Start > Ritul latin > De la mulțime la singurătate

De la mulțime la singurătate

28 March 2009
1,166 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica Floriilor (Anul B)

Se impune “forma lungă”

Unii preoți, astăzi, se găsesc în fața alternativei de a alege între “forma lungă” și cea “scurtă” a Pătimirii după Marcu. De o parte, exigența catehezei legate de această relatare. De altă parte, graba mulțimii care se mulțumește cu ramura de măslin de purtat acasă cât mai repede posibil, fără un deranj excesiv. Acordând un spațiu larg lecturii acelor pagini – pe care toți se înșeală că le cunosc prea bine – se termină inevitabil cu scurtarea omiliei. După toate, este vorba de o problemă secundară.

În realitate, Pătimirea se dezvoltă totdeauna după forma lungă care merge dincolo de textul scris de Evanghelie. Pătimirea, într-adevăr, nu s-a încheiat încă. Îmbracă prezentul. Ne implică pe fiecare dintre noi. Pătimirea lui Cristos continuă să fie în agonie (și va rămâne acolo până la sfârșitul veacurilor, după expresia lui Pascal), trădat, vândut, condamnat, abandonat de prieteni, luat în râs, torturat, aruncat afară din cetate. Cristos continuă să apară strivit sub greutatea crucii, și trece de-a lungul străzilor noastre, stropește cu sânge trotuarele noastre. Calea Crucii interminabilă are stațiuni obligatorii în spitale și într-o infinitate de locuri secrete.

Strigătul său continuă să sfâșie aerul, fărâmând-se și amplificându-se într-o litanie înghețată de strigăte disperate. Chiar dacă sperăm s-o potolim cu “forma scurtă” ochii noștri vor trebui să se deschidă asupra realității arzătoare a Pătimirii care ia o amploare excesivă. Pentru comentariu, nu urmez nici forma lungă și nici cu atât mai puțin cea scurtă. Prefer să insist asupra actualității dramei care s-a consumat în grădina Getsemani.

Totul începe cu frica

Relatarea agoniei se poate considera faza secretă a Pătimirii. După, va începe faza publică (arestarea și procesele). Agonia devine, astfel, un fel de “epifanie ascunsă”, rezervată ca de obicei celor trei apostoli privilegiați. Și ne trimite în mod necesar la Schimbarea la Față. Nu este posibilă înțelegerea semnificației evenimentelor care se desfășoară în exterior, dacă nu se ia în considerație acest aspect ascuns al dramei, această față invizibilă a Pătimirii. Aici este închis secretul a tot ce va urma. “A început a se înfiora și a se neliniști”

Isus este, de-a dreptul, doborât, cuprins de oroare. Este vorba de un început neașteptat, descumpănitor. Ghetsemani, de fapt, ne prezintă un Învățător în prada ezitării, dezgustului, neliniștii în fața perspectivei Pătimirii iminente. Pătimirea începe cu frica. Aceasta este noutatea. S-a făcut egal cu noi chiar și în frică.

Călătorie în singurătate

În Ghetsemani, unul din elementele fundamentale este dat de singurătate. Drumul lui Isus, de-a lungul întregii Pătimiri, este o înaintare progresivă în singurătate. Acea singurătate care va atinge abisul cel mai profund pe cruce, atunci când Fiul se va simți abandonat chiar de Tatăl. Singurătatea este o componentă a crucii. În Ghetsemani, singurătatea apare mai ales în raport cu cei care ar fi trebuit să-i fie aproape, și care cu puțin timp înainte i-au jurat că nu-l vor părăsi pentru nici un motiv. Isus este singur mai ales în momentul arestării, atunci când se găsește în compania adversarilor, în timp ce discipolii fug.

Nimeni nu-i răspunde. Nici Tatăl. Nici Petru. Unicul cuvânt pe care îl va asculta va fi cel al lui Iuda. Și de la Iuda va primi chiar și un sărut. Dar va fi cel al trădării. Isus este “lăsat” singur. De fapt, chiar și apostolii sunt trădători în sensul că “îl predau” (a trăda =a preda) pe Isus singurătății, înainte de a-l preda dușmanilor.

Singurătate necesară și singurătate vinovată

Este o dublă singurătate în acea grădină. Una impusă de Isus, care se îndepărtează de grupul celor trei prieteni, și merge puțin mai departe. Alta voită de discipoli. Prima este necesară, a doua este vinovată. Cei trei apostoli trebuie să stea puțin la distanță. Ca și cum ar arăta că, în fața suferinței Omului, există o treaptă care nu poate fi trecută nici din partea prietenului celui mai intim. Acel “puțin” este un lucru de nimic, totuși enorm. Într-o anumită tristețe profundă, cineva rămâne în mod necesar singur.

Nimeni, oricât ar fi animat de intențiile cele mai bune, nu poate ajunge până acolo. Nici nu trebuie s-o facă. Trebuie să se mulțumească să se mențină cu respect la distanță, neinvadând acel teritoriu sacru. Se poate, este obligat să participe. Totuși fără a pretinde să se bage, să profaneze spațiul altuia. Nimeni nu reușește să înțeleagă total durerea unui om. Dar este și o distanță vinovată. Cea a indiferenței, a incapacității de a se compromite, a absenței când “vine ceasul”. Între invadare și absență, între indiscreție și indiferență: acestea sunt limitele extreme care delimitează spațiul care trebuie să fie ocupat de comuniunea cu suferința altuia.

