care pretinde să ne constituie în barem și măsură a tuturor lucrurilor.

c) O bună doză de umilință, pentru ca să vrem să vedem lucrurile așa cum sunt și nu cum ne-ar plăcea să fie.

Vreau să fiu coerent în măsura în care vreau să plătesc acest preț.

În Abejar, localitate din provincia Soria, la jumătatea lui noiembrie 1931 a murit un cetățean. Aflând, parohul a mers îndată la casa acestuia, însă acolo se afla primarul venit anume pentru a-l împiedica pe preot să intre. Ziua următoare s-a confirmat înmormântarea, civilă, desigur. La cimitir, primarul spuse văduvei:

- Aici suntem laici înainte de toate. Nu a venit preotul întrucât eu i-am interzis.

- Foarte bine! – spuseră cu toții în cor. Doar suntem laici!

- Acum – adăugă primarul, să ne rugam cu toții împreună un Tatăl nostru pentru sufletul răposatului.

Și toți au început să se roage…

Incoerența, a nu trăi de acord cu ceea ce se spune că se crede, este caracteristic tuturor oamenilor, nu doar celor necredincioși. De asemenea este caracteristic, ba chiar mult mai mult, celor care pretind că nu cred.

Este ușor să cazi în uitarea lui Dumnezeu atunci când totul merge bine, pe placul nostru. Atunci când viața te înghesuie și te scutură, fiecare apelează la Dumnezeu și se roagă, în felul său.

A alerga la Dumnezeu pentru a-i cere și a uita de El atunci când lucrurile ne merg bine, pe lângă incoerență înseamnă lipsă de recunoștința și corectitudine.

Conversație între doi frați, unul de șase și altul de cinci ani:

- Tu îi înțelegi pe părinți? Eu nu înțeleg ce fac cu noi: mai întâi ne învață să vorbim și să mergem, după care ne spun să tăcem și să stăm locului.

Raționamentul copilului este “foarte logic”. “Logica” lui, însă, este infantilă. Părinții, cu “logică de părinți”, logica coerenței, știu că copilul trebuie să învețe să vorbească și să meargă și că trebuie, de asemenea, să învețe să folosească aceste facultăți: să vorbească și să meargă atunci când trebuie.

De obicei ambele logici nu coincid. Ceea ce este important, fundamental, este ca atitudinea părinților să fie coerentă, rezonabilă și corectă. De asemenea, este foarte educativ și oportun a-l ajuta pe copil să descopere că este rezonabil și binevenit ceea ce i se cere. Trebuie să înțeleagă că poate avea încredere, că se poate încrede.

Este normal ca, de multe ori, copilul să nu înțeleagă logica părinților săi. Apoi este foarte normal ca noi, oamenii, să nu înțelegem, aproape niciodată, logica lui Dumnezeu. Și noi trebuie să înțelegem că putem avea încredere, că ne putem încrede, că dăm dovadă de coerență când nu doar ne rugăm “facă-se voia ta”, dar și permitem, cu nădejde, să se împlinească în viața noastră planul lui Dumnezeu cu noi. Și așa nu vom fi niciodată schimbători ca vremea.

Ritul latin