Somnul apare în așteptare

În concluzia discursului escatologic, Isus invitase la vigilență pentru că Fiul Omului ar fi putut sosi “pe neașteptate”. Da, în Ghetsemani, apostolii, care ar fi trebuit să fie în stare să “vegheze” până la sfârșitul lumii, nu pot să vegheze nici măcar o oră. Și nu este vorba de sosirea neașteptată a lui Cristos. Chiar și avertizați, cei trei prieteni sunt “prinși asupra faptului” că dormeau. Și Isus merge în întâmpinarea morții cu o senzație de faliment. Cu cât El scurtează timpul, somnul nostru reușește mereu să vină în așteptare.

“Simone, dormi?…” Cel puțin dacă ar fi bodogănit vreun răspuns. Ceva ca: Doamne, nu o să mai fac, ai răbdare. Acceptă apăsarea ca participare la drama ta. Reușesc să stau aproape de tine numai cu somnul… Poate lui Isus i-ar fi plăcut cel puțin această acceptare. Se poate să nu fi pretins o dovadă de forță. S-ar fi mulțumit, probabil, de o dovadă de slăbiciune, numai să fie recunoscută, admisă, oferită. Dimpotrivă, nimic. Nici un cuvânt. Tăcere și somn, împreună, pentru a exprima înstrăinarea cea mai înghețată.

“Simone, dormi?…” Apare dubiul că Petru a interpretat fraza ca o aprobare binevoitoare, ca o expresie a afecțiunii lui Isus în privința sa. De fapt, lepădarea începe în Ghetsemani. Deja aici Petru demonstrează clar că nu-l cunoaște pe acel om. De pe acum pierde din vedere pe Învățătorul. În timpul procesului, nerecunoașterea va avea loc în fața străinilor. Aici, în fața celui interesat. Iată. O pauză de somn, și Isus devine unul cu care nu mai ai nimic de a face.

“Simone, dormi?…” Nu-l mai cheamă Petru, ci cu vechiul nume. Omul-piatră, de fapt, a dispărut. Sunt incompetent. Dar am impresia că aceasta este o amintire personală. Trebuie să fi rămas impresionat dureros în memoria lui Petru momentul în care Isus l-a chemat cu numele greșit. Care era, în acea ocazie, numele exact…

Semnele ne condamnă

“Ridicați-vă!” Învățătorul este în picioare, disponibil să înfrunte încercarea, ba chiar să “anticipeze” “ridicarea” glorioasă a învierii. Apostolii sunt invitați să se ridice în picioare și ei. Când, în final, reușesc să se ridice, iată că nu sunt gata de a-l însoți pe Învățătorul, nici să anunțe victoria sa asupra morții, ci numai să fugă. Ridicarea în picioare a lui Isus exprimă voința de “a pierde viața proprie”.

Cea a apostolilor denunță intenția de a se salva. Putem să împlinim toate gesturile juste, într-un mod just. Poziția corpului, însă, nu ajunge. Ba chiar uneori poate să însemne chiar opusul a ceea ce ar trebui să manifestăm. Nu este permis să trișăm cu semnele. Chiar semnele ne condamnă.

Capturat cu o sărutare

Apropo de sărutul lui Iuda, s-au scris zecii de mii de pagini. Mă limitez să citez două interpretări mai recente. Prima este cea a unei echipe de comentatori: “Trădarea lui Iuda se consumă prin intermediul unui sărut sau îmbrățișări de prietenie, care este salutul tipic al discipolului față de Învățătorul său… …În capela de la Scrovegni, Giotto reușește să redea minunat această îmbrățișare, în opoziție cu îmbrățișarea Magdalenei, care stă pe peretele din față. Îmbrățișarea lui Iuda, cuprinsă într-un cer cețos rupt de mișcarea armelor, este reprezentată ca umbra mantiei închise care cuprinde pe Isus, îl ia în stăpânire și îl strivește, făcându-l să dispară. Îmbrățișarea Magdalenei în schimb – pusă în aerul luminos al dimineții cu orizontul întins – se deschide și se întinde spre Isus, care nu se știe bine dacă părăsește mâinile sale deschise sau se dăruiește lor, în timp ce sunt întinse spre el care pare că evită s-o tragă în sus spre persoana sa albă ca o auroră misterioasă.

Prima îmbrățișare reprezintă violența posesiunii, care sufocă viața. A doua reprezintă iubirea ca dar din care răsare viața.

După acest sărut, Iuda devine prizonier. Pun stăpânire pe el. Din acest moment trupul său puternic devine lipsit de putere. În timp ce prima săvârșea minuni și era subiectul tuturor acțiunilor, acum, puterea posesiunii, manipulat de adversari, va fi numai un trup pasiv, care nu va mai înțelege nimic: va suporta pasiunea tuturor celor care exercită posesiunea” (O comunitate citește evanghelia după Marcu, Vol. II, ed. Dehoniane 1978).

A doua este a unui romancier: “Lui Iuda nu-i ajunge să-l arate pe Isus cu mâna, să-l indice cu privirea sau cu culorile mantiei… Poate, o dată apropiindu-se atât de mult de Învățătorul, Iuda a observat că nu putea justifica acea apropiere lipsită de logică și stângace decât încheind-o cu un sărut… Acea gură care îl izbește este într-adevăr începutul pătimirii trupului său: este prima brutalitate fizică, prima rană” (Luigi Santucci, Vreți să plecați și voi?, Mondadori 1969).

Ritul latin